Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag hittade en mycket pedagogisk film som visade YoYo-game. Jag fattar hela principen för hur man genomför det, men jag fattar kanske inte riktigt varför man gör det. Å andra sidan finns det ingen direkt nytta med förvänd galopp heller, så det är i sig inte ett problem för min del. Min häst kan ett flertal små signaler som det inte heller är någon direkt nytta med, mer än att jag tycker att det är trevligt och det funkar. Överlag är jag helt öppen för att i princip alla lyckosamt genomförda övningar bäddar för att även andra saker ska kunna genomföras lyckosamt.

Men jag håller inte med om att hästen springer över Linda Parelli i filmen. Upplever hon sig översprungen av det, tolkar jag det i sig som att hon faktiskt är rädd för hästen. Jag tycker att den får en kaotisk massa av signaler och steppar runt lite lagom småstressad som följd av det. Inte heller när jag hade sett den där pedagogiska filmen lyckades jag se att det var vad som förväntades visas på LP-filmen (fast då såg jag bara en minut av den eller så).

Nu kanske det finns någon mystisk historia även bakom den här hästen - som har påståtts om hästen med repet om benet - men av vad jag ser så är den här hästen inte svår, men förvirrad vid tillfället eftersom ingen förklarar för den vad den ska göra. Jag tycker egentligen att den gör vad den ombeds att göra - stressar lite av och an allteftersom repet rycks i och viftas med utan system.

Nej den hinner egentligen inte springa över. När övningen påbörjas fokuserar den på något annat och börjar trängas i stället för att backa när signalerna från ägaren/Linda börjar hagla. Det har jag varit med om med många hästar och det beror antingen på att den inte har lust med att bli placerad av dig eller för att den blir ängslig och rädd och instinktivt får en motsatsreflex. Jag gissar på det sistnämnda i detta fallet. Redan där skulle taktiken bytts ut. Själv kan jag tänka mig flera olika saker att göra i stället. Både praktiska och som att se över mitt kroppsspråk och min attityd, vilket jag tycker är det viktigaste.

Hästen gör senare vid ett flertal tillfällen det som den är ombedd att göra, utan att få någon som helst eftergift eller paus.

Kl - till sandranyman:

Du är, och kommer aldrig vara, en annan häst för hästen. sorry.

Ledarskap, är en rent mänsklig uppfinning så som vi människor gillar att se det. Hästarna spenderar ungefär 20 timmar om dygnet 365 dagar om året, med sina art likar, vi människor dyker upp 3-4 timmar om dagen, max, i dess liv.

att dra ekvivalens tecken mellan att vi då är jämställda eller likartade en "hästledare" i hästens termer, är den mest vilseleldande tron jag tror jag ngnsin stött på, oavsett teori och ämne i världen, över huvud taget.

Det är rätt viktigt att inse att detta ledarskap i de termer vi människor avser det, är en mänsklig projicering tycker jag. Kan man inse det, så kan man också börja att förstå att relationen häst-människa är betydligt mer komplex och därmed inte ekvivalent med att bara studera hästarna emellan, relationsmässigt.

Kanske skulle PP behöva spendera lite tid att reflektera över denna möjlighet han också.

Bitingbox:
jag tycker dessvärre att flera här i tråden verkar vara oförmögna att ens stanna, reflektera, och stirra ut i luften en stund och faktiskt ta in lite reflektioner. Man verkar vara snabb att istället blunda snabbt som ögat, vända blicken åt ett annat håll, och fortsätta hastigt på sin bana.

Norrland: Håller med i varje aspekt, som ofta.

Åh, jag vet inte hur man gör för att få fram ett citat i texten!:devil:

Det förstnämda är det absolut viktigaste att lyfta fram i den här eviga diskussionen om ledare och ledarskap!!!

Och, ja, vi människor fungerar tyvärr ofta så. Lite revirtänkande och defensiva. Det är bland annat det jag tycker att vi har eget ansvar att ändra på. Om inte för andras skull så absolut för vår egen!:)

/Annika

Parelli kanske inte har sagt att man kan använda hårdare metoder för att "lösa problem" snabbare.
Men visst tusan är det just det han visar på sin clinic och på transportfilmerna som visats i tråden.

Japp! Det måste i alla fall jag tyvärr skriva under på. /A.

*kl*

Som grund gillar jag NH. (Även PNH).

Men det jag inte gillar är (oavsett filosofi) när man inte kan inse att vald metod inte fungerar. Då måste man backa och fundera på vad man kan göra istället.

En rädd häst lastar jag inte på samma vis som en som bara rakt av inte vill.

Många av "lekarna" från PNH tycker jag har sina poänger men inte för sin egen skull utan vad man kan använda dem till i vardagen.

Sen tycker jag det är fånigt att så många är "antingen eller". Vad spelar det för roll om jag lastar enl "mig själv" och leder enl PNH? Så länge hästen förstår vad jag är ute efter och jag är hyffsat konsekvent.

Att förbereda för lastning genom att gå genom trånga utrymmen har jag också gjort, fast då byggde vi upp det. Brett först och sen smalare och smalare. Det går ju att göra på så många olika vis...

Ja alla avsett skola, avser så små signaler som möjligt i sin hästhantering.

ang. "Ni" eller "oss" som du väljer att kalla det, så är det jättemärkligt för mig, att man kan försvara sin skola så inåt helsicke, att inte ens en sån här debatt gör att man kan se att det finns problem inom skolan. Att det finns massor av NH gone wrong, är nog ett etablerat faktum.
Absolut, men för det uppskattar jag inte att folk drar "alla NH-människor" eller "alla NH-hästar" över en kam och berättar hur vi viftar med rep och hur apatiska/stressade hästarna är. Naturligtvis finns det folk som stressar sina hästar med viftande rep, precis som det finns folk som stressar sina hästar med skarpa bett/inspänningstyglar/spön/whatever, men det ju inte så någon av metoderna "ska" utövas, eller hur?
Nu till det vesäntliga:
det finns massor med annan hantering gone wrong också, inom hoppning, dressyr osv.

skillnaden för mig är att om jag, som traditionell dressyr ryttare, hade den tyska dressyrryttaren som fick djurförbud förra året efter att ha smygfilmats utförandes fruktansvärd hantering av sina hästar, på min bakgård, så skulle jag aldrig försöka komma på en massa berättiganden eller försvarstal för denne, även om hon tillhörde samma gren som jag själv. Jag fattar inte hur man ens kan känna sig manad att försvara det hela, på det sätt som gjorts av bla. dig här i tråden, att det har att göra med den speciella hästen, och att det därför krävs speciella metoder osv osv. Jag tycker sånt tänk är fruktansvärt, och vore det tex politiskt hade det väckt reaktioner värden över.

Men HAR du läst vad jag skrivit? Jag tänker faktiskt inte skriva det igen, du får läsa mina inlägg igen.

Så, nej, den delen av PNH som innebär rep och flaxande med armar osv. kommer ingen att kunna få mig att använda.

Det finns ingen del av PNH som innebär att man ska skrämma hästen med repet, det trodde jag att jag uttryckte tydligt?

Och om det nu är så att din häst beter sig sådär pga en tidigare ägare ägnat sig åt PNH, så kan jag bara anta att denna inte var särskilt skicklig. Man blir inte expert över en natt, bara för att man bestämmer sig för att börja med PNH, precis som vilken annan inriktning som helst.

Andra förklaringar kan ju vara att du inte är tillräckligt uppmärksam på ditt eget kroppsspråk, så att du ger hästen signaler som den känner igen sedan tidigare och reagerar på. Eller så känner den sig inte helt trygg med dig som människa ännu. Sedan vet vi väl inget om hur hästen var innan PNH-ägaren hade den? Den kanske var rädd för precis allt?

Nu handlar ju detta inte om din häst, jag vill bara påpeka, att om man inte känner till precis ALLT om en situation, så kan det hända att man misstolkar den.

Kolla då på när han tränar att lasta (sista halvan):

http://www.youtube.com/watch?v=mwYAn4IH918&feature=player_embedded

eller den här,

http://www.youtube.com/watch?v=7ueprRcH5B4

Inte ser det vidare trevligt ut precis.

Och om detta är vad som sker när det skall filmas då kan man bara föreställa sig vad han håller på med när inga utomstående har tillträde.

Nej, det såg inget vidare trevligt ut.
Nu är ju iofs dessa filmer ruuuuskigt gamla (Pat var ju nästan snygg :p), och sådär jobbar han iaf inte längre. Nu är det "its not about the trailer" och man jobbar först med olika squeeze-övningar som att gå emellan något smalt (väggarna) över något (rampen) och under något lågt (taket). När det fungerar fint sätter han ihop alla delarna och det går som en dans att kliva på trailern.

Bara för att man är en frontfigur, så betyder väl inte det att man aldrig gjort mindre bra saker? Man utvecklas ju hela tiden och kommer på bättre sätt att lösa problem på.

Alla har vi väl gjort mindre trevliga saker "förr" innan vi "visste bättre"?

Där sa han att tillsammans med repet är man rovdjuret.

Sen står han o vftar med repet framför hästen o t o m på den- framifrån.

Och så har de letat upp den snällaste och lugnaste hästkrake de kunnat hitta som sedan Pat kan beskriva som "the most dangerous type of horse". :D

Det finns en massa repviftande folk som tänker lite.

http://www.youtube.com/watch?v=T6UhzAD00as&feature=related

En man som tänker som jag- en god ledare visar vägen själv:bow: är föredömlig.

De behöver heller inte köpa en orange pinne o de BERÖMMER hästen. Vilket både Pat o Linda verkar ha tagit bort - onödigt. Bara hästen slipper psykiskt tryck o får eftergift är tydligen tillräckligt.

Var finns kärleken o empatin för hästarna?
Att man är tydlig o hästen belönas.

De kan tydligen inte se att hästarna inte tyr sig till dem FAST de klappar dem på huvudet. Hästen litar inte på dem.

Senast ändrad:

Nej den hinner egentligen inte springa över. När övningen påbörjas fokuserar den på något annat och börjar trängas i stället för att backa när signalerna från ägaren/Linda börjar hagla.
Hästen gör senare vid ett flertal tillfällen det som den är ombedd att göra, utan att få någon som helst eftergift eller paus.

Men nu måste du bestämma dig lite, först skriver du.....
Citat: "Den går helt i stöpet då hästen inte fokuserar över huvudtaget på den lilla människan utan springer över denne. ." slut citat.

Sedan skriver du ovanstående.....?

Kicki :laugh:

Den första filmen har förvisso några år på nacken men metoden är densamma även om den kanske slipats lite på, precis det du skriver tar han också upp i filmen. Den andra filmen verkar vara ganska ny.

För min del så tycker jag att det instruktionsfilmen med Linda Parelli, beskrivningen och filmen med Catwalk, och nu de här lastningsfilmerna visar inte går att bortförklara och jag håller med de som säger att PNH och NH står för en rå och brutal hästhantering som går ut på att kuva hästen till lydnad. Precis så långt man kan komma ifrån nyckelorden de har: "Relationship, Understanding, Communication, and Trust".

För att citera en annan " Jag vet inte vad de är bra på, men inte är det hästhantering i varje fall".

Jag har också sett filmer med några andra stora namn i samma branch, bla. Monty Roberts och det samma gäller för hans hantering.

Mest besviken är jag på att ryttare som O'Connors håller på med sånt här, måhånda i en mildare form, men ändock principen är den samma.

Nej, det såg inget vidare trevligt ut.
Nu är ju iofs dessa filmer ruuuuskigt gamla (Pat var ju nästan snygg :p), och sådär jobbar han iaf inte längre. Nu är det "its not about the trailer" och man jobbar först med olika squeeze-övningar som att gå emellan något smalt (väggarna) över något (rampen) och under något lågt (taket). När det fungerar fint sätter han ihop alla delarna och det går som en dans att kliva på trailern.

Bara för att man är en frontfigur, så betyder väl inte det att man aldrig gjort mindre bra saker? Man utvecklas ju hela tiden och kommer på bättre sätt att lösa problem på.

Alla har vi väl gjort mindre trevliga saker "förr" innan vi "visste bättre"?

Nej det såg verkligen inte trevligt ut, helt idiotiskt! Blir så störd på det där för.....de repviftandet, stressande är vad det är och totalt meningslöst i mina ögon. Är en variant av lassoänvändning anser jag, så ur den synpunkten så kan man ju förstå att det ses som mjukt och fint att vifta med ett rep i nyllet på hästen. :grin:

Och återigen så försvaras PP, finns alltid något förmildrande tydligen när han frångår sin filosofi! Vet inte om man ska skratta eller gråta faktiskt!

Och när slutar "förr" för PP och när kommer han att "veta bättre"!? Den senaste fadäsen som vi diskuterar här i tråden är ju från i år! Så "förr" är tydligt ständigt pågående för honom!

Kicki :laugh:

Bättre än Parellis video, men fortfarande rejält klantigt. Taskig timing på både tryck och eftergifter, nada säkerhetstänk med positioner i förhållande till hästen, inga handskar...

Hennes kroppsspråk skriker ut att hon är stressad och hon skyggar undan för hästen vid flera tillfällen. Genom att ta ett lite större avstånd skulle hon ha minskat riskerna för skador, ökat möjligheten till tydligare kommunikation och haft större möjlighet att låta hästen varva ner och fokusera.

Förvånande att hon väljer att lägga ut liknande i en instruktionsvideo.

/Migo

Japp, träning på andra djurslag är löjligt avslöjande, väldigt lärorikt och skoj! Dessutom är det fantastiskt att se hur bra det faktsikt fungerar med en och samma metod, på såväl höns som råttor, katter, hundar, hästar, får och golfare...

/Migo

Bättre än Parellis video, men fortfarande rejält klantigt. Taskig timing på både tryck och eftergifter, nada säkerhetstänk med positioner i förhållande till hästen, inga handskar...

Hennes kroppsspråk skriker ut att hon är stressad och hon skyggar undan för hästen vid flera tillfällen. Genom att ta ett lite större avstånd skulle hon ha minskat riskerna för skador, ökat möjligheten till tydligare kommunikation och haft större möjlighet att låta hästen varva ner och fokusera.

Förvånande att hon väljer att lägga ut liknande i en instruktionsvideo.

/Migo

ja jag håller med, dock är den väl från en av hennes äldre filmer tror jag. Hon skulle behöva göra nytt!

Det är ologiskt - och som ofta i dessa sammanhang (även de sessioner som ser trevligare och mjukare ut) så fattar jag inte vad som är poängen med träningen. Varför ska den springa runt på pyttevolt med huvudet inåt för att snabbt kastas runt i andra varvet och springa lite där, kastas tillbaka, osv? Vad är det man vill uppnå med det? Det sliter bara på benen.

Jag tror att grundtanken med övningen är att hästen ska vara uppmärksam och flytta bogarna...

Det är en fin tanke, men som det utövas med ryck, vift och allmänt hispande så tror jag mest det är stressande.

Samma övning med en helt lös häst är däremot jättekul, då handlar det verkligen om samspel!

KL
Jag tror att det här med ledarskap är en stor anledning till varför en del människor håller på med att härja med rep, spön, kroppen etc. till att börja med tror jag att odet i sig självt betyder en massa olika saker för olika människor. Att då som tränare eller i diskussioner tala om ledarskap utan att klart och tydligt definiera vad ledarskap betyder för den som har ordet bäddar för att det blir missuppfattningar. Vilket i sin tur kan leda till att en del tror att det enda/viktigaste i förhållandet människa/häst är ledarskapet. annars "tar hästen över".
Ledarskap i mina ögon innebär att hästen ger mig förtroendet att låta mig bestämma. Det valet gör hästen, inte jag. Personligen tycker jag att envishet/uthållighet är en bra ledaregenskap. Att lugnt och med tålamod ha inställningen "oavsett vad jag ber dig om så kommer jag att vara mer uthållig än du. Dett innebär ett ansvar att inte be om saker hästen inte klarar av för att sedan ge mig f..n på att driva igenom det. Då är målet mer att kuva om ni förstår hur jag menar. Jag vill inte att hästen ska göra det jag ber om för att det är roligt eller för att den inte vågar annat utan bara för att jag ber den.
Jag delar upp ledarskapsträning, annan träning, umgänge, och bara vara. Jag tycker att en relation är så mycket mer än ledarskap och träning. Umgänge kan vara rykt och liknande. "Bara vara" kan vara att sitta i hagen och läsa en bok medan hästen står och snusar i håret. att dela upp hela relationen tycker jag fungerar bra som en förklaringsmodell till att ledarskap inte är allt man behöver för att ha en bra relation till sin häst.
Oj vad långt detta blev... och lite osammanhängande kanske;) men ändå..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 373
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar