Sv: Parelli inte så bra?
Fast jag förstår inte fixeringen vid just repgrimman....vad det är för skillnad i förhållande till tex ett bett? Jag antar att även du och dom flesta andra som använder bett, också hanterar era hästar från marken i bett, i alla fall när ni leder dem in och ut ur stallet, innan ni sitter upp, när ni tömkör och longerar (med inspänningstyglar) eller lastar ur tex på en tävlingsplats, vad är skillnaden i perspektivet "nerver som kan komma i kläm"?
Jag tycker att det blir fånigt att göra så stor sak av ett redskap, av tyg som sitter
utanpå hästens kropp, när det finns redskap, av hård metall som sitter
inuti hästens mun....som används mycket mer frekvent och skapar mycket mer lidande för många många fler hästar....
Det finns EN sorts repgrimma, det finns hundratals...kanske tusentals...olika sorters bett som förmodas "lösa" olika sorters problem...DET tycker jag man borde lägga ner mer energi på i sina funderingar och spekulationer...om man nu värnar om hästen.....eftersom det finns så många "okunniga" människor som ska ta ställning till vad dom behöver till sin häst....
Vad kan nyttan var i att spekulera i huruvida en repgrimma, ev skulle kunna, fast ingen kan fastslå att det är så, trycka på nerver och orsaka smärta och obehag för hästen även om ryttaren inte menar så....när det finns tusentals...och åter tusentals...hästar som bevisligen dagligen plågas i sina munnar pga illa anpassade bett och okunniga ryttare som hanterar bettet fullständigt galet utan att veta om det.....ändå så måste du (ni) fortsätta att spekulera om en repgrimma, av tyg som sitter utanpå hästens kropp....
Du (ni) kan ju börja med att fråga en hästtandläkare, så får ni reda på hur det ser ut där ute i hästträningsvärlden...den "andra", den som är så mycket bättre än den som baseras på repgrimmans kommunikation...
Kan du (ni) lägga fram ett enda bevis (film eller bild) på hästar med skador pga en repgrimma....?
Själv skulle jag kunna lägga in 100-tals bildbevis och filmer på hästar med blödande munnar och vitögor som lyser av skräck...
Vad vill du (ni) ha ut av resonemanget? En repgrimma är en repgrimma, världen enklaste och kanske äldsta redskap att träna hästar med. Vad är problemet liksom....