Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Skuggi, om du läser detta!

Du har min fulla förståelse för din reaktion och dina åsikter ovan. Själv insåg jag (och tydligen många med mig) redan tidigt vart denna tråd skulle barka och beslöt att stå utanför och enbart läsa inläggen. Som tur är. Maken till tråd är svårt att hitta.

Men jag tycker ändå att du ska ompröva ditt beslut. Känns det inte fel att lämna Bukefalos "Hästhantering" i händerna på dom som utmärker sig i tråden? Resultatet blir lätt som i några ad de andra forumen, en styrande klick som mobbar ut dom som inte passar in. Är inte ett bättre alternativ att lägga in dom värsta individerna på din ignoreralista (som jag gjort) och därmed helt bortse från dom. Det finns så många olika personer på Bukefalos som seriöst vill diskutera hästhållning och hästhantering och som skulle ha glädje och nytta av dina erfarenheter och kunskaper i ämnet. Till och med inom NH och PNH! :)

Oavsett vilken väg du väljer, lycka till och tack för att du stått upp för något bra!

LIA
Tack Lia för att du reagerar och markerar! Om jag får så lägger jag mitt namn efter ditt på varenda ord du skrivit!!!
Kram till dig och Skuggi! :laugh: Och samtidigt ett erkännande till dem som ändå har kunnat föra konstruktiva inlägg till en väldigt känslosam tråd!
//Annika

Vi som ser det ütifrån ser inte att det handlar om att läsa av hästen, utan att kunna manövrera o bestämma över den- dominans.

En dressyrtränare som nu har hjälpt amerikanerna på att bli bättre att se på hur hästar fungerar på ett mjukare sätt säger såhär

Den sortens NH sysslar jag med :D

Men i slutändan, tycker jag ändå att vår egna svenska hästhållning och hästhantering är väldigt bra, och fullt tillräcklig.

Vad består vår egna svenska hästhållning och hantering utav? Det skulle vara roligt att få en definition på vad som är bra hantering.

Jag har varit på en del hopp och dressyrtävlingar senaste tiden och tyvärr sett alldeles för många ryttare som inte kan sitta upp utan att någon håller i hästen, hästar som far runt med sina ryttare till synes med liten kontroll.
Här inne på buke låter det ibland som att detta inte existerar bland "Icke-NHare".

Detta skriver jag inte för att försvara de filmerna och den träningen som förekommer där. Däremot tycker jag att NH utfört på "rätt" sätt med respekt för hästen som individ har gjort mycket gott för många hästar.

Annika

Jag håller helt och hållet med!
Jag ser inte den där fina verkligheten på alla håll, varken i den utländska eller i den svenska hästvärlden. Jag reagerar ofta på hanteringen och bristen på samspel och kommunikation häst och ryttare emellan. Det är för övrigt därför jag sökte något annat. Tro inte att jag är så jäkla perfekt eller innehar den här medfödda känslan som är förunnad en del! Är det någon som alltid skulle visa hästen vem som bestämmer, envist som synden, och led av total brist på fantasi och humor så var det jag! Samtidigt som jag ÄLSKAR hästen och inget hellre ville än att få harmoni med den och sluta kämpa!
Naturligtvis har det gjort hela mitt liv ,inte bara mitt hästliv, helt annorlunda genom de insikter jag har idag.

//Annika

Jag vill också poängtera vikten av ditt eget ansvar att sätta dig in i och vidareutveckla och tänka när du använder distansmaterial och inte har någon instruktör att tillgå.

Ehh? Jag laddade ned den nu för att inte riskera att dra någon förhastad slutsats utifrån några korta filmklipp om vad Parelli egentligen står för, eftersom det hävdats att det som visas på youtube var taget ur sitt sammanhang och att det inte är det som lärs ut.

Hela dvd:n finns som pirat på nätet för vem som helst att ladda ned. Kan tillägga att jag redan har raderat den så den eventuella olagligheten är försummbar.

Ehh? Jag laddade ned den nu för att inte riskera att dra någon förhastad slutsats utifrån några korta filmklipp om vad Parelli egentligen står för, eftersom det hävdats att det som visas på youtube var taget ur sitt sammanhang och att det inte är det som lärs ut.

Hela dvd:n finns som pirat på nätet för vem som helst att ladda ned. Kan tillägga att jag redan har raderat den så den eventuella olagligheten är försummbar.

Det är min personliga åsikt, att du bör ta ansvar för dig själv och ditt lärande och utvecklande av dig själv. Inget som Parellis mig veterligen går ut med som någon sorts komplement...:)
Jag är också av den åsikten, att nybörjarfelen elimineras i samspel med instruktör, om det så gäller PNH,NH, eller något helt annat du väljer att läsa och se dig till för att sedan utföra praktiskt. I det här fallet lär vi ju oss med levande varelser och inte döda ting. Men som sagt detta är mina personliga reflektioner och kan inte tillskrivas någon annan!

/Annika

Jag tror att Norrland menar den hantering som faktiskt förekommer i de flesta stall utan att ha fått någon benämning som är förknippad med NH. Alltså att hästen från liten har blivit hanterad och lärd från marken, fått veta gränserna på ett bra och städat sätt. Men hantering är ju också en träningsfråga som måste repeteras med jämna mellanrum, och det är väl där det brister hos de som är absolut emot den "populära typen av NH". En "hästkarl" med pondus och gott djuröga kan få även den stökigaste häst att bli from som ett lamm bara genom att visa sig. Han kallar sig inte för någon Nh-genre för det.

Bra poäng! Det här är en del av verkligheten även för mig! Med det tillägget att jag inte ser den delen överlag, utan kanske mer bland en mindre skara . Jag tror också att det är den skaran som ser de dåliga effekterna av illa utförd NH bland annat och reagerar på den.

/Annika

Bra poäng! Det här är en del av verkligheten även för mig! Med det tillägget att jag inte ser den delen överlag, utan kanske mer bland en mindre skara . Jag tror också att det är den skaran som ser de dåliga effekterna av illa utförd NH bland annat och reagerar på den.

/Annika

Jag hänger inte riktig med i vad som diskuteras i de senaste inläggen.

Men kritiken mot Parellis metoder, först efter att korta avsnittet med Barney, den blinda hästen och nu hanteringen av Catwalk, har varit fulltsändigt massiv. Det finns flera tusen negativa kommentarer bara till den korta filmsnutt på youtube med Linda och Barney, många hundra fördömande inlägg om händelsen med Catwalk.

Borde inte bara det ge anledning till eftertanke, alla dessa minst sagt negativa omdömen?

Istället bortförklaras allt med att de som kritiserar misstolkar, har inte sett hela förloppet, det är inte det som är PNH(Ehh?) osv.

Men jag antar att det är en process, något som behöver ta sin tid.

För min del är bevisningen, nu när jag sett deras egen instruktionsfilm med Linda Parelli, överväldigande - Parelli Natural Horsemanship står för en hästhantering som har som avsikt att kränka och kuva hästen. Hade det varit enskilda utövare som visats på filmerna så hade jag kunnat hålla frågan öppen men nu är det Pat och Linda Parelli själva som agerar och det i en instruktionsfilm som är glasklar.

Jag tror säkert att en del av de som säger sig hålla på med NH och till och med PNH har en bra känsla för hästar och behandlar dem på ett bra sätt allt till trots, men det ändrar inte att det Parelli lär ut inte är något trevligt.

Volten har INGENTING med Hästmannaskap eller kunskap om hästen egentligen att göra. Den är en övning som föregår saker du vill kunna göra uppsutten.

Jag börjar att sända ut hästen på mindre volt för att ha mer kontakt med den. Vad den lär sig där är att hålla gångart och riktning medan jag håller mig neutral. Detta har ingenting med något 'ledarskap' att göra, annat än att jag gärna vill vara den som har kommando över när vi byter gångart, riktning eller uppgift.
Detta är en förberedelse inför samma sak uppsutten.
På liten volt går hästen minst 2 max 4 varv i vardera riktningen på det önskade sättet, sedan paus i mitten.
Sedan stor volt. Där börjar vi 'kasta runt', eller varvbyten som det är. Även tempoväxlingar och en mängd andra saker. Här avancerar vi och vill även att hästen är mentalt, känslomässigt och fysiskt avslappnad innan eftergift. På större volt gör vi minst 4 max 8 varv i vardera riktningen på det sätt vi eftersträvat.
Longering gör många, en del med inspänningstyglar. Enda skillnaden här är att jag är neutral i mitten och ber hästen sköta sin uppgift, jag tittar knappt på den. Ibland har hästen motstånd av olika orsaker, kanske tittar utåt och lägger innerbogen inåt. Vi tar detta som exempel på grund av 'nosen in-korsa bakbenen'-kommentaren.Jag vill att jag och hästen jobbar fram all typ av avslappning tillsammans genom att engagera hästen i ett samspel hellre än tvång. Här kan jag be hästen göra en 'urkoppling av motorn' (bakdelen) genom att ta ett steg åt sidan med korsande bakben för ett ögonblick och därmed orsaka den att ställa sig rätt med huvud, hals och bog. Genom att flexa steg fram och ett steg åt sidan med bakbenen jobbar vi fram rätt böjning på spåret på naturlig väg och sedan avancerar vi igen.
För att utveckla vårt samspel vidare kan vi sedan koppla av repet helt och hållet och göra momenten löst. Detta kräver ju att hästen är mentalt och känslomässigt med dig.

Exemplet ovan har inget med nödstopp eller snurr uppsuttet att göra, mer än att vi använder träningen i att kunna böja hals och huvud åt sidan med mental och känslomässig balans. Nödstoppet kopplar ur motorn. Detta är inget som funkar på en häst i sken. Det är något du kan träna med din häst om du tycker att du har problem med att den tappar samspelet med dig och drar iväg. Tanken är att den ska tycka att det är helt ok och avslappnande att böja lite på halsen bakåt och koppla ur motorn genom att ta steg åt sida med bakbenen. Den etologiska tanke som dock finns i bakgrunden här är att det är den manövern hästen gör efter en flyktsträcka för att kolla om faran verkligen är över, och man har kunnat påvisa att den då kopplar över från höger till vänster hjärnhalva och det vill vi ju gärna i det läget.

Allt det här går att lära hästen uppsuttet o då utgå från ett avslappnat tillstånd istället för att göra motsatsen.

Om man börjar med att rida den rakt utan en massa konstigheter så lär de sig oerhört snabbt, men nej de ska kunna göra allt innan man rider. vända, rygga gå med mkt böjd hals mm.

Ja unghästar har lite jobbigt med balansen när den får en klump på ryggen o kan då te sig konfunderad eller ovillig om man inte förstår sig på dem.
Där kan det då bli helt onödiga konflikter:crazy:

Varför så stor vikt på att den ska fly? Herrejösses vad gör det om de far iväg en bit? Det är fullkomligt naturligt!!!!!

Vad finns humorn som bör finnas när man håller på med djur?

Problemet är att hanteringen inte är definierad. Vad är "hanterad och lärd från marken", "på ett bra och städat sätt"? På vilka grunder gör man vissa saker med hästarna? När jag kom i kontakt med "NH" så fick jag förklarat för mig VARFÖR jag skulle göra vissa saker. Det har aldrig hänt i den "vanliga hästvärlden". Där har jag bara fått förklarat för mig hur jag ska leda hästen från vänster sida (?), alltid sitta upp från vänster sida (?), hålla tyglarna si, sistta så, osv. Alltså aldrig VARFÖR. Och "bara" utifrån ridning. Inte hur jag skapar en trygg relation med min häst. Om jag haft otur eller inte vet jag inte men i diskussioner med olika hästmänniskor verkar det tyvärr inte så.

När jag via NH blev inspirerad att lära mig mer om hästen som art i vilt tillstånd fick jag också möjlighet att försöka lära mig att möta hästen på dess egna villkor utifrån kunskap om hästens natur. Detta har man gjort inom hunderiet länge nu. Jag har så svårt att förstå vad det är som är så provocerande med att utgå från hästens naturliga beteenden. Sedan är det som med allt annat, hur man tolkar detta är ju olika från person till person. Hur jag tolkar det har nog framgått i tidigare inlägg ;)
Annika
Varför måste allt vara definierat undrar jag då. En person som har känsla för hästens beteende och har förmåga att sätta sig in i varför en häst reagerar i olika sammanhang är ett stort steg på vägen. Någon känsla för hästar eller någon antydan till att kunna läsa hästars beteende ser jag inte hos paret parelli. För dem verkar det handla om att tämja en livsfarlig häst oavsett om hästen är farlig eller inte. Jag har inte sagt något om KFH eller Roberts tankar och tekniker. Jag har bara för avsikt att diskutera Parelli i denna tråd. Inte NH över lag.

Varför man sitter upp från vänster beror på att man hade sabeln på vänster sida. Den skulle alltså komma ivägen om man satt upp från höger. Alltså inget som har med hästhantering att göra. Det var i alla fall vad jag lärde mig på ridskolan när jag var liten.

*kl*

Härmed lämnar jag faktiskt Bukefalos för gott.

Jag är less på trångsynta människor som bara läser in sina egna tillkortakommanden i andras inlägg.

Jag är less på översittarfasoner där man hånar andras sätt att leva sitt liv med hästar.

Jag är less på folk som enbart diskuterar med sina egna skitiga fördomar som filter.

Jag är less på folk som tror att de diskuterar och är "öppna" när de faktiskt bara är här för att utnyttja den anonymas möjlighet att slå sig själv för bröstet och förlöjliga andra.

Jag är less på att bli upprörd av vad ovanstående personer envisas med att skriva om och påstå.

Hädanefter håller jag mig till forum där användarna INTE är anonyma och öser ur sig ogrundad SKIT.

Hädanefter håller jag mig till att utveckla vidare mig tillsammans med mina hästar, på vårt sätt, det som passar oss bäst. Jag tänker sköta mig själv och skita i andra, det borde nog några till i den här tråden fundera på att göra :devil:

En eloge också till moderatorerna, som tycker att det är ok att buke ska "jaga Parellianhängare med ridpisk" :bow:
Det sätter verkligen standarden :cool:

*over and out*

Jag tycker att det är lite trist att du reagerar som du gör. Om alla tyckte som du och höll med om allt du skrev så skulle det inte bli någon diskussion vilket vore synd eftersom detta ändå är ett diskussionsforum. Är själv ingen PNH anhängare men tycker ändå att det är trevligt att titta på kurser,läsa om folks åsikter osv. Många tycker inte som jag vad gäller ridning och hantering av hästar vilket bara är uppfriskande ur diskussionssynpunkt.

Varför måste allt vara definierat undrar jag då. En person som har känsla för hästens beteende och har förmåga att sätta sig in i varför en häst reagerar i olika sammanhang är ett stort steg på vägen.
Det är ju få förunnat att ha denna förmåga i sig självt. Hur ska vi göra med alla andra om man inte definierar för vad bra hantering är?
Någon känsla för hästar eller någon antydan till att kunna läsa hästars beteende ser jag inte hos paret parelli. För dem verkar det handla om att tämja en livsfarlig häst oavsett om hästen är farlig eller inte.
De flesta NHare i tråden har gång på gång sagt att de inte ställer sig bakom det paret parelli gör på filmerna.
Jag har inte sagt något om KFH eller Roberts tankar och tekniker. Jag har bara för avsikt att diskutera Parelli i denna tråd. Inte NH över lag.
Men du har svarat på en tanke om definition av hantering.;) Även om tråden heter Parelli så har det kommit fram många åsikter om NH inte bara PNH.

Varför man sitter upp från vänster beror på att man hade sabeln på vänster sida. Den skulle alltså komma ivägen om man satt upp från höger. Alltså inget som har med hästhantering att göra. Det var i alla fall vad jag lärde mig på ridskolan när jag var liten.
Ja, det vet jag men vad jag vet så är det väl bara den beridna högvakten som rider omkring med sablar...om ens dem? I den bemärkelsen att man lär in allt från hästens båda sidor tycker jag det har hantering att göra. Men just detta tycker jag är talande inom "vanliga hästeriet". som jag har varit i kontakt med. "Så har vi alltid gjort och det har gått bra så då fortsätter vi med det". Gammalmodigt helt enkelt.
Annika som måste lägga till tecken för att kunna posta...

KL

Jag har testat PNH på min häst. En dam som kom ut och skulle lära ut de 7 vaddetnuvarförnågot.

Min otroligt signalkänsliga häst blev rätt skärrad av viftande rep, men å andra sidan så när viften minimerades så var han uppmärksam och reagerade på minsta förändring i kroppshållning osv.

Jag kan förstå att det är skitkul att hålla på att jobba med sin häst på det här viset såsom jag fick lite inblick i, lite som man jobbar lydnad med en hund. JAG väljer att inte göra det, det innebär inte att jag kan hantera min häst bättre eller sämre än någon annan. vi väljer alla olika vägar.

Det är när det blir som på filmerna som det blir helt fel och jag har svårt att tänka mig att NÅGON här kan försvara vad de nu håller på med. Det är djurplågeri. Men det innebär väl inte att alla andra anhängare gör samma sak?

Låt folk göra vad de vill med sina hästar - så länge ingen kommer till skada.

Jag ser ingen som helst anledning till att sitta upp från höger, gör du?

Jag dömmer ut paret Parelli inte NH generellt.

Hahaha men jösses! Nu börjar jag snart undra om det här är Dolda kameran eller nåt. Vad finns det för anledning att sitta upp från vänster då???:D De dagar du lämnat sabeln hemma menar jag!:D:D:D

Ja, det vet jag men vad jag vet så är det väl bara den beridna högvakten som rider omkring med sablar...om ens dem? I den bemärkelsen att man lär in allt från hästens båda sidor tycker jag det har hantering att göra. Men just detta tycker jag är talande inom "vanliga hästeriet". som jag har varit i kontakt med. "Så har vi alltid gjort och det har gått bra så då fortsätter vi med det". Gammalmodigt helt enkelt.

Anledningen till att man leder från vänster sida är att de allra flesta är högerhänta och man är mycket starkare och har bättre kontroll med höger hand. Leder man två hästar måste man leda en från höger sida också och då tar man alltid den svåraste i höger hand och den lättare i vänster, om man är högerhänt förstås.

Anledningen till att man stiger upp på hästen från vänster sida är samma, det är lättare att svinga höger ben över hästen än vänster, precis som det är lättare att sparka fotboll med höger fot. Sen sammanfaller det med att sabeln sitter på vänster sida för att passa högerhänta men det är samma grundorsak.

Prova själv att försöka sitta upp från höger sida, det kommer att kännas helt bakvänt även om det självklart går att vänja sig, precis som att det går att vänja sig vid att leda med vänster hand och sparka fotboll med vänstern, men högern kommer ändå alltid att vara bättre.

Inget konstigt eller gammalmodigt alls.

Det är väldigt nyttigt att kunna sitta upp från bägge sidor. Dels om du har ont i ett ben :D men, skämt åsido: främst för att det gör hästen mer liksidig. särskilt om man inte använder pall när man sitter upp, men även mer liksidig hanteringsmässigt.

Allt det här går att lära hästen uppsuttet o då utgå från ett avslappnat tillstånd istället för att göra motsatsen.

Om man börjar med att rida den rakt utan en massa konstigheter så lär de sig oerhört snabbt, men nej de ska kunna göra allt innan man rider. vända, rygga gå med mkt böjd hals mm.

Ja unghästar har lite jobbigt med balansen när den får en klump på ryggen o kan då te sig konfunderad eller ovillig om man inte förstår sig på dem.
Där kan det då bli helt onödiga konflikter:crazy:

Varför så stor vikt på att den ska fly? Herrejösses vad gör det om de far iväg en bit? Det är fullkomligt naturligt!!!!!

Vad finns humorn som bör finnas när man håller på med djur?

??? Ja men då gör väl du det, och inte bryr jag mig, så länge din häst har det bra och är nöjd. Själv tycker jag att det är mer naturligt att arbeta med vissa saker i träningen innan jag sitter upp och gör dem. Hästen kan se hela mitt kroppsspråk och det är lättare att visa vad jag menar. En sådan sak som att jobba på ett riktigt fint kroppsspråk uppsutten är något jag tränar på efter hand, och personligen börjar få riktigt grepp om först nu. Men det är efter MIN kunskapsnivå. Förvänta dig inte att jag är lika duktig som du!;)

Jag tycker att det är en kanonbra ide' att se till att jag förstår hästen och att lösa eventuell förvirring och ovilja INNAN klumpen ska upp, och därmed undvika onödiga konflikter. Men det är hur JAG gör.

Mig gör det väl inget om hästen far iväg en bit, fast jag tycker att det är mer harmoniskt om den INTE känner behov av att göra det tillsammans med mig.
Vad det gäller till exempel det antal tjejer bland annat som skriver till Buke för att få råd om vad de ska göra för att få stopp på sina hästar, få lugna ridturer i skogen eller få hjälp med en uppumpad varmblodstravare som ska fungera som ridhäst...ja jag vet inte om de blir så mycket gladare av att tänka att det är naturligt, det gör inget.

Hahaha men jösses! Nu börjar jag snart undra om det här är Dolda kameran eller nåt. Vad finns det för anledning att sitta upp från vänster då???:D De dagar du lämnat sabeln hemma menar jag!:D:D:D

Det var väl inte riktigt det jag menar då kanske. Det verkar bara så anti bara för att det är en tradition att man sitter upp från vänster. Jag köper Mackans argument om liksidighet snarare än att man vill vara kärringen mot strömmen bara för att.

Anledningen till att man leder från vänster sida är att de allra flesta är högerhänta och man är mycket starkare och har bättre kontroll med höger hand. Leder man två hästar måste man leda en från höger sida också och då tar man alltid den svåraste i höger hand och den lättare i vänster, om man är högerhänt förstås.

Anledningen till att man stiger upp på hästen från vänster sida är samma, det är lättare att svinga höger ben över hästen än vänster, precis som det är lättare att sparka fotboll med höger fot. Sen sammanfaller det med att sabeln sitter på vänster sida för att passa högerhänta men det är samma grundorsak.

Prova själv att försöka sitta upp från höger sida, det kommer att kännas helt bakvänt även om det självklart går att vänja sig, precis som att det går att vänja sig vid att leda med vänster hand och sparka fotboll med vänstern, men högern kommer ändå alltid att vara bättre.

Inget konstigt eller gammalmodigt alls.

Då är det så himla skönt att inte behöva någon styrka i handen bara för att leda en häst eller flera. Skönt är det också att ha suttit upp från både höger och vänster sida så att inget känns bakvänt och jag kan använda den sida som är lämpligast för stunden. Något annat som är jätteskönt för både dig och hästen är att träna på att göra allt med båda sidor av kroppen, för att sträva efter att bli någorlunda liksidig. Det påverkar både din och hästens hållning och lätthet i båda varven.

Att du blir ensidig av att bara använda en sida är ju inte konstigt eller gammalmodigt, men det är lite gammalmodigt och osmart mot dig själv och hästen att göra det.

Det är väldigt nyttigt att kunna sitta upp från bägge sidor. Dels om du har ont i ett ben :D men, skämt åsido: främst för att det gör hästen mer liksidig. särskilt om man inte använder pall när man sitter upp, men även mer liksidig hanteringsmässigt.

Det kan jag hålla med om, och ännu nyttigare med att leda från vänster sida ibland. Men man behöver inte köra varannan gång, det räcker med någon gång då och då tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 373
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar