Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej så menar jag inte.
Jag ser inte filmen som ett utbildningsmaterial heller.
När det inte hör tilll i utbildningssyfte kan jag inte se det som utbildningmaterial. Tycker jag
Det måste vara Pat & Linda Parellis onda enäggstvillingar som är i farten på de här filmerna.
Tyvärr går det inte att diskutera PNH utifrån kriteriet att det bara är det som övergurun waldorrf godkänner som ingår i PNH. Jag fortsätter att diskutera med de mer jordnära som är vuxna liksom jag övergurus som ligger för långt över min nivå, jag håller mig till vad gurusarna Parelli menar är PNH.
Allt för kära övergurun waldorff.
Vilken film menar du?När det inte hör tilll i utbildningssyfte kan jag inte se det som utbildningmaterial. Tycker jag
"Bruden" var fru Parelli. Självklart undrar man varför just Parelli-versionen av NH skall vara så oerhört hästvänlig när man ser sådant.
Jag kan hålla med om att klippet som visade bruden som "flaxade" fick mig att skratta lite... Just DET har jag aldrig sett förr, det såg mest fånigt & mindre effektivt ut...
Har en vän som har en häst av tyngre modell & där känner man också avsaknad av energi. Men så är det också i allt han gör. I samma stall står ännu en häst av tyngre modell men som reagerar på två röda & var med på noterna direkt. Där ser man energi & vilja!
Men det ÄR tråkigare att se på de klipp (eller som jag då, den hästen jag har att referera) där hästarna känns bara sega, det smittar av sig lite grann. Jag föredrar mer energiska hästar själv, att se energin i stegen.
Det jag har förstått med ryckandet & flaxandet med grimskaftet handlar om att få hästen HELT fokuserad på dig. & när hästen inte gör det så gör dom den där ryckandet för att liksom....äsch. Alldeles för trött & hittar inte orden... Min vän beskrev det där bra, har svårt att återge det tyvärr... ska be henne dra det igen & lägga på minnet.
Men i klippen med LP där håller jag också med om att det känns som FÖR MKT. Det ser bara brutalt ut. Framför allt i det med hästen med bara ett öga. Otajmat, lamt, brutalt... Finns inget försvar där.
En häst kommer ta alla chanser till att fly och komma undan från den behandling den får, vilket avspeglar sig i hanteringen och träningen =blir problem.
Hästar förstår inte och tar inte hänsyn till fördelarna att finna sig i situationen. Dom är flyktdjur.
Hur naturligt är det för hästen att bli ryckt och sliten i och kanske slagen (i värsta fall) eller milt påmind om det (i bästa) så fort den fokuserar på annat? NH förespråkar ju det naturliga och för mig ligger det närmre till hands att man engagerar hästen så den vill vara uppmärksam.
Nej jag håller inte med dig.
Handlingen är densamma men inte resultatet.
Det vill säga, du kan kuva en kvinna och du kan kuva en häst.
Men resultatet är inte densamma.
En kvinna kan foga sig i situationen av olika anledningar (hon vågar inte lämna mannen, gemensamma barn, inga pengar mm)
En häst kommer ta alla chanser till att fly och komma undan från den behandling den får, vilket avspeglar sig i hanteringen och träningen =blir problem.
Hästar förstår inte och tar inte hänsyn till fördelarna att finna sig i situationen. Dom är flyktdjur.
Väntar på att ngn ska svara på detta! För mig är det logiskt korrekt när jag ser IRL hur det går till.Vilken film menar du?
Filmsekvensen med den enögda hästen är tagen från film som säljs av PP och LP och har ingått i deras studiematrial för level 1Från samma film kommer även "lära sig rycka med repet"..
Det borde väl du veta som är insatt?
Ang filmen med catwalk
Jag vet inte ..Men om jag går på clinic förväntar jag mig att få lära mig nya saker och se människor långt duktigare än jag själv.Få insikt i nya saker .
Flera krävde ju tydligen pengarna tillbaka i på clinicen med catwalk.Vilket de även fick.
Det gick helt enkelt inte rätt till. hadde det gjort det hadde arrangörerna aldrig gått med på att återbetala inträdesavg.
KL
Jag undrar fortfarande lite över repgrimman....
OM nu knutarna INTE har någon funktion, varför finns dom då?
Anser ni att det bara är en kvarleva från tiden då man "fick fixa grimmor av det rep man hade liggande"?
Inte enligt....
En repgrimma är smal och rund, med en liten tryckyta mot hästens nosrygg och nacke, den har dessutom knutar som ger punkttryck mot delar på hästens huvud, knutarna som hamnar strax under hästens kindben är dom som ger mest effekt, förutsatt att grimman sitter korrekt på hästens huvud.
http://www.riw.se/om_repgrimmor.htm