Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

:bow::bow::bow:

En hund är ju inte heller gjord för det vi har dom till idag:idea:
Jo en del.
Man skaffar sig inte en brukshund som kräver mkt arbete o motion om man bara tänker öva konster med den- en pudel kan man ta.:devil:

Ursprungligen postat av speedie
För mig är förtroende att hästen faktiskt gör det jag ber den om oavsätt om vi är hemma eller på en tävling, brister det någonstans så får jag helt enkelt träna mer på förtroendet. Det krävs stort förtroende av både häst och människa att gå in i ett fullsatt ridhus tex och få hästen att göra det man så länge tränat på hemma, går det inte då ja då får man ransaka sig själv och inte hästen.
Men snälla. Ge hästen en chans att skaffa sig erfarenheter. De kan o ska inte vara fullfjädrade hästar i en icke naturlig miljö.

Om man åker ut några gånger just för att få lära sig med en ryttare som inte sk..er på sig, så går det fort.

Man hör ju att det beskrivs som läskigt. Klart att hästen känner av det.
Negativa erfarenheter för att människan inte är trygg i sig själv. Hem o drilla... hästen.

Senast ändrad:

Ursprungligen postat av speedie
Men snälla. Ge hästen en chans att skaffa sig erfarenheter. De kan o ska inte vara fullfjädrade hästar i en icke naturlig miljö.

Om man åker ut några gånger just för att få lära sig med en ryttare som inte sk..er på sig, så går det fort.

Man hör ju att det beskrivs som läskigt. Klart att hästen känner av det.
Negativa erfarenheter för att människan inte är trygg i sig själv. Hem o drilla... hästen.[/QUOTE]

Läste du mitt inlägg??

Jag menar såklart inte att man ska förvänta sig av varken häst eller ryttare att allt ska sitta första gången man är utanför gårdsplanen.

Jag skrev att man ska ransaka sig själv och inte hästen för oftast är det ju just vi som blir mer nervösa än hästen skulle ha blivit med tex en ryttare som ät van vid att åka iväg.

Ja o av just den anledningen ska inte människan vara orutinerad o osäker o göra unghästen likadan.

En blind leder en blind. Vad kan bli bra av det?
En åk 3-elev ska lära sig av sin klasskamrat.

Skaffa en äldre van häst o skaffa först egen rutin- var hästens läromästare eller ledare som ni kallar det.

Man kan väl kalla det ledare om man vill

jag vill ha den respekt tillbaka som jag ger min häst,

Det har du givetvis rätt i, men natural horsemanship marknadsförs som ett sätt att hantera hästar som gör att de frivilligt gör dessa konster utan någon form av tvång eller våld, vilket skulle visas av uppvisningar med lös häst. Det är kärnan i budskapet, hästen gör alla dessa konster för att den tycker så mycket om sin ledare och har ett sådant förtroende för denna.

Och det är en stor bluff, i varje fall när det gäller det största namnet, PNH, vilket bevisas av filmerna.

I den här filmen gör hästen inte en enda rörelse utan kommando, och det är för extrem disciplin med en lös häst för att i varje fall jag inte skall bli misstänksam.

Varför är den där frågan om hästens "utmanövrering" av människan så viktig för dig? Det intresserar mig att få reda på, för jag förstår inte riktigt.

(Jag undrar detta oavsett om det "egentligen" är sant att det sker, det är inte min fråga om det sker eller inte.)

Varför är den där frågan om hästens "utmanövrering" av människan så viktig för dig? Det intresserar mig att få reda på, för jag förstår inte riktigt.

(Jag undrar detta oavsett om det "egentligen" är sant att det sker, det är inte min fråga om det sker eller inte.)

Den är viktig för hästen, inte för mig, eftersom det är enda sättet för hästen att få den frihet den är berövad. DET behovet (att försöka utmanövrera) har hästen fått tack vare "ledarens" bristande kunskaper om hur en häst är funtad.

Försöker man "hålla" i en häst....så försöker den "komma loss". Ger man den frihet så behöver den inte komma loss och "ledaren" behöver inte "hålla" i heller.

Det är skillnad på att "leda" och "leda" som du kanske förstår...:idea:

Tror man på fullt allvar att hästen "glömmer" uppvisningserfarenheten av bettet...för att sedan i "ridsituationen" plötsligt "gilla" bettet....ha förtroende för bettet....ha förtroende för handen...?

Ja du...nu vet inte jag vad du har för erfarenhet av detta men finner det tveksamt att en häst hoppar 1,40 som Roven utan "förtroende för handen"

Jag ser en häst som brallar i "ramen" han fått

Vad som visas i TS inlägg vet jag inte...kvacksalvare på makttripp

Jodå, hästar kan prestera både det ena och det andra "trots" slitande och dragande i munnen. Titta bara på den här filmen....hästen hålls igen (hårt) genom hela ritten...mot slutet slits t.o.m. tygeln av, hästen "hoppar" ändå....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=3doU4evTxiE

Här är en annan....i stort sett lika illa behandlad "mun"....funkar tydligen det med....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=cg3s-_sAltg&feature=related

Hästarna på dessa filmer gör vad dom kan för att undkomma ryttarens hand, utan att lyckas, ändå hoppar dom...man ser tydligt att hästarna försöker "gapa" för att undkomma, men det går ju inte....det ser nosgrimman till...:eek:

Dessa hästar har "opposition reflex problems"...dvs dom "håller emot" och "trycker på" i tygeln/bettet/handen...istället för att ge efter och slappna av i nacken...men jag förstår dem (hästarna alltså)...ryttarna verkar inte ha en blekaste aning om hur man hanterar en hästmun...

Men som sagt, hästar presterar uppenbart oavsett hur illa behandlade dom blir..:angel:

Den är viktig för hästen, inte för mig, eftersom det är enda sättet för hästen att få den frihet den är berövad. DET behovet (att försöka utmanövrera) har hästen fått tack vare "ledarens" bristande kunskaper om hur en häst är funtad.

Försöker man "hålla" i en häst....så försöker den "komma loss". Ger man den frihet så behöver den inte komma loss och "ledaren" behöver inte "hålla" i heller.

Det är skillnad på att "leda" och "leda" som du kanske förstår...:idea:

Du tog orden ur mun på mig :laugh:
Det var ett klokt svar av dig..
Hästen skall följa den slaka linan inte hållas hårt, fria rörelser vill vi ha:love:

Jodå, hästar kan prestera både det ena och det andra "trots" slitande och dragande i munnen. Titta bara på den här filmen....hästen hålls igen (hårt) genom hela ritten...mot slutet slits t.o.m. tygeln av, hästen "hoppar" ändå....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=3doU4evTxiE

Här är en annan....i stort sett lika illa behandlad "mun"....funkar tydligen det med....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=cg3s-_sAltg&feature=related

Hästarna på dessa filmer gör vad dom kan för att undkomma ryttarens hand, utan att lyckas, ändå hoppar dom...man ser tydligt att hästarna försöker "gapa" för att undkomma, men det går ju inte....det ser nosgrimman till...:eek:

Men som sagt, hästar presterar uppenbart oavsett hur illa behandlade dom blir..:angel:

Dessa fantastiskt snälla djur, fan att de inte säger ifrån. Om hästar inte vore bytesdjur, utan skrek av smärta, skulle hästsporten vara en helt annan än den är idag.

Stackars snälla hästar:crazy::cry::cry:

En häst som misshandlas med bett på det sätt du anklagar visaren ifråga för, ja, den hästen kan inte ridas så mjukt och fint som sedan sker, med en så lätt kontakt med handen. Hästar som misshandlats med bett är mycket rädda för att sedan överhuvudtaget söka någon kontakt alls med handen. Vad vet du själv om bett kan man undra? Har du överhuvudtaget någonsin sett en häst som verkligen har riktigt riktigt dålig erfarenhet av bett? Av det du skriver så tror jag inte att du har det faktiskt.

Visaren av R har dessutom full koll på var R är. R försöker inte alls manövrera ut sin visare, hade han velat det så hade visaren stått sig slätt. Men det sker inte. Sedan kan man tycka vad man vill om "laddningen". Personligen hade jag hellre sett R visa sina gångarter än en massa "hopp och tjo flöjt". Men, shit happens. Och många många gånger hellre detta än stressade och huvudskygaa hästar utsatta för PNH.

"NH-utövare använder i alla fall grimma". Herregud! Är grimma och repgrimma verkligen samma sak för dig? Eller anser du på fullt allvar att det inte är så farligt att rycka och slita i en repgrimma? "För det är ju i alla fall en grimma"? Jösses!

Med grimma menar jag repgrimma...hursom är det ett verktyg som verkar UTANPÅ hästens kropp...att rycka i en grimma, en repgrimma eller ett bett...är ALLTID onödigt "hårda tag" men en grimma/repgrimma som sitter utanpå KAN INTE orsaka lika mycket skada som ett bett.

Dessutom behövs mkt mer "muskelkraft" för att uppnå samma effekt med en grimma som med ett bett....detta blir många "lurade" av....och trots att hästen försöker "tala om" hur den upplever det....så ser människan inte "problemet"...ja man stänger ju oftast igen munnen på hästen också, med en nosgrimma för säkerhets skull...:angel:

Sen vet jag inte om jag håller med dig om att det ser särskilt fint och mjukt ut i ridfilmen, den visar på samma tendenser även där..."drar sig undan"...och..."trycker på" (opposition reflex =mottryck)...antar att det inte är "den" sortens "kontakt" man menar att hästen ska söka...:angel: Men klart bättre än dom två andra jag lade in...

Den sortens "kontakt" jag menar att hästen ska söka bygger på att ryttaren har känsla för eftergift...och att hästen är mjuk och avslappnad i nacken....inte mer eller mindre "drar ryttaren ur sadeln eller över hindret"...om ryttaren istället sträckte fram sina händer och hoppade hindret "tillsammans" med hästen...skulle hästen bli mycket gladare...:idea:

Med grimma menar jag repgrimma...hursom är det ett verktyg som verkar UTANPÅ hästens kropp...att rycka i en grimma, en repgrimma eller ett bett...är ALLTID onödigt "hårda tag" men en grimma/repgrimma som sitter utanpå KAN INTE orsaka lika mycket skada som ett bett.
Nja! bara för att det verkar utanpå betyder det inte att hästen skulle kunna skadas mindre.Just repgrimman dessutom ligger an på flertalet ytliga nerver vilket nog är väldigt smärtsamt vid ryck i repgrimma .Regrimman påverkar dessutom fler nervgrupper och muskler än ett bett gör, så jag tror att missbruk av både bett och repgrimma är precis lika illa faktiskt.Finns ju en anledning om man säger så, att hästen är mer lättmanuvrerad i en repgrimma än en vanlig grimma tex.En vanlig grimma tryckfördelar vilket repgrimman inte gör.

Nja! bara för att det verkar utanpå betyder det inte att hästen skulle kunna skadas mindre.Just repgrimman dessutom ligger an på flertalet ytliga nerver vilket nog är väldigt smärtsamt vid ryck i repgrimma .Regrimman påverkar dessutom fler nervgrupper och muskler än ett bett gör, så jag tror att missbruk av både bett och repgrimma är precis lika illa faktiskt.Finns ju en anledning om man säger så, att hästen är mer lättmanuvrerad i en repgrimma än en vanlig grimma tex.En vanlig grimma tryckfördelar vilket repgrimman inte gör.
Håller med här! Hade inte repgrimman haft effekt vid hantering av hästen (i den form PNH och några till använder repgrimman) så hade man använt vanlig grimma eller halsring eller något istället. Grimma är alltså inte att likställa med repgrimma (eller bett för den delen).

Du bör nog läsa på lite om repgrimma. Det är ett oerhört skarpt verktyg.

Fast inte lika skarpt som ett bett...men det är klart vill man orsaka skada så kan man det även med en repgrimma, ja t.o.m. med med knytnäven..:angel:

En repgrimma är klart skarpare än ett vanlig grimma...men det var inte det jag syftade på...:angel:

Är det inte riskabel med en repgrimma och rep om hästen skulle bli skrämd och slita sig? En repgrimma lär väl inte gå av i första taget. Eller finns det någon form av säkerhetsknut som kan lösa ut?

Jag vet inte om jag missförstår dig eller om du missförstod min fråga.

Jag tänkte ungefär: Om vi för resonemangets skull antar att hästen faktiskt försöker manövrera ledaren, så undrade jag alltså inte över poängen med detta ur hästens perspektiv, utan det jag undrade är varför det gör så mycket om så är fallet, enligt din uppfattning?

Om människa och häst, för resonemangets skull, går och småknuffas lite om utrymmet, och hästen för övrigt presterar väl etc, varför är det där manövrerandet då ett problem?

Håller med här! Hade inte repgrimman haft effekt vid hantering av hästen (i den form PNH och några till använder repgrimman) så hade man använt vanlig grimma eller halsring eller något istället. Grimma är alltså inte att likställa med repgrimma (eller bett för den delen).

Jag har inte likställ någotdera vad gäller skarphet...tvärtom...bett är skarpare än repgrimma....repgrimma är skarpare än vanlig grimma....vanlig grimma är skarpare än halsring...halsring är skarpare än ingenting...:p

Det jag menar är helt enkelt att bett är det skarpaste verktyget och även är det verktyg som missbrukas mest.....i okunskapens namn......för när dom andra verktygen missbrukas, dom som sitter utanpå, då SYNS det verkligen att man "tar i"....

*kl*
Hästar är mästare på att dölja smärta....det ligger i deras natur, en medfödd instinkt...eftersom det är ett tecken på svaghet...utgör ett hot mot sig själv och flocken....drar till sig rovdjur...

Det är därför man måste ha KUNSKAP om hästar (och framför allt bettets verkan och användning om man tränar/rider med ett sånt) för att kunna bilda sig en uppfattning i huruvida hästen uttrycker "smärta" och "obehag" eller bara är glad och sprallig....:confused:

Jag vet inte om jag missförstår dig eller om du missförstod min fråga.

Jag tänkte ungefär: Om vi för resonemangets skull antar att hästen faktiskt försöker manövrera ledaren, så undrade jag alltså inte över poängen med detta ur hästens perspektiv, utan det jag undrade är varför det gör så mycket om så är fallet, enligt din uppfattning?

Om människa och häst, för resonemangets skull, går och småknuffas lite om utrymmet, och hästen för övrigt presterar väl etc, varför är det där manövrerandet då ett problem?

Du missade poängen... Hästen har inget behov av att utmanövrera "ledaren" i det scenariot....en häst som det INTE HÅLLS I behöver inte komma loss....:D

Jag har inte likställ någotdera vad gäller skarphet...tvärtom...bett är skarpare än repgrimma....repgrimma är skarpare än vanlig grimma....vanlig grimma är skarpare än halsring...halsring är skarpare än ingenting...:p

Det jag menar är helt enkelt att bett är det skarpaste verktyget och även är det verktyg som missbrukas mest.....i okunskapens namn......för när dom andra verktygen missbrukas, dom som sitter utanpå, då SYNS det verkligen att man "tar i"....

Å andra sidan är det är nog få ridskolor som specialtränar sina elever i hur de skall göra för att rycka med maximal kraft i tyglarna heller som vi såg i PNH-instruktionsfilmen.

Hittade info på en NH-hemsida och både repgrimma och arbetsrep "får aldrig gå av".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte