Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

I samtliga filmer ser jag hästar som helt uppenbart blir mycket stressade av att detta kända par ens kommer i närheten. Stressade, uppjagade hästar som alla är rädda om sina huvuden. Vart tog empatin vägen? Vart tog viljan att läsa av och förstå hästen vägen? Varför går dessa kändisar till ren attack på hästar som inte gjort något ont?

Det går att lösa så mycket om man är lugn och tar hänsyn till sin häst.
Ja, ömsesidig respekt!!! Jag kliver inte på dig, om du inte kliver på mig. Går att genomföra med en fingervisning och ett apapap med rösten i de allra flesta fall.

Hon marknadsför iaf filmerna fortfarande...

Och det ÄR mänskligt att bli rädd och stressad när man hanterar främmande hästar som kliver över en. Det ÄR mänskligt att tappa humöret och ibland finns det situationer som faktiskt kräver "hårdhandskar". MEN! Man ska då vara tränare nog att förklara, erkänna och göra en läxa av det, både för sig själv och sina elever.
Inte som PP som enbart bortförklarar och lägger ansvaret utanför sig själv.

/Migo

ja de säljs fortfarande, vi säljer ju dom bland annat, men hon borde nog göra nya, hon har ju själv sagt att hon inte är samma människa nu som då, helt logiskt för vem är det? :)

håller med dig om det du säger helt och hållet

Det är klart att det går att ta hänsyn och vara lugn med sin häst.

Jag lär in saker till min häst med positiv förstärkning, visst går det också! Behövde aldrig vifta, dra, putta eller tjoa för att hon skulle lära sig detta.
Förra sommaren slet hon sönder flertalet grimmor för att hon inte ville gå in och gick knappt ens in om man inte hade två linor bakom rumpan på henne.
http://www.youtube.com/watch?v=J-2jR_J0pqE

Jag lär in saker till min häst med positiv förstärkning, visst går det också! Behövde aldrig vifta, dra, putta eller tjoa för att hon skulle lära sig detta.
Förra sommaren slet hon sönder flertalet grimmor för att hon inte ville gå in och gick knappt ens in om man inte hade två linor bakom rumpan på henne.

SNYGGT!!! Vilken underbar energi!:laugh: Vad gjorde tricket under året som gick?
//Annika

Jag menade bara att vi väl lämpligast diskuterar hans göranden i hyfsad nutid, ska man leta fram ytterligare filmer som bevisar att han är för tuff mot hästarna lär det väl vara av lite nyare datum.
PNH har väl gått ut ganska tydligt och sagt att de (om det var typ 4-5 år sedan) har ändrat "stil" och nu är det mer fokus på mjukare metoder. Det är väl då underförstått att de tycker de var felaktigt för hårda "förr".

Jag gillar inte en del av det jag ser i div filmklipp, jag skulle aldrig göra så, och det är inte så jag har blivit lärd att göra när jag studerat PNH.
Varför Pat frångår det, oavsett vid enstaka tillfällen eller oftare, vet jag inte, men jag tycker det är rejält synd.

Tycker att 4-5 år är hyfsad nutid på en person som ska ha hålit på så här länge! Och om han har ändrat stil, vad var det då som folk för 3-4-5 år sedan varit så imponerade över!? Det har ju varit ett väldigt ståhej kring NH/PNH under denna tid åxå.

Och hur ska man då tolka det man nu sett 2010, har han fått ett återfall eller bara dolt det ohyggligt väl!?

Kicki :laugh:

Hon fick en morotsbit och blev kliad under magen, för varje steg hon tog. Och en litet större belöning när hon väl var inne. :)

Ååååååååhhh, dräggel!!!:love::love: Så ska det se ut. Det är min dröm att få mina hästar så villiga att gå in. Måste bara jobba med min egen hjärna först.

snyggt jobbat! positiv förstärkning rules! *s* har använt det fullt ut på unghästen under hela hennes tid hos mig och josses vilken positiv och nyfiken häst det blev av henne. inridning gick som en dans.

Små steg i rätt riktning och täta, vältajmade förstärkningar kan göra underverk!

/Migo

Vilket jag gjort, men det fråtar ju inte din inställning i dessa fall. Skrivet är ju skrivet.

Kicki :laugh:

Men Kicki. Ursäkta mig men jag ändrade mig. Det var inget ställningstagande av händelseförloppet egentligen, det har jag gjort med dunder och brak i den aktuella tråden en gång redan. Petruska hade ett par enkla undringar om övningen i sig, och det tyckte jag att jag kunde säga några ord om. Jag har inte tittat på klippet igen. Jag har ju redan skrivit ett inlägg om det, och just nu tycker jag att det är roligare att följa den här tråden med händelsen i UK i centrum. Kanske kan du ha lite överseende om jag har slarvat med detaljerna i Lindas gamla klipp? Vem som helst kan själv se om hästen springer över eller ej. Jag är inte personligen ansvarig för hanteringen i något av Parellis klipp, och jag har gjort klart vad jag tycker om den, och var jag står i alla eventualiteter. Där kan vi vara-och är- oense, men vad det gäller hanteringen och bedömningförmågan från Parellis sida i det stora hela verkar det som om de flesta är överrens!

Titta ett par gånger på Iron Wills härliga lastning! Den värmer och ger lite positiv energi bland alla trista klipp!:laugh:

/Annika

Hon fick en morotsbit och blev kliad under magen, för varje steg hon tog. Och en litet större belöning när hon väl var inne. :)

Ja jag brukar inte använda godis eller mat just under tiden vi överbrygger ängslan eller motvilligheten, fast gärna kli under magen...
Vi har en intovert liten tös som älskar kli och morötter, är jättetrygg men blir snabbt skeptisk och ängslig i vissa situationer. Hon ska lasttränas nu, jag ska prova det här för en gångs skull med henne...!:)
/Annika

Ja visst är hon duktig! Nu håller hon på att lära sig att gå in när det är en mellanvägg också.
Vågar inte riktigt köra med breda bommar i hela släpet. Vet dock att många gör det, så man
kanske ska prova?

De här filmerna blir ju bara mer och mer underliga. I det här klippet utgår vi från en häst som verkar helt normal - dvs tar man i grimskaftet och går iväg så hänger den med. Men sen - det är ju som om målet med övningen är just att människan lär sig att rycka i repet. Det ska ryckas vare sig det behövs eller inte, och lyder hästen och man ändå råkar rycka ett par gånger extra av bara farten, så gör det ingenting. :confused:

Skulle detta vara en film från "förr" (äldre än 4-5 år) eller från "nutiden"?

Det finns ingen del av PNH som innebär att man ska skrämma hästen med repet, det trodde jag att jag uttryckte tydligt?

Vad är det då de gör i filmen ovan?

jag vill bara påpeka, att om man inte känner till precis ALLT om en situation, så kan det hända att man misstolkar den.

Vad menar du med ALLT? Om man ser en häst som går snällt bredvid människan och människan sen börjar rycka och vifta, borde man då ha tagit del av annan information innan man tillåter sig att tycka att det ser märkligt ut? Om denna andra information är så viktigt, borde man ju från Parellis sida se till att den kommer med i klippen så långt möjligt. Jag är väl medveten om att digitalt material är lätt att modifiera, men du menar väl inte att tex filmen som bla jag länkar till ovan är modifierad för att kasta skit över NH?

Men nu måste du bestämma dig lite, först skriver du.....

Nej, nu märker du ord. Hon var tydlig. :laugh:

Jag tror att vi formar alla våra husdjur, även om det inte är medveten träning, och jag tror att vi faller för individer med gemensamma drag;)

Senast igår funderade jag över att mitt unga sto och min i princip vuxna son söker kontakt med mig på exakt samma vis efter kontroverser. :D

Jag satte mig helt enkelt på rampen och åt på en morot. Hon stod nedanför och glodde surt på mig.
Tog nog en halvtimma innan hon också ville ha morot och kom närmare och klev upp brevid mig på rampen. :)

Hon fick en godisbit, men då "smet" hon iväg på engång. Jag satt kvar och höll i linan och fortsatte äta morot
och läsa en bok. Ganska snart blev hon intresserad igen, det var liksom inte så kul att stå och bli ignorerad på
en grusplan, så hon klev upp på rampen igen och fick godisbit/mys - och så fortsatte jag, varje dag satte jag mig lite
längre in i transporten, och varje dag fick hon en godisbit/mys när hon kom fram till mig.

Efter ett tag var det bara att slänga in en godisbit i trailern så gick hon in själv. :rofl:

du har egetnligen gjort det som så många glömmer bort när de lasttränar. det faktum att hästen behöver habitueras till transporten, ljuden, lukterna, utrymmena. SÅÅÅÅ många som man kommer till som vill ha hjälp med lastningen och de första de säger är: Nej han är inte det minsta rädd, han bara bråkar... och skräcker lyser om hästen.

De här filmerna blir ju bara mer och mer underliga. I det här klippet utgår vi från en häst som verkar helt normal - dvs tar man i grimskaftet och går iväg så hänger den med. Men sen - det är ju som om målet med övningen är just att människan lär sig att rycka i repet. Det ska ryckas vare sig det behövs eller inte, och lyder hästen och man ändå råkar rycka ett par gånger extra av bara farten, så gör det ingenting. :confused:

Skulle detta vara en film från "förr" (äldre än 4-5 år) eller från "nutiden"?

Filmen med Linda och hästen med bara ett öga är äldre än 4 år är jag ganska säker på. Men övriga utbildningsmaterialet har inte samma sprattliga hantering, så jag tror egentligen att just den händelsen är en "miss i arbetet".

Vad är det då de gör i filmen ovan?

Syftet är inte att skrämma hästen för repet iaf. Om det ändå BLIR så, han man ju gjort fel. När de strulat klart med den här hästen så är han faktiskt riktigt lugn, och förefaller inte vara speciellt rädd för repet. Inte för att det gör Lindas beteende snyggare eller trevligare för det.

Vad menar du med ALLT? Om man ser en häst som går snällt bredvid människan och människan sen börjar rycka och vifta, borde man då ha tagit del av annan information innan man tillåter sig att tycka att det ser märkligt ut?
Mitt citat tog du ur sitt sammanhang. Jag skrev det angående en häst som verkar rädd för repet, och slutsatsen att det är PNH som har skulden till det. Om man inte vet hur hästen var förr, så kanske man ser annorlunda på ett beteende än vad man skulle göra om man kände hästen "innan PNH".
Vår äldsta som exempel, han är väldigt reaktiv och rörlig, håller helst avstånd till människor och blir osäker av nära kroppskontakt när man jobbar från marken.
Om någon köpte honom nu skulle de kanske mena att vi förstört honom med PNH, men då skulle de inte känna till, att hästen inte ens gick att fånga i hagen för 4 år sedan. Att han sakta men säkert blir mer och mer trygg i sina "problemområden" och att han är MYCKET bättre än förr.

Om denna andra information är så viktigt, borde man ju från Parellis sida se till att den kommer med i klippen så långt möjligt. Jag är väl medveten om att digitalt material är lätt att modifiera, men du menar väl inte att tex filmen som bla jag länkar till ovan är modifierad för att kasta skit över NH?

Det är ju svårt för Parellis att se till att allt kommer med, när folk tar en film och klipper ihop valda delar så att man bara ser det dåliga, och inte en enda eftergift bland annat.
I deras originalfilmer, om man ser hela, tycker jag de förklarar tydligt.

Mina kommentarer i fetstil...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 373
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar