Sv: Parelli inte så bra?
Precis vad jag gjort.
Men om Du har en annan uppfattning om hur nerver, nervbanor etc fungerar så kan Du ju ta och redogöra för Din uppfattning i stället för att bara slänga ur Dig en spydig kommentar.
Jag vet inte till vad du syftar med nervpunkter men i huden finns en stor mängd känselkroppar eller receptorer som det kallas. Dessa är utformade för att känna av olika stimuli. Det finns speciella receptorer som känner tryck, andra känner beröring, smekning, killande, värme, kyla mm. och naturligtvis smärta. Dessa är utbredda över hela kroppen men hos t.ex människa är de glesare på ryggen och tätare på fingertoppar. Därför finns känsel över hela huden inte bara på speciella punkter.Dessa nervändar/känselkroppar/receptorer kopplar direkt till ryggmärgen. Ibland kan nervtrådar löpa ytligt och vid tryck direkt på dessa kan det göra tokont (våra armbågar t.ex.) Smärta uppkommer när ett stimuli blir så starkt att det riskerar att skada. Intressant är att man kan tillfälligt blocka ut smärta eftersom beröring och smärta löper i samma nervbanor. Detta utnyttjar jag på hästar när jag skall ge sprutor (vaccin el. medicinsk behandling). Om man gnuggar med fingret precis intill där man sticker är nervbanorna upptagna med gnuggandet och hästen känner inte sticket från nålen.
Det kanske är precis detta du menade och då ber jag om ursäkt. Det finns så många som sprider missufattningar om just detta område.
Vad gäller repgrimman så helt korrekt, den är inte "snäll" precis på samma sätt som sporrar, spön och vassa bett inte är snälla. Man skall inte sätta på en repgrimma i tron att den är mildare mot hästen. Jag använder min repgrimma i ett specifikt syfte och jag rycker aldrig i den. Jag har en kallblodstravare under utbildning till ridhäst. Egen uppfödning, hanterad sen tre veckors ålder. Han är väldigt pushig till temperamentet men samtidigt känslig. Han stod i träning i sex år då han startade på travet och där lärde han sig en massa saker. Bland annat att folk flyttade på sig om han tryckte på dem med bogen eller buffade med nosen, om man placerar sin människa bakom sin bog kan man gå vart man vill och hur fort man vill. Lägg till detta att han dragit en sulky/långvagn i munnen i flera år då han kunde vara lite het emellenåt.
Första steget att överhuvudtaget kunna nå fram till honom är att lära honom flytta sig för tryck. annars kommer han aldrig kunna förstå skänklar eller víkthjälper. Här kommer repgrimman in. En vanlig grimma som jag lägger ett tryck åt ex. höger i verkar runt hela huvudet och jag får liksom segdra hästen huvud till mig. En korrekt balanserad och knuten repgrimma som jag drar åt höger trycker på höger nosknut. Eftersom jag börjar lära in "flytta nosen för tryck" genom att använda mina händer och "peta bort nosen" härmar grimman detta. Jag drar alltså inte i grimman utan sträcker grimskaftet/repet. Efter övning behövs inget tryck och jag behöver bara visa vägen med repet/tygeln/handen och kan ha vilken grimma som helst på honom. Att lära honom reagera på tryck är väsentligt för mig då jag inte vill göra honom till en ridhäst som man betslar upp ju hetare och okänsligare han blir. Efter träningen i repgrimma gick jag över till att rida på sidepull för att få in hjälperna och nu, några månader senare, fungerar han faktiskt även på ett milt tredelat bett. Innan "tryckövningarna" hade jag först en styv, tjock nacke och en stark bog att jobba mig förbi innan jag kom till den okänsliga munnen. Nu behöver jag knappt röra tygeln.
Jag föredrar ju den vägen, men nu rycker jag inte i repgrimman, jag använder den för att få tydligare hjälper (jämför sporrar) och ryckande skulle ju förstöra allt. Jag använder alltid vanlig grimma i all hantering men repgrimman är ett redskap jag använder från marken för att lära in kommandon/hjälper som jag sen använder i sadeln med eller utan bett och slutligen helst utan huvudlag. Efterhand behövs alltså inte repgrimman allteftersom jag och hästen utvecklas. Det är lite som bilens utveckling. Man börjar med en T-ford, stor ratt och tröga pedaler till förfining med servo och sportratt till slutligen en liten joystick. Jag och hästen är väl på en -77ans 245 just nu