Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Du har fel när det gäller repgrimmor. De är inga "snälla" grimmor överhuvud taget.

Kommer tyvärr inte ihåg vad som är det exakta problemet med repgrimmor, om det är så att de ligger på vissa punkter eller om det är något annat. Däremot vet jag att man förr var mycket noga att tala om för elever som köpte repgrimmor att de inte fick användas hur som helst, definitivt inte uppbunden. Vad jag förstår fungerar den som en korrigeringsgrimma eller vad man nu skall kalla det för, och vid minsta tryck, inte ryck, så gör det ont på hästen och därav skall hästen gå framåt. Också superviktigt att repgrimman verkligen är anpassad till hästen och att det är en bra grimma, finns tydligen en massa skitrepgrimmor i handeln.

Vad gäller bett var det en intressant artikel i senaste ridsport om bettets påverkan på unghästar, en studie som hade gjorts där hästen själv mer eller mindre fick välja. Å andra sidan missade väl studien att bettet endast är ett kommunikationsverktyg och nödvändigt i vissa sammanhang, har svårt att se hopptävlingar utan bett:). Likaså hingstvisningar.

Tyvärr, Nick Skelton rider uselt....han drar och sågar....och hästen visar tydliga tecken på "opposition reflex"...vilket är resultat av en felaktig hantering av tyglarna (=ingen eftergift, händer även med en repgrimma om man hanterar den fel)...den gapar också väldigt mycket...eller egentligen försöker gapa (den har ju nosgrimma)...DET är dessutom ett tecken på att hästen har obehag (=smärta). Kolla särskilt vid 2.36 c:a, där hästen "rycker" upp huvudet gång på gång för att undkomma bettet...och vid 2.54, inför vattenhindret....:cry:...

Om man vet hur ett bett funkar....så förstår man också varför hästen gör så...och kan man inte få "stopp" på hästens framfart på annat sätt....ja då bör man nog byta inriktning...

Ryttaren (John Ledingham) på den film som du lade in tycker jag däremot bättre om...inget mottryck...inget gapande....och inget sågande...hästen är i balans mentalt....triggad att hoppa...och väl förberedd....

Sen kan jag tycka att även han använder för mycket tygel...men så rider jag enligt ett helt annat system....och ser inte tyglarna som en "bromspedal"...

:rofl:

Förlåt men kan inte du lägga in en film på vad du anser vara bra ridning

Det stämmer bra att en repgrimma är en sk. korrigeringsgrimma - därav dess användnings område : ) Den är som sagt mycket skarp, i och med sitt utformande och sina tryckpunkter. De som är lite pålästa är numera väl medvetna om hur oerhört mycket nerver som går över hästens nacke, sidor på huvudet, och tinningar. Det har tillochmed utvecklats nya huvudlag (vanliga släta träns huvudlag) med hänsyn till detta, just för att man insett hur otroligt känslig hästen är på just dessa punkter.

skulle i.o.f önska att du var lite mera påläst och inte så vag i din illustration och motivering här i tråden, det är alltid bättre och får mera respekt, men du har ändå, även om du är vag, rätt i sak.

Fiador: jag önskar gärna lite uppmärksammande av repgrimme kommentarerna och informationen du fått av mig och flera i tråden, istället för att komma med motargument om betslig osv.

Sen kan jag tycka att även han använder för mycket tygel...men så rider jag enligt ett helt annat system....och ser inte tyglarna som en "bromspedal"...

ja stångbett och repgrimma, eller;)

F ö skrattar jag lika gott som miss åt dina okunniga kommentarer och väntar med spänning på en film där du ser god ridning.

Vad jag menade med korrigeringsgrimma var och är att en repgrimma är ingenting man/folk skall sätta på sin häst när de skall "leka" litet utan den skall användas med varsam hand då hästen går emot hanterarens "vilja"/önskan, typ Du vill att hästen går framåt, hästen backar, repgrimman trycker till genom att Du håller emot och hästen går undan för trycket, dvs går framåt som Du vill och eftergiften för hästen när den gör enligt Din vija är att den slipper punkttryck.

Mackan, är Du säker på att det är nervpunkter repgrimman trycker på och inte att den trycker via halskotpelaren?

Jadå jag förstår precis hur du menar.

Jag är rätt säker på att det är nerver, men även dessa är ju i förlängningen "kopplade" till halskotpelaren, eller hur?

Vad jag menar är att när Du tar i repgrimman har Du trycket bakom öronen/nacken och detta pressar ned/in huvudet vilket påverkar nackkotpelaren samt lufttillförsel, på samma sätt som en häst som har för litet mellanrum mellan ganasch och hals omöjligt kan gå i rätt form pga trångheten i detta mellanrum (är dålig på att förklara känner jag).

Sedan vet jag ärligt talat inte hur knuten påverkar, men jag vet att den måste ligga helt rätt så att den inte orsakar tryck (och då blir det väl på nerver som går från tänder upp över käkbenet).

ja stångbett och repgrimma, eller;)

F ö skrattar jag lika gott som miss åt dina okunniga kommentarer och väntar med spänning på en film där du ser god ridning.

Som sagt när argumenten tryter....:devil:

Här kommer några länkar med bra ridning:D

Med bett
http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4
http://www.youtube.com/watch?v=hjm3qeaN6ZY&feature=related

Utan bett
http://www.youtube.com/watch?v=_shmk9lpBP0
http://www.youtube.com/watch?v=Hw5UXz9TQUk&feature=related

Framför allt är det så bra med sporrar som hela tiden ligger och "pickar":angel:

Att sitta på en cuttinghäst är väl knappast ridning, det är hästen som gör jobbet, ryttaren sitter i bästa fall kvar:laugh:

Men Du skämtar väl när Du menar att detta är bra ridning (hoppas jag).

:rofl:

Förlåt men kan inte du lägga in en film på vad du anser vara bra ridning

Det blir nog svårt att få en nh-utövare i Svergie visa bra ridning (annat än att lulla runt i repgrimma).

Vad de kan visa upp är hantering från marken, eller möjligen lalla runt i repgrimma från ryggen.

Den amerikanske guru jag kursat för vill inte ta nh i sin mun, däremot menar han att det är en metod att träna hästar. Jag håller med. Man lär, förhållandevis unghästar, från marken - för att sen kunna överföra till ryggen.

För den som sa att nh och western inte var samma sak. Nej, kanske inte rakt av. Men nog tusan bygger nh:ns lekar på western ridningens grundstenar. De härstammar från samma hästkultur.

Personligen tycker jag att det är rätt enkelt att hantera hästar från marken. Betydligt svårare blir det att rida och utföra övningar från ryggen på ett korrekt sätt.

Norrland

Vad jag menar är att när Du tar i repgrimman har Du trycket bakom öronen/nacken och detta pressar ned/in huvudet vilket påverkar nackkotpelaren samt lufttillförsel, på samma sätt som en häst som har för litet mellanrum mellan ganasch och hals omöjligt kan gå i rätt form pga trångheten i detta mellanrum (är dålig på att förklara känner jag).

Sedan vet jag ärligt talat inte hur knuten påverkar, men jag vet att den måste ligga helt rätt så att den inte orsakar tryck (och då blir det väl på nerver som går från tänder upp över käkbenet).

Hur menar du att detta skulle gå till (det fetmarkerade)..? Då måste du sitta/ligga under hästen i så fall...:D

För övrigt måste jag säga att ni nog är ute på hal is vad gäller era teorier om hur repgrimman fungerar...:devil:

Jag menar precis det jag skriver, men eftersom Du uppenbarligen inte instämmer så förklara Du då hur repgrimman fungerar och var trycket_/n uppkommer samt funktionen med densamma.

Det blir nog svårt att få en nh-utövare i Svergie visa bra ridning (annat än att lulla runt i repgrimma).

Vad de kan visa upp är hantering från marken, eller möjligen lalla runt i repgrimma från ryggen.

Den amerikanske guru jag kursat för vill inte ta nh i sin mun, däremot menar han att det är en metod att träna hästar. Jag håller med. Man lär, förhållandevis unghästar, från marken - för att sen kunna överföra till ryggen.

För den som sa att nh och western inte var samma sak. Nej, kanske inte rakt av. Men nog tusan bygger nh:ns lekar på western ridningens grundstenar. De härstammar från samma hästkultur.

Personligen tycker jag att det är rätt enkelt att hantera hästar från marken. Betydligt svårare blir det att rida och utföra övningar från ryggen på ett korrekt sätt.

Norrland

Nu är jag ingen NH-utövare, utan använder mig av repgrimma/bosal vid grundträning av häst...enligt en metod som är själva ursprunget till NH..

men snälla....

hålla sig i sadeln är inte ridning

inte heller rida två varv i markbunden tassig fyrtaktsgalopp:cool:

Eller hästen backar:)

Men Du kanske har en alldeles egen teori om var trycket hamnar när hästen backar:angel: eller när Du håller emot eller när Du tar i grimskaftet eller repet.

Eller hästen backar:)

Men Du kanske har en alldeles egen teori om var trycket hamnar när hästen backar:angel: eller när Du håller emot eller när Du tar i grimskaftet eller repet.

Du menar när man står på marken...? Jag pratar om när man rider....:D

Men jag återkommer med en mer utförlig förklaring...nu är det natti natti för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar