Hästhantering när det är som bäst!

Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Ler lite åt att alla superduktiga hästhanterare härinne totalsågar sådant som de INTE HAR EN ANING om. Har sett fler roliga diskussioner. Ni kan inte mena allvar när ni ifrågasätter en kille som:

1: Uppenbart anlitas för att hjälpa till med problemhästar
2: Beskriver i sin text att han har jobbat med detta i över 20 år
3: Driver hejdlöst med ifrågasättare i sin text
4: Verkar arbeta mycket med galopphästar, vilka inte har inte den lättaste tillvaron vad jag har förstått

Har ni själva aldrig stött på hästar som blivit illa hanterade, skrämda, slagna, bortskämda, som är farliga att hantera?? Förmodligen skulle ni springa allvärldens väg... suck, det blir lite pinsamt.

Och hur insatt är du på en skala?

Jag kommer för alltid totalsåga metoder som så utstuderat går ut på att knäcka djur som visas i hans videor. Det FINNS bättre sätt, det har jag åtm sett själv. Oxå av en kille som arbetar med problemhästar och har gjort så länge.

Bara för att man själv inte skulle klara av hästen betyder det inte att man inte kan inse hur grymt fel hästen bli hanterad :cool:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Tack för att du läste mitt inlägg och svarade seriöst, jag förstår att du inte ställt dig blint på ena eller andra sidan.

Det finns många många hästar jag aldrig skulle klara av. Jag vet inte vad en obändig häst skulle kunna trigga i mig, jag vet att jag åtminstone skulle försvara mig med våld om jag blev attackerad. Min egen fina gulliga häst kan ibland trigga en hårdhet i mig som gör mig förvånad och får mig att göra för hårda saker mot honom (och då handlar det om för hårda ord eller daskar med handen). Men det ser jag som en av utmaningarna i att syssla med hästar - ens egen personliga utveckling i hur man kan hantera olika hästar och vad de väcker i en.

Jag vet inte vad jag skulle välja om en "svår" häst stod inför slakt eller "nedbrytning". Drömmen vore att en häst som inte fungerar med människor fick gå "fri" i flock i en enorm hage - men hur sköter man då hovar, tänder, skador och sjukdomar? Att låta naturen ha sin gång skulle kännas lika svårt som att slakta direkt, men mer utdraget.

För övrigt tror jag nog att en nedbruten häst kan springa i löp. Knäckta hästar går på turridning och är jättesnälla, travar och galopperar på rad efter varandra. En knäckt häst har fortfarande instinkten att springa fort tillsammans med andra hästar, men själen är inte hemma, inte helt i alla fall.

En annan effekt av nedbrytning är att "friska" flockdjur uppfattar den nedbrutna individen som en fara för flocken och kan stöta ut den. Den reagerar för långsamt eller är hyperkänslig, kroppsspråket kan vara avtrubbat, den beter sig helt enkelt inte 100% som den art den är. Den kan försätta flocken i fara genom att inte kunna sköta sin roll, inte upptäcka rovdjur, inte varna, inte fly tillräckligt fort, beroende på hur nedbrytningen påverkat just den individen.

Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, är just denna nedbrytning. Man har gått genom ett trauma och inte kommit ur det helt. Det lämnar spår i hela organismen, psykiskt och fysiskt.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Men hundar visar naturligt underkastelse genom att lägga sig på rygg och blotta strupen - det gör inte hästar i naturen.
Att lägga ner en häst är inte att få den till underkastelse och kan i mina ögon inte jämföras med hund.
Som andra skrivit: Hästen är ett växtätande flyktdjur och hunden ett köttätande rovdjur och de talar inte samma språk.

Jag tycker klippen, speciellt det fösa är obehagliga.

/Malin

PRECIS :bow:

En hund kan spontant lägga sig på rygg bara husse/matte blir lite arg och ryter till, det är hundens sätt att be om ursäkt.

En häst gör aldrig så. När en häst lägger sig visar den att den är trygg och avspänd, och bara under sådana former ska man be en häst lägga sig. INTE för att visa dominans :mad:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag tycker liksom många andra här att sättet är grymt! Blir inte ett dugg imponerad!

att med rep och skarpa bett få hästen att lägga sig och ge upp är det mest kränkande man kan göra för en häst.

Hans sätt får hästen "snäll och foglig" men totalt nerknäckt, likadant kan man få "problemungdomar" att bli apatiska genom att knäcka dem.

Det finns bättre sätt att få ordning på problemhästar.. Tro mig, jag har själv haft flera sk problemhästar.. och anser att om man går från andra hållet.. att börja med att utan tillhugge skapa både tillit och respekt! en balansgång däremmelan så kan man också rida utan utrustning i galopp.. även utanför fyra väggar, och med en LYCKLIG häst, en häst som vet att den är stor och värd något, men som väljer att lyssna/leva ihop med dig! en häst som följer för att den vill, inte för att den inte vågar annat.

Läs: att binda en elefant:bow:
http://www.joizmeds.mittspejs.se/index/60705.html
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Hmm..

Hantering kan göras på tusenfalts olika vis.. en del använder bestraffning. Och det är tydligt att personerna bakom dess klipp varken kan hantering eller häst.

Att bestraffa den som är rädd..vad säger det denne?
Att bruka våld mot häst är det naturlig hantering?

Den häst som testar gränsen bestraffas inte.. det gör den inte i det naturliga tillståndet (dvs tillsammamns med sina artfränder/ hästarna) den tillrättavisas. Den hästen domineras men aldrig med våld som ett redskap. Att vara dominant eller hantera "stålliga" hästar innebär inte att ta till våld utan att återta ett ledarskap.
Och hur gör man det? Jo, genom naturlig hantering..
Hästen har inte själv valt att bli instängd i en hage, box eller spännas på diverse utrustning. Det är människans val.

Att då hästen reagerar med flykt är en naturlig handling. Om jag som människa då spänner hårdare, drar våldsammare och exponerar min dominans med våld.. Vad är jag då?
Ett rovdjur som genom våld tar över. Ingen häst om den inte är en kämpe vågar eller vill ifrågasätta en sådan handling. Detta kallas inte ledarskap, det är våld och det är inte naturlig häst hantering.

Detta är en medveten handling och det som medvetet planeras är en plågsam hantering dvs djurplågeri.

I ditt inlägg skrev du någonstans att det skall "tuktas".. ett förfärligt ord. Att bestraffa en häst är att motarbeta sig själv. Det är underutveklande och en otroligt naiv handling. Hästen blir rädd & ledarskapet försämras. Bestraffning skapar ofta mer problem än det löser.

Jag kan förstå att du tycker att du ser en förändring i hästens beteende och det gör nog alla som sett klippen.. men det är inte en naturlig förändring. Det är våld som gör förändringen och ärligt talat så tror jag inte att någon förespråkar våld. Däremot är det tyvärr vanligt om kunskapen inte finns.

Det finns många fina klipp att titta på när det gäller hantering, men detta var inte ett sådant!
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

. Jag är hemskt sugen på att lägga ner min häst, men då vill jag hellre göra som t ex http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=related.

Varför vill man lägga ner sin häst? Vad vill du uppnå med det? Den enda jag sett ( har dock inte sett sånt här överdrivet mycket live) som gör dettta med kärlek och respekt, och som en konsekvens av att hästen litar fullständigt på honom, och inte i syfte att träna hästen att lyda eller underkasta sig honom, är J F Pignon.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag vill kunna lägga ner min häst, det skulle för mig vara ett (av flera förståss) bevis för att han har det yttersta förtroende för mig och att han litar helt och fullt på att jag inte skulle låta något hända honom.

Inte för att jag skulle hålla på och lägga honom i tid och otid, det skulle räcka med att veta, att han kan tänka sig att göra det för mig.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Måste ändra min formulering, inte "lägga ner". Det låter som tvång.

Jag vill kunna be min häst att lägga sig frivilligt.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Kl

Jag blir lika mörkrädd av bägge videorna... Tycker mer det handlar om manlig makt över 600kg muskler än någon sorts samspel och harmoni.

Det här med att lägga häst ner. Är det inte så att en hästs sista utväg när det gäller flykt är att lägga sig ner och spela död? Den ger upp och accepterar att den snart kommer dö. Har man brutit ner en häst till den gränsen så kanske den stänger av och accepterar det mesta- men den kommer aldrig att vara vän med människan.

Min häst levde så en period. Skrämdes så till den gräns att han "dog" "svimmade" kalla det vad man vill. Han var så rädd att han lade sig ner på backen o gav upp, efter att först ha slåtts för sitt liv. Innan min tid givetvis- jag fick köpt honom för slaktpengarna och idag -med lite sunt förnuft och mycket tålamod- är han världens bästa vän och jag litar totalt på honom, känns som att han litar helt på mig oxå.

Den videon som visas senare i tråden, med hästagility- den fick mig att bli alldeles lycklig! DET är hästhantering när den är som bäst- lycklig häst, rättvis tvåbening och vänskap.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag håller fullständigt med; Endospink förtjänar all kritik han får! Hans hästhantering är ren skit!

Om du tittar på den andra videon ser du en apatisk robot, inte en glad och lycklig häst. Kolla på hästen när gubben suttit av; den gör inga som helst försök att ta kontakt. Gubben blir tvungen att dra dess huvud till sig för att kunna klappa den, eftersom hästen vägrar att ens titta på honom.
Jämför med Honza Blaha-klippet; där tigger hästen om att få bli klappad och kelad med, den lägger huvudet i husses famn och riktigt njuter av uppmärksamheten.
Hästen i Endospinks video visar inga som helst känslor för sin husse, han lyder bara minsta vink av rädsla för att få stryk.

Det första jag reagerade på var dock ögonen. Den där hästen har inget som helst liv i ögonen! Han är bara en maskin som finns till för att tillfredsställa människan.
Det är det sjukaste av allt; att hästen bara är ett redskap som man kan tjäna pengar på om den springer tillräckligt fort. Sådana människor som bara är ute efter pengar vill förstås ha snabba resultat, inte orkar de vänta på att hästen ska få förtroende för tränaren heller. Det är väl självklart att de anlitar den som får fram de bästa tävlingsresultaten snabbast, eller den som snabbast får bukt med en problemhäst, och sen skiter väl de i hur träningen går till.
Nu menar jag förstås inte att alla som tävlar sina hästar där pengar står på spel gör så här, men tyvärr finns det många som gör det, och det förklarar varför Endospink-skiten har så många kunder.

För mig är INTE målen det viktiga när jag tränar med hästen. Det viktigaste för mig är att ha kul tillsammans med min häst, och att utvecklas och nå målen samtidigt som vi båda har kul tillsammans är bara stora plus jag får på köpet.

Hanna, som ber om ursäkt för rörig text.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Kolla på hästen när gubben suttit av; den gör inga som helst försök att ta kontakt. Gubben blir tvungen att dra dess huvud till sig för att kunna klappa den, eftersom hästen vägrar att ens titta på honom.

Precis det tänkte jag på också när jag såg den.

Det första jag reagerade på var dock ögonen. Den där hästen har inget som helst liv i ögonen! Han är bara en maskin som finns till för att tillfredsställa människan.

Jag kollade hans hemsida med flera bilder av hur han ligger ovanpå de liggande hästarna, eller sitter på deras magar. Där känns hästarna bara som något han har erövrat och nu kan göra vad han vill med. Det ser inte kärleksfullt, respektfullt eller ömsesidigt ut på en fläck.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Precis, det är just det jag menar. Han trycker ned och dominerar hästarna bara för att han kan! :devil:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Ursäkta!?

Jag har inte läst hela tråden, men tänkte göra det. Var bara tvungen att svara först.

Hur i hela fridens namn kan man se det där som bra hästhantering!?
Normalt sett brukar jag ganska lätt acceptera andras åsikter även om de är motsatsen till mina, men när det så uppenbart inte sker på ett schyst sätt mot hästen klarar jag faktiskt inte av att acceptera det.

Hur man kan tycka att det är bra hästhantering när man tvingar hästen med våld till något är ju bara helt obegripligt. Var finns människans respekt för hästen och dess välbefinnande?
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Visst ser det underbart ut? Och det är faktiskt helt möjligt att uppnå för de flesta. Den orange sticken är Parellis carrotstick och momenten som killen och hästen utför är välkända för oss som har gått vidare i Parelli, det är det här vi strävar efter och en hel del av oss uppnår det också! Kolla till exempel 16 -åriga svenska Lina på YouTube (Lina+Kikki).:bow:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 583
Senast: Exit
·
Körning Vore tacksam för input. Jag kör in min treåriga valack som jag köpte i januari. I annonsen stod att han var bakskygg efter att ha skenat...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Vimsan
·
Dressyr En liten jämförelse mellan western och dressyr http://www.youtube.com/watch?v=Ty3lldxo-LM&feature=related
Svar
2
· Visningar
1 681
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hur en cowboy lästa sin häst. Macho eller just good horsemanship? www.youtube.com/watch?v=cyd8ihhu60o&feature=related
2
Svar
30
· Visningar
2 405
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp