Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Roliga diskussioner det här, man får verkligen tänka efter vad man tycker egentligen. Nyttigt. :)

Jag tycker inte att man kan göra jämförelserna mellan gp häst och nh-metod sådär direkt.

Pnh/amerikansk nh kommer från kulturen/tider där hästar var arbetsdjur. De användes till att driva boskap m.m. Då gällde det att verkligen ha en lydig häst som reagerade blixtsnabbt på hjälper, annars dog man. Säkerligen har det genom historien funnits många hårda, hemska träningsmetoder "over there". Senare tid har hästtränare tagit fram mildare, mer moderna metoder att träna fram dessa egenskaper hos hästen. Det har sen mynnat ut i pnh/nh fenomenet.

En gp häst kräver lixom helt andra egenskaper. Där vill man ha en häst högt i blod med en explosivitet som kan omvandlas till kapacitet på tävlingsbanan. Det ställer helt andra krav på avel, hantering och ridning av en sån häst, än boskapshästen.

De allra flesta av oss är dock hobby- och motionsryttare som tävlar på lägre nivå. Vi behöver stabila hästar med hovarna på marken. ;) En gp häst "med blod" skulle säkerligen bli ett ohanterbart monster i mina händer. Jag, och många fler med mig, skulle inte fixa att vare sig hantera eller rida den.

Vi som då är hobby- och motionsryttare, var kan vi söka hjälp när vi får problem med hanteringen av våra hästar? Vi föds ju inte med kunskaper om hästhantering. Ridmässigt kan vi få hur mycket hjälp som helst, men hanteringsmässigt? Oftast blir ju svaret "anlita en nh-tränare". Det behövs som sagt, ett mer pedagogoskt utbildningsprogram inom ridsporten i hantering. Se mina tidigare inlägg. Att bara säga att folk är okunniga är att förenkla det lite, kunskaper måste kunna tillägnas på något sätt. För oss vanliga svenssons är det oftast genom kurser.

Jag tycker inte att man kan säga att man generellt är bättre hästmänniskor inom europeiska tävlingsvärlden, än inom amerikanska nh/western världen. Det är två helt olika sätt att använda hästarna på. Och det finns faktiskt dåliga sidor inom BÅDA sidor, även "här hos oss".

Det jag blir irriterad på inom nh-världen det är att man slår sig för bröstet och kallar nh för "icke-vålds", "mjuka", "på hästens villkor" metoder. Det är det inte tycker jag, det förekommer minst lika mycket tvång och våld inom nh:n som inom all annan hästhantering. Se bara på filmerna i tråden. OM "vanlig" hantering är en våldsmetod (som man oftast påstår inom nh:n) är banne mig nh-metoderna också våld. Jag tror att många blir "hjärntvättade" att nh är på hästens villkor, de slutar tänka kritiskt och fundera över metoderna.

Övningarna inom nh:n bygger på varandra. Man börjar från marken, och överför sedan det till ridningen. Nh är ett sätt att träna och hantera hästar - inte magi. Inte något flum om "naturlig hästhantering". Det senare lockar ofta in folk in tokigheter som strasserverkning m.m.

Var och en måste ju, till syvene och sist, fundera över vad just man själv vill med sitt hästeri!

OJ, vad långt. :rofl: Men det går inte att skriva korta inlägg i den här tråden.

Norrland

Nu var du lite rolig för detta var inte en GPhäst i dressyr, utan precis en sdn som tråden handlade om- en sdn som Parellis inte klarade av ens med gravt tvång.

Förövrigt så kommer inte hanteringsprobemen över en natt o det tar då tid att korrigera. Den måste troligen lämnas bort helt o hållet då det oftast beror på ägaren o den lär sig inte heller över en helg.

Inför krav för att få skaffa egen häst så rensas det bort en hel del.

Förstagångsköpare ska inte ha en unghäst- yngre än 8.

Hmm jag hade inte accepterat att min häst gjorde så. Sen är det rätt som du säger att hästen har en mellan läge. Den hade kunnat sticka om den ville men den stannar kvar och springer inte över ryttaren.

Nu är detta en hingstvisning och då ska de vara väldigt taggade och visa upp sej. Elit hästarna är inte för hos vanliga döda för de är väldigt svåra hästar
MEN det kräver att de tas på rätt sätt.

DET ÄR DÄRFÖR som PP inte klarar av halvblodshingsten i början av tråden i filmen. För Elithästarna kräver respekt annars så visar det de. Man kan inte psyka ner de för de är vädligt smarta och låter sej inte psykas ner. De slår av med besked.

Det är därför som vi valigt döda oftas importerar hästar för nästan alla halvblodshästar är väldigt svåra nu för tiden.. De ska ha en taggad järna..

Nu menar inte jag att man ska skaffa en annan häst för att man ska psyka ner den. Men man kanske inte önskar en sånn taggad häst..
Har själv haft en efter Robin Z som vunnit hopp allsvenskan och tävlat i hela europa (inte med mej utan med en annan ryttare)

SKulle PP ta denna hästen hade han blivit rejält sparkad av den behandlingen hästen hade sett rött...
HAn skulle aldrig kunna psyka ner han inte ens efter 5 h skulle han ge sej. ALDRIG!

Eller tänk om han skulle ta sej ann en häst vi hade på skolan. Å hjälp vad slagen han hade blivit.. Den hästen anfallde om man inte behandla han med respekt..

Den hästen PP tar i början i tråden i filmen är linjer va den typ svenska halvblodet och de är inte lätta att psyka ner.

Och inte förstår jag människans vilja att göra det heller..

HÅLLER med det där med att de är tuffa Cow boys varianten... :bow: PP med många flera..

Där i mot gillade vad jag läste om denna person under om oss. En svensk NH människa...
http://www.equerry.se/Hem.html

Filosofi om hästar:
• utgå från hästens naturliga egenskaper och hur den fungerar i naturligt tillstånd.
• Respektera hästen som individ
• Arbeta med minsta möjliga ansträngning
• Framkalla aldrig rädsla hos hästen
• Etablera ledarskap på ett sätt som är naturligt för hästen
• Ömsesidig kommunikation mellan häst och människa
• Det är en dödssynd att kuva en häst, d.v.s. ta ifrån den viljan

Finns det något som skiljer mig från andra "repviftare"? När jag nu för en gångs skull får säga det själv, så skulle det i så fall vara:
• Bättre påläst än de flesta
• Försöker arbeta så systematiskt som möjligt utifrån dokumenterad kunskap
• Har aldrig slagit en häst
• Med år av erfarenhet har jag också insett att den kanske viktigaste orsaken till att så många hästmänniskor får problem med sina hästar är att de slarvar med grunderna. Därför arbetar jag numer mycket med att försöka få folk att vara noggranna med grunderna i stället.

Japp det finns troligen duktiga NH folk, men man ska nog söka sej till de i sverige, sen är inte alla här heller bra..

Har fått för mej att jag i unga år har läst en av hans böcker.. Mycket intressant om att förstå hästen. Kanske därför ahns och mitt tänk passar. Men är inte hellt hundra..

Tycker det är intressant att Du säger att hästen hela tiden har övertaget. Ett intressant sätt att se på tillvaron, vem som bestämmer över vem. Svart eller vitt. Vad är det hos vissa människor som gör att de känner behov av att bestämma över andra, människor och djur?

Låt istället varje individ utvecklas utifrån sina förutsättningar och inte följa någon standard 1 A behandling.

Personligen föredrar jag frihet för båda individerna, och att ingen är kuvad. Jag tycker det är trevligt när hästar får uttrycka sina känslor och inte slaviskt skall följa människans minsta vink.

Axel:bow::bow::bow: för uttryckta åsikter och kul film, fram för mera sånt.

I det här fallet (filmen) så var det människan som var "kuvad":D

Och vem har pratat om att "slaviskt" följa minsta vink....som sagt allting är inte svart elle vitt....tycker bara att det är löjligt att lägga in en film där hanteraren uppenbart "misshandlar" hästen i munnen, samtidigt som hästen tydligt visar att den inte har det minsta respekt för honom (respekt ska vara ömsesidig)...kolla bogarna, vid 0,05 sek, 0,17 sek, 0,40 sek, 0,47 sek, 1,01 sek....och samtidigt dissar man en annan metod som utövas med grimma...

Hur kan du tycka att det är OK att hantera hästen på detta sätt med ett bett i munnen, och i nästa andetag säga att "Jag tycker det är trevligt när hästar får uttrycka sina känslor och inte slaviskt skall följa människans minsta vink"...Hur tänker du då?? Jag skulle ALDRIG utsätta min ridhäst (som jag ju i förtroende vill kunna använda bett på) för denna negtiva erfarenhet av bett....ALDRIG....:confused:

För övrigt brukar min egen häst bocka och leva rövare ganska ofta, men då har jag inte ett bett i munnen som han kan ta skada av, plus att jag har ett lååångt grimskaft som gör det möjligt för honom att "leka" utan att jag hamnar ivägen...:idea:

Det har ingenting med rädsla att göra, bara sunt förnuft och verkligt igenomtänkt horsemanship..

Mitt inlägg var mer generellt. Borde ha skrivit "tävlingshäst", dvs både dressyr och hopp - föralldel även trav och galopp! Jag tror du förstår andemeningen. :-)

Norrland

Skillnaden mellan filmerna är väl uppenbar, i filmen från Flyinge eller var den nu är filmad väljer hästen, i NH-filmen styr människan eller rättare sagt försöker styra:), ergo hästen har inget val.

Ser Du inte ens denna skillnad?

Senast ändrad:

Det du säger är det många NH människor menar, hästen är ett farligt djur som om man inte hanterar den på ett NH sätt inte är att lita på och har övertaget samt är urflippad. Titta på filmen igen. Mannen i fråga vet precis var han har sin häst och hästen i fråga vet precis var han har sin ledare. Lite naiv tycker jag att du är om du tror att ett bett skulle hindra denna fem till sexhundra kilo häst att slita sig eller dra järnet. Vad då sliter och drar?

Som sagt, titta på filmen ordentligt, hästen "knuffar" runt honom med bogarna mest hela tiden, och som svar på smärtan från bettet, så bockar och protesterar den....VAD är det HÄSTEN försöker säga här...?

Kanske: "Ge mig lite frihet för jag är orolig och nervös i denna miljö och behöver lite rörelseutrymme, och snälla sluta dra i bettet det gör ont..."

Det enda hanteraren är skicklig på är att hålla sig från att bli trampad...men jag antar att han övat sig mycket...:angel:

Håller med dig..:) Filmen på hingstvisningen visar en häst som har överskottsenergi och som bara vill bort från människan för att få utlopp för sina känslor. Bettet i munnen är det enda som håller den kvar.. Jag jobbar mycket med psykologi/horsemanship (använder mig aldrig av ordet nh, då jag tycker mark jobbet är styrka, smidighet, lyssna på mig, psykologi) med mina och andras hästar och de är pigga, glada, vakna men visar respekt för mig så som jag visar dem respekt.

Skillnaden mellan filmerna är väl uppenbar, i filmen från Flyinge eller var den nu är filmad väljer hästen, i NH-filmen styr människan eller rättare sagt försöker styra:), ergo hästen har inget val.

Ser Du inte ens denna skillnad?

Nej faktiskt inte, jag förstår inte skillndaden på att hålla fast en häst med ett bett (som skapar smärta inuti munnen) eller på att hålla fast den med ett rep runt benet....det är fortrarande "hålla fast" bara att det ena skapar mer smärta än det andra....jag skulle inte välja någotdera...:confused:

Det är viktigt att hitta övningar inom alla grenar som hästen tycker är roligt. Det handlar inte om att styra och ställa utan att respektera varandra.. Det är ett gott horsemanship.

Vad är skillnad mellan att be hästen hoppa hinder, gå skänkelvikning eller att förflytta bakdelen från marken eller att rygga..

Människan är ändå den som bestämmer inom alla discipliner..

Skulle hästen få bestämma allt, så skulle den gå ute på ängen och tugga gräs;)

Håller med dig..:) Filmen på hingstvisningen visar en häst som har överskottsenergi och som bara vill bort från människan för att få utlopp för sina känslor. Bettet i munnen är det enda som håller den kvar.. Jag jobbar mycket med psykologi/horsemanship (använder mig aldrig av ordet nh, då jag tycker mark jobbet är styrka, smidighet, lyssna på mig, psykologi) med mina och andras hästar och de är pigga, glada, vakna men visar respekt för mig så som jag visar dem respekt.

Eller hur, jag jobbar/tränar på liknande sätt....kallar det heller inte NH...inte den jag tränar för heller...men det finns många likheter...det sticker jag inte under stolen med....och som sagt...om hästen inte visar respekt....då har man själv misslyckats med respekten (förtroendet) någonstans....det tycker jag gubben på videon tydligt visar....kanske även Parelli har misslyckats med detta...vad vet jag...:angel:

Som sagt, titta på filmen ordentligt, hästen "knuffar" runt honom med bogarna mest hela tiden, och som svar på smärtan från bettet, så bockar och protesterar den....VAD är det HÄSTEN försöker säga här...?

Kanske: "Ge mig lite frihet för jag är orolig och nervös i denna miljö och behöver lite rörelseutrymme, och snälla sluta dra i bettet det gör ont..."

Det enda hanteraren är skicklig på är att hålla sig från att bli trampad...men jag antar att han övat sig mycket...:angel:

Jag tror att DU ska titta på filmen igen. Hästen knuffar inte runt honom, den laddar och bockar och det är bara det uttryck energin tar sej inte alls för att den rycks i munnen. Hästen håller hela tiden avståndet till honom och huvudet är förhållandevis still. Precis som en väluppfostrad häst som är överladdad skulle kunna göra i ett sånt sammanhang. Ville den verkligen tränga skulle den springa över honom lätt som en plätt men det gör den inte och det vet hanteraren. Han kan tillåta hästen att showa lite. Måste inte har kadaverdisciplin för att känna sej som "ledare". Han klarar av hästen utmärkt ändå. DET är poängen.

om du lyssnar på speakern så hör du att det är det här man vill ha i hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Du bekräftar det jag har trott hela tiden.

Man tror att hästen är ett vilt djur- rovdjur som vill en illa.

Sluta att ta det så allvarligt o börja förstå sig på hästar.

Nej, man har bara lite sunt förnuft och kunskap om hur hästar är funtade. DÅ kan man också förstå hur dom tänker...gubben på filmen "tänkte väl inte på" konsekvenserna av sitt agerande med bettet i munnen på hästen...och inte kunde han se vad hästen försökte säga heller...:angel:

Jag tror att DU ska titta på filmen igen. Hästen knuffar inte runt honom, den laddar och bockar och det är bara det uttryck energin tar sej inte alls för att den rycks i munnen. Hästen håller hela tiden avståndet till honom och huvudet är förhållandevis still. Precis som en väluppfostrad häst som är överladdad skulle kunna göra i ett sånt sammanhang. Ville den verkligen tränga skulle den springa över honom lätt som en plätt men det gör den inte och det vet hanteraren. Han kan tillåta hästen att showa lite. Måste inte har kadaverdisciplin för att känna sej som "ledare". Han klarar av hästen utmärkt ändå. DET är poängen.

Som sagt, titta igen på dessa tider (bogarna) 0,05 sek, 0,17 sek, 0,40 sek, 0,47 sek, 1,01 sek...och bockningarna kommer direkt efter....

Enbart det FAKTUM att hästen har ett bett i munnen när den rör sig så här "yvigt" gör att det "rycks och slits" i munnen på den efter som han har så korta tyglar...sedan SER man faktiskt att när hästen börjar "trycka" med bogen...då tar "ledaren" tag i tygeln...sen kommer bockningarna som ett brev på posten....:angel:

om du lyssnar på speakern så hör du att det är det här man vill ha i hästen.

Verkligen olyckligt i så fall, stackars häst....tror inte DEN skulle hålla med...

Jag reagrerar faktiskt inte på själva bocknignarna...fick hästen längre lina och ett snällare huvudlag....skulle den förmodligen sluta bocka ganska snart ändå...och inte skulle den behöva "tränga" med bogarna heller....:idea:

“Little problems people ignore lead to bigger problems they can’t ignore.”
Bill Dorrance

Måste bara tillägga, vem är det som håller avståndet?....titta noga på sekvensen 0,41 sek och framåt.....han blir helt enkelt "knuffad" in mot mitten...rätt bra teknik har han ändå..."ledaren"....att hålla undan fötterna...

Senast ändrad:

Vi ser olika saker. Ville hästen springa över honom hade den gjort det. Ett bett hade inte hindrat den...

Hästen har lite mer nerv än en hobbyhäst, den mår inte dåligt för det....en laddad häst måste inte vara olycklig....
En sån häst kan hoppa runt utan att för den skulla varken springa ner någon eller slita och dra i bettet. Det ÄR inte en ouppfostrad hobbyhäst, den vet ramarna. Och tar ut svängarna inom ramarna för den situationen.

Jag vill inte att hästar hoppar runt så när jag leder dom. Men jag vet att i vissa lägen kan en häst ha mycket svårt att hålla sej på mattan. Den kan få ta något hopp så länge den håller sej inom ramarna. Det ändrar inte mitt ledarskap i förhållande till den hästen.

Vi ser olika saker. Ville hästen springa över honom hade den gjort det. Ett bett hade inte hindrat den...

Hästen har lite mer nerv än en hobbyhäst, den mår inte dåligt för det....en laddad häst måste inte vara olycklig....
En sån häst kan hoppa runt utan att för den skulla varken springa ner någon eller slita och dra i bettet. Det ÄR inte en ouppfostrad hobbyhäst, den vet ramarna. Och tar ut svängarna inom ramarna för den situationen.

Jag vill inte att hästar hoppar runt så när jag leder dom. Men jag vet att i vissa lägen kan en häst ha mycket svårt att hålla sej på mattan. Den kan få ta något hopp så länge den håller sej inom ramarna. Det ändrar inte mitt ledarskap i förhållande till den hästen.

Fast rycka i bettet är rycka i bettet oavsett vem som tittar, frågan är bara vad man vill se, eller vad man är "drillad" att se....eller hur mycket kunskap man har om bettets verkan på gommen och/eller lanerna...och att det inte krävs särskilt mycket muskelstyrka för att skapa smärta...en del hästar stänger av och går emot....andra jagar upp sig och laddar ur precis som hästen på filmen gör...

Varför använder man bett här öht i en sån här situation..??

En häst som uttrycker sig som på filmen är uppjagad pga av att flyktinstinkten är triggad.....samtidigt har man bundit ihop den med inspänningstyglar och håller fast den i bettet så att den INTE KAN FLY.....motsägelsefullt och osjysst....min Quarter skulle bete sig lika dant och han blev utsatt för något dylikt...så det är inget specifikt för just "fullblod" eller hästar med lite mer "nerv".....

...sen sitter ni här och dissar viftande grimskaft...:eek:

Tycker det är beklämmande om detta är hur "proffsen" jobbar...förstår då att hobbyryttare vänder sig till NH....

Det är hur lätt som helst att få en häst att utföra den typen av lastning, utan negativ förstärkning eller viftande med rep.
Min egen ponny är ett exempel på det. Nu filmade jag aldrig när hon var som svårast, dvs. slet sönder grimmor osv. Men visst springer hon in i släpet nu.

Ja och jag hade blivit av med ansiktet om jag viftat med ett rep eller knutit fast min häst ben i hennes mun.
Jäklar vad det hade slagit slint i skallen på henne då. Hon har hög integritet, Hon accepterar inte att bli dominerad,
så jag försöker inte ens med de dumheterna.

Ömsesidig respekt kallas det. Jag biter inte min häst, hon biter inte mig - om vi förstår varandra och respekterar varandra.

Jag tycker det är beklämmande att se hur du tycker repviftande och djurmisshandel är bättre än att låta en häst leka av sig.
Visst den har inspänningar på sig och bett i munnen, men inspänninarna är inte hårt spända och bettet är verkligen inte skarpare
än rycken många av "Nh-människorna" ger hästarna i de bedrövliga repgrimmor som används.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30