Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Kan inte se den filmen tyvärr.

Och angående folk som menar att hästen bara bråkar, så menar jag folk på buke.

Min spontana reaktion efter att läsa om allt du skriver ang. deras unika metoder, savvyclub medlemskap och hej och hans moster är:

jösses, vad ni gör det krångligt för er.
Jag blir aldeles MATT faktiskt.

Trist att du blir så utmattad :rofl:, själv finner jag det väldigt uppiggande att jobba med mina hästar och lära mig nya saker tillsammans med dem. :love:
Och det är tack vare PNH jag kan göra det idag.

Hade jag träffat Migo vid samma tillfälle som när jag stötte på PNH (vi var i desperat behov av hjälp) så hade jag antagligen klickat mina hästar till samma saker och varit lika nöjd. :idea:

Nu ORKAR jag faktiskt inte mer i den här tråden, ni kan bränna affisher på Pat på bål och ojja er över hur jobbigt "vi" har det som är med i PNH-sekten. :devil:
Själv ska jag ta och se om jag kan sammanställa lite (fungerande) bilder från vår PNH-tävlingshelg, till min lilla hemsida :love:

Ja tyvärr så är det ju så, synd bara att alla blir dragna över en kant...
men så är det ju alla håller på "sin" ridstil eller hantering. Och det är jätte synd då jag tror att man kunde ta lärdom av alla oavsätt ridstil eller hantering:idea:
i det här fallet pnh (som inte ska blandas ihop med western:grin:)
Filmerna är ju inget som man skulle vilja visa upp eller heller lära ut för den delen, kan inget om pnh men antar att det ska ha en funktion. Jag tror säkert att det finns en bra grundtanke bakom hans hantering MEN han verkar ha kommit väldigt långt ifrån den tanken

Det är ologiskt - och som ofta i dessa sammanhang (även de sessioner som ser trevligare och mjukare ut) så fattar jag inte vad som är poängen med träningen. Varför ska den springa runt på pyttevolt med huvudet inåt för att snabbt kastas runt i andra varvet och springa lite där, kastas tillbaka, osv? Vad är det man vill uppnå med det? Det sliter bara på benen.

Vad jag förstått så är det för att man ska "kontrollera" bakbenen. Korsar hästen dem kan den inte skena iväg för en. Det är "nödbromsen" när man sen rider.
De snurrar ju hästen typ likadant när de sen sitter upp oxå.

:rofl:

Jag föredrar att hästarna inte kastar sig åt sidan för att jag tar på mig jackan eller vinkar åt en kompis... :D

De NH-hästar som jag sett kastar sig inte åt ngt håll. De har ju blivit tränade med diverse plastpåsar, presenningar, filtar över huvudet, snören runt benen osv osv osv

Ja tyvärr så är det ju så, synd bara att alla blir dragna över en kant...
men så är det ju alla håller på "sin" ridstil eller hantering. Och det är jätte synd då jag tror att man kunde ta lärdom av alla oavsätt ridstil eller hantering:idea:
i det här fallet pnh (som inte ska blandas ihop med western:grin:)
Filmerna är ju inget som man skulle vilja visa upp eller heller lära ut för den delen, kan inget om pnh men antar att det ska ha en funktion. Jag tror säkert att det finns en bra grundtanke bakom hans hantering MEN han verkar ha kommit väldigt långt ifrån den tanken

Läs om mitt inlägg ;)

Och Pat har tappat all förmåga att tänka på "sitt gamla sätt" eftersom han ser $$$ framför ögonen. ett misslyckande med en häst i ett sådant sammanhang innebär ett inkomstbortfall. Dock tror jag inte han tänkte sig att detta skulle få ett sånt enormt media uppbåd. Tror nog detta är "lite" mera ekonomisk förlust.
Jag gillar western som sport och de gamla sättet att ta hand om hästar enligt WH (western horsemanship;))

Vad jag förstått så är det för att man ska "kontrollera" bakbenen. Korsar hästen dem kan den inte skena iväg för en. Det är "nödbromsen" när man sen rider.
De snurrar ju hästen typ likadant när de sen sitter upp oxå.

Jag har lärt min häst röstkommandon istället. Funkar även på ett visst avstånd och är mycket bekvämare för hästen. Min häst stannar alltid när man säger till henne om det, oavsett om hon går lös bredvid mig eller vi rider i snabb galopp.

Sorry läste lite hastigt där:o,

Jag håller med dig för övrigt :)

Är ni verkligen så rädda för hästarna att ni måste lära er en nödbroms från backen innan ni börjar rida för att ni tror att hästen ska skena?

Jag tror att om hästarna fick ordentligt med motion så skulle enbart det hjälpa med mångas problem även på backen.

Trist att du blir så utmattad :rofl:, själv finner jag det väldigt uppiggande att jobba med mina hästar och lära mig nya saker tillsammans med dem. :love:
Och det är tack vare PNH jag kan göra det idag.

Hade jag träffat Migo vid samma tillfälle som när jag stötte på PNH (vi var i desperat behov av hjälp) så hade jag antagligen klickat mina hästar till samma saker och varit lika nöjd. :idea:

Ja det låter fruktansvärt jobbigt, kompicerat, och dyrt dessutom, både i fråga om pengar och mental energi, att behöva analysera allt man gör runt sin hästhantering, och betala för att vara med i en utbildnings klubb för att ständigt ta del av hanterings material, för att få hanteringen och relationen att fungera.

jag finner min relation till hästarna oerhört energi givande och inspirerande, därför att jag kan koppla av utan att behöva följa ngt sorts utspikat mönster eller skola som någon utstakat åt mig, utan bara vara. vi gör en massa kul ihop varenda dag utan problem ö.h.t.

jag använder inte klicker heller utan helt vanlig känsla och umgänge med hästarna.

Senast ändrad:

Är ni verkligen så rädda för hästarna att ni måste lära er en nödbroms från backen innan ni börjar rida för att ni tror att hästen ska skena?

Jag tror att om hästarna fick ordentligt med motion så skulle enbart det hjälpa med mångas problem även på backen.

Fast jag tror att man måste komma ihåg att nh-metoderna växt ur en helt annan kultur. Ur cowboy-kulturen. Då de faktiskt använde hästarna som arbetshjälp i arbetet. Det gällde att ha extremt lydiga och lyhörda hästar då, som kunde utföra andra övningar än våra svenska ridhästar förväntas göra. I ranchmiljön behövde de säkert kunna kontrollera hästarna genom korsade bakben. Men i vår ridhästkultur behöver vi inte det, vi har andra sätt att hantera hästar och mål med vår ridning.

Det är, tror jag, detta som många missar. Nh har vuxit fram ur en helt annan kultur än vår svenska, och ur helt andra behov. Sen har folk som Parelli gjort det till något kommersiellt, skapat en business av det. Folk köper det, och ser nh som något nytt och naturligt. Man pratar hästarnas språk, förstår hästarnas beteende osv. Går med i SAVVYclub...

Men vi i vår användning och hantering av hästarna behöver inte de metoder som cowboysen använde. Vi har en sund och bra hantering av våra ridhästar, alldeles själva. En hantering som syftar till vad vi vill använda hästarna till.

Men jag måste säga. Jag har varit på clinic för amerikansk guru, och jag har varit på kurser för svenska nh-utövare. Och den svenska varianten var mycket trevligare, och mer anpassad för vår hästhållning. Den tycker jag mer om, där finns en hel del att lära och ta efter.
Däremot tycker jag att den amerikanska var mer ryck-drag-snabb-hitochdit metod. Det märktes att den kom ur en helt annan hästkultur.

Men i slutändan, tycker jag ändå att vår egna svenska hästhållning och hästhantering är väldigt bra, och fullt tillräcklig.

Norrland

Senast ändrad:

Ja det låter fruktansvärt jobbigt, kompicerat, och dyrt dessutom, både i fråga om pengar och mental energi, att behöva analysera allt man gör runt sin hästhantering, och betala för att vara med i en utbildnings klubb för att ständigt ta del av hanterings material, för att få hanteringen och relationen att fungera.

jag finner min relation till hästarna oerhört energi givande och inspirerande, därför att jag kan koppla av utan att behöva följa ngt sorts utspikat mönster eller skola som någon utstakat åt mig, utan bara vara. vi gör en massa kul ihop varenda dag utan problem ö.h.t.

jag använder inte klicker heller utan helt vanlig känsla och umgänge med hästarna.

Jag håller brukar hålla med dig i de inlägg du skriver. Tycker att du står för sunda och bra åsikter. :)

Men här täker jag annorlunda. ;)

Ja, det är dyrt att vara med i SAVVY-club och inhandla pnh grejor.

Men - samtidigt är det banne mig inte billigt med hopp/dressyr utrustning heller... Definitivt inte.

Så jag tror att kostnaderna är desamma.

Skillnaden är att mr parelli skor sig vid försäljning av pnh-grejor, medans många fritt konkurrerande företag skor sig på försäljning av ridhästgrejor. Det senare är en friare marknad, där utbudet automatiskt blir större.

Det finns ett oändligt utbud av tränare och metoder, man kan välja och vraka. Inom nh:n finns ett begränsat antal instruktörer och ett mer begränsat tankesätt.

Norrland

Jag tror inte vi är oense egentligen. Iallafall känner jag inte att jag har ngt som helst att säga mot ditt argument, utan jag är helt med på det du menar.

jag tycker det är en skillnad ang. pengar och energi man spenderar på vanlig daglig hästhantering för att få det primära i vardagen att funka, och pengar man kanske lägger ner för att komma längre utifrån det alldagliga, som träning eller tävling. Själv känner jag inte att jag ö.h.t tillhör någon större konsument i fråga om dyr utrustning för att kunna tävla och träna. Jag har 2 sadlar, och passande utrustning som sitter bra på hästen, punkt slut. Behövs inga konstanta utgifter för att få min vardag att gå runt.

Jag är ju inte beroende av speciella medel för att få min vardag med hästen att gå runt. och vardag är det ju iallafall 300 dagar om året för de flesta, eller hur?

Senast ändrad:

Fast egentligen behöver man vare sig pnh-grejor eller dyr ridutrustning för att hantera hästar på ett vettigt sätt. Man behöver kunskap om hur en häst fungerar och lyhördhet och på det kan man komma långt. Gratis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 373
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2