Hästhantering när det är som bäst!

Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag såg för inte många dagar sedan en video där CM ströp en hund till den grad att den fick spasmer och djupblå tunga. När gubb:devil: väl lättade på trycket i strypen hunden hängde i, så låg den och kippade efter andan länge och väl.

Väldigt fin djurhantering...:cool:

Hans metoder är hårt kritiserade av alla som är insatta i etologi, inlärningspsykologi och modern hundträning. Varför acceptera att man brukar övervåld när det finns helt smärtfria metoder som uppnår samma, om inte bättre, resultat? Detta även på grovt "störda" individer med "beteendeproblem".

/Migo
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Vet inte om det stämmer, men vad jag hört så är det censurerat det som visas i TV, han är tydligen ännu värre än vad som visas, elhalsband och tackel är visst väldigt populärt att använda på hundarna. :crazy: Det är som allt annat, en quick fix som avses, annars blir det ingen bra TV. :grin:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Ler lite åt att alla superduktiga hästhanterare härinne totalsågar sådant som de INTE HAR EN ANING om. Har sett fler roliga diskussioner. Ni kan inte mena allvar när ni ifrågasätter en kille som:

1: Uppenbart anlitas för att hjälpa till med problemhästar
2: Beskriver i sin text att han har jobbat med detta i över 20 år
3: Driver hejdlöst med ifrågasättare i sin text
4: Verkar arbeta mycket med galopphästar, vilka inte har inte den lättaste tillvaron vad jag har förstått

Har ni själva aldrig stött på hästar som blivit illa hanterade, skrämda, slagna, bortskämda, som är farliga att hantera?? Förmodligen skulle ni springa allvärldens väg... suck, det blir lite pinsamt.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Ler lite åt att alla superduktiga hästhanterare härinne totalsågar sådant som de INTE HAR EN ANING om. Har sett fler roliga diskussioner. Ni kan inte mena allvar när ni ifrågasätter en kille som:

1: Uppenbart anlitas för att hjälpa till med problemhästar
2: Beskriver i sin text att han har jobbat med detta i över 20 år
3: Driver hejdlöst med ifrågasättare i sin text
4: Verkar arbeta mycket med galopphästar, vilka inte har inte den lättaste tillvaron vad jag har förstått

Har ni själva aldrig stött på hästar som blivit illa hanterade, skrämda, slagna, bortskämda, som är farliga att hantera?? Förmodligen skulle ni springa allvärldens väg... suck, det blir lite pinsamt.


Och jag tycker det är jävligt pinsamt, faktiskt, att du sitter o ler åt något så fruktansvärt som de där filmerna. :cool:

Det där är VERKLIGEN INTE bra hästhantering. Nånstans!
Tycker du det, så borde du verkligen vidga dina vyer och tänka utanför ramarna lite. Och lära dig en hel del om hästars beteende.

Att han har jobbat med det betyder inte att det är bra för hästarna för det,
man får väl hoppas att han inte har så många kunder/följeslagare.


Jag har varit mkt i närheten av s.k problemhästar, men ev av de 'värsta' jag råkat på är en av de jag äger nu, ett islandssto som i perioder varit totalt livsfarlig att hantera, för att hon varit så feltränad, missförstådd och livrädd innan.

Jag har inte behövt använda så dåliga metoder som visas i första inlägget!
Jag har använt mig av mjuka, lugna metoder på hästars vilkor som skapar trygghet och gemenskap mellan mig o hästen.

Jag har knappast sprungit all världens väg... :cool:

Jag tycker som sagt, att det är förskräckligt att någon kan se detta som bra hantering. För det är allt annat än bra.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jodå, om du är läskunnig så ser du att jag kortfattat berättat vad som hände min häst när hon var ute på foder ett år, min första häst skulle slaktas som 4-åring då hon var "tokig", det blev häst av henne med trots att jag aldrig försatte henne i vanmakt och jag har tyvärr haft det tvivelaktiga nöjet att träffa flera. Vad har du själv för erfarenhet av svårhanterade och misshandlade hästar annat än på bild? :grin: Min förra häst var en fd galoppör, så jag och många fler här på forumet har till skillnad mot dig erfarenhet av sånna IRL. :idea:

Torka dig bakom öronen, stoppa bort de rosa glasögonen tillsammans med My little pony och glöm dina böcker med Svarta Hingsten, livet är något helt annat än det du ser på film a la youtube. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

OT! Ber om ursäkt för det.

Såg tyvärr inte programmet förra veckan, så jag kan inte ha någon uppfattning där. Om det är en annan video du menar, så har du kanske länk till den?
Tillåter mig ändå att ha en avvikande uppfattning om vad han gör, efter att ha sett flertalet av hans program. Att tillfoga hundarna smärta liksom att använda övervåld (vad är det?) för att korrigera deras beteende är inte vad han brukar göra.

Hans metoder är hårt kritiserade av alla som är insatta i etologi, inlärningspsykologi och modern hundträning.
Kraftigt överdrivet att alla skulle göra det. Jag vet flera, både i USA och här hemma, som inte gör det.
Att vissa hundpsykologer och hundtränare kritiserar honom hör bara till bilden. Något måste dom ju ha att komma med för att förklara, varför han är så mycket bättre än dom själva. Skitsnack brukar vara ett sätt. Har tidigare med intresse följt en del av diskussionerna däröver, och tar man bort de egna marknadsföringsbitarna så är det oftast inte mycket kvar av kritiken.

Man kan ju också peka på att han ofta får ta över hundar som andra hundpsykologer och hundtränare gått bet på, hundar som han i de allra flesta fallen fått in på bättre banor.

LIA
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag kan ju inte veta säkert, men vad det ser ut som att händer när han tvingar omkull hästen är att han triggar frysmekanismen. Hästar liksom de flesta andra däggdjur och vi människor har tre sätt att reagera på fara: Slåss, fly eller frysa. Att "frysa" innebär att stänga av och "spela död". Den här reaktionen triggas när bytesdjuret ligger omkull, slaget av rovdjuret, och varken kan fly eller slåss längre.

En funktion av frysmekanismen sägs vara att det ger bytesdjuret en till chans att överleva. Om rovdjuret inte dödar bytesdjuret direkt eller börjar äta direkt, händer det att rovdjuret drar iväg bytet till ett säkrare ställe att äta på eller till sina väntande ungar. Då händer det också att rovdjuret lämnar bytet en kort stund för att hämta ungarna. Då har bytesdjuret en chans att "vakna till" och springa iväg.

En annan funktion sägs vara att bytesdjuret inte känner smärtan och skräcken lika starkt eller inte alls, alltså en sorts kroppens egen smärtlindring och flykt från det oundvikliga. Det är detta som händer även oss människor när vi utsätts för övergrepp som vi inte kan komma undan ifrån. Många har beskrivit hur de upplevt detta t.ex. när de utsatts för sexuella övergrepp - de har "försvunnit" från kroppen, sett sig själva utifrån, inte känt smärtan. Detta kallas att dissociera.

Så här långt är det alltså hälsosamt och adaptivt att gå in i frystillståndet. Det finns dessutom biologiskt inbyggt i oss och djuren hur vi ska komma ur detta frystillståndet: vi ska springa, skaka - ja, fly och göra oss av med den energi som frystes inne. Dessa reaktioner har man sett även hos björnar som bedövats, märkts och sedan släppts fria. Om man inte får en chans att gå igenom de här energifrigörande faserna efteråt, blir man som en levande död, kvar i traumat, avtrubbad eller hyperkänslig på grund av traumatiseringen.

Detta menar en del var vad som hände de hästar som förr "tämjdes" genom att bindas fast i en påle tills de utmattade föll ihop och knäcktes. Eller för all del, som Henry Blake beskrev, hur han satte sig på huvudet på en häst som gått omkull och satt där tills den var foglig igen. De tvingas in i frystillståndet och får aldrig komma ur det igen.

Dessa hästar upplevs sen som snälla och fogliga.

Jag skulle kunna dra vad som händer fysiologiskt och i hjärnan, men det är för sent, jag måste läsa på lite i såna fall. Min främsta källa är "Waking the Tiger - Healing Trauma" av biologen Peter A. Levine, samt "The Tao of Equus" av Linda Kohanov (som mest beskriver Levines arbete).

Min poäng är att dessa hästar må ha räddats från slakt men kanske på bekostnad av att leva en sorts zombieliv. Och jag tror som många andra att det finns bättre sätt att arbeta med hästar. Att han är anlitad av många i mångmiljonbusinessen galopp tror jag säkert, vem vill inte ha snabba resultat när hästen ska dra in pengar? Det gör inte hanteringen mer acceptabel i mina ögon, och att bli hånad av honom och andra för att jag tycker det gör mig inte heller övertygad om att det är en bra hantering.

Punkt och god natt, detta blev långt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

1: Uppenbart anlitas för att hjälpa till med problemhästar
2: Beskriver i sin text att han har jobbat med detta i över 20 år
3: Driver hejdlöst med ifrågasättare i sin text
4: Verkar arbeta mycket med galopphästar, vilka inte har inte den lättaste tillvaron vad jag har förstått

Har ni själva aldrig stött på hästar som blivit illa hanterade, skrämda, slagna, bortskämda, som är farliga att hantera?? Förmodligen skulle ni springa allvärldens väg... suck, det blir lite pinsamt.


För det första så vet har jag sett på mycket nära håll hur människor som jobbat med hästar nästan hela livet OCH som är frekvent anlitade för att hjälpa till med problemhästar (för resultatet blir ju SÅ bra!....) slår hästarna sönder och samman för att uppfostra dem. Med diverse tillhyggen. Ibland även med rejäl blodvite som resultat, löddriga hästar med rullande ögonvitor som blir helt nedbrutna och SÅÅÅÅ snälla.
Så att man anlitas ofta och har lång erfarenhet behöver inte betyda att ens metoder är trevliga för det :cool:


Och jodå, jag har stött på hästar som både blivit slagna, varit rädda, haft extrem sadeltvång, skenat, varit ouppfostrade sedan födseln, hårda som sten....
Men jag jag har aldrig behövt psykiskt bryta ner en häst.
Eller slå den, om inte jag inte varit på väg att bli riktigt mosad.

Ett par stycken har haft ont. Då var det en tur till veterinären som hjälpte. Andra har behövt kontinuitet, tid och en trygg och fast ledare som med list får de att börja tänka rätt och jobba MED människan och inte MOT människan.



Men, jag är inte chockerad över att det finns vissa som verkar tycka att hybrid horsetraining och TAP är fina grejer.
En portion okunskap och en nypa otålighet brukar resultera i kassa genvägar. Väldigt synd.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

All heder åt ett mycket bra och utbildande inlägg! :bow::bow:

Jag ska absolut läsa böckerna du nämnde, verkar mycket intressanta.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Tack. Kunde ju inte låta bli att gå tillbaks och kolla tråden en gång till i alla fall. Måste rätta ett skrivfel: Författaren till Tao of Equus heter Linda Kohanov och inte min dyslektiska variant ovan.

Levines bok är läsvärd, bra fakta utan att bli torr eller långrandig samt lätt att läsa.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag kan ju inte veta säkert, men vad det ser ut som att händer när han tvingar omkull hästen är att han triggar frysmekanismen. Hästar liksom de flesta andra däggdjur och vi människor har tre sätt att reagera på fara: Slåss, fly eller frysa. Att "frysa" innebär att stänga av och "spela död". Den här reaktionen triggas när bytesdjuret ligger omkull, slaget av rovdjuret, och varken kan fly eller slåss längre.

En funktion av frysmekanismen sägs vara att det ger bytesdjuret en till chans att överleva. Om rovdjuret inte dödar bytesdjuret direkt eller börjar äta direkt, händer det att rovdjuret drar iväg bytet till ett säkrare ställe att äta på eller till sina väntande ungar. Då händer det också att rovdjuret lämnar bytet en kort stund för att hämta ungarna. Då har bytesdjuret en chans att "vakna till" och springa iväg.

En annan funktion sägs vara att bytesdjuret inte känner smärtan och skräcken lika starkt eller inte alls, alltså en sorts kroppens egen smärtlindring och flykt från det oundvikliga. Det är detta som händer även oss människor när vi utsätts för övergrepp som vi inte kan komma undan ifrån. Många har beskrivit hur de upplevt detta t.ex. när de utsatts för sexuella övergrepp - de har "försvunnit" från kroppen, sett sig själva utifrån, inte känt smärtan. Detta kallas att dissociera.

Så här långt är det alltså hälsosamt och adaptivt att gå in i frystillståndet. Det finns dessutom biologiskt inbyggt i oss och djuren hur vi ska komma ur detta frystillståndet: vi ska springa, skaka - ja, fly och göra oss av med den energi som frystes inne. Dessa reaktioner har man sett även hos björnar som bedövats, märkts och sedan släppts fria. Om man inte får en chans att gå igenom de här energifrigörande faserna efteråt, blir man som en levande död, kvar i traumat, avtrubbad eller hyperkänslig på grund av traumatiseringen.

Detta menar en del var vad som hände de hästar som förr "tämjdes" genom att bindas fast i en påle tills de utmattade föll ihop och knäcktes. Eller för all del, som Henry Blake beskrev, hur han satte sig på huvudet på en häst som gått omkull och satt där tills den var foglig igen. De tvingas in i frystillståndet och får aldrig komma ur det igen.

Dessa hästar upplevs sen som snälla och fogliga.

Jag skulle kunna dra vad som händer fysiologiskt och i hjärnan, men det är för sent, jag måste läsa på lite i såna fall. Min främsta källa är "Waking the Tiger - Healing Trauma" av biologen Peter A. Levine, samt "The Tao of Equus" av Linda Kohanov (som mest beskriver Levines arbete).

Min poäng är att dessa hästar må ha räddats från slakt men kanske på bekostnad av att leva en sorts zombieliv. Och jag tror som många andra att det finns bättre sätt att arbeta med hästar. Att han är anlitad av många i mångmiljonbusinessen galopp tror jag säkert, vem vill inte ha snabba resultat när hästen ska dra in pengar? Det gör inte hanteringen mer acceptabel i mina ögon, och att bli hånad av honom och andra för att jag tycker det gör mig inte heller övertygad om att det är en bra hantering.

Punkt och god natt, detta blev långt.

:bow::bow:

att folk inte förstår dett gör ont i mig :cry:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Fy Fan.... Endospike... Det lilla äcklet!

Är det någon människa jag ser ner på, och tom gärna skulle sparka på om han ligger ner, så är det denna människa!

Den som Inte kan fatta att detta är vidrigt och fruktansvärt bör inte ha häst!


Endospike har varit upp på tapeten här förut och tack och lov fattar de flesta bukefalister hur vidrigt hans arbetssätt är!


Jag orkar verkligen inte skriva igen Hur detta påverkar hästen, både mentalt och fysiskt... *suck*
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag kan ju inte veta säkert, men vad det ser ut som att händer när han tvingar omkull hästen är att han triggar frysmekanismen. Hästar liksom de flesta andra däggdjur och vi människor har tre sätt att reagera på fara: Slåss, fly eller frysa. Att "frysa" innebär att stänga av och "spela död". Den här reaktionen triggas när bytesdjuret ligger omkull, slaget av rovdjuret, och varken kan fly eller slåss längre.

En funktion av frysmekanismen sägs vara att det ger bytesdjuret en till chans att överleva. Om rovdjuret inte dödar bytesdjuret direkt eller börjar äta direkt, händer det att rovdjuret drar iväg bytet till ett säkrare ställe att äta på eller till sina väntande ungar. Då händer det också att rovdjuret lämnar bytet en kort stund för att hämta ungarna. Då har bytesdjuret en chans att "vakna till" och springa iväg.

En annan funktion sägs vara att bytesdjuret inte känner smärtan och skräcken lika starkt eller inte alls, alltså en sorts kroppens egen smärtlindring och flykt från det oundvikliga. Det är detta som händer även oss människor när vi utsätts för övergrepp som vi inte kan komma undan ifrån. Många har beskrivit hur de upplevt detta t.ex. när de utsatts för sexuella övergrepp - de har "försvunnit" från kroppen, sett sig själva utifrån, inte känt smärtan. Detta kallas att dissociera.

Så här långt är det alltså hälsosamt och adaptivt att gå in i frystillståndet. Det finns dessutom biologiskt inbyggt i oss och djuren hur vi ska komma ur detta frystillståndet: vi ska springa, skaka - ja, fly och göra oss av med den energi som frystes inne. Dessa reaktioner har man sett även hos björnar som bedövats, märkts och sedan släppts fria. Om man inte får en chans att gå igenom de här energifrigörande faserna efteråt, blir man som en levande död, kvar i traumat, avtrubbad eller hyperkänslig på grund av traumatiseringen.

Detta menar en del var vad som hände de hästar som förr "tämjdes" genom att bindas fast i en påle tills de utmattade föll ihop och knäcktes. Eller för all del, som Henry Blake beskrev, hur han satte sig på huvudet på en häst som gått omkull och satt där tills den var foglig igen. De tvingas in i frystillståndet och får aldrig komma ur det igen.

Dessa hästar upplevs sen som snälla och fogliga.

Jag skulle kunna dra vad som händer fysiologiskt och i hjärnan, men det är för sent, jag måste läsa på lite i såna fall. Min främsta källa är "Waking the Tiger - Healing Trauma" av biologen Peter A. Levine, samt "The Tao of Equus" av Linda Kohanov (som mest beskriver Levines arbete).

Min poäng är att dessa hästar må ha räddats från slakt men kanske på bekostnad av att leva en sorts zombieliv. Och jag tror som många andra att det finns bättre sätt att arbeta med hästar. Att han är anlitad av många i mångmiljonbusinessen galopp tror jag säkert, vem vill inte ha snabba resultat när hästen ska dra in pengar? Det gör inte hanteringen mer acceptabel i mina ögon, och att bli hånad av honom och andra för att jag tycker det gör mig inte heller övertygad om att det är en bra hantering.

Punkt och god natt, detta blev långt.


Tack för en bra förklaring! Utan påhopp, jag var lite gåpåig själv där och det var egentligen inte meningen. Men tonen i dessa forum, speciellt när det handlar om "alternativa" hanteringsmetoder är ofta så ful och det är så tråkigt.
Jag har själv en "problemhäst" och har inte TAPat den men jag är öppen för att det finns många många olika metoder och vill tro att det är resultatet som är det viktiga, förutsatt att man inte plågar hästen, vilket jag faktiskt inte tycker att den här killen gör. Jag har plöjt flera av hans filmer och jag tycker inte att han gör något galet, han respekterar djuren och verkar nå fina resultat.
Jag har svårt att tro att det han gör paralyserar hästen, för hur ska en sådan häst kunna springa hem pengar? Så jag håller inte riktigt med, men jag kan inte heller argumentera emot dig för jag har vet ju inte mer än det som finns på den här killens sajt. Det är lite riskabelt att sitta och plöja filmer på youtube. Såg förresten en westernsnubbe också, han hanterade en häst som ansågs livsfarlig, och hade vid filmningstillfället jobbat med hästen säkert en månad. Jag tyckte att han var yvig och stökig i sina rörelser, och gjorde lite knasiga saker (inget som jag tyckte var plågsamt för hästen, mest bara stökigt) hade inte gjort på samma sätt själv, men han "fixade" det och hade en lugn och trevlig häst så småningom.

Bara för att man inte tror på en metod eller tycker att det ser konstigt ut, behöver det inte betyda att man inte når samma mål; att få en rädd och olycklig häst att må bättre.

Sen kan vi ju starta en diskussion om race horses, både trav och galopp, vilka är sporter som jag definitivt inte är förtjust i, men det blir en annan tråd.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Ler lite åt att alla superduktiga hästhanterare härinne totalsågar sådant som de INTE HAR EN ANING om. Har sett fler roliga diskussioner. Ni kan inte mena allvar när ni ifrågasätter en kille som:

1: Uppenbart anlitas för att hjälpa till med problemhästar
2: Beskriver i sin text att han har jobbat med detta i över 20 år
3: Driver hejdlöst med ifrågasättare i sin text
4: Verkar arbeta mycket med galopphästar, vilka inte har inte den lättaste tillvaron vad jag har förstått

Har ni själva aldrig stött på hästar som blivit illa hanterade, skrämda, slagna, bortskämda, som är farliga att hantera?? Förmodligen skulle ni springa allvärldens väg... suck, det blir lite pinsamt.


Okunnigt...

1) Bara för att man blir anlitad innebär det inte att det man gör är bra för hästen!
2) Jaha? Och?
3) Ja oooja... det är ju Verkligen ett tecken på att det han gör med hästarna är helt rätt och ok? (utveckla gärna hur det skulle göra att det var ok?)
4) "Av vad du förstått"... Nej det är ju det du inte gjort...


Så nu undrar jag, på vilka grunder baserar du dina uttal? Vad Kan du om hästar? I mina ögon otroligt lite iom att du tycker att TAP är bra...

Våld som lösning på problem är aldrig ok!

"Där konsten slutar tar våldet vid" som det heter...

Jag "ler" åt din enorma okunskap!


Jag menar fullaste allvar när jag ifrågasätter en idiot som Endospike, han är en idiot, ett äckel och den enda människa jag skulle vilja släpa bunden efter en bil på asfalt i hög hastighet... (och med det sagt så syftar jag inte på att hota honom).
Alternativt önskar jag honom "Må du långsamt bli överkörd av en permobil", mitt favorituttryck från en klok Bukefalist.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Hur, HUR, kan målet/resultatet vara det viktigaste???

Vägen dit är väll minst lika viktig? Är dte ok att en häst lider (trotts att den itne behöver) bara för att den Sen är lätthanterlig? :confused:

Vägen dit är precis lika viktig som resultatet. Det är tom viktigare, det spelar ingen roll hur resultatet blir om hästen lider och blir nedbruten på vägen dit...

Tonen i dessa forum brukar vara otrevlig, det håller jag med om, men i detta fall med Endorspike så är det med all rätt.

När en häst blir TAPad så blir den psykiskt nedbruten, den ger upp. Det är aldrig ok. Inte ens med de mest aggresiva hästarna.
Det spelar ingen roll hur mkt hästen sen kommer att springa eller inte, det är aldrig ok att bryta ner en häst.

En häst som blir nedbruten kan visst springa på banan fortfarande, dock vet jag att det mer och mer blir en självklarhet för många galopp och travmänniskor att en nedbruten häst springer, men en häst med gott självförtroende springer ännu bättre.


Jag tar 110% hellre en människa med "yviga rörelser" än jag tar någon som bryter ner hästen mentalt.

Behöver man hålla fast hästen för att arbeta den, måste man binda den eller böjja den så den inte får uttrycka sig, så är man Alltid på fel väg!

Endospike har lyckats därför att folk ser framgången, men de lägger inte vikten på vägen dit. Jag skulle kunna få ett bättre resultat på Alla de hästar han arbetar med. Varenda en, det lovar jag. Och det skulle en hel del av många andra hästhanterare här på Buke.

90% av de hästar han får in (och jag har sett många av hans videor) är inte ens i behov av att bli så fruktansvärt behandlade som de blir.
Han använder TAP som en standard på Alla hästar, även underbara små 1 åringar som ska ridas in och är rena änglarna att hantera. Hästar som inte alls behöver bli hanterade av någon kunnig men ägarna har skickat dom till Endospike för att han ska rida in dom och träna dom i galopp. Trotts detta blir de TAPade, för att de inte ifrågasätter då.

Tar människan bort hästens rätt att ifrågasätta är det ren och skär nedbrytning, djurplågeri. Inget annat.

Jag har sett både dåliga och bra trav- och galopptränare. Tyvärr merparten dåliga men! Jag sätter det på mig själv för jag har inte umgåtts så mycket i de krettsarna så min referensram är inte den bästa!

Att döma alla över en kam är inte rätt. Döm de som förtjänar de, men glöm inte att döma alla övriga grenars ryttare/hanterare som inte hanterar hästar på ett bra sätt! De finns överallt!




Tack för en bra förklaring! Utan påhopp, jag var lite gåpåig själv där och det var egentligen inte meningen. Men tonen i dessa forum, speciellt när det handlar om "alternativa" hanteringsmetoder är ofta så ful och det är så tråkigt.
Jag har själv en "problemhäst" och har inte TAPat den men jag är öppen för att det finns många många olika metoder och vill tro att det är resultatet som är det viktiga, förutsatt att man inte plågar hästen, vilket jag faktiskt inte tycker att den här killen gör. Jag har plöjt flera av hans filmer och jag tycker inte att han gör något galet, han respekterar djuren och verkar nå fina resultat.
Jag har svårt att tro att det han gör paralyserar hästen, för hur ska en sådan häst kunna springa hem pengar? Så jag håller inte riktigt med, men jag kan inte heller argumentera emot dig för jag har vet ju inte mer än det som finns på den här killens sajt. Det är lite riskabelt att sitta och plöja filmer på youtube. Såg förresten en westernsnubbe också, han hanterade en häst som ansågs livsfarlig, och hade vid filmningstillfället jobbat med hästen säkert en månad. Jag tyckte att han var yvig och stökig i sina rörelser, och gjorde lite knasiga saker (inget som jag tyckte var plågsamt för hästen, mest bara stökigt) hade inte gjort på samma sätt själv, men han "fixade" det och hade en lugn och trevlig häst så småningom.

Bara för att man inte tror på en metod eller tycker att det ser konstigt ut, behöver det inte betyda att man inte når samma mål; att få en rädd och olycklig häst att må bättre.

Sen kan vi ju starta en diskussion om race horses, både trav och galopp, vilka är sporter som jag definitivt inte är förtjust i, men det blir en annan tråd.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Hur, HUR, kan målet/resultatet vara det viktigaste???

Vägen dit är väll minst lika viktig? Är dte ok att en häst lider (trotts att den itne behöver) bara för att den Sen är lätthanterlig? :confused:

Vägen dit är precis lika viktig som resultatet. Det är tom viktigare, det spelar ingen roll hur resultatet blir om hästen lider och blir nedbruten på vägen dit...

Tonen i dessa forum brukar vara otrevlig, det håller jag med om, men i detta fall med Endorspike så är det med all rätt.

När en häst blir TAPad så blir den psykiskt nedbruten, den ger upp. Det är aldrig ok. Inte ens med de mest aggresiva hästarna.
Det spelar ingen roll hur mkt hästen sen kommer att springa eller inte, det är aldrig ok att bryta ner en häst.

En häst som blir nedbruten kan visst springa på banan fortfarande, dock vet jag att det mer och mer blir en självklarhet för många galopp och travmänniskor att en nedbruten häst springer, men en häst med gott självförtroende springer ännu bättre.


Jag tar 110% hellre en människa med "yviga rörelser" än jag tar någon som bryter ner hästen mentalt.

Behöver man hålla fast hästen för att arbeta den, måste man binda den eller böjja den så den inte får uttrycka sig, så är man Alltid på fel väg!

Endospike har lyckats därför att folk ser framgången, men de lägger inte vikten på vägen dit. Jag skulle kunna få ett bättre resultat på Alla de hästar han arbetar med. Varenda en, det lovar jag. Och det skulle en hel del av många andra hästhanterare här på Buke.

90% av de hästar han får in (och jag har sett många av hans videor) är inte ens i behov av att bli så fruktansvärt behandlade som de blir.
Han använder TAP som en standard på Alla hästar, även underbara små 1 åringar som ska ridas in och är rena änglarna att hantera. Hästar som inte alls behöver bli hanterade av någon kunnig men ägarna har skickat dom till Endospike för att han ska rida in dom och träna dom i galopp. Trotts detta blir de TAPade, för att de inte ifrågasätter då.

Tar människan bort hästens rätt att ifrågasätta är det ren och skär nedbrytning, djurplågeri. Inget annat.

Jag har sett både dåliga och bra trav- och galopptränare. Tyvärr merparten dåliga men! Jag sätter det på mig själv för jag har inte umgåtts så mycket i de krettsarna så min referensram är inte den bästa!

Att döma alla över en kam är inte rätt. Döm de som förtjänar de, men glöm inte att döma alla övriga grenars ryttare/hanterare som inte hanterar hästar på ett bra sätt! De finns överallt!


Snälla snälla, lugna dig lite. Vi står på samma sida, vet jag för jag har sett andra inlägg du skrivit på Buke. Jag protesterar mest mot tonen och mot att ALLA alternativ till "traditionell" hästhantering sågas så totalt här inne. NH skälls verkligen ut mest av allt, så jag vill inte ens säga att jag bekänner mig till den tron, vilket jag gör. Jag är hemskt sugen på att lägga ner min häst, men då vill jag hellre göra som t ex http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=related.

Men jag vill inte heller totalsåga en metod som jag bara sett över nätet.

Jag har en "misslyckad" travnordis som, även om han är otroligt mycket lugnare idag än när han kom till mig, fortfarande är väldigt mycket på tårna. Jag har de senaste veckorna börjat borsta honom i slow motion, jag underdriver verkligen rörelserna och det påverkar honom enormt. För första gången, förutom när han varit fysiskt trött, står han med mulen i backen, i repgrimma med löst grimskaft utomhus. Är du lite gladare på mig nu?
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

ps jag menar att det finns MÅNGA olika vägar till att få en glad och trygg häst. Jag menar inte att ovanstående skulle vara rätt.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Ok. Jag förstår.

Dock anser jag fortfarande att det Endospike står för inte på något som helst sätt ska förknippas med NH eller bra hästhantering.

Och i många fall ska man itne dömma över nätet, men i detta fall och vi vissa andra fall, så kan man... Det Endospike gör är så fel det bara kan bli. Och jag antar att det är svårt att se det om man inte är utbildad inom etologi och bara ser resultatet utan att förstå vad som egentligen händer.


och jag står fortfarande för att jag önskar att han blir överkörd långsamt av en permobil... :P
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

till T.S
Intressant också tycker jag att du skapar trådar och så fort det kommer kritik så försvinner du...
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Det är ju bara kolla på halsbandet han tagit fram, jösses vilket tortyrredskap, trycker sönder muskelnerver i nacken som kan göra stooor skada, SKK sliter sitt hår över det, så att han är vettig i huvudet kan jag inte hålla med om. Strypning tillhör nog inte hur hund fostrar hund :confused:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 583
Senast: Exit
·
Körning Vore tacksam för input. Jag kör in min treåriga valack som jag köpte i januari. I annonsen stod att han var bakskygg efter att ha skenat...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Vimsan
·
Dressyr En liten jämförelse mellan western och dressyr http://www.youtube.com/watch?v=Ty3lldxo-LM&feature=related
Svar
2
· Visningar
1 681
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hur en cowboy lästa sin häst. Macho eller just good horsemanship? www.youtube.com/watch?v=cyd8ihhu60o&feature=related
2
Svar
30
· Visningar
2 405
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp