Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

du har egetnligen gjort det som så många glömmer bort när de lasttränar. det faktum att hästen behöver habitueras till transporten, ljuden, lukterna, utrymmena. SÅÅÅÅ många som man kommer till som vill ha hjälp med lastningen och de första de säger är: Nej han är inte det minsta rädd, han bara bråkar... och skräcker lyser om hästen.

Ja, och de glömmer också att en häst behöver TID om den är osäker. Hur många lasttränar så avslappnat att de läser en bok medans? Tar man sån tid på sig, och kan vara så avspänd, tror jag nästan man kan lasta vilken häst som helst :love:

Visst är det lustigt att om en häst bara en enda gång åkt transport förut, så är det HELT omöjligt att den är rädd eller osäker? Den enda möjligheten är att hästen jävlas :confused:
Så trist när folk tänker så.. och inte är det lätt att få dem att tänka om heller.

Mitt citat tog du ur sitt sammanhang. Jag skrev det angående en häst som verkar rädd för repet, och slutsatsen att det är PNH som har skulden till det. Om man inte vet hur hästen var förr, så kanske man ser annorlunda på ett beteende än vad man skulle göra om man kände hästen "innan PNH".
Vår äldsta som exempel, han är väldigt reaktiv och rörlig, håller helst avstånd till människor och blir osäker av nära kroppskontakt när man jobbar från marken.
Om någon köpte honom nu skulle de kanske mena att vi förstört honom med PNH, men då skulle de inte känna till, att hästen inte ens gick att fånga i hagen för 4 år sedan. Att han sakta men säkert blir mer och mer trygg i sina "problemområden" och att han är MYCKET bättre än förr.
Det är inte bara svichandet med repet som den reagerar på, utan även att den vet att med det rycker det i den vassa grimman.

Bara att du skriver "fånga" gör mig skeptisk.

De kommer- om tilliten finns där.

Om hästen redan är otrygg med människor gör inte ryckandet i repet den tryggare.

Det går ganska fort att få vilken häst som helst att få förtroende igen, men det blir svårt om den nya människan har lite samma tendenser.

Efter 4 år med vettig hantering borde den vara trygg- om man har varit lyhörd o snäll.

På känsliga lite trasiga individer får man ha överséende med vissa saker o senare kanske sätta dit gränsen igen men på ett varsamt sätt.

Senast ändrad:

Jag avsåg inte filmen med den enögda hästen. Den filmen är färdigdiskuterad för min del. Nu tänkte jag på den här
http://www.youtube.com/watch?v=_4fP6...eature=channel
som också varit uppe i tråden.

Den tycks vara gjord vid något slags kurstillfälle, där man bland annat får lära sig att rycka ordentligt i repet. Den lilla skimmeln som de övar sig att rycka i repet på, blir ganska förvirrad. Och även i den här filmen finns det flera tillfällen där man rycker i repet med ett syfte som iofs är begripligt för en mänsklig betraktare, men ändå är rycket helt orimligt. Inget tyder på att mindre signaler inte hade gått fram. Dessutom missar man flera gånger att sluta rycka i tid, när den förväntade effekten är uppnådd. Det är därförjag ser den som en instruktion i just att rycka i repet, inte att arbeta med hästen. Hästen är där bara för att de ska ha något att sätta fast repet i. Filmen "heter" Parelli08, vilket jag tolkar som att den inte är särskilt gammal. Men man kan ju lätt ändra namn på dokument, så det är ju inget "bevis".

Jag vet inte hur gammal du är, men för mig är det där med "förr" för 4-5 år sedan mest lite löjligt. Jag reagerar likadant som Invinciblestables där - Parellis "förr" verkar pågå hela tiden. Han är ju gammal nog att inte tycka att 4-5 år är någon lång tid, och oftast genomgår inte medelålders personer stora förändringar på så pass kort tid.

Så trist när folk tänker så.. och inte är det lätt att få dem att tänka om heller.

Vad träffar du för människor? :confused: Tonårstjejer med ponnisar brukar för all del ha en massa idéer om att hästen "bråkar" och att man ska "vinna" över den. Men de flesta vuxna med hästar jag träffar på tolkar snarare "allting" som att hästen antingen verkligen är rädd, eller möjligen har ont, lite beroende på vilken situation det gäller. Om rätt eller fel, så är detta ju i alla fall tolkningar som präglas av omsorg om hästen.

Sen behöver det ju för all del inte vara så stor skillnad i praktiken. Jag har full förståelse för att en häst inte vill gå in i transporten, även om den inte är särskilt rädd. Att gå in i en låda är ju verkligen inte i linje med hästens natur, så att den föredrar att vara utanför lådan kan jag gott förstå, jag ogillar själv att åka bil dessutom.

Både rädsla och motvilja kan ofta lösas med just morotsbitar och kliande, så ofta spelar det ju inte så stor roll exakt hur jag tolkar hästens känslor. (Jag tror inte heller att skillnaden vad gäller kemi i hjärnan är så stor mellan olika obehagliga känslor - som rädsla och olust - men det vet jag ju inte egentligen.)

Men Kicki. Ursäkta mig men jag ändrade mig. Det var inget ställningstagande av händelseförloppet egentligen, det har jag gjort med dunder och brak i den aktuella tråden en gång redan. Petruska hade ett par enkla undringar om övningen i sig, och det tyckte jag att jag kunde säga några ord om. Jag har inte tittat på klippet igen. Jag har ju redan skrivit ett inlägg om det, och just nu tycker jag att det är roligare att följa den här tråden med händelsen i UK i centrum. Kanske kan du ha lite överseende om jag har slarvat med detaljerna i Lindas gamla klipp? Vem som helst kan själv se om hästen springer över eller ej. Jag är inte personligen ansvarig för hanteringen i något av Parellis klipp, och jag har gjort klart vad jag tycker om den, och var jag står i alla eventualiteter. Där kan vi vara-och är- oense, men vad det gäller hanteringen och bedömningförmågan från Parellis sida i det stora hela verkar det som om de flesta är överrens!

Titta ett par gånger på Iron Wills härliga lastning! Den värmer och ger lite positiv energi bland alla trista klipp!:laugh:

/Annika

Ja det var ju just det som jag tyckte var så märkligt, att du ändrade dig! Och du behöver inte på något vis ursäkta dig eller be om överseende ;) Men i en diskussion så får man ju vara beredd på att bli konfronterad om sina åsikter och påståenden.

Kicki :laugh:

Syftet är inte att skrämma hästen för repet iaf. Om det ändå BLIR så, han man ju gjort fel. När de strulat klart med den här hästen så är han faktiskt riktigt lugn, och förefaller inte vara speciellt rädd för repet. Inte för att det gör Lindas beteende snyggare eller trevligare för det.

Tyvärr så ger sådana här, och ännu mycket värre, metoder, ofta det resultat man eftersträvar - "snälla" och "lydiga" hästar. Det finns det många exempel på, vem kommer inte ihåg den tyska dressyrtränaren som piskade sina hästar till lydnad och hade fortsatt om inte en person videofilmat i smyg vilket ledde till åtal och djurförbud. Men hästarna presterade och ägarna var nöjda.

Det är väldigt svårt att utifrån hur en häst beter sig kunna säga vilka metoder som använts vid träningen.

Ja visst är hon duktig! Nu håller hon på att lära sig att gå in när det är en mellanvägg också.
Vågar inte riktigt köra med breda bommar i hela släpet. Vet dock att många gör det, så man
kanske ska prova?

det går utmärkt, det gör jag!

Mina kommentarer i fetstil...

Min spontana reaktion efter att läsa om allt du skriver ang. deras unika metoder, savvyclub medlemskap och hej och hans moster är:

jösses, vad ni gör det krångligt för er.
Jag blir aldeles MATT faktiskt.

Är den där Parelli dum i huvudet? Vad vill man uppnå med denna skiten? Något "offer" som vill förklara?
Hade jag sett någon hålla på så hade jag gått fram, klippt repet i tusen bitar och knäckt den där löjliga morotspinnen:mad:
Ingen häst förtjänar att bli behandlad så som de håller på. Buke har fått massvis att sluta med pessoa och se andra alternativ. Nu är det dags att Buke börjar jaga utövarna av Parelli med ridpisk.

Senast ändrad:

Min spontana reaktion efter att läsa om allt du skriver ang. deras unika metoder, savvyclub medlemskap och hej och hans moster är:

Jag är böjd att hålla med. Och vad pengar folk lägger ut:eek:

Jag blir aldeles MATT faktiskt.
Det är fler som skrattar hela vägen till banken. Skapar en ny ridstil:crazy:

Jag är böjd att hålla med. Och vad pengar folk lägger ut:eek:

Jag börjar förstå varför så många hästfolk hamnar i ekonomiska problem. 1000:- + för en jäkla pinne 500 för en DVD, Repgrimmor för ENORMA summor....
Jag tyckte det var dyrt i travet men herregud detta är ju hur mycket mera som hellst.

Det är fler som skrattar hela vägen till banken. Skapar en ny ridstil:crazy:

Men är det inte fortfarande så att "dyrast utrustning och häst vinner oavsätt"?

Snobberiet finns ju i ridsporten så det räcker och blir över, kanske därför man köper en pinne för 1000:- :rofl::banana::rofl:

Det är ju svårt för Parellis att se till att allt kommer med, när folk tar en film och klipper ihop valda delar så att man bara ser det dåliga, och inte en enda eftergift bland annat.
I deras originalfilmer, om man ser hela, tycker jag de förklarar tydligt.

Jag laddade ned hela dvd3 där avsnittet med Linda och den enögda hästen finns med och de avsnitt som visats på youtube ger inte en felaktig bild. I högupplöst format och med hela sekvensen, där ägaren först rycker och viftar med repet en lång stund och sedan Linda Parelli tar över, så ser det ännu värre ut.

Även om det avsnittet är det värsta så är resten inte så mycket bättre. Hon rycker hårt i repet, använder repändan för att slå på hästen, slår med pinnen i huvudet på hästen - inte så hårt visserligen men hästen har inte ens varit det minsta "dum". En häst skall tränas att lyfta hoven, vilket den redan gör helt snällt tom. när den ovana ägaren först försöker, genom att Linda slår den på kotan med sin pinne, först lätt men lyfter hästen inte hoven direkt så slås det hårdare. Och så fortsätter det.

Nu tror jag, jag hoppas det i varje fall, att de flesta normala människor som hållt på med NH inte gör som Parellis på filmerna men ändå.

Är den där Parelli dum i huvudet? Vad vill man uppnå med denna skiten? Något "offer" som vill förklara?
Hade jag sett någon hålla på så hade jag gått fram, klippt repet i tusen bitar och knäckt den där löjliga morotspinnen:mad:
Ingen häst förtjänar att bli behandlad så som de håller på. Buke har fått massvis att sluta med pessoa och se andra alternativ. Nu är det dags att Buke börjar jaga utövarna av Parelli med ridpisk.

Kunde inte ha sagt det bätrre själv!

Vad är det med folk egentligen som inte förmår att tänka kritiskt och ifrågasätta? Hade tidigare bara sett en bråkdel av det jag nu sett på film och jag blir alldeles mörkrädd över hur stackars hästar kränks av människor utan känsla för hästar!

vad har western med detta att göra???

NH är en avart från western ridning som den var förr. Och många som håller på med western håller också på med horsemanship (inte NH utan gammal hederlig). Tyvärr så är western idag mycket ihopblandat med NH och PNH.

Holy Smokes! :eek:Är det nu det är läge att lägga benen på ryggen? :laugh:
//Annika

Det är inte bara svichandet med repet som den reagerar på, utan även att den vet att med det rycker det i den vassa grimman.

Bara att du skriver "fånga" gör mig skeptisk.
Som du säkert sett om du läser mina andra trådar så är jag stark motståndare till att tänka "fånga" när man hämtar sin häst i hagen. Att jag skrev det nu kan jag bara skylla på två galenstressiga dagar på jobbet samt att det faktiskt handlade om att "fånga" för mig då.

De kommer- om tilliten finns där.
Jo, fast nu gjorde den ju inte det, tilliten.

Om hästen redan är otrygg med människor gör inte ryckandet i repet den tryggare.
Har jag påstått det? Dessutom gick det inte ens att sätta en grimma på honom, så vi jobbade enbart med honom lös i början.

Det går ganska fort att få vilken häst som helst att få förtroende igen, men det blir svårt om den nya människan har lite samma tendenser.

Efter 4 år med vettig hantering borde den vara trygg- om man har varit lyhörd o snäll.

På känsliga lite trasiga individer får man ha överséende med vissa saker o senare kanske sätta dit gränsen igen men på ett varsamt sätt.

Nu handlar ju inte tråden om min häst, men nog tror jag att han är rätt trygg med mig numera. Även om han inte är så förbehållslöst kramigvänlig som den yngre...
Här "tävlar" vi i PNH - typ :p
Ser han osäker och kuvad ut tycker du?
Här online:
20100812003.htm

Här freestyle, dvs vi gör alla momenten utan tygel och med bara en dammvippa som förlängd arm.
20100812050.htm

20100812052.htm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 373
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar