Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Men så ser inte jag det.
Det var 12 år sen iofs, så Parelli var mkt nytt i Sverige.

Men ändå...jag tycker att Pat är såklart mån om sig och sitt - som alla.
Men han har verkligen gjort något riktigt bra för världens hästar och ibland känner jag att det är lättare att fördöma av okunskap, än att sätta sig in i fakta.
Jag har själv förståelse för det han gjorde, men jag förstår även om NI inte förstår som inte vet vad det är han gör och VARFÖR han måste göra just så. Med?

Jag säger INTE att det är ok för alla att göra ens i närheten av det han gjorde. Av den anledningen att ni har inte ens i närheten den kunskap som han har av hästar och hästtyper.
Min undran är: hur kom det sig att hästen blev som den blev? Tror ni att den föddes så, eller är det något MÄNNISKAN skapat?

Jag tycker han fick ett strålande resultat med de verktyg han hade.
Metoden kanske man hade kunnat göra annorlunda. Jag vet inte.
För jag var inte där. ;)

Men så ser inte jag det.
Det var 12 år sen iofs, så Parelli var mkt nytt i Sverige.

Men ändå...jag tycker att Pat är såklart mån om sig och sitt - som alla.
Men han har verkligen gjort något riktigt bra för världens hästar och ibland känner jag att det är lättare att fördöma av okunskap, än att sätta sig in i fakta.
Jag har själv förståelse för det han gjorde, men jag förstår även om NI inte förstår som inte vet vad det är han gör och VARFÖR han måste göra just så. Med?

Det du skriver här är egentligen som taget ur en bok om sekter. Om ni bara visste vad jag visste skulle ni förstå... Ni är för okunniga så det är därför ni fördömer honom.

Detta resonemang använder folk till att försvara, skydda och förklara sina mästare.

Vi har för övrigt inte någon aning om hur Parelli verkligen löste problemet, det skedde inte inför publik vad jag vet, vi fick bara se utvalda delar på en filmsnutt, regisserade och förpackat i rosa papper. Det får mig att bli mycket misstänksam.

Så var det inte meningen att uttrycka mig.
För att förtydliga: jag är ingen fanatiker på något vis.
Parelli är bara en av flera "metoder" (hatar ordet men filosifier kanske passar bättre) jag studerat och jag utövar delar av det i min praktiska vardag med mina hästar. Jag är lika stor fanatiker av Hempling eller Kyra.
Delar av deras lärdom tar jag till mig. Så enkelt är det.

Jag har träffat på MÅNGA olika typer av människor som stött på PNH.
Det enda jag vet är att jag aldrig lär mig.
Vill man inte förstår eller få insikt så fördomer man. Så är det!
Fördömer man så vill man inte heller lära sig nya saker vilket gör att man stannar av i sin egen utveckling.
Man kan inte förklara/försvara något gentemot en grupp människor som "har sitt på det klara". Och det tänker jag inte göra.

Jag vill bara säga att jag är en helt vanlig hästtjej. Jag har ridit och tränat på ridskola. Jag rider engelskt. Jag tränar mina hästar som alla andra. Jag har tränat inför de flesta typer av hästtränare. Jag föder upp, rider in och utbildar mina egna. Får bra resultat för det mesta. Har vänliga, trygga, snälla hästar.

Jag förstår inte med mitt nya sätt att förhålla mig HUR jag kunde ha så lite insikt i hästens beteende förut - och överleva. Det tackar jag Pat för - till iaf 50 %. Jag kan nu se om en häst är på ett vis och kan ganska bra förstå hur jag hjälper oss ur situationen. Kan ta till mig "dumheter" och göra dem till styrkor osv. Men jag är verkligen bara en glad amatör som enligt Parelli inte är särskilt hängiven. Jag är en idèbov!

Kalla mig inte sektbunden eller sektpåverkad för det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Då fördömer du och till den skaran vill du väl inte gärna ställa dig?

*kl*
Kanske citerade fel.

För att förtydliga så var det visst publik långt efter "publiken" lämnade stället.
Eleverna var med, min väninna bla.
Dom höll på ganska länge och inget skedde bakom lås och bom.
Så uppfattade jag det.

Har någon annan information eller är det antaganden?

KL

Eftersom ingen av "repgrimmefansen" vill berätta om repgrimmans funktion googlade jag litet. Lisbeth Johansson som jag tror är den som skrivit boken horsemanship redogör för skillnaden mellan vanlig grimma och repgrimma. Vanlig grimma har bredare anläggningsyta, repgrimma har liten anläggningsyta, verkar genom tryck på nosrygg och nacke samt på punkt vid kindbenet. Oerhört viktigt att repgrimman är anpassad för hästen då den annars kan skapa obehag.

En fördel enligt LJ är att om Du har svårt att leda hästen i grimma, att den blir för stark, gör repgrimman att Du lättar kan hålla hästen pga av den lilla anläggningsytan som gör att det blir mer tryck i repgrimman.

Det är mina ord fritt översatt efter hennes beskrivning och jag hoppas jag har fått med huvuddragen, det var i alla fall syftet.

En sak som slog mig är att dessa repgrimmor dessutom oftast är av konstfiber, nylon eller liknande och de går ju inte sönder vid ryck utan det blir väl brännsår i stället:devil:

Repgrimmor kan vara rena döden...
Det var inte länge sen man kom på att det inte var så smart att låta hästen åka transport i bara repgrimman. Då någon sa att om man inte hade en lädergrimma som höll vid akutläge gällde inte försäkringen.
Nu vet man bättre! ;)

Jag googlade också, och hittade detta hos en av dem som säljer repgrimmor:

Repet som grimman är gjord av ett slitstark rep och går inte av.
Bind därför ALDRIG upp din häst i en repgrimma utan uppsikt.
Släpp ALDRIG ut din häst ut i hagen med repgimman på.
Lämna inte heller hästen utan uppsikt med en repgrimma på.

Var försiktig vid användning av din repgrimma. I och med att den är väldigt smal, så ger den väldigt starka signaler till hästen när den väl används.

Lite skillnad jämfört med en lädergrimma ja:crazy:

En annan skriver bla:

Det finns inga spännen eller hakar som ger vika om hästen t.ex. skulle fastna, låt därför aldrig hästen stå uppbunden utan uppsikt eller gå i hagen med grimman på.

På en nh-sida står bla om repgrimman:

Repgrimma och arbetsrep skall ENDAST användas vid träning.
Bind aldrig upp din häst i repgrimma. Din häst kan få allvarliga skador på nos och nacke om den blir rädd och kastar sig.

Så då har vi nog rett ut att det är ett skarpt redskap som används av folk som inte riktigt hanterar sina hästar i vanlig grimma........

Skulle aldrig drömma om att sätta sån skit på hästarna. Varför skulle man? Om man inte har svåra hanteringsproblem?

Senast ändrad av en moderator:

Håller helt och hållet med:)

Varför använda överhuvudtaget.

Just ett snyggt sätt att "kommunicera" och inte använda våld:angel:

Alla får givetvis bestämma själva om de vill tänka kritiskt eller bara godta saker.

Vad bra att du och Flash tagit er tid att googla om repgrimman. :bow:
I synnerhet som den enda personen i tråden som är kunnig (?) om repgrimmor inte ids (eller kan) svara.:angel:

Jag kan tycka att om man nu har en så god relation med hästen så ska målet vara lös eller vanlig grimma på- UTAN ryck.

Repgrimma är att jämställa med träns, vilket som är skarpast beror på exakt konstruktion/bett och handen. Har man svårt att hantera hästen i grimma/löst eller ska göra övningar som kräver mer kontroll/kommunikation så så tar man till hjälpmedel. Det kan exempelvis vara kedjegrimskaft, träns eller repgrimma.
------

Det känns tyvärr som vissa missuppfattat hur man ska använda repgrimman och använder den jämnt och ständigt som ersättning för vanlig grimma.

Så då har vi nog rett ut att det är ett skarpt redskap som används av folk som inte riktigt hanterar sina hästar i vanlig grimma........

Fast det är väl att vara lite för kategorisk, många använder det nog för att det blivit en tradition inom NH och inte för att de behöver det. Man kan ju jämföra det med användningen av olika bett inom dressyr ...

Det känns tyvärr som vissa missuppfattat hur man ska använda repgrimman och använder den jämnt och ständigt som ersättning för vanlig grimma.

Det här är min uppfattning också. Det verkar som om många använder repgrimman "bara för att" utan en tanke på varför.

Jag kan tycka att om man nu har en så god relation med hästen så ska målet vara lös eller vanlig grimma på- UTAN ryck.

Håller med :bow:

Och de allra allra flesta hästar är också så snälla att det inte är något problem alls. Har svårt att tänka mig att så värst många skulle behöva repgrimma alls egentligen. Men jag tror att många tycker det är "en kul grej" eller att de måste använda repgrimma bara för att de intresserar sig för NH. Utan att fundera på om den egentligen behövs. De enkla övningar som görs borde väl kunna göras i grimma, eller som du skriver, löst.

Jag vill använda reprimman ibland när jag ska visa hästen att vara känslig.
När den är det finns det ingen större finess med reprimman i det dagliga livet.
Sen finns det många bulldozers som drar till skogs i vanlig grimma...med en repgrimma kan dom inte det på samma sätt.

Litegrann som om en häst är okänslig för skänkeln (om han lärt sig vara det) så kan man med sporrar, en träning, visa hästen hur känslig man vill att den ska vara.
Alltså inte gå mot ett tryck utan undan - precis som hästar gör med varandra varje dag. Inte använda våld, utan visa fram det bättre alternativet.

Nu rider jag aldrig med sporrar för mina hästar lär sig vara känslig från dag 1 och inte vara introverta.

(Åhhhh neeeeej hon är hjärntvättad, börjar med sitt NH snack...
Nej. Det är så jag vill ha det - utan våld och med minimala hjälper)
Sen kan jag hålla med om att många använder sin repgrimma för att visa sin tillhörighet, precis som många går med sin klubbjacka på ridtävlingar och kurser :)

Sporrar är inte till för att lära hästen att gå undan för tryck, de är till för att ryttaren ska kunna förfina sina hjälper på en redan lydig häst.

Det går alldeles utmärkt att få hästen lydig och uppmärksam med grimma (eller löst). Om man bara vill och är konsekvent och tydlig.

När det gäller sporrar så har IronWill svarat bra. Min unga häst lärde sig att gå undan för skänkeltryck UTAN sporrar. Numera använder jag sporren som förfining vid behov. Vilket är möjligt när skänkeln är stabil och tårna inte pekar rätt ut. Att använda sporrar som förfining vid behov skapar inga okänsliga hästar...
Men tror man att sporrar per automatik gör hästen skänkeldöv och "introvert" så gör man helt rätt i att inte använda dem.

Jag säger med sporrar som ni med repgrimma: behöver man sporrar på en välriden häst?
Nej det tycker inte jag, tycker aldrig man ska behöva rida med skänklarna.
Jag vet att många har stora tunga hästar och som framförallt är introverta - av att man inte gett eftergift när man ska. Allal hästar är ju lika känsliga när dom föds.
Jag kan förstå om man ska få en inrovert/skänkeldöd häst att vakna till och förstår fördelarna med att vara känslig och alert, vill använda sporrar, givetvis måste man ju veta vad och hur man gör.

Och ni som inte förstår: jag tycker INTE det är ok att rida med sporrar för att få en häst att gå framåt. Man måste vara duktig och veta vad man vill ha ut.
Jag önskar egentligen att ingen skulle behöva rida med sporrar.

En välriden häst rider man med allt utom skänkeln enligt mig.
Och nej. Givetvis inte sporrar på en unghäst - då ska man kanske köpa en äldre och mer "formad" individ tycker jag.
Alla är vi olika självklart och jag respektar de hjälpmedel andra använder på sina hästar.

Tog sporrarna som ex då jag inte vet hur annars jag ska förklara mina parareller. Det var nog 15 år sen jag använde sporrar och är inget fan av varken det eller hjälptyglar. Vilket det finns en uppsjö av i det verkliga hästlivet och som både brukas - och missbrukas.

Känn er inte attackerade ni som ofta "sporrar", jag vill bara att man åtminstone försöker förstå den andres väg till målet: en glad, välriden och trygg häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar