Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Nej jag är ingen hoppryttare...men jag menar att "ändamålen" helgar inte medlen...och precis som David O'Connor sade på filmen, det handlar om kommunikation...inte kontroll...

Man kan kanske tänka sig att rida så här:
http://www.youtube.com/watch?v=oZwVhhUoMUA&feature=related

Den här filmen kommenterade jag också i ett tidigare inlägg. Vilket kanske gick många förbi, pga av kritiken mot Nick Skelton, som uppenbart är en "hyllad" ryttare...

Angående repgrimman, återkommer jag senare...är på jobbet nu..

Jag har ingen dator med högtalare och kan därför inte höra vad som sägs. Däremot ser jag skillnad på låga uppvisningshinder och höga hinder inne på en tävlingsbana.

Nick Skelton har jag aldrig kommenterat överhuvudtaget.

Sedan missförstod du mig tydligen. Jag undrade hur du anser att man ska lösa problemet för stunden med en häst som tänder till rejält inne på tävlingsbanan och hindren ligger på 1,40-1,50 m. Hästen på den film du lagt in igen (och som jag faktiskt sett förut) visar inte på det beteende som ger upphov till den situation som jag frågat dig om.

Absolut ska man träna hästen för att få den så lydig som möjligt hemma. Men det finns ju hästar som oavsett hur väl tränade de är hemma ändå tänder till "i stundens allvar".

Ja den var du mer positiv till! MEN om den skrev du också när jag la in den:

Sen kan jag tycka att även han använder för mycket tygel...men så rider jag enligt ett helt annat system....och ser inte tyglarna som en "bromspedal"...

Vilket visar att du totalt saknar verklighetsförankring när det gäller ridning. :crazy:

Som jag skrev till dej tidigare, god ridning för dej är ingen kontakt alls öht i handen:confused: Sen får resten se ut hur som helst (att döma av de filmer du la in då)
Ja vi har helt olika syn och olika system och jag undrar om det är så många, som har samma synsätt som du?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag säger att normalt så tar man höjd för och uppmärksammar alvarliga skaderisker. När du säger att "med repgrimma kan minsann inget hända, för hästen kommer sänka huvudet när den trampar på repet" så är det ju du som försöker påstå att det inte finns någon relevant skaderisk alls.

Fetstilat

Den som säger så har absolut noll koll på hästens anatomi. Det finns nog inget som är bra för hästen att komma lös i och trampa på för du kommer att få en reaktion oavsätt. Inte sagt att den kommer störa hästen mycket i framtiden men det minsta lilla olycka så kommer du att ha muskel spänningar som kommer störa hästens rörelse mönster mer eller mindre. Bästa är nog panik hakarna dock så löser dom ut i tid och otid.:angel:

Nej jag är ingen hoppryttare...men jag menar att "ändamålen" helgar inte medlen...och precis som David O'Connor sade på filmen, det handlar om kommunikation...inte kontroll...

Man kan kanske tänka sig att rida så här:
http://www.youtube.com/watch?v=oZwVhhUoMUA&feature=related

Den här filmen kommenterade jag också i ett tidigare inlägg. Vilket kanske gick många förbi, pga av kritiken mot Nick Skelton, som uppenbart är en "hyllad" ryttare...

Angående repgrimman, återkommer jag senare...är på jobbet nu..

Håller med om att detta är en trevlig ritt. Vad du däremot tycks ha missat är att Nick enbart har en vanlig nosgrimma som inte stänger munnen medan denna häst har en nosgrimma som håller igen munnen.

Svarar alla:

Angående att klara ut en "triggad" situation utan att behöva dra i tyglarna...så behöver man bara ha ett kommunikationssystem som innebär att man INTE drar i dom...... man måste vara konsekvent...från första dagen man hanterar hästen...att ALDRIG försöka HÅLLA FAST. Jag har aldrig påstått att det är lätt...det tar lång tid...ingen quick fix där inte...vissa hästar är lättare...andra är svårare...framför allt är det MÄNNISKAN som har svårt att släppa kontrollen....men man behöver inte DRA och SLITA...faktiskt. Tycker det är underligt att jag ska behöva betona "det", HÄR...där så många fasar sig över NH-utövarnas dragande och slitande och viftande med en repgrimma och ett grimskaft...:confused: Ni som undrar hur Nick Skelton skulle kunna klara ritten "annars" kanske ska fundera över er ståndpunkt där. NÄR är det ok att "dra och slita"?

Som sagt David O'Connor och John Ledingham ger en hint om att det är möjligt att undvika i alla fall....men man kan förstås inte vara 100% säker på "något" man bara sett på film eller hört någon säga....men det ser trevligt ut...och John Ledinghams häst visar inte (vad jag kan se) några tecken på "mottrycksreflex"...eller försök att "skaka av sig" eller "undkomma" betttryck...men säker kan man ju inte vara...den kanske gapar hej vilt under nosgrimman...:confused:

Hur som helst tycker inte jag den här diskussionen leder någon vart....så jag lägger inte ner nån mer energi här..

O´connor? är det han som i en av filmerna du la upp lite random viftar loss med grimskaftet så spännet slår på under läpp o käke på hästen....sen lämnar över snöret till vad jag förmodar är ägaren som fortsätter med random viftande....

Sen hoppade han 70 cm utan träns oxå...ja jag är skit impad:grin:

Hmmm jag åker på kurser för att jag känner mig aldrig fullärd. Hästmänniskor är ju kända för sitt: så här har jag alltid gjort och så skall det vara;)

Jag åker för att drillas i min ridning och vill ha koll så jag inte lägger på mig felaktigheter i mitt kroppsspråk.. Eftersom det fungerar så bra.

Eftersom jag jobbar med hästar är det viktigt att uppdatera sig för min egen skull och för hästarnas skull samt deras ägare skull.. Så man inte bara står och trampar på samma ställe..

KL. Sen att hoppa en bana utan träns vare sig det är 50, 70 eller 1.30 så är det ett fantastiskt samspel mellan häst och ryttare att göra detta. Tror inte ens att hälften av ryttarna i landet skulle klara av detta.

Sätter man på ett sidepull på en häst som alltid ridits med bett i hela sitt liv får man en fantastisk känslig häst.. I början brukar de vara lite förvirrade då de inte får stödet av handen. Efter ett tag när de vant sig så blir de så härligt avslappnade och lär sig att stödja upp sig själv..:) Efter att de får använda musklerna på ett annat sätt.

Jag varierar min ridning med bett, sidepull, repgrimma och bosal och jag upplever att hästen blir mer känslig och lyssnar mycket bättre.

Jag har varit klassisk ryttare i 25 år och kände att det finns så mycket mer .. Så de senaste 10 åren har jag blandat klassikt med westernteknik och horsemanship samt hoppning och galopp träning och det har varit guld både för mig och mina hästar.

Det har resulterat i att jag behöver knappt behöver använda några hjälper utan använda små tyngdpunkter för att få hästen att förflytta sig i olika rörelser..

Vi har himla kul ihop då det är så varierat..

Det finns några duktiga tränare i landet samt några som kommer ifrån USA och Tyskland som förändrade min syn för 10 år sedan. :love:

Båda O'Connors tillhör(-de) världseliten inom fälttävlan.

KL. Sen att hoppa en bana utan träns vare sig det är 50, 70 eller 1.30 så är det ett fantastiskt samspel mellan häst och ryttare att göra detta. Tror inte ens att hälften av ryttarna i landet skulle klara av detta.

Du har säkert rätt, jag tror inte ens hälften av ryttarna kan klara sig över en bana på 50 cm med träns ;). Av de som klarar det skulle nog våra hopp och fälttävlansryttare vare överlägsna, åtminstone om de får de en halsring som visas i filmen och kan välja häst själv. Jag är mycket tveksam till om att många av NH folket skulle fixa det i vart fall inte när det gäller 130, hur hästen är betslad eller inte är inte den största grejen de flesta har nog varken någon lämplig hopphäst eller egen kapacitet för att klara det. Det skulle var kul att se hur det fungerade.

Sätter man på ett sidepull på en häst som alltid ridits med bett i hela sitt liv får man en fantastisk känslig häst.. I början brukar de vara lite förvirrade då de inte får stödet av handen. Efter ett tag när de vant sig så blir de så härligt avslappnade och lär sig att stödja upp sig själv.. Efter att de får använda musklerna på ett annat sätt.

Lobelia svarade bra om hoppryttarna så jag svarar på bla detta.

Jag vet inte hur du har ridit eller vad för hästar du har ridit men min häst, och hästar jag ridit regelbundet öht är oerhört känsliga i munnen. Det handlar inte om utrustning utan om hur man använder den.
Man behöver inte varva med bettlöst för att behålla hästens känslighet.:confused:

Visst finns dålig okänslig ridning men hästar som alltid gått på bett behöver inte vara ett dugg okänsliga och de flesta är det inte heller. Visst blir man lite mörkrädd när folk inte kan rida på tränsbett utan tycker stång gör hästen känslig, men egentligen är det mera en fråga om utbildning av ryttaren många gånger.

Hahaha nä det har du rätt i :laugh: alla hoppar ju faktiskt inte sina hästar...:)

Men det är nog en stor del som inte klarat det utan träns... även vana ryttare..

Många rider och har sin egen balans i händerna tyvärr...

Håller med, visst är det ryttaren oftast det är fel på.. och som behöver lära sig att bli mjuk i handen.

Jag tycker det är bra att varva för känslighet och för att se om man har kommunikation utan att använda sig av hästens mun..

En del hästar går och söker efter bettet när man tagit av det och rider utan och det är inte bra tycker jag för jag tycker att kommunikationen skall finnas uppe ifrån på ryggen på hästen.. och inte genom munnen.

Jag tänker fysiskt på hästen också därav varvar jag också för att minimera några skador. Man byter ju själv skor inför olika uppgifter: jogging, dans, fotboll, promenad mm.

Vad jag rider för hästar.. väldigt blandat men mest: Fullblod, halvblod, araber och knabstrup.

Senast ändrad:

En del hästar går och söker efter bettet när man tagit av det och rider utan och det är inte bra tycker jag för jag tycker att kommunikationen skall finnas uppe ifrån på ryggen på hästen.. och inte genom munnen.

Exakt vad är problemet och skillnaden med att kommunicera genom munnen kontra/rep/hållning/ljud/tryck på nosrygg eller andra delar av huvudet eller vad man nu finner lämpligt? Då menar jag givetvis att kommunikationen i sig ska vara hästvänlig och givetvis ska hästen inte hänga i tyglarna oavsett betsling/bettlöst. Jag förstår mycket väl om du anser att man inte ska hänga i tyglarna och/eller hålla balansen (vilket man även kan använda repet i en repgrimma eller tyglarna i bettlöst) utan frågan är varför en viss form av kommunikation är sämre än an annan.

Hur som helst tycker inte jag den här diskussionen leder någon vart....så jag lägger inte ner nån mer energi här..

Detta är ju bara helt otroligt!
Du har varit väääldigt hård i dina kommentarer. Det är otroligt lätt att kritisera, men när man kommer med så hård kritik som du gör så borde man kunna motivera sig också.

Om man helt enkelt inte vet hur man skulle göra i en viss situation eller helt enkelt inte vet hur en viss sorts utrustning fungerar så är det bättre att tala om det. Det ger betydligt mer respekt och trovärdighet. Det finns ingen som begär att man ska veta allt.

Jag vet inte hur du har ridit eller vad för hästar du har ridit men min häst, och hästar jag ridit regelbundet öht är oerhört känsliga i munnen. Det handlar inte om utrustning utan om hur man använder den.
Man behöver inte varva med bettlöst för att behålla hästens känslighet.:confused:

Jag satt senast igår och njöt i fulla drag när vi red ut i skogen. Hästen bjöd glatt framåt med spetsade öron och en jättefin grundform med en sytrådslätt kontakt med handen. :love:
Hon är enbart riden med bett, men ändå jättekänslig och fin, tänka sig. :angel:

Det beror på vad du vill med din ridning. Vissa saker kan du aldrig uppnå utan bettet (rätt använt naturligtvis) Du kan aldrig nånsin få den fina kontakten som ett bett kan ge, om du rider bettlöst i någon som helst variant. Det tror alltid bettlöstanhängare men det går helt enkelt inte. Munnen och resten av kroppen hänger ihop, vill man ha en häst som verkligen sitter ihop hela vägen igenom sin överlinje och arbeta mot verklig samling, så måste man använda bett.

Det går inte att uppbringa en häst med de kvalitéerna som är nödvändiga, på bettlöst öht, grundform, ja, men inte mer. Att ta den diskussionen på detta forum är nog dödfött eftersom många bettlösanhängare kanske inte ens vet hur en ihopkopplad häst arbetar. :o (inte direkt till dej nu)
Så det är kanske en annan diskussion och finns på andra forum som tex klassisk. Men den riktigt finstämda kontakten får man inte med något som sitter enbart runt hästens huvud.

Bett kan användas på många sätt, bra och dåliga. Liksom alla bettlösa alternativ kan användas på olika sätt. Men vissa saker går inte att uppnå utan bett alls. Och innan alla bettlösanhängare skriker nu så vore det bra om de satte sej in mer i ridning och hur en häst arbetar och sitter ihop i kroppen. Röra sej framåt bakåt och åt sidan och vara lydiga kan de med bettlöst också, men de kommer aldrig att få den ihopkoppling på riktigt som är grunden för tex samlade rörelser i dressyr.
Det har med kontakten via hästens tunga och mun att göra, avspänning i rätt muskler och att hitta en balans i kroppen för att kunna släppa i nacken och komma upp i sin framdel, bland annat.

Men jag tror detta är fel forum för en vettig diskussion om det. Bäddat för arga missförstånd:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023