Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag har i princip noll intresse av klubben för inbördes beundran osv som det frekvent kallas på buke, men jag måste faktiskt säga att jag uppfattar dig som oerhört kunnig, vettig och att du är en frisk fläkt för att inte säga oerhört givande som involverad och tillförande i denna diskussion, särskilt som du tillhör det jag inte i text egentligen vill uttrycka det som att klassa som "the other camp" men du förstår andemeningen : )

eloge till dig och tack!

Men jag står fast vid att just motståndet till att sänka huvudet/bli tränsad ser ut att vara förhållandevis väldigt stort. Det är en hingst, stark både mentalt och fysiskt. R.W. själv klarar inte av att tränsa hästen utan metoder som han inte ens vill visa, om det som uppgivits stämmer.
//Annika

Ja då är vi helt klart oense där! Även om hästen skulle vara stark både mentalt och fysiskt så ska det ju fungera att göra detta utan våld! Och det är väl det som ska vara grunden och meningen med "naturlig hästhantering"?

Och om man nu som PP ska lära ut och vara ett "dygdemönster" för omvärlden så bör han, återigen, leva som han lär! Och ska man instruera andra så bör man ju ha såpass kompetens att man kan avgöra vad som kan fungera på begränsad tid inför publik. Kan man inte det så är man ju på tok för dålig på att läsa hästens förutsättningar, och är då heller inte kapabel till att lyckas, än mindre lära ut till andra personer.

Kicki :laugh:

Ja då är vi helt klart oense där! Även om hästen skulle vara stark både mentalt och fysiskt så ska det ju fungera att göra detta utan våld! Och det är väl det som ska vara grunden och meningen med "naturlig hästhantering"?

Och om man nu som PP ska lära ut och vara ett "dygdemönster" för omvärlden så bör han, återigen, leva som han lär! Och ska man instruera andra så bör man ju ha såpass kompetens att man kan avgöra vad som kan fungera på begränsad tid inför publik. Kan man inte det så är man ju på tok för dålig på att läsa hästens förutsättningar, och är då heller inte kapabel till att lyckas, än mindre lära ut till andra personer.

Då är vi ju åtminstone överrens i 50% av inlägget, och det är inte kattlort!!!
Fast jag tror att vi är lika mycket emot våld allihopa här, skillnaden ligger i var vi drar gränsen för våld.
Jag tror att de flesta har uppfattat mina starka känslor mot våld, om inte annat i tråden där det diskuterades hur agressivt hingstbeteende ska bemötas.
Jag är medveten om att jag är ute och snubblar på gränsen för vad jag tycker är accepterat, men här jag står i frågan. Inklusive alla om och huruvida och ifall...
/Annika

Kolla då på när han tränar att lasta (sista halvan):

http://www.youtube.com/watch?v=mwYAn4IH918&feature=player_embedded

eller den här,

http://www.youtube.com/watch?v=7ueprRcH5B4

Inte ser det vidare trevligt ut precis.

Och om detta är vad som sker när det skall filmas då kan man bara föreställa sig vad han håller på med när inga utomstående har tillträde.

När man ser klippen, och kritiskt granskar metoden, så blir man fundersam. I nh:n används utryck som att "man ber hästen" gå fram. Går den inte fram läggs tryck, mer och mer, tills dess att hästen gör som man vill. Det kan bli ganska hårt tryck, ex på filmen var slagen med grimskaftet. Hästarna ser rätt stressade ut.

Jag tänker, om man vänder på det. Tänk om man på tävling ser en människa som med ex en kvast eller linor, slår óch viftar tills hästen går in.

Nog skulle det bli ett jäkla liv om ex två, vilka hårda hemska metoder man använder inom vanlig hantering...

Är det så att vi blivit så indoktrinerade att nh är hästvänligt och att man ber hästen, att många slutat tänka kritiskt? Metoderna fram till resultatet kan vara ganska hårda inom nh:n, inte minst ser vi det i den här tråden.

Jag tror att det är dags att se nh som ett sätt att hantera och träna hästar, inte en livstil. Kan man det, tror jag att det är lättare att vara kritisk. Det blir lättare att sålla, dvs ta till sig det som är bra och välja bort det som är dåligt. Som man måste göra inom alla områden inom hästeriet.

Norrland

Jag förstår andemeningen, Mackan!:laugh: Och du, tack tillbaka till dig som inte skickar den där söta men respektingivande jättekisen på mig!:D

Kan bara hålla med här! Tycker åxå att det är märkligt att det ställs upp så "mangrannt" när det gäller NH och kritik som framförs. Varför är det så otroligt känsligt kan man undra!? Det finns alltid uppenbarligen förmildrande omständigheter kring det som sker och görs.

Skulle inte heller försvara någon som utövade bedrövlig hästhantering bara för att vi tillhörde samma genre.

Jag tycker inte att det finns några förmildrande omständigheter egentligen, när jag anser att man har brukat våld och tvång eller kränkt hästen. Jag är övertygad att många känner som jag.
Jag kan gissa att det sitter många förvirrade och chockade människor och stirrar tomt ut i luften just nu, människor som stolt har kunnat visa en fin hästhantering och som gjort Parellis filosofi till sin egen...

Det verkar så...
1.VArför ska det vara så bråttom???

2.Fast jag har bara målet att ha kul med mina hästar i första hand och ta det i deras takt.

3. Aldrig kommer jag ha så brått att jag kommer annvända tuffa metoder för att få hästen att förstå..

1. NH-quote: Hurry up and do nothing...

2. Läs Parellis bok Horse*man*ship och återkom sedan och diskutera, när du vet VAD vi diskuterar. 7 games syftar just till att leka med sin häst. Games=lekar. Man ska alltså ha roligt med sin häst.

3. Man blir bara tuff mot hästen när den inte flyttar sig undan ledaren el dyl. Samma sak gör ledarhästen i hagen. Inget konstigt. Hur tuff jag ä mot hästen, hänger på hästen. Vissa måste man vara tuffare mot andra inte alls så tuffa. Vi kan aldrig bli lika tuffa mot hästen som de är mot varann i hagen där de kan sparka av benen på varann. Att vara tuff mot hästen vid rätt tillfälle och på rätt sätt är något som kräver kunskap och timing. Det är människor som saknar detta som jag vänder mig mot!

Jag kan gissa att det sitter många förvirrade och chockade människor och stirrar tomt ut i luften just nu, människor som stolt har kunnat visa en fin hästhantering och som gjort Parellis filosofi till sin egen...

Det är väl just det här som är problemet med att göra nh/pnh till sin livstil, som många gör. Man gör det till så mycket mer än att hantera hästar, det blir en del av personligheten, ens livstil m.m. Man blåser upp PP till gud och metoden till det enda sanna. Det blir lite sekt, det är det bästa ordet jag kommer på, med SAVVY-club och allt vad det är.

Det är det jag menar. Man måste se nh som en metod att hantera och träna hästar. Då kan man vara kritisk, och sålla ut det dåliga med det bra. Man måste kunna se fördelar och nackdelar hos olika tränare för att kunna ta guldkornen och hitta ett eget sätt.

Det kanske är dags för alla som sitter och stirrar tomt i luften att vakna, och börja tänka igen?

Norrland

Kl - till sandranyman:

Du är, och kommer aldrig vara, en annan häst för hästen. sorry.

Ledarskap, är en rent mänsklig uppfinning så som vi människor gillar att se det. Hästarna spenderar ungefär 20 timmar om dygnet 365 dagar om året, med sina art likar, vi människor dyker upp 3-4 timmar om dagen, max, i dess liv.

att dra ekvivalens tecken mellan att vi då är jämställda eller likartade en "hästledare" i hästens termer, är den mest vilseleldande tron jag tror jag ngnsin stött på, oavsett teori och ämne i världen, över huvud taget.

Det är rätt viktigt att inse att detta ledarskap i de termer vi människor avser det, är en mänsklig projicering tycker jag. Kan man inse det, så kan man också börja att förstå att relationen häst-människa är betydligt mer komplex och därmed inte ekvivalent med att bara studera hästarna emellan, relationsmässigt.

Kanske skulle PP behöva spendera lite tid att reflektera över denna möjlighet han också.

Bitingbox:
jag tycker dessvärre att flera här i tråden verkar vara oförmögna att ens stanna, reflektera, och stirra ut i luften en stund och faktiskt ta in lite reflektioner. Man verkar vara snabb att istället blunda snabbt som ögat, vända blicken åt ett annat håll, och fortsätta hastigt på sin bana.

Norrland: Håller med i varje aspekt, som ofta.

Senast ändrad:

Jag kan hålla med om att man ibland får vara lite tuffare mot hästar som är tuffa. Hästar får inte gå över/putta/bitas/sparkas.

Men jag förstår inte varför man ska agera som Parelli gjorde på filmen. Tvinga hästen till att han skall få röra vid dennes huvud.
Det ett problem, men inte ett problem där hästen inte visar respekt för människan, utan att människan inte är värd hästens respekt och tillit.
Hur skall hästen kunna lita på en människa som använder sig av något som bara medför smärta för hästen - om den inte ger med sig och
ger människan det den vill ha. Tortyr går ju ut på samma sak. Belöningen är att man slipper smärtan.

1. Du menar på fullast allvar att repet gör dej till ledare???

2...MAn annvänder inte hårda metoder för att komma fortare fram med sin häst.. Man tar det lugnt.
1. Vem har sagt att repet gör någon till ledare? Du tolkar som du vill.

2. Vem har sagt att man kan använda hårda metoder för att komma fortare fram med sin häst? Inte PP i alla fall, och inte anhängare av hans lära heller!

Nu har jag hittat det och läst det. Det var långt! Jag kan inte termer etc inom NH på det vis som du kan, men så långt jag hänger med i resonemanget så ser vi nog väldigt likartat på det där klippet. Allvarlig avsaknad av känsla, timing och eftergifter. Fattar du vart hon vill nå? Vad är syftet med övningen?

Att klippet faktiskt ingår i ett undervisningsmaterial hade jag inte fattat - där blir jag seriöst bekymrad.

I tråden är det genast någon som efter ditt låååånga inlägg frågar om Linda Parelli kan tänkas vara rädd för hästar, och det är ju exakt det intryck även jag får av just det klippet. Men det är meningslöst att spekulera i det.

Stavningen var helt ok, och du är dessutom väldigt mycket bättre på engelska än genomsnittet! :laugh:

Hej Petruska!

Engelskan har jag haft möjlighet att träna på i många och långa perioder...:)

Ja, jag fattar vart hon vill nå och vad som är syftet med den tänkta övningen.
Just nu önskar jag att vi kunde gå över till tankeöverföring i den här tråden! Oj vad det hade underlättat för mig!
Övningen är tänkt att vara YoYo-game. Den går helt i stöpet då hästen inte fokuserar över huvudtaget på den lilla människan utan springer över denne. Detta klarar inte Linda att reda ut på ett harmoniskt sätt i den här situationen.
Vad bl.a. YoYo-game skulle kunna uppnå (RÄTT UTFÖRT) i förlängningen har jag skrivit i ett ANNAT inlägg nånstans. Förstår du och förlåter mig om jag inte orkar skriva ner det igen?
/Annika

Parelli kanske inte har sagt att man kan använda hårdare metoder för att "lösa problem" snabbare.
Men visst tusan är det just det han visar på sin clinic och på transportfilmerna som visats i tråden.

Kan bara hålla med här! Tycker åxå att det är märkligt att det ställs upp så "mangrannt" när det gäller NH och kritik som framförs. Varför är det så otroligt känsligt kan man undra!? Det finns alltid uppenbarligen förmildrande omständigheter kring det som sker och görs.

Skulle inte heller försvara någon som utövade bedrövlig hästhantering bara för att vi tillhörde samma genre.

Du är en klok kvinna och jag skriver under på alt du säger här!:bow:
Varför måste mången diskussion få så aggressiva undertoner? Kan vi inte bara vara överens om att vi inte gillar dålig hästhållning?:confused:

Övningen är tänkt att vara YoYo-game. Den går helt i stöpet då hästen inte fokuserar över huvudtaget på den lilla människan utan springer över denne. Detta klarar inte Linda att reda ut på ett harmoniskt sätt i den här situationen.

/Annika

Fast här måste jag återigen säga emot! Hästen har ju ingen som helst chans att fokusera p.g.a. allt ryckande och slitande, spelar ju ingen som helst roll vad den gör, allt är ju uppenbarligen fel!

Och även här instämmer jag inte i att hästen "springer över" Linda på något vis. Den "lilla" människan uppvisar inte enligt mig ett mänskligt beteende, bristande förståelse för hästen och hästens tänk. En bedrövlig hantering av en, för mig tillsynes vanlig häst. Så återigen, tror inte att Linda är så duktig överhuvudtaget om hon inte ens klarar detta. Så det hon gör här är nog vardagsmat tror jag!

Sedan så verkar hon ju fullkommligt skita i att hästen inte ser åt ett håll.....ja hon verkar skita i det mesta som är grundläggande faktiskt. Vet hon över huvudtaget vad det är hon vill ha ut av hästen kan man ju undra.....

Senast ändrad av en moderator:

Jag hittade en mycket pedagogisk film som visade YoYo-game. Jag fattar hela principen för hur man genomför det, men jag fattar kanske inte riktigt varför man gör det. Å andra sidan finns det ingen direkt nytta med förvänd galopp heller, så det är i sig inte ett problem för min del. Min häst kan ett flertal små signaler som det inte heller är någon direkt nytta med, mer än att jag tycker att det är trevligt och det funkar. Överlag är jag helt öppen för att i princip alla lyckosamt genomförda övningar bäddar för att även andra saker ska kunna genomföras lyckosamt.

Men jag håller inte med om att hästen springer över Linda Parelli i filmen. Upplever hon sig översprungen av det, tolkar jag det i sig som att hon faktiskt är rädd för hästen. Jag tycker att den får en kaotisk massa av signaler och steppar runt lite lagom småstressad som följd av det. Inte heller när jag hade sett den där pedagogiska filmen lyckades jag se att det var vad som förväntades visas på LP-filmen (fast då såg jag bara en minut av den eller så).

Nu kanske det finns någon mystisk historia även bakom den här hästen - som har påståtts om hästen med repet om benet - men av vad jag ser så är den här hästen inte svår, men förvirrad vid tillfället eftersom ingen förklarar för den vad den ska göra. Jag tycker egentligen att den gör vad den ombeds att göra - stressar lite av och an allteftersom repet rycks i och viftas med utan system.

Petruska,
det var också lätt att hitta. Jag har skrivit om back-up. Yo-Yo är förvisso backa och komma tillbaka, eftersom det är lika viktigt med 'draw' till dig.
Tråden heter 'Bland det värsta jag sett', och jag tror att det var sidan sex.
Nu kom jag smidigt undan igen!:laugh:
/Annika

Nog för att jag dängt till henne i bogen när hon sprang över mig, men att vifta
med ett rep helt oprovocerat på en stillastående häst förstår jag inte anledningen till?

Det kallar jag horsemanship!!
Jag har inga problem att smälla till en häst, dock enbart om hästen kan skada mig eller någon annan! Sånt här som vi sett i videor i denna tråden kan jag bara inte begripa :cry::crazy::(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 373
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?