passar denna sadel?

Sv: passar denna sadel?

Ja, smal bom är ju väldigt smalt... M-MW borde däremot kunna funka. Men mät bomvinkeln på henne (läs i mina gamla trådar) så är det lättare att säga vilken bomvidd du ska prova.

hej igen alla!

nu har jag lytt vissas råd och köpt en globus clic! Den är ju jättemjuk och helt underbar! Lägger in lite bilder så får ni säga vad ni tycker. Om den inte passar börjar jag gråta...så säg att den gör det!!:)

mataii

mataii

mataii

mataii

såg nu i efterhand när jag lagt in dom på datorn att dom kanske var lite väl mörka. Om ni inte ser får ni säga till så knäpper jag några fler. Behövs det från någon mer vinkel?

tack på förhand!:)

ok!
12979473.jpg

Jag tycker att på sista bilden så ser de ut som om sadeln är lite allt för ovanför kroppen. Men vad beror det på i så fall???

Du har ju sadlat PÅ bogbladen. Sadla 2 dm längre bak. Går inte att bedöma hur sadeln ligger när de ligger åt skogen fel rent positionsmässigt på hästen!

Nirak

Jag är jätte ledsen för din skull men den ser ut att vara alldeles för smal. Ligger så högt ovanför hästen.

Jag tycker du ska ta hjälp utav sadelutprovare för att se vad som passar och sen kan du köpa en lika dan som du fått utprovad fast begagnad.

det var tyvärr min tanke också. Det kan inte bara vara så att denna sadel har väldigt stor mankfrihet, och eftersom hennes manke i stort sett inte existerar, så ser det ut som det?

jag är ingen expert på att se det på bild och sådär högt över tycker jag inte den ska ligga iaf.

Jag tycker att du ska ta ut eller åka till en utprovare så slipper du hålla på o prova själv om du är osäker.

Då vet du att det blir rätt och så finns det ju massa olika sadlar att prova på samma ställe, sen kan du ju köpa en lika dan som du provat ut fast begagnad och bara betala för själva utprovningen.

Sadeln är alldeles för smal, kommer inte ner på hästen. Panelerna ligger inte längs hästens rygg, de svävar ju i luften...

Var sitter panelerna? samma sak som bossorna? Jag tycker dom ligger ann där eller är jag heeeelt blåst ?:)Kan vara så att dessa bilder är lite missvisande pga det dåliga ljuset. I verkligheten tycker jag dom ligger på ryggen hela vägen. Jag ifrågasätter inte din kunskap, jag är snarare ute efter att lära mig:)
Vad är anledningen till att det är så pass mycket plats ovanför manken? Är det för att den inte kommer ner för att den är för smal, eller pga av hennes lilla lilla lilla platta manke som inte tar någon plats ?:)
Detta är en 36:a. Hon behöver åtminstånde en 38:a alltså? OM denna typ av sadel ens fungerar?

mvh matilda

Senast ändrad:

När jag tittar på bilderna i länktråden måste jag erkänna att jag tycker deras sadel ligger i bakvikt...

Panelerna är förlängningen av bossan. De kommer inte ner på hästen, alltså äör den alldeles för smal. Frågan är om inte en 38 också blir för smal..

Bild:

under2b.jpg

Inom de röda rutorna är bossan, det gula är panelerna.

Senast ändrad:

Mycket möjligt, men det var hur den såg ut bakifrån som jag tyckte var intressant, sedan var det det där med irl och bilder...:angel:

knappis:

Nu lånar jag också tråden till o fråga om min sadel jag lånat hem hoppas de e ok.

Sadelutprovare kommer i nästa vecka så att nån kunnig kollar så att den verkligen e okej och om den inte är det då köper jag nån annan, det är ju lite svårt med bilder tycker jag då de liksom inte riktigt blir rätt proportioner.

Den ser ut och ligga an hela överallt, det är bra bomvidd jag får in 3 fingrar när den ligger på ryggen, men den lättar lite i bak inte mycket men den lättar, frågan är om det är så lite så att det inte gör nåt eller om det inte ska va så.

Det är ju luftstoppning också så då kanske inte det gör lika mkt?

Vill iaf se vad ni tycker, gillar sadeln jätte mkt, men jag kanske ska ha en rakare modell har för mig att Bates har en sån annars får det bli nåt annat.

här är bilder iaf.

100_3992.jpg

100_3993.jpg

100_3994.jpg

100_3996.jpg

100_4004.jpg

är den första för nära?

Tog nära för man skulle se hur den glappade, det är ju inte mkt utan bara längst bak.

Tycker det är så svårt med bilder tycker alltid det blir svårt att se liksom.

ska se om jag tog nån mer annars får jag väl gå ut och fota igen.

Ja, den första är för nära. Jag vill se hela hästen.
Glappade sadeln när du red? För det lilla jag ser på bilden är inte farligt alls.

Antalet fingrar som ska få plats mellan manken och sadeln har "egentligen" mindre betydelse, det som är viktigt är att sadeln under inga omständigheter får komma i kontakt med hästen. Oavsett om den står still utan ryttare på ryggen eller om han landar efter ett hoppsprång.
Men för enkelhetens skull så bör man väl minst få in två fingrar utan prut efter en stunds ridning, när man sitter kvar i sadeln.

Kan du inte ta en bild snett framifrån så att man kan få en uppfattning om hur främre bommen ligger i förhållande till manke och bog. Är sadelgjorden spänd på de första bilderna eller ligger sadeln löst på?

Kan du inte sätta nån i sadeln när du fotar...

Hihi, såg nu att sadelgjorden faktiskt var på... sorry!

Om du lägger sadeln löst på ryggen och trycker lätt med ena handen på mitten av sadeln (håll kvar), och sedan trycker lite där fram och sedan där bak, så ska ju inte sadeln gunga utan ligga still.

Ta sedan in den andra handen under sadeln från ortspetsarna och bakåt och du ska kunna känna ett jämn tryck på båda sidor av din hand hela vägen, så att det inte finns t ex något tomrum mellan bossan och hästens rygg. (Om hästen har mer former än sadeln.) Eller tvärtom så ska inte trycket bli högre i mitten, då sadeln är för böjd och hästen för rak.

Likadant kan du lägga ena handen med ett jämnt tryck på framvalvet och med den andra handen känna från tomrummet vid manken och ner under ortspetsarna och under panelerna. Även där skall vara ett jämnt tryck från manken och tills dit ortspetarna tar slut. Är trycken större i början, så är sadeln för vid och är trycket större i slutet då är sadeln för smal (vilket den absolut inte får vara).

Var också säker på att sadel inte ligger för långt fram, utan att koppjärnet går fritt från bogspetsen.

Titta hur bossorna bak ligger an med ryttare i sadeln och känn efter om den glappar när du rider lätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka