Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Ok, det kan vara vad som helst som innebär att inte ha en kontakt i handen med hästens mun, med andra ord. Resten spelar ingen roll:crazy:

Blir helt beklämd över din inställning och hoppas att den bara bottnar i att du inte sett tillräckligt än.

Du missade poängen... Hästen har inget behov av att utmanövrera "ledaren" i det scenariot....en häst som det INTE HÅLLS I behöver inte komma loss....:D

Som sagt, du verkar inte förstå min fråga. Det kan bero på att jag är dålig på att förklara.

Ok, det kan vara vad som helst som innebär att inte ha en kontakt i handen med hästens mun, med andra ord. Resten spelar ingen roll:crazy:

Plötsligt får jag en känsla av att det kan finnas de som tycker att mina topp-prestationer som ryttare är när jag åker häst barbacka i grimma och grimskaft från hagen till stallet eller omvänt. :D

Plötsligt får jag en känsla av att det kan finnas de som tycker att mina topp-prestationer som ryttare är när jag åker häst barbacka i grimma och grimskaft från hagen till stallet eller omvänt. :D

Ja det är helt sjukt skickligt! Man får gåshud över hela kroppen!:D

Ja det är ju strålande, vad mycket bra ridning som försigår i det tysta:bow::D

Jodå, hästar kan prestera både det ena och det andra "trots" slitande och dragande i munnen. Titta bara på den här filmen....hästen hålls igen (hårt) genom hela ritten...mot slutet slits t.o.m. tygeln av, hästen "hoppar" ändå....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=3doU4evTxiE

Här är en annan....i stort sett lika illa behandlad "mun"....funkar tydligen det med....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=cg3s-_sAltg&feature=related

Hästarna på dessa filmer gör vad dom kan för att undkomma ryttarens hand, utan att lyckas, ändå hoppar dom...man ser tydligt att hästarna försöker "gapa" för att undkomma, men det går ju inte....det ser nosgrimman till...:eek:

Dessa hästar har "opposition reflex problems"...dvs dom "håller emot" och "trycker på" i tygeln/bettet/handen...istället för att ge efter och slappna av i nacken...men jag förstår dem (hästarna alltså)...ryttarna verkar inte ha en blekaste aning om hur man hanterar en hästmun...

Men som sagt, hästar presterar uppenbart oavsett hur illa behandlade dom blir..:angel:

Jag antar att du menar att om detta hade varit en NH ryttare skulle denne ha släppt tygeln och allt hade varit frid och fröjd. Hästen hade hoppat banan på ett mycket föredömligare sätt. Det skulle var intressant att skåda.Jag tycker att du ska tänka till ett par gånger innan du uttalar dig. Hästen har ett vanligt tränsbett och nosgrimman som du ondgör dig över har ingen som helst påverkan på munnen det måste väl till och med du se eftersom hästen gapar. Det är tur att man är så självgod i sina åsikter att man kan dömma ut en av världens bästa ryttare.

Jag antar att du menar att om detta hade varit en NH ryttare skulle denne ha släppt tygeln och allt hade varit frid och fröjd. Hästen hade hoppat banan på ett mycket föredömligare sätt. Det skulle var intressant att skåda.Jag tycker att du ska tänka till ett par gånger innan du uttalar dig. Hästen har ett vanligt tränsbett och nosgrimman som du ondgör dig över har ingen som helst påverkan på munnen det måste väl till och med du se eftersom hästen gapar. Det är tur att man är så självgod i sina åsikter att man kan dömma ut en av världens bästa ryttare.

Jag menar att om detta var ryttare som hade lärt sig rida, innnan dom började tävla, och som lärt sig kommunikation med hästen och hur hästar tänker innan dom började rida....så hade dom inte behövt dra och slita i hästen hela tiden. Då hade vi i stället fått se ett samarbete mellan häst och ryttare...med eller utan bett...:idea:

Blir helt beklämd över din inställning och hoppas att den bara bottnar i att du inte sett tillräckligt än.

Nu är detta reinging och cutting, en ridstil som du uppenbart inte har en aning om....men för att förtydliga...så handlar det om "bra" ridning ur ett horsemanshiptänk....dvs ju bättre och mer tid med förberedelse...desto enklare "ser" resultatet ut...

I mina ögon är det INTE god ridning eller bra horsemanship om man måste slita som ett djur...och manövrera hästen till det yttersta....för att uppnå prestation...

Använder Du repgrimma att rida i?

Ja just det;)

Sen det du pratar om, från marken, beror också på "opposition reflex"..."någon" har varit "otimead" med eftergiften....om hästen backar eller "går emot" tryck i nacken...så "håller" inte jag emot...jag bara bibehåller ett lätt tryck, följer med hästen bakåt, elller väntar, och släpper så fort hästen slutar backa och/eller tänker framåt...dvs jag försöker inte "hindra" hästen från att backa eller vägra gå...utan väntar bara ut den tills den inser att detta inte var någon bra ide..:idea:

Det problem du pratar om uppstår även med läder grimma, tränshuvudlag och lädertyglar...trycket blir på samma ställe...och om trycket blir så stort så att tyglar och/eller huvudlag går sönder...då har det faktiskt varit alldeles för hårt...:angel:

Sen hanterar jag hästen med ett lååångt grimskaft, det betyder att om hästen får ett ryck och "sticker iväg" så kan den göra det UTAN att det uppstår något tryck...därmed "självdör" hästens behov att sticka på allvar...:idea:

Eller hur?

*kl*
Men det här kanske är en film som ni har lättare att associera till.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU&feature=related

Lyssna gärna på vad han säger i slutet...mycket tänkvärt för många av er här. För mig är det självklart.
Det där kan man göra om man först har ridit bett bett/ hack-vid inlärning.

sen är det skillnad på att hoppa ett litet skutt än en stor bana. Det handlar även om andras säkerhet.

Titta på hästen så hajjar du hur det har gått till:crazy:. Den är jätteblyg o har noll karisma- självförtroende.

Människan har stärkt sitt på hästens bekostnad. En Boss.

Eller hur?

*kl*

Lyssna gärna på vad han säger i slutet...mycket tänkvärt för många av er här. För mig är det självklart.

gr ett inlägg, har inte läst allt men men jag kände faktiskt när jag såg filmen att jag inte håller med honom. vi behöver inte utveckla ett språk, vi behöver lära oss hur inlärning fungerar och hur hästar lär. sen är det bara att köra på. Det är inte svårt att träna in att rida sin häst utan träns. det handlar bara om de fyra grundpelarna i inlärning, negativ och positiv förstärkning, negativ och positiv bestraffning, i en korrekt uppsättning. Vill man så kan man. Det är väl mest en fråga om huruvida vilka mål man har med sin träning.
det mesta problem som uppstår i vår hanterning av hästar och ridning är missförstånd av antingen stanna, gå framåt, vända och gå sidvärts. inte så mycket annat. Det handlar inte om ledarskap och nått speciellt språk, det handlar om att sända ut tydliga signaler och veta vad vi lär hästen för signaler. ALLT är inlärning.

läs lite Andrew McLean istället. :)

Eller hur?

*kl*

Om du tror att toppryttare som Nick Skelton och andra som rider så pass bra att de har på Hickstead att göra har missat vad killen på filmen säger ELLER inte skulle kunna kopiera vad han gör så är du helt ute och cyklar..dock kanske inte på alla hästar och definitivt inte på Hickstead..

Senast jag såg detta göras var på en julshow på Flyinge när Jens Fredricson hoppade Callahan (6-årshingst) barbacka utan träns. Dock sa Jens till mig efteråt när jag uttryckte beundran över att kunna göra detta med en så ung häst inför publik att "Det var det eller att hoppa 1,60 för att det skulle bli show, och det vill jag inte med en så ung häst"... sug på den ett tag..:idea:

Jag tycker den filmen är intressant, för den visar hur en vältränad häst själv väljer att balansera sig, och hade det varit innan jag såg PNH-filmerna så hade jag tyckt att filmen ser trevlig ut även i övrigt, både hästar och människor verkar nöjda men nu är jag inte riktigt lika säker. Sen gör de inte precis några svåra övningar, för en ryttare i O'Connors klass och med deras hästar är hindren de hoppar rena barnleken.

Som sagt jag blev lite besviken när jag såg han använda samma metod som Linda Parelli med att vifta och rycka i repet på en som vanligt väldigt snäll och lugn häst:

http://www.youtube.com/watch?v=gqy7sSK0Y4c

Det stämmer bra att en repgrimma är en sk. korrigeringsgrimma - därav dess användnings område : ) Den är som sagt mycket skarp, i och med sitt utformande och sina tryckpunkter. De som är lite pålästa är numera väl medvetna om hur oerhört mycket nerver som går över hästens nacke, sidor på huvudet, och tinningar. Det har tillochmed utvecklats nya huvudlag (vanliga släta träns huvudlag) med hänsyn till detta, just för att man insett hur otroligt känslig hästen är på just dessa punkter.

skulle i.o.f önska att du var lite mera påläst och inte så vag i din illustration och motivering här i tråden, det är alltid bättre och får mera respekt, men du har ändå, även om du är vag, rätt i sak.

Fiador: jag önskar gärna lite uppmärksammande av repgrimme kommentarerna och informationen du fått av mig och flera i tråden, istället för att komma med motargument om betslig osv.

Jag vet inte var du fått detta ifrån? Kanske är det "skrönor" kanske är det "okunskap"....men en repgrimma är designad (precis som ett bett) för kommunikation...med "tryckpunkter" som hjälper hästen att förstå signalerna från tränaren...

Korrigeringsverktyg??? Det enda jag kan tänka mig att denna "skröna" bottnar i är att vissa hästar har blivit så "förstörda" i vanligt tränsbett så att dom helt enkelt behöver byta kommunikationsverktyg....ett verktyg som inte väcker gamla invanda reflexer...blir som att börja från början...då är repgrimman ett utmärkt verktyg...eftersom den senare kan användas i kombination med det huvudlag som hästen från början hade problem med...man rider med dubbla tyglar...så att man succesivt kan överföra de nya positivia reflexerna från grimman till bettet..DET har jag hört talas om...och även sett genomföras.

Som sagt, repgrimman (precis som bettet) ska INTE användas för att fysiskt manövrera hästen...men i motsats till bettet så KAN man använda grimmans tryckpunkter som en hjälp för hästen att förstå kommunikationen UTAN att det gör ont...ska man göra illa hästen med en repgrimma MÅSTE MAN TA I. Med ett bett är det mycket enklare att vara "hårdhänt" utan att det syns. Reaktionerna på hoppfilmerna jag lade in är ju ett verkligt bevis på detta och att på tok för många ryttare har alldeles för lite kunskap om det verktyg dom använder.

gr ett inlägg, har inte läst allt men men jag kände faktiskt när jag såg filmen att jag inte håller med honom. vi behöver inte utveckla ett språk, vi behöver lära oss hur inlärning fungerar och hur hästar lär. sen är det bara att köra på. Det är inte svårt att träna in att rida sin häst utan träns. det handlar bara om de fyra grundpelarna i inlärning, negativ och positiv förstärkning, negativ och positiv bestraffning, i en korrekt uppsättning. Vill man så kan man. Det är väl mest en fråga om huruvida vilka mål man har med sin träning.
det mesta problem som uppstår i vår hanterning av hästar och ridning är missförstånd av antingen stanna, gå framåt, vända och gå sidvärts. inte så mycket annat. Det handlar inte om ledarskap och nått speciellt språk, det handlar om att sända ut tydliga signaler och veta vad vi lär hästen för signaler. ALLT är inlärning.
läs lite Andrew McLean istället. :)

Skulle faktiskt vilja säga att just detta (det fetmarkerade) ÄR kommunikation. Men som David O'connor säger: Det är inte hästen som ska lära sig människans "språk" utan människans som ska utgå ifrån hästens "språk".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar