Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag vill använda reprimman ibland när jag ska visa hästen att vara känslig.
När den är det finns det ingen större finess med reprimman i det dagliga livet.
Sen finns det många bulldozers som drar till skogs i vanlig grimma...med en repgrimma kan dom inte det på samma sätt.

Nu rider jag aldrig med sporrar för mina hästar lär sig vara känslig från dag 1 och inte vara introverta.

(Åhhhh neeeeej hon är hjärntvättad, börjar med sitt NH snack...
Nej. Det är så jag vill ha det - utan våld och med minimala hjälper)

du tycker inte att om hästen drar iväg som en bulldozer till skogs, så har man betydligt grövre och mer grundläggande problem än att lösa dem med en repgrimma eller vad det nu vara månde?

ang. din vision av sporrar orkar jag nästan inte svara. Du har missat det mesta låter det som, dessvärre. Ironin i ditt argument att du använder repgrimman för att du vill ha minimala hjälper, samtidigt med ditt sporr argument, blir mkt stor. Sporren används nämligen i exakt samma syfte och har inget med nötande, bankande eller hårdhänthet att göra, än mindre med introverta hästar : ) Rätt använd förstås :angel:

"Nej det tycker inte jag, tycker aldrig man ska behöva rida med skänklarna."

Hur lyckas du över huvudtaget rida utan att använda benen, som skänkel räknas hela benet. Att man inte ska nöta med skänkeln håller de flesta med om om inte alla, men vad är förklaringen till att man inte ska behöva rida med skänken. Vad är syftet? Varför är det fe. Vad vinner man med att begränsa sig så?

Fast det är väl att vara lite för kategorisk, många använder det nog för att det blivit en tradition inom NH och inte för att de behöver det. Man kan ju jämföra det med användningen av olika bett inom dressyr ...

Att använda något som är så skarpt bara för att leda hästen pga "tradition" när det finns betydligt trevligare grimmor är bara för dumt för att ens kommentera.

Skärpan är alltså något som tillverkare försäljare och utövare skrev om i mina citat. Inte motståndare till användande.
'
Det är ett skarpt redskap som inte ska användas pga nån "tradition".

Att jämföra med dressyr är helt befängt, att bara leda och hantera hästen från marken är något helt annat. Det ska man väl för sjutton inte behöva specialredskap för, annat än i yttersta undantagsfall. :confused: varför vill man leda, binda upp och hantera sin häst i något som är skarpt och kan skada hästen??

Jag tror det är en sån där modegrej som dykt upp och som mer eller mindre okunniga människor tycker låter bra utan att ha en aning om vad de gör.
Precis som vissa ridinriktningar med blank stång och andra idiotiska saker.

Jag tror ärligt talat inte att du riktigt förstått det här med skänkelns inverkan eller sporrarnas funktion.

Om man vill luffa runt ute i skogen så, fine, låt benen hänga och låt bli och använd dem. Men kom ihåg att HELA benet utgör skänkeln, över- resp. underskänkel. Hur gör du för att inte inverka med överskänkeln? Du lär knappast sitta med knäna uppdragna under hakan när du rider.

Att använda sin skänkel innebär inte att hästen blir skänkeldöv per automatik. Det är nötandet som förstör. Att använda skänkeln vid behov skapar en vaken och uppmärksam häst.

Sporrar använder man INTE för att få hästen att gå framåt eller lära sig att flytta undan. Man får inte heller en skänkeldöv häst mindre skänkeldöv genom att använda sporrar.

Att använda sporrar rätt och enbart vid behov förutsätter att sitsen, och därmed skänkeln, är stabil.
Men du verkar tro att sporrarna inverkar hela tiden bara för att man har dem på sig.

Senast ändrad:

Det enda jag invände mot i ditt inlägg var att du skrev, som jag tolkade det, att de som använder repgrimma gör det för att de har svårt att hantera hästen. Många gör det säkert för att det "hör till" NH och inte för att de inte kan hantera hästen i vanlig grimma, även om det säkert gäller för några. Utrustningen och betten som används inom dressyr styrs ju också till stor del av tradition och inte behov, så jag tycker inte att den jämförelsen är så fel.

Stopp, stopp stopp *skakar på huvudet*

Inget av era "du verkar tro" påståenden stämmer så uppenbarligen går inte mitt budskap fram. Skippa det här med sporrar, jag ville dra en pararell.

Jag vet hur och var man använder sporrar, jag vill liksom inte ens höra era versioner och teorier. Är inte så intresserad av det då jag inte känner att jag borde. I det här fallet blir jag alltså precis sådär opåverkbar.

Tycker inte dom har på en unghäst att göra och har man tränat sin häst känslig så behöver man inga sporrar. Det kan ni aldrig övertyga mig om.
Sen om man nu inte lyckas förmedla det man vill ha sagt på text är ju en sak, skulle man sitta och språka kanske man skulle det med en mening.

Jag förstår om ni känner er förorättade en del av er och så får det vara - lämna just sporrarna och återgå till det ni verkligen vill åt - PNH, Parelli och senast repgrimmor. Kanske någon annan kan dra en bättre pararell eller ska vi alla enas om att repgrimmor är helt onödiga? Eller bra ibland? Parelli är...supermega business med dolda motiv...eller?

Ja jag läser nu att man kan tolka det så.

Det jag menade, var att om jag ska träna/leka med en häst som redan är hård så är repgrimman hjälp bra att få den känslig.
Man tränar inte in nya olater utan når det resultat man vill ha egentligen.

Varför jag skrev drog till skogs är helt enkelt för att en vän till mig åkte på skorna var och varannan dag efter sin unghäst - tills det hon köpte sig en repgrimma. Hästen hade lärt sig att spänna nacken och vända rumpan liiite mot henne - så var det kört.
På ett mjukt sätt förstod hästen fördelarna med att vara känslig med repgrimman och givetvis övningar från marken och nu har hon aldrig några problem - hästen går mjukt och glatt i vanlig grimma. Ingen kedja. Inget bett. Hästen är inte livsfarlig längre och matte är glad. Alla tiders!

Det är btw stor skillnad på olika modeller och material av repgrimmor.
Jag kan inte ha sakerna man köper i vanlig ridsportbutik, helt värdelösa.

*kl*

Följer diskussionen, men känner att det blir en helt omöjlig diskussion för båda sidor. Det är som att jämföra äpplen och päron, vad är bäst?

Nh härstammar, som jag skrivit tidigare, från en helt annan hästkultur med andra metoder än vad vi är van med. De har andra mål med sin hästhantering och ridning.

I Sverige och Europa har hästhanteringen en helt annan bakgrund, och det gör att vi har andra metoder att träna tillsammans med våra hästar. Vi har våra mål med ridning och hantering.

Dvs, man kan inte jämföra hopp- och dressyrhästar med western- och boskapshäsar.

Jag tycker inte heller att det går att jämföra träns och bett med repgrimma, eller andra hjälpmedel. Rätt använda är de flesta hjälpmedel bra. En repgrimma kan vara ett mycket bra hjälpmedel i vissa situationer, likväl som jag inte kan tänka mig att rida utan träns och bett.

Problemet är som jag ser det - återigen - att nh/pnh blivit något mycket konstigt här i Sverige. Det har slutat vara hästhantering och träningsmetoder, för att istället bli "en livsstil" och stå för "naturligt" (med alla konstiga saker som den "naturliga världen" kan erbjuda).

Än har jag inte sett någon svensk nh-fanatast riktigt kunna förklara vad det är, egentligen. Nu när filmerna på lite mindre bra hantering inom pnh/nh visas så sägs det att: "Parelli gör misstag", "det är inte pnh/nh", "vi känner inte igen". Vaddå? Det som visas på filmerna är en del av pnh/nh - dessa träningsmetoder finns. Men det finns säkerligen andra delar av pnh/nh som folk lättare tar till sig.

Pnh/nh är inget fantastiskt, andligt, naturligt överglänsande sätt att hantera hästar på - precis som inom alla annan hantering finns både bra och dåliga metoder inom området. Det är väl inte så konstigt?

Likväl som vi här i Sverige och Europa inte har en överglänsande metod att hantera och rida hästar.

Olika kulturer - olika sätt att använda hästar på - har tagit fram olika sätt att träna hästar. Så enkelt är det för mig!!

Att pnh har framförts som en "anti-våldsmetod på hästens villkor", är säkerligen kopplat till hästkulturen där borta - det finns en hel del hårda metoder inom western/rodeovärlden. Men det argumentet blir konstigt för oss här i Sverige - jag kan verkligen inte tycka att vi har ett våldsamt sätt att hantera våra hästar på alls. Tvärtom, tycker att vi har en mjuk och trevlig hantering här.

Men jag tror att vi kan lära av båda metoderna, det finns bra saker att ta till sig inom alla inriktningar. Även inom pnh/nh världen. Man tar det man gillar och gör det till sitt!!

:)

Norrland

Mycket bra skrivet.

Jag har lite problem med att många hängivare till NH kör ett helt paket.
Barfota, örter, mm. Visst jag fördömer inte det, men jag upplever det som om DOM fördömer allt annat.

Var på träning med flera NH :are. Hade skodd min häst och red engelskt.
En kom fram och synade och sa: ohhh...here we got one with SHOOOES!
?

Sånt kan få mig att förstå att många är avig till NH fast det inte har med varandra att göra tycker jag.

Senast ändrad:

Mycket bra skrivet.

Jag har lite problem med att många hängivare till NH kör ett helt paket.
Barfota, örter, mm. Visst jag fördömer inte det, men jag upplever det som om DOM fördömer allt annat.

Var på träning med flera NH :are. Hade skodd min häst och red engelskt.
En kom fram och synade och sa: ohhh...here we got one with SHOOOES!
?

Sånt kan få mig att förstå att många är avig till NH fast det inte har med varandra att göra tycker jag.

Precis! :bow: Håller med.

Norrland

Inom nh:n underblåser man de skillnader som finns, det har jag tyckt. Det kommer fram alla möjliga olika argument till den egna förträffligheten jämfört med sk "traditionell hantering/ridning":

"hur hemskt det är att man rider med kontakt inom engelsk ridning"
"rollkur lyfts fram som exempel på det dåliga inom dressyr"
"man tar av skor och verkar utifrån den form som `hoven vill ha` - allt på en gång"
"hur hemskt dålig all sk `normal`hantering är"
"hur naturligt det är att rida med repgimma"
"hur hästar förstörs av bett"

m.m.

Så nog underblåses skillnaderna mest av nh-folket själva. Och attityden "vi är bäst" finns utan tvekan hos nh:arna. Det triggar oss andra, helt klart.

Och sen blir nh-anhängare upprörda och tar det helt och hållet personligt när de får mothugg i diskussionerna på hästforum. Konstigt? Nä. Just ordet sekt känns nära sanningen när det gäller nh/pnh. I alla fall i Sverige. Vet inte hur det är i andra länder. Men här verkar det som om folk investerar deras egen personlighet och liv när de håller på med nh. Därav alla starka reaktioner.

Tror också att många osäkra nyhästägare vänder sig till nh:n just för att det är pedagogiskt. Sen är det, i mitt tycke, mycket lättare att hantera hästar från marken och mulla runt helt kravlöst än att lära sig rida ordentligt. Så det är nog lättare att "bli duktig" (bli någon) inom nh/pnh-världen jämfört med inom vanliga ridsportvärlden.

Men det här är mina högst personliga tankar om varför det blivit som det blivit här i Sverige. Synd, för alla skulle kunna lära sig av varandra om öppenheten fanns. Men jag tror även att det är kopplat till smart marknadsföring och ekonomi sk förtjänst inom pnh-sekten.

Norrland

Men när jag har skrivit detta - måste jag tillägga:

det finns även en bra falang av nh här. Den gillar jag. :) Som anpassat metoderna lite att passa bättre här, och som inte bara underblåser motsättningarna mellan inriktningarna. Utan står för sitt, utan att värdera annan hantering. :bow:

Norrland

Ja det blir sektvarning så fort folk försvarar allt och allting inom vald gren, om någon kritiserar så gör de de utifrån okunskap - om de bara var mer insatta skulle de förstå eller så är just den biten inte en del av filosofin (även om grundaren råkar vara den som utför den) inte en del av filosofin. Har man sedan en guru som man följer och betalar massor till, har speciella redskap som är svindyra (men lätt kan tillverkas själva mycket billigare) så känns det änu mer som en sekt.

Attityden, om du bara inte var så okunnig så hade du förstått, är i mina ögon det värsta. I synnerhet här på internet när man inte har koll på vad alla vet och kan.

Ja, jag håller med.

Det är alltid farligt när folk bara sväljer och slutar tänka kritiskt. Vad det än hadlar om.

Norrland

Stopp, stopp stopp *skakar på huvudet*

Inget av era "du verkar tro" påståenden stämmer så uppenbarligen går inte mitt budskap fram. Skippa det här med sporrar, jag ville dra en pararell.

Jag vet hur och var man använder sporrar, jag vill liksom inte ens höra era versioner och teorier. Är inte så intresserad av det då jag inte känner att jag borde. I det här fallet blir jag alltså precis sådär opåverkbar.

Tycker inte dom har på en unghäst att göra och har man tränat sin häst känslig så behöver man inga sporrar. Det kan ni aldrig övertyga mig om.
Sen om man nu inte lyckas förmedla det man vill ha sagt på text är ju en sak, skulle man sitta och språka kanske man skulle det med en mening.

Jag förstår om ni känner er förorättade en del av er och så får det vara - lämna just sporrarna och återgå till det ni verkligen vill åt - PNH, Parelli och senast repgrimmor. Kanske någon annan kan dra en bättre pararell eller ska vi alla enas om att repgrimmor är helt onödiga? Eller bra ibland? Parelli är...supermega business med dolda motiv...eller?

Nu är det så här att vi fortfarande befinner oss i Parelli-tråden. Sporrarna var det du som tog upp (utan att veta vad de används till). Och sporrar har inget alls att göra med repgrimma. Det verkar bara väldigt märkligt att inte kunna få hästen uppmärksam och lydig utan att använda något så skarpt som repgrimma. Det är ju verkligen tur att man har känsliga och förtroendefulla hästar, hästar som inte är introverta, så man slipper fundera på repgrimma...

Psst, du får gärna kalla mig "du". Annars är det bättre att förtydliga i sina svar att man vänder sig till flera personer.

Hej Du! (Solis)

Jag förstår att DU inte vill förstå vad jag skriver angående sporrar och det är helt okej.
Du får gärna dumförklara mig om det känns bättre.
Huvudsaken är ju ändå att jag vet hur det ligger till och att du får utrymme att spekulera!

Norrland: Jag tror man stöter på den attityden vart man än kommer. Den klubb jag red för innan hade samma attityd mot utomstående.
Det är människor och djur inblandad ihop med personliga tyckanden och känslor så det blir ju konflikter vart man än kommer.

Kan man ta åt sig det bästa från många världar så har man ju ett skafferi mot framtiden som är ovärdelig.
Bara man matchar sina egna mål och framtiden.

Vi är flera som reagerat över vad du skrivit om skänklar och sporrar, så uppenbarligen är vi flera som inte förstår din kunskap i frågan. Någon mer än jag undrade också hur du gör för att aldrig behöva använda skänkeln.

Men detta ville du ju inte svara på alls. Så vi får väl fortsätta leva i okunskap.

Det är betydligt lättare att skriva dryga inlägg istället för att svara på frågor...

Huvudsaken är ju ändå att jag vet hur det ligger till och att du får utrymme att spekulera!
.

Känns det produktivt med ett sånt uttalande? Snacka om att dumförklara folk man inte har en aning om vilka de är. Har det slagit dig att du kanske inte innesitter vare sig all eller korrekt kunskap?

säger som Lobelia - såna här uttalanden och tänk är ju precis som när sektmedlemmar uttalar sig. skrämmande!

Jaaa...om jag var en person med hävdelsebehov hade du fått svar.
Men nu är jag inte det och lämnar frågan spekulationer och antaganden, vilket du verkar kunna göra bra.

Kalla mig dålig eller vad du vill, googla på hur man kan rida utan påverkan av skänkeln.
Sökordstips kan vara... säte... balans... känslig häst...känsla....:idea:

Sedan har jag absolut ingen upplysnings eller redovisningsskyldighet till vare sig eller någon annan på forumet.

Btw: Jag har bilder från stranden där det rids i full galopp utan vare sig repgrimma, sadel eller träns. Helt fritt.
Så jag kopplar aldrig NH och repgrimma med tvång.
Vägen till målet kan ju vara på tusen olika sätt. Jag valde mitt sätt via pnh och massor annat.

Men vad menar du nu? :confused:
Hur kan det vara sektbundet att inte hugga på kritik taget ur luften?

Jag vet hur det ligger till med mina "sporrkunskaper" och behöver inte vare sig förklara mig eller vidareutveckla det inför någon som sitter med armarna i kors på ett forum med anonyma användare. Absolut inte.

Läs igen och igen. Jag kommer inte mata trollet mer än jag måste.
Ta mina ord och gör vad ni vill med det. Det är ju inget massivt hot från Irak utan endast mina egna och högst personliga åsikter.

Förmodligen är ni både mer insatta och bättre ryttarinnor än jag, så känn lugnet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar