Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Ja jag har läst hans öppna brev och det tycker jag var skrämande då det ända han ville få fram var att han lyckades och hur svår hästen var.

Ja, det var verkligen skrämmande, eftersom det var en förnekelse över vad han själv gjorde på "scenen".

Jag blev faktiskt riktigt förvånad öve hur otroligt dålig timing han har, och den totala avsaknaden av eftergift. Jag är absolut inget fan av "hanteringsmetoder", men jag trodde att Parelli iaf poängterade vikten av eftergift.

/Migo

Ursäkta mig men det här tycker jag är skitsnack! Så fruktansvärt "extrem" tycker jag inte att hästen är faktiskt! Om man anser att den här hästen är extrem då har man inte upplevt mycket!

Och oavsett hur "extrem" hästen är så borde väl Pat följa sin egen stensäkra filosofi!?

Kicki :laugh:

Där är jag böjd att hålla med. Det jag ser är en upptrappning från hästens sida- ett svar på Pats bristande kommunikation! Inte alls en extrem häst.
Med väl genomtänkta eftergifter och lite lugn och ro hade man snabbt nått målet - utan våld, vift och stress. Men det är klart, det hade inte alls varit lika mycket show då...

Under stress sker ingen inlärning, och jag vet inte någon häst som inte skulle bli stressad av det som Pat gör på filmen. Totalt kontraproduktivt och pinsamt avslöjande om Pats (bristande)kunskap om etologi. Hans öppna brev gjorde enbart saken värre...:crazy:

kl.

Jag kollade igenom en del av Parelli-instruktionsfilmerna som finns på (högupplöst o. oredigerade i längre avsnitt):
http://www.youtube.com/watch?v=_4fP65F_vqg&feature=channel

Det enda jag kan säga är att hon, Linda Parelli, kan inte vara riktigt klok som hon håller på.

En del som undervisas är rent trams och bitvis ganska komiskt att titta på, annat är trakasserande av väldigt snälla och väluppfostrade hästar. Man tom. får lära sig och tränar på hur man skall göra för att få maximal kraft i rycken.

Senast ändrad av en moderator:

Det borde stå- Hur man gör en häst huvudskygg o skrämmer den till lydnad!

jo jag ser samma teknik användas o folk fattar inte att det är hästens huvud som de drar i:mad:

Jag har hajjat det där med det överdrivna "ledarskapet"

Det handlar om att få hästen mer rädd för dig än för annat som hästen kan reagerar på.
Total dominans o inte att få tillit o förtjäna respekten.

Senast ändrad:

Det finns ingen del av PNH som innebär att man ska skrämma hästen med repet, det trodde jag att jag uttryckte tydligt?

Och om det nu är så att din häst beter sig sådär pga en tidigare ägare ägnat sig åt PNH, så kan jag bara anta att denna inte var särskilt skicklig. Man blir inte expert över en natt, bara för att man bestämmer sig för att börja med PNH, precis som vilken annan inriktning som helst.

Andra förklaringar kan ju vara att du inte är tillräckligt uppmärksam på ditt eget kroppsspråk, så att du ger hästen signaler som den känner igen sedan tidigare och reagerar på. Eller så känner den sig inte helt trygg med dig som människa ännu. Sedan vet vi väl inget om hur hästen var innan PNH-ägaren hade den? Den kanske var rädd för precis allt?

Nu handlar ju detta inte om din häst, jag vill bara påpeka, att om man inte känner till precis ALLT om en situation, så kan det hända att man misstolkar den.

Jag är öppen för att läsa och ta reda på nya former av hantering av hästar. Och jag har inte tagit del av hela konceptet, det ska ärligt erkännas, men den lilla del som jag tagit del av här blir jag inte det minsta imponerad av måste jag säga. Tillräckligt oimponerad för att bestämma mig för att inte gå vidare med metoden över huvudtaget faktiskt. Att jag fått vänja en 20 år gammal häst att inte kasta upp huvudet och backa undan för att jag skakar med grimskaftet gör inte heller att jag blir mer frestad av att testa. Det är säkert som du säger att personen som fixade till "hanteringsstörningen" på min häst inte gjorde rätt och framförallt inte avslutade träningen (alltså gick från A-Ö). Men de filmer som spelas upp här visar inte heller att det skulle vara en direkt lämplig metod även när den utövas av de som ser sig som uppfinnare av metoden.

Jag får väl tillägga att hästen i övrigt är mycket lätt att hantera vid de allra flesta tillfällen (inte lastning). Jag får även citera vad min 15-åriga dotter sade när jag visade filmen om lastning enligt PNH:"Vår häst får vi använda huva på när vi ska lasta henne, men hon blir i alla fall inte så stressad som den stackars hästen på filmen"

Skulle jag vara tvungen att välja mellan att lasta med huva eller att PP skulle lasta min häst på det sätt som visas på filmen så skulle valet vara lätt.

Senast ändrad:

Vilken snäll häst. I början gick den ju med sin ägare och det såg inte alltför extremt ut, överdrivet kanske, men den var iaf inte skärrad. Men när L tog över började hon ju stressa upp den direkt, rycka och vifta... och varför hetsbacka sådär?

"See how safe I am with him so far away?" Hmm - och vips så börjar ägaren bråka med sin snälla häst. Vågar folk inte säga emot, eller ser de inte vad som händer?

Och återigen så försvaras PP, finns alltid något förmildrande tydligen när han frångår sin filosofi! Vet inte om man ska skratta eller gråta faktiskt!

Och när slutar "förr" för PP och när kommer han att "veta bättre"!? Den senaste fadäsen som vi diskuterar här i tråden är ju från i år! Så "förr" är tydligt ständigt pågående för honom!

Jag menade bara att vi väl lämpligast diskuterar hans göranden i hyfsad nutid, ska man leta fram ytterligare filmer som bevisar att han är för tuff mot hästarna lär det väl vara av lite nyare datum.
PNH har väl gått ut ganska tydligt och sagt att de (om det var typ 4-5 år sedan) har ändrat "stil" och nu är det mer fokus på mjukare metoder. Det är väl då underförstått att de tycker de var felaktigt för hårda "förr".

Jag gillar inte en del av det jag ser i div filmklipp, jag skulle aldrig göra så, och det är inte så jag har blivit lärd att göra när jag studerat PNH.
Varför Pat frångår det, oavsett vid enstaka tillfällen eller oftare, vet jag inte, men jag tycker det är rejält synd.

Japp, träning på andra djurslag är löjligt avslöjande, väldigt lärorikt och skoj! Dessutom är det fantastiskt att se hur bra det faktsikt fungerar med en och samma metod, på såväl höns som råttor, katter, hundar, hästar, får och golfare...

/Migo

Är det därför min hund är så lik mina hästar? :angel:

ja jag håller med, dock är den väl från en av hennes äldre filmer tror jag. Hon skulle behöva göra nytt!

Eh, vi som är med i savvyclub får varje månad en DVD med nytt material, där bland annat Linda är med...
Tror du att den där gamla filmen är något hon använder som reklam för sig själv? :crazy:

Jag tror att vi formar alla våra husdjur, även om det inte är medveten träning, och jag tror att vi faller för individer med gemensamma drag;)

/Migo

Hon marknadsför iaf filmerna fortfarande...

Och det ÄR mänskligt att bli rädd och stressad när man hanterar främmande hästar som kliver över en. Det ÄR mänskligt att tappa humöret och ibland finns det situationer som faktiskt kräver "hårdhandskar". MEN! Man ska då vara tränare nog att förklara, erkänna och göra en läxa av det, både för sig själv och sina elever.
Inte som PP som enbart bortförklarar och lägger ansvaret utanför sig själv.

/Migo

Jag tror att vi formar alla våra husdjur, även om det inte är medveten träning, och jag tror att vi faller för individer med gemensamma drag;)

/Migo

Då är jag för det första synsk, för hunden var i det närmaste medvetslös när vi tittade på valpar, :rofl: och dessutom borde jag låtit någon annan välja nästa häst åt mig :angel:

Hon marknadsför iaf filmerna fortfarande...

Och det ÄR mänskligt att bli rädd och stressad när man hanterar främmande hästar som kliver över en. Det ÄR mänskligt att tappa humöret och ibland finns det situationer som faktiskt kräver "hårdhandskar". MEN! Man ska då vara tränare nog att förklara, erkänna och göra en läxa av det, både för sig själv och sina elever.
Inte som PP som enbart bortförklarar och lägger ansvaret utanför sig själv.

/Migo

Inte den filmen med hästen med bara ett öga, det är en del av det gam-gamla level1-paketet. Det säljs inte längre, och har heller inte gjort det på länge.
Vad jag vet iaf.

Och jag håller med, naturligtvis är det "störst" att kunna erkänna sina misstag, men det är inte alla som är så bra alltid :(

Fast nu pratar vi om en annan tränare, och en annan video;) (Hästar med problem)

Parelli kanske inte har sagt att man kan använda hårdare metoder för att "lösa problem" snabbare.
Men visst tusan är det just det han visar på sin clinic och på transportfilmerna som visats i tråden.

Måste skriva under på det här!
Han stod och slog hästen i ansiktet med sin jävla pinne i nån av de där filmerna häll på att gå i taket (det stoppades dock av en kraftig gäspning borde sova nu tror jag ;))
Att han kan med att göra så i en film och EN VÄRRE folk tycker det är rätt och litar på honom köper hans skit. Hur är detta möjligt???

Varför försvarar folk honom till 110% i vissa fall?

Men nu måste du bestämma dig lite, först skriver du.....
Citat: "Den går helt i stöpet då hästen inte fokuserar över huvudtaget på den lilla människan utan springer över denne. ." slut citat.

Sedan skriver du ovanstående.....?

Om du först läser Petruskas inlägg och sedan mitt svar på det så hänger du säkert med.
//Annika

I samtliga filmer ser jag hästar som helt uppenbart blir mycket stressade av att detta kända par ens kommer i närheten. Stressade, uppjagade hästar som alla är rädda om sina huvuden. Vart tog empatin vägen? Vart tog viljan att läsa av och förstå hästen vägen? Varför går dessa kändisar till ren attack på hästar som inte gjort något ont?

Det går att lösa så mycket om man är lugn och tar hänsyn till sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 373
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII