passar denna sadel?

Sv: passar denna sadel?

ok..det blir till och klättra då :) Ska försöka fixa det!

hur mäter man hur bred hon är?:)

fast just den här sadeln var ju väldigt lätt att se att den var på tok för smal!

:angel:Jag kan inte hålla med dig där:smirk:Jag tycker att den ser alldeles för vid ut, när man titta på den framifrån, skulle den vara ännu vidare skulle ju aldrig sadlen ligga still på häststackarn. När man tittar på den framifrån,samtidigt som jag eventuellt skulle vilja ha en storlek större, för kort = tumstorleken, ser samtidigt ut som om sadeln skulle ligga ngt längre bak? ;)

Dessutom har hästen alldeles för rak rygg för den här typen av sadel, bossarna kan gott vara ngt rakare.:D

Sadeln är definitivt inte för vid på något sätt. Att den ligger så nära manken beror inte på att bomvidden är för bred, utan på att sadeln har för dålig mankfrihet!
Dessutom kan inte en sadel vara för kort för en häst. Om ryttaren kan ha en så liten tumstorlek så finns det inget negativt med det.

Då kommer lite bilder.

Det har och är jättesvårt o hitta sadel till min häst.
Dels är hon ganska överbyggd så ryggen sluttar rätt fort uppåt.

Hur ligger denna sadel?
De e en stubben vidd 31 o um 17,5 tror ja. Brukar ha pad under

12979473.jpg
12979477.jpg

12979476.jpg
12979478.jpg

12979475.jpg
4217.jpg

Det ska vara 3 fingra mellan manken och fram valvet och sen ligger den sadlen välldigt mycket i bakvikt.... jag har en syntet sadel för bredda hästar på min köttbulle :banana:

Det är nog nåt finuger mer än tre fingrar.
Bakvikt... förklara så jag inte missuppfattar!!!

Min häst är ingen köttbulle dock. Hon e rätt smal.

Funderar på att köpa en dressyrsadel där inget stör bogbladet...

stubben sadeln ser ut o va för smal, o du bör verkligen inte använda en pad till den, då blir ju sadeln ännu smalare.

ok!
12979473.jpg

12979476.jpg

12979477.jpg

12979475.jpg

12979478.jpg

Jag tycker att på sista bilden så ser de ut som om sadeln är lite allt för ovanför kroppen. Men vad beror det på i så fall???

Ojdå... För Stubbensadeln ligger bra i balans, men jag tror ändå inte att den är optimal för henne. Vad har du provat för sadlar?

Ja fast har suttit här o kollat på bilder på henne nu o på vissa bilder ser hon inte SÅ överbyggd ut. Ursäkta bildbomb...
12584033.jpg

12584035.jpg

Från förra året o hon är vääääääldigt spinkig här!!!!
11787378.jpg

Ja, vad har jag provat för sadlar???

Har provat en annan stubben, vet tyvärr inte modellen, men den låg inte ann på hennes kropp o vippade rätt mycket.
Sen prova jag en billighets sadel från b****s men där var mittpunkten på sadeln inte alls där den skulle vara.
Sedan har jag provat 2 andra begagnade - minns tyvärr inte märkena nu men dom har med legat konstigt på henne, tryckt på manken och typ lutat framåt har de kännts som.
Ja e inte så bra med det där med märkena på sadlar o måtten o allt de där.
Har fått rätt mycket instruktioner om hur man kollar om sadeln passar, men efter att ha kikat här på buke kände jag att jag ville ha lite respons.
Skönt att höra att man inte är helt fel ute.
Men var tror du saknas till min häst?
Vad skulle vara mer optimalt?
Jag har använt padd under denna sadeln vilket fungerat bra o hon verkar inte ha ont i denna del av ryggen (har annars problem men musklerna på bakpartiet på ryggen.)

Senast ändrad:

På översta bilden hade hon ju rätt rak rygg... Hm... Tycker du ska prova Frank Baines. Och om den är lite för svängd när hon arbetar tycker jag du ska prova någon Albionmodell (nyare)

Ja hon ser olika ut beroende på hur hon står......
OK ja ska kika upp dessa sadlar. Har turen att inte bo allt för långt från en sadelmakare. Nu har jag skaffat släp med så jag kan ta med henne.
Får jag bara fråga vad prisklasserna ligger på dessa sadlar och eller vart kan man få tag på dom?

Nypris är från ca 15 000 och uppåt. Begagnat finns från ca 7-8 000 om du ska ha en nyare modell (vilket jag rekommenderar, för de nyare modellerna har mer mankfrihet, och den passformen som jag tror din häst behöver)

Btw, är det dressyr eller hopp du är ute efter? Jag utgick nu fr¨ån dressyrsadel...

Dressyr eller alround! Bara en promenadhäst.
Hitta en beg. på blocket. Dressyrsadel Frank Baines Capriole 17" smal bomvidd.
Tror du att de kan bli för smalt?
Hon är väl rätt "normalhullad" nu o inte som den nedersta bilden. Muskler är under uppbyggnad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka