Hästhantering när det är som bäst!

Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Vad är de ni anser är djurplågeri.. att en häst som inte respekterar människor och har tagit över behöver "tuktas"..??


Inte reagerar en endsate människa när hundmänniskor vickar omkull sina hundar och lägger dom på rygg( underkastelse)

Men gör man de med en häst blir det stora uppståndelser, han rycker ingenting i munnen utan hästen ger efter för trycket och går ner.

Om ni har kollat på cesar mannen som kan prata med hundar så ibland ser det riktigt läskigt ut när han får ta till med hårdhandskarna med vissa hundar som helt spårat ut.

Men de är de eller avliva som gäller för vissa hundar är livsfarliga innan han får iordning på dom!


Så JAG ser inge skillnad här med att vicka omkull en häst att att den skall visa underkastelse mot en som med en hund!

Man ser ju klart i hästen att den mår oerhört dåligt när den reser sig upp och stegrar kolla in i hästens ögon. Och kolla på hästen efter att den blivit omkullvräkt och går snäll efter.
Hästen sänker huvudet, tuggar och ljuter av att bara gå och skritta igenom hela kroppen somgungar i takt med stegena = Avslappnad=)


Att han rider barbacka har inge med att han vill visa sig cool utan det är en säkerhetsgrej.
Han har både hjälp och säkerhetsväst mer än vad betydligt många tillridare har,,,, tyvärr.

Men som sagt vi alla tycker ju olika och det finns ju lika många sätt att hantera problem med hästar som det finns hästar på jorden:laugh:

Men jag gillade verkligen denna kille och finns 2 andra filmer med han som fick mig att få gåshud!

kan du ingenting eller ? :grin:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag har aldrig någonsin sett en häst uppfostra en annan genom att ta den i munnen tills den tvingas att lägga sig ner, jag har däremot sett hundar knuffa omkull andra hundar.

det har jag..
riktigt läskigt, men hästen som gjorde det visste heller inte hur den skulle bete sig mot andra hästar. (dvs. gått ensam hela livet i princip..)

häst A hälsade på häst B, häst A vänder och sparkar häst B.
häst B vänder och går iväg, häst A jagar häst B.
häst A hinner ikapp häst B tar ett rejält tag längst ned i mankammen på häst B och håller fast där.
häst B skriker och vrålar så det måste ha hörts till finland iaf. (:angel:)
häst B går ned på knä, håller på att trilla omkull, förgäves sparkande för att komma loss. häst A håller kvar tills häst B har vridit sig tillräckligt att häst A håller på att tappa greppet.
häst B sliter sig loss och får en spark i häcken av häst A som belöning.
häst B går och ställer sig bredvid människorna intill elstaketet, skrapar förvirrat i marken och undrar vad fan som hände.


Häst A var antagligen inte helt frisk. och är förhoppningsvis avlivad nu.
(JA förhoppningsvis, då den gick på andra hästar på samma sätt)

men det kan hända.:idea:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Det är inte uppfostran utan en attack som kan sluta med döden för den häst som faller. Hästar som slåss på liv och död försöker skada benen på varandra och att få omkull motståndaren, den som faller riskerar att bli ihjälsparkad då det inte finns några spärrar som hindrar den andra hästen från att fortsätta attackera. En normalt funtad hund angriper inte en hund som ligger på rygg och underkastar sig, hästar har inte de signalerna och inte de spärrarna. Att gå omkull kan vara en dödsdom och att tvinga en häst att lägga sig är att försätta den i vanmakt. :crazy:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Precis!

Och jag tycker det borde bli en tankeställare för alla dessa människor här på forumet som vill ha tips på hur de ska lägga ned sina hästar "som en kul grej"....
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag tycker det är ganska skrattretande att du tycker detta är bra men en harmonisk ritt med en sting i munnen är sånnt djurplågeri att du vill slå människor. Vi har helt klart olika syn på hästarna.

Första filmen kunde jag inte ens se klart eftersom den var så fruktansvärd och andra tyckte jag var helt värdelös. Dessutom så är det inte samma häst såvida den inte har tappat en strumpa...
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Skrämmande att sånt här inspirerar vissa sk hästmänniskor! Jag hoppas verkligen att du inte behandlar din egen häst enligt dessa principer:eek:

Fjordtokan: strumpor försvinner ju faktiskt i tvätten ibland..:angel:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag har sett små barn lära sig att slå hästar på ridskolor.
Hade dessa barn empati när de kom, är detta förstört genom lång tids tjat om att: " Om inte du lär dig att slå med ett spö och sparka hästen lär du dig aldrig att rida!"
Då är det väl inget konstigt att när dessa barn växer upp, tänker de som TS.
Detta mönster är hästvärdens tragedi
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Det lika otrevligt/trevligt för en riktig hundkunnig att se Ceasar arbeta som denna kille.

Jag kan inte annat än att hålla med!
Jag har kritiserat honom och gjort jämförelsen med TAP i en gammal tråd om just TAP.
Jag tycker att Ceasar jobbar med att bryta hundens psyke, och det är ingenting jag står för!
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

En annan sak jag tänkte på är att eftersom man inte vet vad som har hänt med hästen innan så är det ju lite svårt att säga om den behöver "tuktas" eller om den faktiskt är livrädd.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

En annan sak jag tänkte på är att eftersom man inte vet vad som har hänt med hästen innan så är det ju lite svårt att säga om den behöver "tuktas" eller om den faktiskt är livrädd.

Tycker snarare den ser livrädd ut än 'i behov av tukt' (det tycker jag iofs inte att någon häst någonsin är i behov av, hellre en förstående, lugn och trygg hantering som får ta tid än att snabbt tukta hästen)
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Det var ungefär så jag menade. Citerade TS som skrev "tuktas".
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Ja det säger ganska mycket om hur man vill ha det med sin häst....
Vill man ha en knäckt häst lr ömsesidig respekt?????????

Att jämföra cesar sätt med hundar med dett är då rent korkat då cesar använder sig av hundarnas naturliga sätt mot varandr och som många andra påpekat här så har jag heller aldrig sätt en häst dominera den andra genom att lägga ner varandra...

Sen Niela om du inte sett så är det inte samma häst på första filmen som den andra...
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

*KL*
Ingen häst behöver tuktas!
Precis som ingen människor behöver stryk!
Varför är det tillåtet att lära ut på ridskolor att spö hästar!:confused:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Cesar Millan är inte trevligare mot hundarna än den här idioten är mot hästarna. Båda nyttjar övervåld, misshandel och lever i nån bubbla av dominanstänk. Modern beteendevetenskap och inlärningspsykologi visar oss att dessa gubbar är helt fel ute...

/Migo
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag har jobbat med hundar i ett antal år som proffessionell tränare. Jag har inte behövt lägga någon hund på rygg för att lära den det jag vill. Det vore så otroligt mycket lämpligare att använda sig av inlärningspsykologi när man tränar djur istället för att till varje pris bryta ner viljan.
Helt obegripligt hur du kan imponeras av den här metodiken. Men det säger egentligen mer om dig än om tränaren...
Annika

:bow:

TS: Du är inte sann :eek: Jag trodde på fullaste allvar att du skrev inlägget med ironi, ingen människa vid sina sinnes fulla bruk kan tycka det där är annat än rent djurplågeri :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Cesar Millan är inte trevligare mot hundarna än den här idioten är mot hästarna. Båda nyttjar övervåld, misshandel och lever i nån bubbla av dominanstänk. Modern beteendevetenskap och inlärningspsykologi visar oss att dessa gubbar är helt fel ute...

/Migo

Bra skrivet!:bow:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Cesar Millan är inte trevligare mot hundarna än den här idioten är mot hästarna. Båda nyttjar övervåld, misshandel och lever i nån bubbla av dominanstänk. Modern beteendevetenskap och inlärningspsykologi visar oss att dessa gubbar är helt fel ute...
Hur kan du anklaga CM för "övervåld och misshandel"? För att det händer att han lägger ner hundar tills dom kommit ur sitt uppvarvade tillstånd? Jag har då aldrig sett honom misshandla någon hund.

Du är kanhända duktig på hästhantering och dito utbildning, men det går inte att sätta likhetstecken mellan hund och häst. Hur man kan likställa TAP med CM:s arbete förstår jag inte. Man bör också beakta att CM arbetar med problem och problemhundar, problem som i de flesta fallen orsakats av ägarna själva. Han måste både ändra hundarnas beteende och ägarnas. För båda arter på språk som dom förstår.
Att träna en hund (eller häst) är något annat.

LIA
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 583
Senast: Exit
·
Körning Vore tacksam för input. Jag kör in min treåriga valack som jag köpte i januari. I annonsen stod att han var bakskygg efter att ha skenat...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Vimsan
·
Dressyr En liten jämförelse mellan western och dressyr http://www.youtube.com/watch?v=Ty3lldxo-LM&feature=related
Svar
2
· Visningar
1 681
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hur en cowboy lästa sin häst. Macho eller just good horsemanship? www.youtube.com/watch?v=cyd8ihhu60o&feature=related
2
Svar
30
· Visningar
2 405
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp