Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Lägger till.

Jag tror att många har glömt bort det faktum att det inte bara är hästen som ska visa respekt för sin människa. Människan
måste visa sin häst respekt. Jag tror inte att hästar litar på sin människa förens människan visar att denne litar på sin häst.

Min häst får busa, jag Litar på att hon inte kommer att skada mig. Jag Litar på att hon inte drar med mig när vi rejsar i full galopp
barbacka i enbart grimma på terrängbanan. Jag Litar på att hon inte sparkar mig när jag hanterar henne. På det viset känner hon
sig trygg hos mig, någonstans måste tilliten börja, och jag tror inte att den kommer att finnas där om allt man gör är att skrämma
hästen och tvinga den att flyttas runt och domineras (aka tryckas ner i "skorna" så att den inte vågar göra något.)

Ja det är rätt vanligt har jag märkt att man tror att en häst som uppför sig så måste må dåligt och ha ont - om man inte är van vid den sorten.

För att den egna hobbyhästen skulle må dåligt om den exploderade så.

Olika typer av hästar, men självklart kan det ockå finnas andra förklaringar som att den inte varit ute och rastats av innan, att den vet att det är uppvisning och tävling i luften och blir superladdad av det, att man kanske medvetet vill visa den sån, vad vet jag?
Det finns mängder av tänkbara skäl och framförallt att hästen är en lättexplosiv sort. Den måste inte ha ont och den måste inte må dåligt:cool:

Vi har haft en hopphäst som var sån, bara tanken på tävlingsmiljön fick igång henne, men det var inget stort problem eftersom hon visste ramarna och det enda hon ville var att snabbt nog komma in och få hoppa, då var hon lugn och koncentrerad som en filbunke. Hon fick vara sån. Det fanns inget behov av att ändra hennes sätt att vara eller börja härja runt för att få henne annorlunda. Vi tyckte om den personlgheten som hon var. HOn var lätthanterad men explosiv. Krävdes det så höll hon sej på mattan. Men man måste inte ge sej på och ändra en hästs hela personlighet.:crazy:

Det är därför som vi valigt döda oftas importerar hästar för nästan alla halvblodshästar är väldigt svåra nu för tiden.. De ska ha en taggad järna..

Det här anser jag är helt fel. Jag träffar mååånga halvblodshästar varje år. Och inte är det många halvblod som är särskilt svåra. De allra flesta är väldigt trevliga individer faktiskt. MEN däremot finns det mer eller mindre rutinerade ryttare. Ryttares knaggliga kunskaper är inget som hästarna ska lastas för. Det finns ryttare som tycker att allt annat än lobotomerade zombies är "svåra".

Tror du på fullt allvar att ett bett skulle kunna få stopp på 600-700 kg häst?

Tycker du det är OK med aggressiva ryck i ett rep som sitter i en repgrimma på hästen? Att dessutom vifta med repet i ansiktet på hästen?

Jag tycker det är en milsvid skillnad på hingsten i denna film jämfört med NH-hästarna i tidigare filmer i tråden, faktikst. Det är en väldig skillnad i uttryck hos hästarna. Hingsten är glad och laddad, medan NH-hästarna samtliga ser förvirrade och stressade ut och DESSUTOM samtliga är väldigt rädda om sina huvuden.

Han är så snygg den hästen
men jag hade gärna sett honom utan inspäningstyglarna den dagen och i lite mer rörelse
men har var ju bara så laddad man fick sig ett gott skratt istället

Tycker du det är OK med aggressiva ryck i ett rep som sitter i en repgrimma på hästen? Att dessutom vifta med repet i ansiktet på hästen?

Tycker du att det är OK med att slita och dra i hästens mun med ett bett?

Det säger väl sig själv att ingen tycker att det är okej att slita och dra i hästarna, även om vi uttrycker oss på olika sätt i denna frågan så tror jag att vi alla vill ha en harmonisk häst med ömsesidig respekt.

Skrev ju innan att jag inte va någon nh fantast men när jag tänkte efter lite så skulle jag inte skrivit så.
Jag tycker inte om den sidan av nh som vi har sett på dom tidigare filmerna vifta med rep i hästens ansikte och så vidare. Det finns bra nh och det är det en bra hästmäniska håller på med varje dag dvs tar hand om och utvecklas med sin häst, oavsett om man håller på med hoppning på elit nivå eller är hobby ryttare. Jag menar inte att PP inte tar hand om sina hästar det gör han säkert, men jag vill ha lite mer känsla och respekt för hästen innan jag kan tycka att det är bra. Hästen är ju ett flyktdjur och vi är i grund och botten rovdjur, men vi har ju kommit så långt i utvecklingen att vi inte behöver bete oss som sådana, gör vi det hur ska då hästen kunna respektera oss?

PRECIS vad jag också tycker! Jättebra skrivit.

Många har svårt att förstå att dessa "NH" fantaster kanske inte tycker att allt PP gör är skitbra. Utan nämner man "NH" så dyrkar man automatiskt PP och skapar sekter hit och dit.

På vilket vis tycker du att hästarna i de NH-filmer (eller PNH) visar på harmoni och förtroende?

Ja precis!!

Alla börjar ju med sin nh träning eller som dom flesta skulle kalla det: Sin häst hantering när man köper sin häst eller när det lilla fölet föds.Och det sker ju på så olika vis, (alla vill ju inte kräva samma sak av sin häst) Men allt går ju i slutändan ut på att man vill ha en häst som är lycklig och är nöjd med det den gör. Vissa hästar är som tex Roven xx pigg och alert, och vissa är mer åt det lugna hållet. Där gäller det ju för oss människor att se till varje hästs individ och hitta ett bra hanteringssätt som passar just dom, bara för att jag har haft ett utbildningsätt mot en häst så kanske jag måste byta sätt helt mot nästa, det är det som gör var och en till en bra "nh" utövare, visst man kommer att göra misstag men man lär sig, ingen föds ju häst kunnig:)

Man kan även se det såhär:

Jag tycker det är nh att Roven går in i ridhuset och showar o leker när det är fullt av "rovdjur" runt om kring honom som dessutom för en massa oljud. DET är en häst som har förtroende för sin ledare!!

Så sant som det är sagt! Jag väljer ett hanterings/ridsätt som passar mig och min häst, medans en annan vill hantera/rida sin häst på ett annat sätt. Vi har ju som sagt olika "krav" på våra hästar. Skulle jag och min häst tvingas börja tävla i hoppning varannan helg så skulle ingen av oss trivas med det, medans ett annat par inte skulle trivas att hantera och rida som jag gör:)

Om du läser igenom tråden så ser du att det finns ganska många filmer utlagda vid det här laget.

Ja, det var därför jag frågade. Nej, jag anser inte att de hästar med PP ser särskilt harmoniska ut. Men det har jag inte heller påstått.

Hittade denna:

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

Är ingen nh fantast men detta ser faktiskt trevligt ut

Hästen är inte rädd om huvudet och leker med sin handler

Hästen är inte rädd om huvudet efter som han aldrig har använt sin morotspinne där alla rörelser använder han mot bogen (vilket jag tror är vad man ska göra). Tycker detta ser riktigt fint ut hästen lysnar på minsta lilla rörelse. TOM när han lägger hästen ner ;) :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.