Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Nu har jag spammat klart i tråden. Det är dags för mig att gå och sussa.

För närvarande har jag inte något nät hemma (orsaken till att jag svarat alla ikväll) vilket innebär att jag kommer ha svårt att svara på tråden framöver. Men skriv gärna svar ändå. Så får jag svara när det går.
Har ni någon specifik fråga så maila mig så svarar jag när jag kan (jag tror jag har min email på min pres här på buke annars hittar ni den på min hemsida). Min inkorg på buke är full...

Ska upp kl 6 imorgon för att sedan spendera 4 timmar på ett tåg hem, jag ser inte fram emot det... :P

Kan någon kanske uppfinna en portal för snabbare resande???

Värsta är att jag varit hos 2 S.K. erkänt duktiga tränare och sett NHs mörkare sida. Repviftingar osv, you name it. Fruktansvärt tycker jag, reagerade över att 5-6 pers står och nickar instämmande när "läraren" förklarade att man ska vifta bort hästen i ansiktet med repet:o:confused:.
Denna person är lärare för NH utbildningar i Sverige dock inte PNHare utan "vanlig" NHare.

Jag vart bestört efter jag sett detta och åkte därifrån ganska omgående. Den andra begärde jag pengarna tillbaka efter jag sett misshandel av första hästen dom skulle "ta itu med".

När jag ser NH ser jag bara detta och det är folket som man skulle "lita" på.
Din video gav dock mig hopp om en bättre framtid!

Sprid ut den riktiga grunden i NH och vi kan bara hoppas att PNH går i graven snart!

Det jag ser på filmen är inte direkt hästmisshandel, men det ligger på gränsen skulle jag säga, det beror på hur lång tid han höll på.

Det har redan påpekats men jag gör det igen, det mest paradoxala är att hästen inte visar några tecken alls på att vara en svår häst, den skyggar inte ens för transporten.

----------
Jag såg din film och jag tyckte som de andra som kommenterat att den såg trevlig ut, hästen verkade glad och nöjd och ni hade ett fint samspel. Kollade faktiskt på några av dina andra filmer också och de såg också mysiga ut, absolut.

Senast ändrad av en moderator:

Kunde inte låta bli att kika en sista gång innan jag loggar så passar på att svara dig.

Nej jag anser att han gör en hel del fel som jag skrev. Det kanske inte framgick helt. Jag är lite trött så det kan vara så att det var svårt att förstå.

Jag anser att han hoppar över en hel del steg. Han borde inte ta fram transporten övht. i det läge han är i.

Jag Utgår ifrån att det Är svårt att lasta hästen, eller så är han Och hästens ägare fullkomliga idioter... (och det inte för hur de gör det utan för Att de gör det)
Annars undrar jag varför de vill bråka med en häst som är lättlastad??? Det är ju bara korkat.

Jag kan skönja att hästen sneglar lite skeptiskt på transporten just i början av videon. När han leder bort hästen från den. Men det kanske var så att jag såg det för att jag utgick ifrån att den var svårlastad. Och att jag såg vad jag därför förväntade mig att se.

Skulle det varit jag som arbetat med hästen skulle jag gått en helt annan väg.

I vissa sällsynta fall slår en häst helt av, hur snäll den än är, och då kan det behövas mer tydliga signaler, eller tom drastiska åtgärder. Men dessa hästar är väldigt ovanliga. Och att arbeta med sådana ska ske med största försiktighet för att man inte ska bryta ner dom istället. Och "vem som helst" ska deffintivt inte jobba med dom!

Hästen som han jobabr med i videon är inte någon sådan häst imo.
Nu är det förståss en video (alla videor fö) så det är svårt att kunna se helheten. Men jag anser trotts det att han skippat mkt som Jag vill se göras innan en transport (eller tränsning) ens påbörjas.

KL

Någon frågade mig här i tråden vad jag menade med att en rundcorall kan vara lika farlig som en repgrimma, en häst kan bli psykiskt nedbruten av felaktigt arbete i en rundcorall. Det är vad jag menar med att en rundcorall kan vara farlig.
Liksom bettet som med fel hand kan bli skarpt och elakt, så kan en rundcorall bli ett fängelse för en häst som arbetas av en människa som gör fel.

Nu Måste jag sova... god natt =)

Senast ändrad:

Du får gärna PMa mig vilka tränare du varit hos!
Jag har En plats kvar att ta emot ett PM... :P

Natti folks.

Detta händer i filmen.

Det är det jag läser av hästarna i transport filmerna.. Sjuk är Pat att ta betalt för detta utbildnings sätt och jag kommer lägga ner den här disskutionen från min sida.
Jag mår dåligt av den här rena djurplågerin.
Sjukt är det...
Och detta känar han miljader för..

Sen att säga att vi männsikor inte förstår han låter sjukt. De som inte förstår hans utbildnings sätt, de är de som är logiska och kan läsa hästar..

PUNKT slut från min sida..

Den här tråden är jätte bra och det är bra med alla som kämpar för att få upp dessas ögon, säger jag bara..

Du verkar vilja leda en häxjakt på alla som utövar NH på något sätt... Kan du inte bara låta folk hantera sina hästar som de vill? PNH är inte djurplågeri om det utförs på rätt sätt. Jag har sagt det förut: Man kan få folk att tro på vad som helst genom att välja delar av filmer och klipp på nätet. Det behöver inte betyda att det är sanning för det!

Om du hanterar dina hästar som du vill så gör jag det på mitt sätt. Diskutera gärna ditt sätt med likasinnade, så kan väl jag få diskutera mitt sätt utan att såna som du bedriver häxjakt på oss.

Och varför måste det alltid sluta med smutskastning???????:(

Du verkar vilja leda en häxjakt på alla som utövar NH på något sätt... Kan du inte bara låta folk hantera sina hästar som de vill? PNH är inte djurplågeri om det utförs på rätt sätt. Jag har sagt det förut: Man kan få folk att tro på vad som helst genom att välja delar av filmer och klipp på nätet. Det behöver inte betyda att det är sanning för det!

men du tänk så här istället. När grundaren till begreppet PNH misshandlar hästarna och utför sitt sätt (alltså det rätta sättet enligt sin filosofi) så förstår du väll att vi ser lite rött på PNHare.;)
Det som kallas NH förknippas med PP och hans misshandel av hästar efter det som hände i England.

Jag iaf vill inte svartmåla alla NHare som djurmisshandlare dock det jag ser av lärare och grundare gör mig rädd för vad som händer i stallen där ute.

Och varför måste det alltid sluta med smutskastning???????:(

Det pågår ju ingen smutskastning här:confused::confused: allt som sagts är ju dokumenterat och bevisat alltså sanning och inget skitsnack (som det brukar bli på buke jag vet)

Du får gärna PMa mig vilka tränare du varit hos!
Jag har En plats kvar att ta emot ett PM... :P

Natti folks.

Tyvärr sammet så avslöjar jag inte vilka det är. Vill inte få mera skit än jag hittills fått av folk när jag avslöjat det som hänt. Du känner en av dem kan jag avslöja iaf.:)

En sak som jag tänker på när man tittar på filmerna är VAR ÄR ÄGARNA??
Tycker det är dåligt att ingen av dessa vågade gå fram och åtminstone säga att dom skulle ta det lite lugnare eller byta metod.
Jag tycker att det lyser igenom ganska tydligt om vad man tycker e ok eller inte att göra hemma

fårlåt igen cilvil action det va inte meningen att detta skulle vara till dig
håller på att lära mig knapparna här, men nu tror jag att jag kan

men du tänk så här istället. När grundaren till begreppet PNH misshandlar hästarna och utför sitt sätt (alltså det rätta sättet enligt sin filosofi) så förstår du väll att vi ser lite rött på PNHare.;)
Det som kallas NH förknippas med PP och hans misshandel av hästar efter det som hände i England.

Jag iaf vill inte svartmåla alla NHare som djurmisshandlare dock det jag ser av lärare och grundare gör mig rädd för vad som händer i stallen där ute.

Det pågår ju ingen smutskastning här:confused::confused: allt som sagts är ju dokumenterat och bevisat alltså sanning och inget skitsnack (som det brukar bli på buke jag vet)

Självklart handlar det om att hitta en bra tränare. Alla kan inte så mycket som de utger sig för att kunna!

Vill berika denna tråd med lite trevlig lastning med denna här hatade lärare. http://www.youtube.com/watch?v=IQF2wfZmyeE&feature=related Dessa studenter lastar med stil, leker sina hästar som de fått lära sig. Säkert kan någon tolka in att dessa hästar är uttråkade och att man slagit in dem i transporterna. Jag ser hästar som lastas lösa eller i lång lina och som har alla möjligheter att välja en annan väg än den in i transporten. De VILL dock in i transporten. De har fått lära sig att trivas där. Detta är en trevlig syn i mina ögon. Så här var PNH tänkt. Detta är målet jag har med min lastning. Jag har inga problem med att inte andra har det dock. Gör det mig konstig? Vissa anser det!

Jag tycker dock inte vi kan svartmåla PNH som någon sekt. Jag anser att man inte ska läsa böcker bara, eller kolla youtube och sedan göra. Då kan man göra MASSOR av fel, men samma sak gäller all hantering och alla metoder. Detta gör sedan att begreppet urholkas. Märk väl att jag INTE försvarar den ursprungliga videon i denna tråd.

Denna tråd innehåller förutom dokumenterade fakta, folks åsikter. Vad som är fakta och ej här får läsaren avgöra. Jag håller dock inte med dig om att den inte innehåller skitsnack, för somliga attackerar andra för deras åsikter. Ok? Det tycker inte jag. Vi måste kunna diskutera ändå!

Tycker det är dåligt att ingen av dessa vågade gå fram och åtminstone säga att dom skulle ta det lite lugnare eller byta metod.
Jag tycker att det lyser igenom ganska tydligt om vad man tycker e ok eller inte att göra hemma

Antingen så tycker de att detta är jätte bra eller så "vågar" dom inte säga/göra något. Någon skrev tidigare i tråden om en som skulle titta på hennes häst och nån NH tomte kom och viftade upp hästen med ett rep, hon stod handfallen och gjorde inget.
Jag gissar på att hon vart chockad på vad som förekom framför ögonen på henne. Gissar på att detta är samma sak och hoppas på att det inte är att de gillar det de ser.

Ett gammalt ordspråk som kommer till sin rätt här tror jag,
Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig själv, passar in på NH tror jag!
Vill du bli viftad i ansiktet med ett rep så gör det mot din häst annars låt bli! :)

fårlåt igen cilvil action det va inte meningen att detta skulle vara till dig
håller på att lära mig knapparna här, men nu tror jag att jag kan

Ingen fara passade på att svara ändå tyckte det passade in och du har en mycket bra tanke bakom det inlägget! :)

Min kompis häst blev fastbunden, slagen, bremsad och man lade en tröja runt ögonen för att kunna ge den en spruta på ett större djursjukhus (han skulle röntga benen). Det är inte alltid man "vågar" säga ifrån som ung tjej mot äldre "hästkarlar". Kanske samma sak i dessa fall...? Nu är hennes häst iaf livrädd för veterinärer och blir livsfarlig när han ska få vaccination el.dyl. Det går inte att träna bort. Vem har råd att tillkalla veterinär för en sån sak?

Jag tycker faktiskt inte det ser alls trevligt ut, speciellt inte när man sett träningen bakom. Jämför med ponnyn i IronWills film, skillnaden är stor.

Nu vet ju inte jag om Whitaker har kommenterat något om behandlingen av sin häst? Om han inte har det så är det ju ganska skrämmande med tanke på att många ser upp till honom särskilt då många barn/ungdomar, som i sin tur då tycker att detta är helt ok efter som idolen tyckte det. Då har vi ju den där onda cirkeln som vi inte vill ha. Alla vet ju att man härmar sina idoler när man är i en viss ålder men även när man blir äldre, förhoppningsvis har man ju lite mer bakom öronen då så man kan plocka ut det bra från det dåliga.

Självklart handlar det om att hitta en bra tränare. Alla kan inte så mycket som de utger sig för att kunna!

Vill berika denna tråd med lite trevlig lastning med denna här hatade lärare. http://www.youtube.com/watch?v=IQF2wfZmyeE&feature=related Dessa studenter lastar med stil, leker sina hästar som de fått lära sig. Säkert kan någon tolka in att dessa hästar är uttråkade och att man slagit in dem i transporterna. Jag ser hästar som lastas lösa eller i lång lina och som har alla möjligheter att välja en annan väg än den in i transporten. De VILL dock in i transporten. De har fått lära sig att trivas där. Detta är en trevlig syn i mina ögon. Så här var PNH tänkt. Detta är målet jag har med min lastning. Jag har inga problem med att inte andra har det dock. Gör det mig konstig? Vissa anser det!

Jag tycker dock inte vi kan svartmåla PNH som någon sekt. Jag anser att man inte ska läsa böcker bara, eller kolla youtube och sedan göra. Då kan man göra MASSOR av fel, men samma sak gäller all hantering och alla metoder. Detta gör sedan att begreppet urholkas. Märk väl att jag INTE försvarar den ursprungliga videon i denna tråd.

Första gången jag ser PNHs ljusare sida. Dock är detta återigen färdiga produkter, det är en helt annan sak att se detta mot en häst med problem som skall lösas, det är den biten som jag och "alla" anti PNHare stör sig på.
Allt detta som visar supersnälla hästar tränade att göra trix är väldigt trevilgt att se men vi får aldrig se hur de kom dit tyvärr.

Lägger in en efterlysning på en video där vi får se problem lösning på hög nivå utan repviftande eller liknande dumheter. Gärna en riktigt svår häst så vi får se prov på den biten med.

Nej det är inte alltid man vågar säga emot särskilt om det är en känd eller en tränare som alla andra tränar för.
Har själv inte vågat säga något några gånger det är jätte svårt
men efter en väldigt dålig träning för en tränare som jag aldrig mer rider för så resonerar jag alltid såhär: Min häst, min rid tid som jag köpt för dyra pengar dvs jag bestämmer:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar