B
bitingboxfish
Sv: Parelli inte så bra?
Nej den hinner egentligen inte springa över. När övningen påbörjas fokuserar den på något annat och börjar trängas i stället för att backa när signalerna från ägaren/Linda börjar hagla. Det har jag varit med om med många hästar och det beror antingen på att den inte har lust med att bli placerad av dig eller för att den blir ängslig och rädd och instinktivt får en motsatsreflex. Jag gissar på det sistnämnda i detta fallet. Redan där skulle taktiken bytts ut. Själv kan jag tänka mig flera olika saker att göra i stället. Både praktiska och som att se över mitt kroppsspråk och min attityd, vilket jag tycker är det viktigaste.
Hästen gör senare vid ett flertal tillfällen det som den är ombedd att göra, utan att få någon som helst eftergift eller paus.
Jag hittade en mycket pedagogisk film som visade YoYo-game. Jag fattar hela principen för hur man genomför det, men jag fattar kanske inte riktigt varför man gör det. Å andra sidan finns det ingen direkt nytta med förvänd galopp heller, så det är i sig inte ett problem för min del. Min häst kan ett flertal små signaler som det inte heller är någon direkt nytta med, mer än att jag tycker att det är trevligt och det funkar. Överlag är jag helt öppen för att i princip alla lyckosamt genomförda övningar bäddar för att även andra saker ska kunna genomföras lyckosamt.
Men jag håller inte med om att hästen springer över Linda Parelli i filmen. Upplever hon sig översprungen av det, tolkar jag det i sig som att hon faktiskt är rädd för hästen. Jag tycker att den får en kaotisk massa av signaler och steppar runt lite lagom småstressad som följd av det. Inte heller när jag hade sett den där pedagogiska filmen lyckades jag se att det var vad som förväntades visas på LP-filmen (fast då såg jag bara en minut av den eller så).
Nu kanske det finns någon mystisk historia även bakom den här hästen - som har påståtts om hästen med repet om benet - men av vad jag ser så är den här hästen inte svår, men förvirrad vid tillfället eftersom ingen förklarar för den vad den ska göra. Jag tycker egentligen att den gör vad den ombeds att göra - stressar lite av och an allteftersom repet rycks i och viftas med utan system.
Nej den hinner egentligen inte springa över. När övningen påbörjas fokuserar den på något annat och börjar trängas i stället för att backa när signalerna från ägaren/Linda börjar hagla. Det har jag varit med om med många hästar och det beror antingen på att den inte har lust med att bli placerad av dig eller för att den blir ängslig och rädd och instinktivt får en motsatsreflex. Jag gissar på det sistnämnda i detta fallet. Redan där skulle taktiken bytts ut. Själv kan jag tänka mig flera olika saker att göra i stället. Både praktiska och som att se över mitt kroppsspråk och min attityd, vilket jag tycker är det viktigaste.
Hästen gör senare vid ett flertal tillfällen det som den är ombedd att göra, utan att få någon som helst eftergift eller paus.