Sv: Parelli inte så bra?
Som jag skrev, han har tappat sin väg!
Fö försvarar jag inte Pat Parellis, jag anser dock att många av hans elever inte är som han!
I videon ser vi det jag pratade om tidigare, han lägger inte en god grund. Utan måste direkt börja med lastträningen.
När jag lasttränar får mina elever (eller jag själv i vissa fall) arbeta med hästen i många lektioner innan jag ens tar fram en transport.
Det finns inget antal lektioner som är standard innan jag börjar med transportträningen men innan hästen är redo för transport så måste den vara redo för en hel del annat.
Jag ser en hel del missar som Pat gör i videon.
Förutom att han inte lagt ner tid på grunden (förarbete) så att hästen till 100% förstår hans signaler, och accepterar honom som den ledare den själv valt, och känner sig trygg med honom, så ser jag en häst som flyttar runt på honom.
För att inte behöva gå in på mer grundläggande teori så nöjjer jag mig med att säga att hästen flyttar på honom. De som är mer insatta i etologi kan titta på hästens framben. Den knuffar även honom (vilket den inte ska göra när man väl börjar med lastträningen) och framför allt så använder han sig själv som avgränsning till transporten, vilket är livsfarligt, Även för honom...
Han utelämnar något Mycket mycket viktigt, han ger inte någon tankepaus efter att hästen gått över rampen.
En sådan borde ges vid varje övergång, så fort hästen stannat efter rampen. Och en sådan kan vara allt upp till en minut och i vissa fall mer!
Under en tankepaus får hästen fundera igenom vad den just gjorde, och inse att det kanske inte alls var så farligt som den trott. Ger man den tankepauser så får den tid till insikt och det ger otroligt mkt.
Sedan saknar jag approach and retreat. Dvs två steg fram och ett tillbaka. På detta sätt känner hästen aldrig sig trängd. Den var där nyss, så den kan gå ända dit, och sen är Ett steg till inte så farligt. När den tagit det steget så får den stå kvar en sekund (avslappnat) och sedan backar människan hästen. På detta vis får den en eftergift i det mentala tryck som "vad nu än som är farligt" skapar.
Han håller dessutom fast hästen, vilket jag tycker mig mer och mer se som vanligt förekommande hos honom, att inte lita på hästen utan måsta binda upp ben, eller hållla hästen på kort lina.
När jag arbetar hästar så håller jag långt ut på leadropet. Det ska vara mer än en meter mellan mig och hästen, och leadropet (linan) mellan mig och hästen ska vara ordentligt slak dvs den ska ha gott om lina att backa bort från mig med.
Detta för att ge hästen möjlighet att "fly" från mig. Jag ska aldrig tvinga en häst att vara med mig.
Det man måste förstå är att för att övervinna skräck, måste man ta tag i sin skräck. Ibland måste man komma över en tröskel med en individ genom att utsätta den för det. Det gör de i vilt tillstånd med varandra med så det är inget konstigt för hästen.
Ex från vilt tillstånd är om ledarstoet skickar iväg en unghäst för att kontrollera om vattenhåloet är ok att dricka ifrån. Funkar det så växer hästens självförtroende och den växer som individ (den mognar). Funkar dte inte blir den uppäten av ett rovdjur.
Vi människor skall dock se till att hästen Inte skadar sig, dvs vi får inte utsätta den för fara. Men vi kan dock avgöra ev risker, till skillnad från ledarstoet.
Det Pat försöker göra är att utsätta hästen för något den tycker är läskigt för att den själv ska få inse att det inte är farligt. Dock anser jag att han gör det på helt fel sätt. Tanken är god, resultatet mindre bra pga tillvägagångssättet.
Jag anser att han börjar för nära transporten. Istället skulle han ha börjat längre bort och avancerat därifrån när hästen är bekväm med transporten. Men innan det sjkulle han använt sig av andra attrapper och ingen transport alls för att hästen ska förstå hans signaler, och med hjälp av något den inte är rädd för arbeta upp ett förtroende och en tillit till honom.
Men nu verkar det vara någon sorts kurs han håller... och då måste allt hända under kursdagarna, dvs prestige och pengar.
Istället borde han ha erbjudit att lägga grunden och att hästens ägare sedan skulle ha fått ta fler lektioner/träningstillfällen.
Håller jag kurs kan jag aldrig lova att det blir det resultat hästägaren söker.
Men det blir resultat, även om vi inte går i mål så har vi lagt en del av resan bakom oss.
Ibland är lösningar inte så svåra som man tror. För några år sedan blev jag utringd av en kvinna som hade en häst som av rädsla fastnat inne i boxen. Den hade slagit huvudet i en balk ovanför dörren när den skulle ut, och nu vägrade den få på sig en grimma (som tidigare inte varit ett problem) och bli utledd. Den stegrade och slog då huvudet i en balk ovanför så fort den skulle få på sig grimman. Boxen var inte dens egen, den brukade stå i en box i en annan del av stallet där det var mycket högre i tak men för att få dit den så var hästen tvungen att komma ur boxen först och främst.
Ägaren visade mig vad som hände om hon försökte sätta på grimman, hästen blev spänd och stressade så fort hon visade grimman och vid minsta försök till att sätta på den började hästen småstegra.
Lösningen var att jag tog min repgrimma, som den inte hade någon som helst anknytning till och jag därför inte hade några som helst problem med att sätta på och sedan ställde mig utanför boxen och kallade på hästen med öppen boxdörr. Där stod jag och väntade i en halvtimma utan att lägga någon som helst press på hästen.
Hästen började försiktigt att sänka huvudet och utmanade sig själv, utan att jag bett om något, att gå ut. Det gick ett steg i taget till en början, men när den var halvvägs ute rusade den ut, och ute var den. Inga problem att leda in eller ut den genom sin egen box som inte hade någon balk att slå huvudet i.
I ett läge som hästen var i är det ingen ide, och finns ingen anledning till, att försöka börja etablera ett språk, allt jag behövde göra var att låta hästen själv få ta tag i sitt problem och lösa det själv. Medans jag fanns som enbart en trygghet med minh röst och min attetyd (lugn, trygg och avslappnad).
Jag anser att det är otroligt viktigt att lägga ner tid på en grund. Men också att man läser av vad för behov som finns. Och vilken den bästa lösningen är.