Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Strålande sol, ca 5-6 plusgrader och snön smälter sakta...så jag har fint väder här :D
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jaa, det är ju frågan, men ser man till helheten så kan iallafall inte jag säga att det är definitivt fel att göra såhär med Troubadour.

BLM (Bureau of Land Management) förvaltar ca 38500 vilda hästar och åsnor. Dessa djur konkurrerar väldigt med boskapsindustrin om bete och på något sätt vill man kontrollera antalet. Eftersom alla inte blir nöjda om detta skulle göras naturligt, görs det idag framför allt genom roundups. Att totalt eliminera populationen är inget alternativ, den allmänna opinionen emot detta är alldeles för stark, starkare än boskapsindustrins $$. Men något ska ju göras med de hästar som tas ur det vilda och jag är iallafall inte helt övertygad om att det är fel att utsätta Troubadour för denna show om det kan fånga folks intresse för hästarna och på så sätt finna hem åt dem så de inte alla måste gå till slakt. Visst, en död häst lider inte, men vägen till döden kan nog vara långt mycket värre än vad Troubadour får utstå.

Om du syftar på "min" ras så är det en helt annan historia och jag känner inte till någon som håller på med liknande shower med dem.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Då kan man ju fråga sig vad värdet är med att bevara rasen. Om man måste utsätta djuren för machocirkus för att kunna göra det.

Samma värdet som alla cirkus djur som gjöra alla barnen glädda.
Ett nytt örd "Machocirkus" hmmm vet du vad Macho bytedar? och hur är den koppled till cirkusen :confused:
Det har varit lite fri slängenda av det ördet den sista tiden :cool:
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

OK, men vilket syfte har då att hästen kunde göra de specifika konsterna som den kunde göra?

Kommer fler att försöka sig på allsköns konster istället för att få köpa en blivande ridhäst billigt?

Kanske skulle vi i S. exportera våran ridskolemodell. Inte bara turridning, utan lära sig att rida för att sedan kanske köpa egen häst eller vara nöjd med lite motion 1 g/v. -som här. alla har inte tid eller möjlighet att ta hand om en häst på heltid.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Nu drar jag alla över en kam, men folk vill ha flärd, glitter och glamour.

Likadant är det ju med fjordingen, den anses ju inte heller som nåt att ha trots att den är den perfekta familjehästen som både duger till att rida och köra och som alla i familjen kan hantera och ha kul med. Fjording och glitter och glamour går inte heller riktigt ihop, alltså är den värdelös.


McG - som haft fjorda och gjort precis allt ihop med den, tom. sovit tillsammans i samma box.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jag vet inte.

Men om jag ska spekulera så tror jag att Dan Keen tänkte att de specifika konsterna var vad som skulle ge mest Oohh! och Aahh! med de förutsättningar som han hade med Troubadour. Jag tittade inte så långt in i videon nu, tror jag har sett den förut, men exempelvis hoppet tycker jag ändå är lite imponerande efter att hästen för enbart fyra månader sedan var vild (antar jag). Om inte annat visar Troubadour vilket gott hjärta han har. Jag slutade titta för jag gillade inte ryckandet (fattar inte varför man dessutom ska envisas med stång, för visst hade han stång på hästen?), men jag tror många är ganska okänsliga för sådant däröver. Så, för att summera, så hade jag själv blivit mer imponerad om man framställt på annat sätt, men jag vet inte vem som vill/kan. Jag tror det kräver en hel del entusiasm, kunskap, tid, pengar, m.m. och får ändå ge en eloge till de som lägger ned detta för att marknadsföra BLM-hästarna.

Hur folk sedan rider och lär sig rida vet jag inte vad jag ska säga om. Nog är det alldeles för lätt att skaffa sig en häst i USA, men förhoppningsvis tycker inte de allra grönaste nybörjarna att de borde skaffa sig en nyligen fångad mustang.

Glad Påsk :)
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jamenvisst, det är precis samma sak där!

Men faktiskt, när vi nu är inne på både USA och fjordingar, så blev just fjordingar omåttligt populära däröver för några år sedan. En riktig trendhäst! Nu har det lagt sig, men man ser fortfarande förvånansvärt många fjordingar och de var iallafall i rampljuset några år.

Glad Påsk :)
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jag tycker nog att Trenden är lika här fast värre. Tamhästar o då helst unga o billiga som då måste drillas på det amerikanska sättet- tämjmetoden.

Bara för att man har möjlighet att skaffa häst borde det inte vara en rättighet utan adekvat förkunskap. Helst aldrig en ung häst som första.

jag vet.. en utopi :grin:
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Men något ska ju göras med de hästar som tas ur det vilda och jag är iallafall inte helt övertygad om att det är fel att utsätta Troubadour för denna show om det kan fånga folks intresse för hästarna och på så sätt finna hem åt dem så de inte alla måste gå till slakt.

För mig handlar det där mer om vilken uppfattning om hästar, hästhantering och ridning man förmedlar. Det filmen säger oss är för mig en förfärlig machoattityd och översittarattityd gentemot hästen, som jag inte tycker är ok mot något djur.

Jag tycker att filmen talar till dåliga sidor av människan, helt enkelt, sidor som det inte är bra att uppmuntra.

Om folk börjar ta hand om de där hästarna för att göra liknande saker med dem, kan jag verkligen inte se fördelen framför avlivning - om det nu är det enda andra alternativet. Jag håller helt med om att situationen som den är, är både komplicerad och komplex och det är inte lätt att finna en bra lösning.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Samma värdet som alla cirkus djur som gjöra alla barnen glädda.

Och det är ju inte heller ok att göra barnen glada genom att använda djur på oschyssta sätt. Att det sker, betyder inte att det är bra att det sker. Att göra barnen glada och samtidigt lära dem respektlöshet gentemot djur, är verkligen inte rätt metod.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jag kanske är naiv, men jag tror att folk som adopterar vildhästar mest bara är intresserade av att rida ut och kanske träna lite grann. Hoppa ingår säkert i detta men det tycker jag man kan göra. Jag tror inte att så många som ser denna show kommer försöka göra liknande.

Men det är bara vad jag tror, baserat på att jag själv inte känner någon lockelse till det och jag håller absolut med i din åsikt att filmen när en syn på hästar (djur) som också i min värld inte är respektfull.
 

Liknande trådar

Äldre Jag och sambon dansar gärna och har gått danskurs avseende foxtrot. Sambon har lärt sig massor den senaste tiden, men det slog mig en...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Rie
·
Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 583
Senast: Exit
·
Dressyr Har alltid haft den åsikten att blandad träning är super förr alla hästar och skaffade därför en medryttare som kunde hålla igång min...
2
Svar
32
· Visningar
5 858
Hästvård Min nordsvensk gör något jag inte sett tidigare med huvudet. Sambon berättade för några veckor sedan att han sett henne göra så, och...
Svar
13
· Visningar
2 542
Senast: Andrii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp