Hur, HUR, kan målet/resultatet vara det viktigaste???
Vägen dit är väll minst lika viktig? Är dte ok att en häst lider (trotts att den itne behöver) bara för att den Sen är lätthanterlig?
Vägen dit är precis lika viktig som resultatet. Det är tom viktigare, det spelar ingen roll hur resultatet blir om hästen lider och blir nedbruten på vägen dit...
Tonen i dessa forum brukar vara otrevlig, det håller jag med om, men i detta fall med Endorspike så är det med all rätt.
När en häst blir TAPad så blir den psykiskt nedbruten, den ger upp. Det är aldrig ok. Inte ens med de mest aggresiva hästarna.
Det spelar ingen roll hur mkt hästen sen kommer att springa eller inte, det är aldrig ok att bryta ner en häst.
En häst som blir nedbruten kan visst springa på banan fortfarande, dock vet jag att det mer och mer blir en självklarhet för många galopp och travmänniskor att en nedbruten häst springer, men en häst med gott självförtroende springer ännu bättre.
Jag tar 110% hellre en människa med "yviga rörelser" än jag tar någon som bryter ner hästen mentalt.
Behöver man hålla fast hästen för att arbeta den, måste man binda den eller böjja den så den inte får uttrycka sig, så är man Alltid på fel väg!
Endospike har lyckats därför att folk ser framgången, men de lägger inte vikten på vägen dit. Jag skulle kunna få ett bättre resultat på Alla de hästar han arbetar med. Varenda en, det lovar jag. Och det skulle en hel del av många andra hästhanterare här på Buke.
90% av de hästar han får in (och jag har sett många av hans videor) är inte ens i behov av att bli så fruktansvärt behandlade som de blir.
Han använder TAP som en standard på Alla hästar, även underbara små 1 åringar som ska ridas in och är rena änglarna att hantera. Hästar som inte alls behöver bli hanterade av någon kunnig men ägarna har skickat dom till Endospike för att han ska rida in dom och träna dom i galopp. Trotts detta blir de TAPade, för att de inte ifrågasätter då.
Tar människan bort hästens rätt att ifrågasätta är det ren och skär nedbrytning, djurplågeri. Inget annat.
Jag har sett både dåliga och bra trav- och galopptränare. Tyvärr merparten dåliga men! Jag sätter det på mig själv för jag har inte umgåtts så mycket i de krettsarna så min referensram är inte den bästa!
Att döma alla över en kam är inte rätt. Döm de som förtjänar de, men glöm inte att döma alla övriga grenars ryttare/hanterare som inte hanterar hästar på ett bra sätt! De finns överallt!