Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Det är ju för att folk köper fel typ av häst..over and over again.

Jag tror att du har poängterat det vid flera tillfällen och där ligger ju definitivt en jättestor mängd av 'problemen'! Frågan är hur vi ändrar på detta faktum, men det är egentligen något som är jätteviktigt. I slutänden handlar det ju om att ha kunskap och erfarenhet nog för det du företar dig, i alla fall när det gäller levande individer (ej i motsats till döda...:laugh:,).

Samma sak med rädslor och orättvis attityd bland annat, som ger problem som ett brev på posten. Tricket blir att kunna förändra det!:idea:
//Annika

Jag har sagt det tidigare, men det här är en av de mest nyanserade nh-diskussionstrådar jag läst på mycket länge. Kanske någonsin. Tråkigt bara att någon/några tar illa vid sig.

Det finns bra saker inom nh:n och det finns det som är dåligt.

Men man måste ju säga att paret Parelli och deras pnh är rätt stor det av nh-världen. Och visst är det dom som myntat begreppet natural horsemanship? Om deras metoder är fel - vad blir då kvar av nh:n? Och det visar ju också att vi som genom åren kritiskerat nh-hanteringen haft vissa poänger.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att den svenska varianten av nh-hantering är trevligare och mer anpassad till svensk hästhållning, än den amerikanska. Det finns mycket att lära och ta efter inom området, men också det som är mindre bra och som jag inte vill anamma.

Men det är ju det som är bra. :) Man tar det som är bra, sållar bort det som är dåligt - och vips har man tagit sitt eget sätt att hantera hästar. Som funkar för en själv.

Norrland

Jag tror på det där som jag varit inne på tidigare. Att det finns en brist i utbildning i hantering inom ridsporten, och att nh:n fyller en stor funktion där. Att det är därför den fått sån genomslagskraft.

För nh:n står för en tydlig pedagogik, och den är uppbyggd utifrån säkerhet och utbildningsståndpunkt.

Det skulle ridskolor, instuktörer m fl anamma lite. Inte så att de ska eller måste undervisa i nh eller pnh, men skapa ett mer pedagogiskt sätt att lära ut hästhantering. För det är inte så konstigt att människor som ridit några år, och som rider hyfsat, köper en häst som de senare får problem med. De har inte lärt sig att hantera häst, hur man kan lösa problem.

Jag håller med om att många köper en för svår häst för sin egen utbildningsståndpunkt, att många istället borde köpa en trygg läromästare. Men jag tror också att det är kopplat till tävlingsbiten, man vill ha resultat snabbt och köper en häst med (för mycket) kapacitet.

Norrland

Skuggi, om du läser detta!

Du har min fulla förståelse för din reaktion och dina åsikter ovan. Själv insåg jag (och tydligen många med mig) redan tidigt vart denna tråd skulle barka och beslöt att stå utanför och enbart läsa inläggen. Som tur är. Maken till tråd är svårt att hitta.

Men jag tycker ändå att du ska ompröva ditt beslut. Känns det inte fel att lämna Bukefalos "Hästhantering" i händerna på dom som utmärker sig i tråden? Resultatet blir lätt som i några ad de andra forumen, en styrande klick som mobbar ut dom som inte passar in. Är inte ett bättre alternativ att lägga in dom värsta individerna på din ignoreralista (som jag gjort) och därmed helt bortse från dom. Det finns så många olika personer på Bukefalos som seriöst vill diskutera hästhållning och hästhantering och som skulle ha glädje och nytta av dina erfarenheter och kunskaper i ämnet. Till och med inom NH och PNH! :)

Oavsett vilken väg du väljer, lycka till och tack för att du stått upp för något bra!

LIA

TACK till er båda!:bow:

Jag tror på det där som jag varit inne på tidigare. Att det finns en brist i utbildning i hantering inom ridsporten, och att nh:n fyller en stor funktion där. Att det är därför den fått sån genomslagskraft.

För nh:n står för en tydlig pedagogik, och den är uppbyggd utifrån säkerhet och utbildningsståndpunkt.

Det skulle ridskolor, instuktörer m fl anamma lite. Inte så att de ska eller måste undervisa i nh eller pnh, men skapa ett mer pedagogiskt sätt att lära ut hästhantering. För det är inte så konstigt att människor som ridit några år, och som rider hyfsat, köper en häst som de senare får problem med. De har inte lärt sig att hantera häst, hur man kan lösa problem.

Jag håller med om att många köper en för svår häst för sin egen utbildningsståndpunkt, att många istället borde köpa en trygg läromästare. Men jag tror också att det är kopplat till tävlingsbiten, man vill ha resultat snabbt och köper en häst med (för mycket) kapacitet.

Norrland

Det där tror jag de flesta håller med om är ett inlägg innehållande enbart sanningar och klokhet!;)
/Annika

Håller också med här, och vill tillägga att även en trygg läromästare kan lägga sig till med både det ena och det andra när han/hon märker att den nya människan inte behärskar situationen och inte är någon van hästhanterare.

Uttrycket Natural Horsemanship kommer från en boktitel. Jag minns inte vem som skrev den, kan ha varit Pat Parelli.

Det folk måste förstå är att Natural Horsemanship inte är något specifikt, inte något som med en kort sammanfattning kan beskriva alla de olika varianter som finns.

Det är väldigt viktigt att förstå, om man över huvud taget ska kunna diskutera om NH.
Alla instruktörer och utövare av NH har sin egen syn på vad NH är.
Min är tex Etologi som livsstil. (Etologi= läran om djurs beteende för de som inte sen tidigare vet det).

Uttrycket Natural Horsemanship kan jämföras med ordet "Dressyr".
"Dressyr" är gymnastik och muskelbyggning för hästen.
Under kategorin dressyr finns en hel del olika varianter, mycket beroende på i vilken del av världen som man befinner sig i.
Dressyr i spanien med PRE hästar är inte samma sak som dressyren som Anna 19 år som rider på ridskola får göra.
Vissa vill absolut inte bli sammankopplade med Anki och hennes dressyrridning, tex. Jag tillhör en av de som gillar dressyrridning, men som absolut inte vill att folk ska tro att bara för att jag rider dressyr så rider jag som Anki (dvs Rollkur/Hyperflexion). (diskussion om Anki kan göras i annan tråd, hon användes som ett exempel här).

Jag rider dressyr, men jag rider inte som på ridskolan, jag rider akademisk dressyr.

Alltså finns det en hel del olika sorters dressyr, western har det, den akademiska ridningen, ridskoleridning, clasisk ridning, engelsk ridning osv i dödagar...

Så se ordet "Natural Horsemanship" precis som "Dressyr".

Natural Horsemanship är hästhantering, kommunikation och en insikt i hästens beteende.

Men det finns en hel del olika vägar att gå under det begreppet (precis som i dressyr) och alla är definitivt inte bra. Detta kan dock inte uttrycket Natural Horsemanship skuldläggas för, det är bara ett uttryck och det finns en hel del bra saker inom uttrycket också.
Det är människorna som är ansvarig för det negativa.

Jag är inte sen att erkänna att hästar fått lida i Natural Horsemanshipens namn men det är inte Natural Horsemanship, det är psykiskt, och fysisk, nedbrytning av hästar. Tyranneri helt enkelt.
Kritisera gärna människor som tror sig hålla på med NH (och inte vet vad de egentligen gör) men kritisera inte uttrycket Natural Horsemanship. Det är inte rättvist mot oss som gör ett bra jobb och hjälper hästar och människor. :laugh:

Allmänt: (dvs kl)

Jag är säker på att många som håller på med Pat Parellis tankesätt (PNH) är både duktiga och kunniga och aldrig skulle göra som han gör när det kommer till de negativa sakerna.
Det finns bra saker med inom hans PNH. För att "mästaren" gått fel väg behöver det inte betyda att alla hans elever gjort samma sak. (även om några säkert gjort det).
Men över lag så hoppas jag att det finns många svenska PNHare som inte är som han.

Jag vet att Buke har en hel del som inte verkar ha samma inställning som han.

Till er vill jag säga att ni inte ska behöva skämmas, känna er påhoppade av andra Bukefalister eller behöva stå till svars för vad Pat har gjort (eller gör).
Ni är inte han.
Det är först när ni börjar använda hans negativa saker som ni blir medskyldiga.

Jag har sagt det tidigare, men det här är en av de mest nyanserade nh-diskussionstrådar jag läst på mycket länge. Kanske någonsin. Tråkigt bara att någon/några tar illa vid sig.

Det finns bra saker inom nh:n och det finns det som är dåligt.

Men man måste ju säga att paret Parelli och deras pnh är rätt stor det av nh-världen. Och visst är det dom som myntat begreppet natural horsemanship? Om deras metoder är fel - vad blir då kvar av nh:n? Och det visar ju också att vi som genom åren kritiskerat nh-hanteringen haft vissa poänger.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att den svenska varianten av nh-hantering är trevligare och mer anpassad till svensk hästhållning, än den amerikanska. Det finns mycket att lära och ta efter inom området, men också det som är mindre bra och som jag inte vill anamma.

Men det är ju det som är bra. :) Man tar det som är bra, sållar bort det som är dåligt - och vips har man tagit sitt eget sätt att hantera hästar. Som funkar för en själv.

Norrland

Tar upp ett av Dina påstående som jag tyckte var intressant:

"de är inte mentalt mjuka individer".

Men det kan ju vara just det de är, mjuka mentalt (beroende på vad man lägger in i begreppet förstås) och just därför reagerar extra mycket vid en för dem felaktig hantering. Säger inte att det alltid är så, absolut inte.

Personligen är jag mest intresserad av vad som ligger bakom ett beteende, inte beteendet i sig. Som etolog (jag uppfattade som att Du var det, fel kanske) vet Du säkert att just rädsla kan ta sig uttryck som aggressivitet och just därför är det, tycker jag, extra intressant att försöka få fram vad som ligger bakom ett beteende.

Sedan är det ju så, vågar jag påstå, att ens eget beteende speglas i motpartens svar och vice versa, dvs de signaler Du sänder ut reagerar motparten på och detta är väl en av kärnpunkterna i diverse NH-tekniker, en signal - en respons. Litet intressant att se vad så kända namn som i filmerna gör när de inte får den respons de förväntar sig. Personligen tycker jag dock att många tekniker bygger på härskartekniker,dvs hästen skall ge sig, underkasta sig eller vad man nu vill kalla det för.

För mig är ledarskap något man förtjänar inte något man kan kräva, dessutom vill jag ha samarbete, inte underkastelse.

Senast ändrad:

Du brukar ha väldigt klarsynta och kunskapsberikande vinklingar ,i mina ögon, på det mesta! Det här var en av de bästa, och det var trevligt att du gav dig tid att ge den just i denna tråden!:laugh:

/Annika

Ja, men då är vi ju överens då. :) Det finns både bra saker och mindre bra saker inom begreppet nh - precis som inom alla andra inriktningar inom hästeriet.

Man måste vara kritisk, tänka själv - skapa sin egen egen hästhantering utifrån vad som fungerar för en själv. Utifrån många olika influenser. Inte låsa fast sig vid EN enda metod.

Norrland

Ja, men då är vi ju överens då. :) Det finns både bra saker och mindre bra saker inom begreppet nh - precis som inom alla andra inriktningar inom hästeriet.

Man måste vara kritisk, tänka själv - skapa sin egen egen hästhantering utifrån vad som fungerar för en själv. Utifrån många olika influenser. Inte låsa fast sig vid EN enda metod.

Norrland

:bow::bow:till det fetstilta!!!!!

Om man lämnar repet och pinnen i stallet och inte viftar med det man har i handen så är NH inte så illa. Dock det jag sett ger mig avsky mot NH och flera av dess anhängare :mad:. Grundläggande horsemanship skall läras ut till alla tycker jag lämna det vid det.

Jag har hittills inte sett ett enda exempel på bra "problemlösning" i någon NH film jag sätt om någon har det linka här eller PM är ni snälla :D :bump:

Med mentalt inte mjuka individer syftar jag på hästar där man måste "ta i" mer än hos andra. (med "ta i" behöver jag nödvändigtvis inte mena fysiskt utan det kan vara att "artikulera" mer med mitt kroppsspråk tex)

En trängd häst, eller en rädd häst, kan mycket väl visa upp aggresion som du säger och det är helt naturligt. Det gör människor med.
Oj så många gånger jag som liten inte förstod varför min mamma eller pappa blev arg när jag gjorde något dumt, eftersom jag egentligen skrämde dom. En gång glömde jag bort tiden och kom som 8 åring hem efter klockan 11 på kvällen. Jag hade hittat en ny kompis och glömt bort tiden så som barn faktist kan... (dvs inte tänka sig för).
Jag fick en sån utskällning att jag än idag 22 år senare kommer ihåg den... :p En utskällning som berodde på rädsla, inte för att de egentligen var Arga.

Däremot finns det många hästar som är väldigt hårda i psyket pga aveln, mycket vanligt inom raser som avlas för att prestera på banorna, där ägarna till största del består av kunniga vuxna, tex varmblod. Och där individer som inte pressterar nog bra på banan säljs till unga tjejer (elelr killar) som inte klarar av dom. Dessa hästar kan ofta ta över trotts att deras ägare inte skadat dom.

Jag tror dock inte Catwalk (hette hästen som Pat höll på med va?) var/är en hård häst. På videon jag såg ser han mycket mjuk och fin ut. Men rädd.
Sådana hästar kan man aldrig tvinga sig på (man ska fö inte tvinga sig på någon häst).

Hade jag arbetat catwalk hade jag lagt ner förberedande arbete under ett par dagar innan jag ens påbörjat arbetet med att få honom att tillåta mig att röra vid hans öron. Och när hästen väl godkänner att jag får vidröra öronen, och den är avslappnad när jag gör det, DÅ börjar jag arbeta med att tränsa. De tär inte tränsningen som är problemet, utan att hästen inte gillar att någon rör vid öronen, att tränsningen är svår är bara en symtom.
Och det tror jag även att många av PNHarna här på buke skulle gjort de med. Det är det jag menar med att Pat tappat sin väg. Det är inte längre om hästen utan om prestigen och att folk betalat för att komma och se honom arbeta.

Vart lite allmänt svar nu med så dl kl. :)

Ursäkta för felstavningar (hoppas ni förstår vad jag skriver) sitter med en obekväm arbetstsällning så ids inte rättstava allt.

Tar upp ett av Dina påstående som jag tyckte var intressant:

"de är inte mentalt mjuka individer".

Men det kan ju vara just det de är, mjuka mentalt (beroende på vad man lägger in i begreppet förstås) och just därför reagerar extra mycket vid en för dem felaktig hantering. Säger inte att det alltid är så, absolut inte.

Personligen är jag mest intresserad av vad som ligger bakom ett beteende, inte beteendet i sig. Som etolog (jag uppfattade som att Du var det, fel kanske) vet Du säkert att just rädsla kan ta sig uttryck som aggressivitet och just därför är det, tycker jag, extra intressant att försöka få fram vad som ligger bakom ett beteende.

Sedan är det ju så, vågar jag påstå, att ens eget beteende speglas i motpartens svar och vice versa, dvs de signaler Du sänder ut reagerar motparten på och detta är väl en av kärnpunkterna i diverse NH-tekniker, en signal - en respons. Litet intressant att se vad så kända namn som i filmerna gör när de inte får den respons de förväntar sig. Personligen tycker jag dock att många tekniker bygger på härskartekniker,dvs hästen skall ge sig, underkasta sig eller vad man nu vill kalla det för.

För mig är ledarskap något man förtjänar inte något man kan kräva, dessutom vill jag ha samarbete, inte underkastelse.

Skuggi, om du läser detta!

Du har min fulla förståelse för din reaktion och dina åsikter ovan. Själv insåg jag (och tydligen många med mig) redan tidigt vart denna tråd skulle barka och beslöt att stå utanför och enbart läsa inläggen. Som tur är. Maken till tråd är svårt att hitta.

Men jag tycker ändå att du ska ompröva ditt beslut. Känns det inte fel att lämna Bukefalos "Hästhantering" i händerna på dom som utmärker sig i tråden? Resultatet blir lätt som i några ad de andra forumen, en styrande klick som mobbar ut dom som inte passar in. Är inte ett bättre alternativ att lägga in dom värsta individerna på din ignoreralista (som jag gjort) och därmed helt bortse från dom. Det finns så många olika personer på Bukefalos som seriöst vill diskutera hästhållning och hästhantering och som skulle ha glädje och nytta av dina erfarenheter och kunskaper i ämnet. Till och med inom NH och PNH! :)

Oavsett vilken väg du väljer, lycka till och tack för att du stått upp för något bra!

LIA

Och då LIA kanske du kan svara på en enda fråga (jag vet att det är att hoppas på mycket från dej)

Vad gillar du hanteringen som visas upp?

Repet och repgrimman i sig är inte fel, inte carrotsticken heller.
De ska vara en förlängning av din arm.

Men precis som med bett kan de i fel händer bli grymma. Liksom bettet är till för att vidarebefodra signaler men också kan bli ett tortyrredskap så är repgrimman och leadropet till för att arbeta med på Rätt sätt, och vidarebefodra signaler.

En repgrimma och ett leadrope (det långa grimskaftet) är rätt använda mjuka och ger betydligt mindre signaler till hästen.
Med en repgrimma och ett leadrope känner hästen mindre signaler än när jag använder en grimma och ett grimskaft men man ska veta vad man gör med dom.
Därför anser jag att den som skall använda den utrusntningen skall få en introductionsutbildning av en utbildad person. Dvs en instruktör. och inte ge sig på att använda sådant själv.

När en repgrimma bara "är" på hästen så ligger den mjukare och stör mindre än en vanlig grimma.

Så de är bra, rätt använda.

En rundcorall kan vara lika skadlig som en felaktigt använd repgrimma.

Jag kan inte uttala mig om carrotstick för jag har ingen erfarenhet av den. Så den låter jag hänga kvar i luften och anser bara en sak om den, den är till för att folk ska tjäna pengar på att sälja den. Varför betala för något du kan fixa själv från skogen?
Den har säkert fördelar, men är fördelarna värda de pengar en carrotstick kostar?

Någon problemlösningsvideo har jag tyvärr inte spelat in, men jag kan länka till en av mina videor där jag arbetar med min äldsta hingst. kanske kan den ge dig en ny bild av vad NH kan vara. På detta sätt arbetar jag Alla hästar jag hanetrar. Jag lägger en grund och utvecklar ett språk med hästen.
Oavsett vad för "problem" som finns att ta i tu med så är det första jag gör att börja med grunden, sen problemet när grunden är stabil.

OBS att jag vanligtvis inte använder side pull när jag arbetar med hästarna från backen. Denna video är inspelad efter att jag ridit och jag och hästen har en sådan kommunikation att vi inte är i behov av leadrope och repgrimma eftersom han läser av mina kroppssignaler.
http://www.youtube.com/watch?v=boWrO1rlefM

:bow::bow:till det fetstilta!!!!!

Om man lämnar repet och pinnen i stallet och inte viftar med det man har i handen så är NH inte så illa. Dock det jag sett ger mig avsky mot NH och flera av dess anhängare :mad:. Grundläggande horsemanship skall läras ut till alla tycker jag lämna det vid det.

Jag har hittills inte sett ett enda exempel på bra "problemlösning" i någon NH film jag sätt om någon har det linka här eller PM är ni snälla :D :bump:

Norrland

Ja absolut.
Och det är därför jag anser att manb inte per automatik kan dömma alla PNHare. Det finns bra delar av PNH också, även om Pat förlorat sin väg.

Vill fö allmänt tipsa om att kika in Pignon på youtube. Även om han är religiös och tror på Gud (och säger att Gud är orsaken till all framgång med hans hästar), så är han faktist ändå inte någon religiös galning som tvingar på andra sin tro. Så jag personligen, som icke religiös, kan leva med att han nämner gud då och då.

Du brukar ha väldigt klarsynta och kunskapsberikande vinklingar ,i mina ögon, på det mesta! Det här var en av de bästa, och det var trevligt att du gav dig tid att ge den just i denna tråden!:laugh:

/Annika

Tack. :)

Önskar jag hade mer tid att lägga ner på att prata i tråden.
Men som det är nu har jag ingen egen dator med internet, och jag sitter inte särskillt bekvämt så jag får ge lite kortfattade inputs. :p
Hoppas ni kan leva med det.

(och med min felstavning)

Då förstår jag vad Du menar med uttrycket inte mentalt mjuka, jag skulle kalla det avstängda, dvs har helt enkelt ingen lust att kommunicera, vill inte förstå etc.

Och med en sådan häst, om jag förstår Dig rätt så behöver Du använda ett tydligare kroppspråk etc. Personligen föredrar jag åt andra hållet, dvs så små signaler som möjligt för att göra hästen lyhörd, men alla har vi våra olika sätt:) och talar oftast utifrån vår egen erfarenhet.

Att aveln skulle gå mot hästar som är hårda i psyket är nog en sanning med modifikation, däremot så går aveln mot känsligare hästar, står betydligt högre i blod än vad de gjorde förr. Även förr använde man mycket fullblod i hoppsammanhang och de var nog så känsliga vilket lätt kan göra dem relativt okommunicerbara med en kommunikation som inte passar dem.

Frågan är väl vad folk förväntar sig när de köper en häst?

Gissar att förväntningarna kanske inte riktigt stämmer överens med verkligheten, eller så är man inte intresserad av att lägga ner den tid det tar att få en bra och genuin kommunikation med sin häst, kanske hellre en quick-fix med en NH-tränare och så tror man att allt skall vara löst?

Senast ändrad:

Som jag skrev, han har tappat sin väg!

Fö försvarar jag inte Pat Parellis, jag anser dock att många av hans elever inte är som han!

I videon ser vi det jag pratade om tidigare, han lägger inte en god grund. Utan måste direkt börja med lastträningen.
När jag lasttränar får mina elever (eller jag själv i vissa fall) arbeta med hästen i många lektioner innan jag ens tar fram en transport.
Det finns inget antal lektioner som är standard innan jag börjar med transportträningen men innan hästen är redo för transport så måste den vara redo för en hel del annat.

Jag ser en hel del missar som Pat gör i videon.

Förutom att han inte lagt ner tid på grunden (förarbete) så att hästen till 100% förstår hans signaler, och accepterar honom som den ledare den själv valt, och känner sig trygg med honom, så ser jag en häst som flyttar runt på honom.
För att inte behöva gå in på mer grundläggande teori så nöjjer jag mig med att säga att hästen flyttar på honom. De som är mer insatta i etologi kan titta på hästens framben. Den knuffar även honom (vilket den inte ska göra när man väl börjar med lastträningen) och framför allt så använder han sig själv som avgränsning till transporten, vilket är livsfarligt, Även för honom...

Han utelämnar något Mycket mycket viktigt, han ger inte någon tankepaus efter att hästen gått över rampen.
En sådan borde ges vid varje övergång, så fort hästen stannat efter rampen. Och en sådan kan vara allt upp till en minut och i vissa fall mer!
Under en tankepaus får hästen fundera igenom vad den just gjorde, och inse att det kanske inte alls var så farligt som den trott. Ger man den tankepauser så får den tid till insikt och det ger otroligt mkt.

Sedan saknar jag approach and retreat. Dvs två steg fram och ett tillbaka. På detta sätt känner hästen aldrig sig trängd. Den var där nyss, så den kan gå ända dit, och sen är Ett steg till inte så farligt. När den tagit det steget så får den stå kvar en sekund (avslappnat) och sedan backar människan hästen. På detta vis får den en eftergift i det mentala tryck som "vad nu än som är farligt" skapar.

Han håller dessutom fast hästen, vilket jag tycker mig mer och mer se som vanligt förekommande hos honom, att inte lita på hästen utan måsta binda upp ben, eller hållla hästen på kort lina.
När jag arbetar hästar så håller jag långt ut på leadropet. Det ska vara mer än en meter mellan mig och hästen, och leadropet (linan) mellan mig och hästen ska vara ordentligt slak dvs den ska ha gott om lina att backa bort från mig med.
Detta för att ge hästen möjlighet att "fly" från mig. Jag ska aldrig tvinga en häst att vara med mig.

Det man måste förstå är att för att övervinna skräck, måste man ta tag i sin skräck. Ibland måste man komma över en tröskel med en individ genom att utsätta den för det. Det gör de i vilt tillstånd med varandra med så det är inget konstigt för hästen.
Ex från vilt tillstånd är om ledarstoet skickar iväg en unghäst för att kontrollera om vattenhåloet är ok att dricka ifrån. Funkar det så växer hästens självförtroende och den växer som individ (den mognar). Funkar dte inte blir den uppäten av ett rovdjur.
Vi människor skall dock se till att hästen Inte skadar sig, dvs vi får inte utsätta den för fara. Men vi kan dock avgöra ev risker, till skillnad från ledarstoet.

Det Pat försöker göra är att utsätta hästen för något den tycker är läskigt för att den själv ska få inse att det inte är farligt. Dock anser jag att han gör det på helt fel sätt. Tanken är god, resultatet mindre bra pga tillvägagångssättet.

Jag anser att han börjar för nära transporten. Istället skulle han ha börjat längre bort och avancerat därifrån när hästen är bekväm med transporten. Men innan det sjkulle han använt sig av andra attrapper och ingen transport alls för att hästen ska förstå hans signaler, och med hjälp av något den inte är rädd för arbeta upp ett förtroende och en tillit till honom.
Men nu verkar det vara någon sorts kurs han håller... och då måste allt hända under kursdagarna, dvs prestige och pengar.

Istället borde han ha erbjudit att lägga grunden och att hästens ägare sedan skulle ha fått ta fler lektioner/träningstillfällen.

Håller jag kurs kan jag aldrig lova att det blir det resultat hästägaren söker.
Men det blir resultat, även om vi inte går i mål så har vi lagt en del av resan bakom oss.

Ibland är lösningar inte så svåra som man tror. För några år sedan blev jag utringd av en kvinna som hade en häst som av rädsla fastnat inne i boxen. Den hade slagit huvudet i en balk ovanför dörren när den skulle ut, och nu vägrade den få på sig en grimma (som tidigare inte varit ett problem) och bli utledd. Den stegrade och slog då huvudet i en balk ovanför så fort den skulle få på sig grimman. Boxen var inte dens egen, den brukade stå i en box i en annan del av stallet där det var mycket högre i tak men för att få dit den så var hästen tvungen att komma ur boxen först och främst.

Ägaren visade mig vad som hände om hon försökte sätta på grimman, hästen blev spänd och stressade så fort hon visade grimman och vid minsta försök till att sätta på den började hästen småstegra.

Lösningen var att jag tog min repgrimma, som den inte hade någon som helst anknytning till och jag därför inte hade några som helst problem med att sätta på och sedan ställde mig utanför boxen och kallade på hästen med öppen boxdörr. Där stod jag och väntade i en halvtimma utan att lägga någon som helst press på hästen.

Hästen började försiktigt att sänka huvudet och utmanade sig själv, utan att jag bett om något, att gå ut. Det gick ett steg i taget till en början, men när den var halvvägs ute rusade den ut, och ute var den. Inga problem att leda in eller ut den genom sin egen box som inte hade någon balk att slå huvudet i.

I ett läge som hästen var i är det ingen ide, och finns ingen anledning till, att försöka börja etablera ett språk, allt jag behövde göra var att låta hästen själv få ta tag i sitt problem och lösa det själv. Medans jag fanns som enbart en trygghet med minh röst och min attetyd (lugn, trygg och avslappnad).

Jag anser att det är otroligt viktigt att lägga ner tid på en grund. Men också att man läser av vad för behov som finns. Och vilken den bästa lösningen är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024