Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Blir lite svårt att ta dig på allvar att du sagt ditt i tråden, eftersom du fortsätter vara den mest frekventa skribenten. så jag kommer nog kommentera och kontra så länge du är aktiv om jag har ngt jag har synpunkter på och anser värt kontring.;)

Jag tror faktsikt aldrig att jag sagt att jag är klar i tråden. Vart har du läst det?
Jag känner mig klar med att förklara mig och mitt då jag inte tolkas rätt oavsett.

Sedan det jag redan svarat på, svarar jag inte på igen. Och jag vet inte riktigt vad du vill uppnå? Specificera dig gärna så jag kan svara på rätt saker, blir diskussionen relevant.
Jag är inte direkt rädd för dina frågor, bara dom är relevanta kan jag orka läsa dom.

I ett litet försök att förklara det du citerade från mig:

Jag menade helt sonika att folk kan vara väldigt dömande och få skäll för att dom dömer.
Jag kan förstå att NI inte förstår allt ni ser (vare sig det är Parelli eller något annat "specialprogram") - just för att ni inte gått stegen/utbildningen eller har den insikten som krävs för att förstå vad det innebär.

Ja det är just det jag hela tiden pekar på, vi kan inte förstå för att vi inte gått utbildningen och därmed inte har kunskap att ta till oss. Vi blir därför väldigt dömande helt i onödan. Den största kritiken har ändå gått ut på att man fördömer hela situationen att på den begränsade, med all press från publiken försöker lösa ett så pass svårt problem. Enligt vissa så ska Pat dessutom fortsatt trots att veterinär avrått (ingen aning om det är sant).

Just därför skrev jag tidigare att jag tycker Pat gjorde ett dåligt jobb som inte informerade om VAD han gör och VARFÖR han gjorde det.
Därefter kan människor gärna få ha sin åsikt med insikten.

Personligen tycker jag han gjorde ett dåligt jobb för att han inte sa stopp långt tidigare och tog arbetet under längre tid och mindre press. Man kan behöva ta till både skarpare och okonventionella metoder för att lyckas, men att göra det för att lyckas snabbt på en klinik är i mina ögon oförlåtligt. Pat Parelli är duktig med hästar med problem och jag är hel övertygad att om han givit det den tid och det lugn som behövts hade han klarat det metoder som de flesta kunnat betrakta som okej.

Med andra ord så dömer inte jag er för att ni inte tycker om det ni ser på filmen utan jag kan förstå. Förstår du?
Jag förstår vad du säger, men jag ser dig också uttrycka motsatsen även i detta inlägget. Om ni bara gått kursen så hade ni förstått var den nya versionen. Tack men jag är fullt kapabel att bedöma vad jag anser vara okej helt utan Parellikurser.

Hoppas att ni kan lämna mina åsikter och istället koncentrera er på det ni vill bena ut i ämnet.

Du får tycka precis vad du vill, men snälla låt oss andra göra det också och utan kommentarer i still med "ni hade förstått om ni gått kursen".

Det är inte alls känsligt för mig.
Däremot så förstår jag inte exakt vad du söker svar på.
Vet du det själv?

Frågan var väl så enkel den kunde vara, men jag har sökt på andra forum och tror jag fått svaret.

Ju mer man läser och lär om PNH desto mer förundrad blir man.

du kan börja med att läsa Lobelias sista 2 paragrafer i det sista inlägget hon skrivit här innan mig till dig, så slipper jag upprepa mig. Du verkar känna dig väldigt hotad helt plötsligt, och det förstår jag inte riktigt, eftersom diskussionen hålls på en saklig nivå, men att du blir ansatt rätt tufft när du sätter dig på en piedestal och förkunnar att folk ändå inte förstår sanningen så som du förstår den, och att "du förlåter dem för det", vilket ungefär är det jag ser som andemeningen i ditt inlägg där du förklarar hur du ser på det och undrar om man förstår dig - ja det får du räkna med, vare sig du är rädd för frågor eller inte. Jag har inga frågor till dig, jag har kontringar till ditt förkunnande ang. vad som är sanning. Men jag är högst relevant i diskussionen även utan frågor till dig, eftersom du är ute på hal is när det gäller din "kunskap" om diverse,och jag ifrågasätter just detta, dvs ditt förkunnande att du har koll och vet svaren och har bilden helt klar för dig för du vet bäst helt enkelt.

Fiador har ju lämnat tråden efter att denne inte lyckats backa upp sitt påstående om hur repgrimman fungerar, då denne blivit ombedd att redogöra för detta i detalj. Det verkar som det går bra att komma med mycket starka påståenden, men när man blir ombedd att backa upp sina påståenden blir det värre. Jag tycker att du rör dig på liknande is, när du börjar påstå att ingen fattar ett jota men det är okej, för du förstår att de inte gör det, men du vet bättre, och det är huvudsaken.

Senast ändrad:

Frågan var väl så enkel den kunde vara, men jag har sökt på andra forum och tror jag fått svaret.

Ju mer man läser och lär om PNH desto mer förundrad blir man.

När jag googlar på pnh så får jag bara fram sidor med material man kan köpa från dom för xxxx antal kronor. Dvs dyrt.

vilket ju faktiskt styker ekonomidelen av kritiken. :angel:

Norrland

Jag ska försöka fatta mig kort.
Lämnar jag diskussionen beror det inte på att jag inte kan svara, utan för att ni inte vill förstå mig och min poäng. Jag har snart slösat den energi och tid jag vill avvara på denna tråd. Den ger mig inte så jättemycket ;)

Alltså onödig energi går åt då jag faktiskt högaktningsfullt struntar i hur det går för er i vardagen, om ni tycker om paj eller choklad, om ni väger 30 eller 300 kg ELLER om ni tycker om NH eller inte.
Jag förstår verkligen dem som lämnat tråden för det är ibland som att prata med en vägg. En del vill bara inte lyssna. Har man gått ut för att skicka bort folk och köra över dom så är man ju inte riktigt rätt ute. Vill man bara racka och hitta fel? Jag förstår inte poängen med det...:confused:

Dessutom kan jag verkligen lova här och nu att jag kommer aldrig vilja övertyga er om någon "sann lära". Eller fördöma om ni rider på gramantyglar.
Jag bryr mig inte om er som personer om jag ska vara helt ärlig.

Parelli är ingen "kurs" man går utan nåt man sätter sig in för att förstå. Googla på nätet 15 minuter är ju ganska...teoretiskt förkortat?

Jag vill endast att ni läser mina upplevelser med Parelli (och respekterar dom). Dom stämmer helt enkelt inte med många av era spekulationer och påståenden. En del - men inte allt.

Det som jag tycker är sämre med Parelli är dels den ekonomiska biten. Parelli är inte för alla.
Och att man har gått in i ett så stort koncept - allt från mat till spirituella saker. Det är inte min cup of tea direkt...

Jag är heller inte frälst. Min kunskap är min egen mix som jag lyckas bra med här hemma.

Jag anser mig återigen inte vara en guru. Jag har inga som helst ambitioner att påverka andra. Jag har inget behov av att ni ska tycka lika som jag.
Så skippa dom tankarna. Dom stämmer inte.
Det är ännu ett sätt att försöka låta otrevlig och nedlåtande, vilket blir tråkigt i längden. Man kan tolka det som ett underläge för den som skriver, och det behöver inte vara så.

Sen så tror jag att det åter är en myt med veterinären.
Som med mycket i denna tråd. Min vän var där hela tiden.
Men påstå att mina bilder är photoshopade och att hon ljuger.
Grädde på moset ;)

Men påstå att mina bilder är photoshopade och att hon ljuger.
Grädde på moset ;)

Sån tur att jag inte påstod det, läst vad jag skrev "den vanligaste bilden som florerar på internet har dock genomgått visa retuscheringar och är inte fullt så naturlig. " Jag har inte sagt ett ljud om just dina bilder utan om den jag sett mest som påstås vara utan träns. Du är så inne på att jag kritiserar dig att du har taggarna utåt. Det är väl ändå att ta i att tro att någon kritiserar dina bilder som du inte ens talat om att de existerar förrän nu än mindre visat. Du skrev "Jag har bilder från stranden där det rids i full galopp utan vare sig repgrimma, sadel eller träns. Helt fritt. " Jag tolkade det som bilder du fått/laddat ner inte sådana du tagit själv.

Ahaaa, ja men dåså.
Då är det utrett.
:D

Det är mina egna bilder. Ingen retuchering gjord alls, bara lite skärpa i diset ;)

Jaaa...om jag var en person med hävdelsebehov hade du fått svar.
Men nu är jag inte det och lämnar frågan spekulationer och antaganden, vilket du verkar kunna göra bra.

Kalla mig dålig eller vad du vill, googla på hur man kan rida utan påverkan av skänkeln.
Sökordstips kan vara... säte... balans... känslig häst...känsla....:idea:

Sedan har jag absolut ingen upplysnings eller redovisningsskyldighet till vare sig eller någon annan på forumet.

Btw: Jag har bilder från stranden där det rids i full galopp utan vare sig repgrimma, sadel eller träns. Helt fritt.
Så jag kopplar aldrig NH och repgrimma med tvång.
Vägen till målet kan ju vara på tusen olika sätt. Jag valde mitt sätt via pnh och massor annat.

Varför i hela fridens dar ska jag googla på hur man inte alls använder skänkeln någonsin när man rider????:confused:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag kan inte med bästa vilja i världen ta dina inlägg på allvar. Men jag trodde i min enfald att man om man tvärsäkert yttrar sig om saker och ting så skulle man också kunna ge förklaringar. Istället för att vara ohyfsad och dryg. Jag har för övrigt ingenstans dumförklarat dig. Det klarar du av väldigt bra alldeles själv.

Hej du (Solis)

Du får gärna uppfatta mig som dryg och ohyffsad.
Jag vet inte om du du själv gör så jättemycket bättre intryck på mig.
Men det gör inte mig nåt för som sagt - jag har intentioner att komma dig närmare.

Det enda jag tänker är att det måste vara en oerhört känsllig punkt för dig i och med att du tar upp det gång på gång - utan att vi kommer nånvart.

Jag själv vet hur jag menar och hur jag använder mina ben (eller inte).
Det är verkligen ingenting jag ens känner att jag behöver dela med mig eller försvara. Det hör inte ens hit till tråden.

Vill du ha ut något alldelens speciellt av detta?
Vad är det Solis som du vill uppnå med att haka upp dig på mina skänklar?

Jag har tidigare skrivit att det var en pararell jag försökte dra för att ni ska förstå hur jag menar men det gick inte fram, speciellt inte hos dig.
Så lämna det, är mitt förslag. Jag kommer inte ge dig mer :rofl:

Du verkar vara riktigt hajj på detta med ridning överlag (läst tidigare inlägg) så använd dina ben där du vill ha dom, använder jag mina där JAG vill ha dom :)

P.s du måste ju ta mig på allvar, som lägger ner så mycket tid, ork och energi på mig och mina skänklar.
Så vill du få mig att verka som en "nobody" behöver du ju inte fundera så mycket på mina åsikter, funderingar och värderingar ;) D.s

Senast ändrad:

Waldorf, det är inte bara solis som uppfattar dig som ohyffsad, merparten av dina inlägg går ut på att tala om att vi inte kan förstå då vi inte gått kursen, att tala om hur dåliga och otrevliga vi är, att vi inte lyssnar, att vi inte vill förstå mm, att du skiter i oss, samt om vi instisterar på att du ska utveckla dig och tala om varför och hur så ska vi googla efter svaret.

Ja delvis av det är ju sant.
Jag tycker inte att jag är otrevlig i diskussionen. Ger utrymme för alla att ha sitt och sina tankar/metoder. Och där brister många av era inlägg.

Jag ser det endast roande att ni hakar upp er på helt orelevanta saker, saker som ni inte ens har nytta av. Och som inte hör hit.
Har ni något mer om Parelli att ta upp, om repgrimmor eller tekniker?
Eller...har jag trampat er på tårna och förorättat er så passa att tråden ska byta titel till: Waldorff - en användare vi inte kan släppa? ;)

Jag tror helt enkelt att jag retar er för att jag inte bryr mig.
Och att ni inte får mig dit ni vill.
Det är helt helt er egen huvudvärk. :grin:

Jag har läst era inlägg i tråden och har en del jag skulle kunna hacka på, men det är inte nåt annat än medningsskiljaktigheter och åsiktdelning. Något jag låter er ha. Låter ni mig...? Eller är behovet att trycka till för stort?

Det finns människortyper som har det ständiga behovet och det finns ett namn på det med. Men det hör inte hit.
Hoppas ni inte hör dit, blir så jobbigt i längden.

Senast ändrad:

För övrigt tycker jag att mina "frågor" tar för stor plats i den här tråden. Vill ni fortsätta kan ni starta en ny tråd riktad till mig eller PM:a mig såvida ni inte har nåt som hör till ämnet. Dit hör inte jag.
Jag har inget mer att tillägga i just det här.

Sammanfattningsvis så tog inte hästen skada, det såg illa ut för som som såg filmen. Jag tycker Pat i ett liknande fall ska förklara sig bättre och inte arbeta under tidspress.
Gärna sänka alla priserna så man har råd ta till sig det han vill få ut - Begreppet : PNH är till för alla är inte sant. Inte dom som inte har massor med pengar att lägga ut.
Repgrimmor är bra vid ett fåtal tillfällen, men inget jag anser bör användas jämt. Och inte av ovana och inte heller av den kvalitet man ser på ridsportaffärer.

Alla gör vad och hur dom vill, men upplysning ger kunskap och kunskap är den största gåvan man kan få.

Det som jag tycker är sämre med Parelli är dels den ekonomiska biten. Parelli är inte för alla.
Och att man har gått in i ett så stort koncept - allt från mat till spirituella saker. Det är inte min cup of tea direkt...

Jag är heller inte frälst. Min kunskap är min egen mix som jag lyckas bra med här hemma.

Precis det här är ju problemet med PNH. Och det som också gör att det känns som en sekt, med hängivna medlemmar som okritiskt köper hela livskonceptet. Tillspetsat sagt. ;) Och ekonomiska biten har ju tagits upp redan.

Men jag tycker att du verkar ha en sund inställning.

Jag är definitivt ingen PNH:are, som alla säkert förstår. ;) Men jag tycker att det finns bra saker att ta till sig inom nh:n, precis som det finns saker jag inte köper alls. Jag gör också min egen mix. Är ingen expert, utan lär nytt hela tiden tillsammans med våra snälla hästar.

Jag kan faktiskt förstå vad du menar med att det kan vara svårt att förstå vad PP gör om man inte är insatt i metoden. Det är ju ett helt annat system att hantera o rida hästar på än vad vi är vana med. Så jag kan absolut köpa att vi andra inte förstår allt han gör.

Däremot om man tycker att hans metoder är bra eller inte, är en annan femma. :)

Norrland

Dock så misstänker jag att många åsikter baseras på okunskap om både programmet och hästbeteenden och då är det trist, inte minst för Pat och alla Parellifans.
Ja!
Där kom det.
Ingen begrep vad som hände. Vad som måste till- okunniga idioter.

Du har tydligen missat att den vet. som kollade hingsten gav förbud till att fortsätta dagen efter eftersom den hade skador i munnen- vilket struntades i- för nu :devil: skulle hingsten tämjas för att Parelli skulle få rätt mot alla okunniga.

Det var mao inte en engångsföretéelse, utan så gör man!

Ja då är vi på samma plan, förutom att jag kanske tagit till mig mer av Parellibiten.
Det farliga är när man anser sig vara "nykär" oavsett inriktning och går ut för att visa fram konceptet. Man har bara sett ytan av nåt och det kör man - gärna på andras hästar med publik. Det man ser är ett viftande med grimskaftet höga ord som BACKBACKBACK och djupa diskussioner som inte kan sys ihop för man har inte insikten och kunskapen.

Jag har varit där själv. Hittade en film på mig själv för någon dag sen på mig för kanske 12 år sedan där jag skulle visa fram hela paketet inför en redovisning i klassen.
Jag tror aldrig jag skämts så mycket i hela mitt liv som när jag såg på filmen - och jag förstår om det fanns hästkunniga i klassen som inte förstod ett skit. :rofl::rofl::rofl: Jag var ytterst teoretisk och hade inte koll på min egen kropp - vart högra handen skulle vara när vänster skickade ut hästen osv. Bumpade mig själv i skallen med sticken och ja fy tusan...
Jag klararde inte av att se hela. No more.

Nu är det tur att jag inte DÅ gick så mycket längre än att lasta vänners hästar och haft som krav att stalltjejerna ska förstå grunden i vad jag gör - för hästens skull.

Och som sagt skulle jag inte för mitt liv få för mig att visa andra och försöka övertyga och visa upp mig, annat än på mina egna när jag leker med dom på gården. Om nu någon skulle vara intesserad av att se det. :crazy:
Jag brukar alltid hänsvisa alla som är intresserad till min väninna som faktiskt har det som arbete. Det är hon som ska föra fram Pats tankar och filosofi.

Senast ändrad:

Du har tydligen missat att den vet. som kollade hingsten gav förbud till att fortsätta dagen efter eftersom den hade skador i munnen.

Och här ser man beviset på din brist på insikt.
Vill du vara så snäll att ange källan?

Det är inte alls sant. Hingsten tävlades dagen efter.

Jag tänkte på det här med insikt.
Ganska bra att kunna se en B:ig demo med insikt/kunskap och säga: men det där är väl inte Parelli? Han står väl inte för det där, eller det där.
Och verkligen ha rätt i det.

Man behöver inte vara ett fan för det, bara påläst och därmed köttig på benen.
Det värsta är ju att sitta och döma och uttala sig om saker man inte vet något om. För man inte velat lyssna och lära sig - bra eller dåliga saker.
Då hamnar man ganska långt ner och blir själv dömd utifrån det människor hör.
Man upplevs bara avig och tvärsöver och sånna lyssnar man inte så länge på. För man vet egentligen ingenting om saken :crazy:

Man ska inte dö nyfiken ;)

Jag tänkte på det här med insikt.
Ganska bra att kunna se en B:ig demo med insikt/kunskap och säga: men det där är väl inte Parelli? Han står väl inte för det där, eller det där.
Och verkligen ha rätt i det.

Man behöver inte vara ett fan för det, bara påläst och därmed köttig på benen.
Det värsta är ju att sitta och döma och uttala sig om saker man inte vet något om. För man inte velat lyssna och lära sig - bra eller dåliga saker.
Då hamnar man ganska långt ner och blir själv dömd utifrån det människor hör.
Man upplevs bara avig och tvärsöver och sånna lyssnar man inte så länge på. För man vet egentligen ingenting om saken :crazy:

Man ska inte dö nyfiken ;)

Du har en ENORM svaghet i dit resonemang, den B-iga filmen visar Pat Parelli. Det är bra drygt att påstå att man behöver vara påläst för att avgöra om Pat Parelli håller på med PNH på en klinik rörande PNH. Påstår man detta så.

Man behöver vara ett ordentligt insnöat fan för att ens komma på tanken att det Pat Parelli håller på med på en PNH klinik inte är PNH.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10