Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag förstår vad du menar....jag har ingenting emot positiv förstärkning...blandar faktiskt en del själv...och tanken enligt det system jag tränar efter är egentligen inte att hästen ska "gå undan för tryck" utan den ska komma på att det alltid finns en eftergift någonstans, som den kan finna....dvs vid signal från mig....hästen går mot eftergiften...oftast behövs det då inget tryck alls...

men för att hästen ska få eftergift krävs ett tryck om än hur litet det är :) jag skulle nog vilja påstå att de flesta duktiga ryttare rider mot eftergiften och inte undan för tryck. annars skulle de inte ha så välridna hästar. Egentligen är det ju bara en ändring av tanke som sitter i våra huvuden mer än hos hästen :)dock är det negativ förstärkning ändå. inget dåligt med det bara man vet vad det är. Det är svårt att hantera hästar utan negativ förstärkning, har inte sett nån än som utövar det.

Du tog orden ur mun på mig men du formulerar dig bättre:angel:
Det är viktigt att männískor förstår hur en repgrimma fungerar..

Håller med...:)

*kl*
Min poäng här...är inte att bannlysa bettet eller att helga repgrimman...ett verktyg är ett verktyg...det kan hanteras bra eller dåligt, oavsett...t.o.m en "hand" kan bli ett tortyrredskap...

Jag vill bara belysa att okunskapen om verktygens funktion är precis lika stor inom alla discipliner och träningssätt...och i denna anti-NH tråd behövs lite balans i frågan om missbruket av olika verktyg....:angel:

men för att hästen ska få eftergift krävs ett tryck om än hur litet det är :) jag skulle nog vilja påstå att de flesta duktiga ryttare rider mot eftergiften och inte undan för tryck. annars skulle de inte ha så välridna hästar. Egentligen är det ju bara en ändring av tanke som sitter i våra huvuden mer än hos hästen :)dock är det negativ förstärkning ändå. inget dåligt med det bara man vet vad det är. Det är svårt att hantera hästar utan negativ förstärkning, har inte sett nån än som utövar det.

Jag håller med dig till fullo...jag menar inte att det jag skrev inte är negativ förstärkning....ville bara belysa att det inte alltid handlar om "tryck" utan om "eftergift" i träning och hantering av hästar, i alla fall enligt det system jag själv anammar...och om man tittar på hopphästfilmerna som vi diskuterat...så tycker jag att man just har missat detta med eftergift...och eftersom sååå många här inne försvarar detta så kan de system dom själva anammar inte alls handla om att "rida mot eftergift"....:confused:

Vilken härlig film... precis som du skrev tänkbara ord.:love:

Håller med om att det handlar om kommunikation och sen jag började med mina egna hästar och andras så har man fått en helt annan kontakt med dem.. De är lugnare och lyssnar istället för att bli så väldigt flyktbenägna som är deras natur..

Naturligtvis kommer där reaktioner men ett hopp till sidan sedan okej det var inte så farligt.

Tyvärr så kommer du få mothugg av alla dessa anti människor som tror att all horsemanship är Parrelli..

Tycker snarare de beter sig sektlikt då de inte kan ta till sig något annat..
Jag sållar bland allt och använder mig både av klassiskt, western, hoppning, horsemanship.. Skulle aldrig falla mig in och bli så blind som vissa personer visar antydning till här..

Tycker du sammanfattat problemet väldigt bra här (det fetstilta)...:D

Tyvärr så är "folk" väldigt fördomsfulla....tror att dom "vet och kan" och utrycker sig som om "sin syn på saken" var ett faktum...snarare än ett flummigt påstående...men men...jag tror inte att "dessa människor" någonsin kommer att ändra sig...men förhoppningsvis är det några som läser här som får sig en tankeställare...:angel:

Jag försöker också att hålla mig öppen...det finns väldigt många duktiga hopp-, dressyr-, western- och horsemanshiputövare....som man kan lära sig av.

När man börjar att rida brukar man få hålla i tygeländarna för att känna hur litet fingerspel ger utslag i änden. ju längre tygel/ lina desto större utslag.

Prova att sätta på er grimman o sen slå med repet som Parellis menar. Jag lovar dig- du blir tam.. direkt.

För det första så skulle aldrig jag eller många som jag arbetar med, slå en häst, ALDRIG. Ser jag någon slå en häst så ser jag rött och förklarar för personen att det inte är OK. :devil:

Sedan har inte en repgrimmas användande med Parelli att göra..

Jag har aldrig stött på någon Parelli tränare eller elev så jag kan inte avgöra hur de tränar. Men jag har hört gott om det bland folk jag träffar..

Jag tycker inte heller att filmerna på Parelli ser trevliga ut när de jobbar dessa hästar.

Precis som de filmerna som Fiador la ut som också ser väldigt otrevliga ut.

Horsemanship för mig är att lyssna på hästen, hästpsykologi, bygga upp ett förtroende som bygger på respekt gentemot varandra. Inlärning på olika saker för säkerhet för häst och ryttare samt att bygga upp hästens självförtroende.

Jag för alltid upp på ryggen vad jag lärt in från marken och det funkar alltid bra men tar olika lång tid och jag låter var individ få sin tid. Horsemanship är inga quick fix, men många clinics är det tyvärr.

Du tror att alla som håller på med horsemanship är rädda ryttare:confused: Vilket gör att jag förstår hur fel du ser på det hela.. Jag är själv ingen rädd ryttare och är man rädd tycker jag heller inte att det är något fel i det. Det går att jobba bort med häst och tränare som man känner sig trygg med.

KL

Era små tramsiga skämt om att skaffa hund istället. :confused:
Men jag ser det som stor okunnighet av era kommentarer.

Lite mobbingfasoner ner till sandlåde nivå, när man inte klarar av att diskutera mera.

Kan man inte visa god respekt och ödmjukhet på ett forum hur gör man då det inför sin häst kan jag fråga mig.:confused:

För det första så skulle aldrig jag eller många som jag arbetar med, slå en häst, ALDRIG. Ser jag någon slå en häst så ser jag rött och förklarar för personen att det inte är OK. :devil:

Sedan har inte en repgrimmas användande med Parelli att göra..

Jag har aldrig stött på någon Parelli tränare eller elev så jag kan inte avgöra hur de tränar. Men jag har hört gott om det bland folk jag träffar..

Jag tycker inte heller att filmerna på Parelli ser trevliga ut när de jobbar dessa hästar.

Precis som de filmerna som Fiador la ut som också ser väldigt otrevliga ut.

Horsemanship för mig är att lyssna på hästen, hästpsykologi, bygga upp ett förtroende som bygger på respekt gentemot varandra. Inlärning på olika saker för säkerhet för häst och ryttare samt att bygga upp hästens självförtroende.

Jag för alltid upp på ryggen vad jag lärt in från marken och det funkar alltid bra men tar olika lång tid och jag låter var individ få sin tid. Horsemanship är inga quick fix, men många clinics är det tyvärr.

Du tror att alla som håller på med horsemanship är rädda ryttare:confused: Vilket gör att jag förstår hur fel du ser på det hela.. Jag är själv ingen rädd ryttare och är man rädd tycker jag heller inte att det är något fel i det. Det går att jobba bort med häst och tränare som man känner sig trygg med.

KL

Era små tramsiga skämt om att skaffa hund istället. :confused:
Men jag ser det som stor okunnighet av era kommentarer.

Lite mobbingfasoner ner till sandlåde nivå, när man inte klarar av att diskutera mera.

Kan man inte visa god respekt och ödmjukhet på ett forum hur gör man då det inför sin häst kan jag fråga mig.:confused:

Exakt vad jag frågat mig också...? (det fetstilta).

Sedan tycker jag du har formulerat vad god horsemanship står för på ett väldigt bra sätt....exakt detta är grundfilosofin...men det verkar inte "gå in" i vissa hjärnor...men det kanske beror på att dom behöver "någonting" att hacka på så att dom kan "rättfärdiga" sina egna brister...istället för att förändra det som är dåligt hos dem själva...."attack" är bästa försvar..:angel:

NH och Parelli är inte samma sak...det har jag också försökt att påtala...Parelli är en människa som utformat sin syn på horsemanship...samtidigt, dom allra flesta jag känner som håller på med PNH...är riktigt duktiga "horseman"....

Senast ändrad:

Kommunikationen är ju att sända signaler på rätt sätt med sin kropp för att få hästen att förstå.

Vi lär oss av hästen och hur man använder axeln, höften, handen, blicken... och hur vi sänder ut signaler därifrån..

Där har du fått betydelsen av kommunikation om bakfoten, eller i var fall delvis. Här talar du om envägskommunikation vilket i mina ögon är väldigt begränsande. Många av videorna som varit på tapen där NH visas är just envägskommunikation (Sammets undantagen, kanske fler), människan säger till och hästen gör (eller vägrar/förstår inte). För mig blir det effektiv kommunikation när alla deltagande parter får vara med.

Exempel: Backa häst

-Jag säger backa
-Hästen fattar inget och tittar frågande på mig
"okej hon fattar inte, jag försöker på annat vis"
- petar på bogen och säger backa
-Hästen fattar inget och tittar frågande på mig och säger med blicken, "vad vill du"
*Jag får tänka om, hur ska jag nå fram*
-Jag ställer mig bredvid hästen framför bogen tar i grimskaftet drar lite bakåt och knuffar lite på hästen backar själv och säger backa.
- Hästen provar att rygga ett steg och får beröm
- vi provar några gånger till med mindre och mindre signaler och efter några minuter backar hästen när jag säger backa, när jag backar eller när jag petar på bogen vilket jag nu kom fram till funkade bäst med den här hästen.

-----------------
PNH viset som jag tolkar Linda Parelli:

-Skaka på repet - hästen fattar inget och gör inget
-Skaka lite hårdare i repet - Hästen går framåt
-Skakar hårdare igen - Hästen blir lite nervös och går åt sidan
-Skaka hårdare och vifta med repändan, hästen backar undan, människan skakar lite till hästen kastar sig åt sidan.
-Efter 50 gånger eller så har hästen lyckat fundera ut vad människan i andra ändan troligen vill och man kan börja minska ner på signalstyrkan.

Med rätt timing går det givetvis mycket fortare, men att ta hänsyn till att hästen inte fattar signalen och provar något annat gör man inte.
---------------

Det känns rätt genomgående för många inom NH att tala till och inte tala med.

Fast nu generaliserar du ju...PNH och horsemanship är inte exakt samma sak....

Det sätt som du beskriver att du gör "liknar" NH-tänket...men jag tycker att det blir väldigt ologiskt för hästen om man ändrar signal hela tiden....

Jag har 1 signal som alltid betyder samma sak för alla hästar...det finns en "röd tråd" genom hela utbildningen...har man olika signaler och "ändrar" taktik hela tiden...kommer hästen att bli förvirrad i slutändan...

Men som sagt jag håller inte på med varken NH eller PNH...så jag kan inte uttala mig om exakt hur dom går till väga...

Inte alls... Sysslar inte heller med NH eller PNH utan ren horsemanship/hästpsykologi..
Båda parter häst och människa är med..

Jag ber hästen att utföra en rörelse.. vill den ej så backar jag ett steg och börjar bygga mer på förtroendet..
När jag ber den visar jag alltid i luften först med min kropp, händer det inget gör jag mig övertydlig i kroppsspråket.. Händer inget rör jag vid hästen med så lätt tryck som möjligt. Jag vill att hästen skall utföra rörelser med minsta möjliga hjälp ifrån mig.

Jag skakar aldrig i något rep... Däremot så kan jag vifta med repet i luften istället för att använda mig av armen.

Jag har inga huvudskygga hästar utan de kommer och vill bli smekta i pannan när de gjort något bra eller vill ha närkontakt och jag älskar den kontakten.:love:

Jag vill att hästen skall tycka att det jag ber om är kul att göra och att det har en betydelse. :)

Senast ändrad:

Där har du fått betydelsen av kommunikation om bakfoten, eller i var fall delvis. Här talar du om envägskommunikation vilket i mina ögon är väldigt begränsande. Många av videorna som varit på tapen där NH visas är just envägskommunikation (Sammets undantagen, kanske fler), människan säger till och hästen gör (eller vägrar/förstår inte). För mig blir det effektiv kommunikation när alla deltagande parter får vara med.

Exempel: Backa häst

-Jag säger backa
-Hästen fattar inget och tittar frågande på mig
"okej hon fattar inte, jag försöker på annat vis"
- petar på bogen och säger backa
-Hästen fattar inget och tittar frågande på mig och säger med blicken, "vad vill du"
*Jag får tänka om, hur ska jag nå fram*
-Jag ställer mig bredvid hästen framför bogen tar i grimskaftet drar lite bakåt och knuffar lite på hästen backar själv och säger backa.
- Hästen provar att rygga ett steg och får beröm
- vi provar några gånger till med mindre och mindre signaler och efter några minuter backar hästen när jag säger backa, när jag backar eller när jag petar på bogen vilket jag nu kom fram till funkade bäst med den här hästen.

-----------------
PNH viset som jag tolkar Linda Parelli:

-Skaka på repet - hästen fattar inget och gör inget
-Skaka lite hårdare i repet - Hästen går framåt
-Skakar hårdare igen - Hästen blir lite nervös och går åt sidan
-Skaka hårdare och vifta med repändan, hästen backar undan, människan skakar lite till hästen kastar sig åt sidan.
-Efter 50 gånger eller så har hästen lyckat fundera ut vad människan i andra ändan troligen vill och man kan börja minska ner på signalstyrkan.

Med rätt timing går det givetvis mycket fortare, men att ta hänsyn till att hästen inte fattar signalen och provar något annat gör man inte.
---------------

Det känns rätt genomgående för många inom NH att tala till och inte tala med.

Svarar på det fetstilta:

Jag backar hästen ifrån "luften med att gå mot den, lugnt och bestämda steg med en ganska rakryggad kropp och säger backa.. Funkar nästan alltid.. Jag rör bara vid hästen när den inte förstår och lägger då tryck på bringan.

Med andra ord, börjar jag med så lite tryck som möjligt istället för tvärtom.. Ifall jag skulle behöva öka det om hästen inte förstår eller går emot.

Många klassiska hästar är så hårt ridna i munnen och kort hållna i grimskaftet så de förstår tyvärr inte lätta tryck därför de inte är vana att få eftergift utan har ett konstant tryck från människan hela tiden.:mad:

Strax utanför Karlstad mot Arvika har du en ridsportbutik, ganska dyr men kan ha bättre sortiment än H**ks. När jag har varit där har det aldrig varit några problem men något. :)

Och här kommer bomben.. jag anser att NH-hysterin är trams och ett sätt att tjäna pengar på alla grönavågare som tagit sig in i hästvärlden och som är vana vid att läsa sig till kunskap. Att hantera hästar på ett bra sätt har "hästkarlarna/kvinnorna" gjort även i Sverige länge och väl. Och det handlar inte om repgrimmor eller träns eller f-n och hans moster utan om att läsa av och agera tydligt. Jag såg det senast när en riktig "hästkarl" kom gåendes med tre 2-åringar i grimma o grimskaft. De lufsade efter honom trots bus i hagen bredvid...men då hade han varit tydlig också (tydlig INTE = våldsam).. och jag kan garantera dig att han inte läst hur han skulle göra i en bok eller tittat på en video..

Så - nu lär jag väl få ett antal NHutövarsvar, men det var skönt att vara riktigt TYDLIG..

Jag håller fullkomligt med dej, det är verkligen så:bow:

Och jag håller med bla axel om att de där bluffmakarna inte ens läser av hästarna de håller på med:crazy:

Jag (och andra) i vårt stall hanterar en rad hästar dagligen, mest fullblod, några unga och livliga och vi leder dem två och två till hagarna utan minsta besvär, det behövs inga repgrimmor, bara rösten och en bra relation. Hingstarna tar vi i vanliga grimmor inte heller dom behöver några tramsiga repgrimmor.

Det är jäkla BS allt det här som kommit för att smarta affärsmän tjänar pengar på okunnighet. Numera TROR jag man lär sej mindre på ridskolorna, är med om mindre saker, man får inte delta på samma sätt som på min ponnytid, då man lärde sej massor om hantering även på ridskolorna om man var där och hjälpte till mycket. Eller så får man det och det är de nya "vuxenryttarna" som behöver denna BS, jag vet inte:confused:

.

Många klassiska hästar är så hårt ridna i munnen och kort hållna i grimskaftet så de förstår tyvärr inte lätta tryck därför de inte är vana att få eftergift utan har ett konstant tryck från människan hela tiden.:mad:

Vilket kvalificerat skitsnack:mad: Tala om fördomar. :eek:

Jag menar att om detta var ryttare som hade lärt sig rida, innnan dom började tävla, och som lärt sig kommunikation med hästen och hur hästar tänker innan dom började rida....så hade dom inte behövt dra och slita i hästen hela tiden. Då hade vi i stället fått se ett samarbete mellan häst och ryttare...med eller utan bett...:idea:

Snälla du jag är fullkomligt övertygad om att Nick Skelton har gjort samma sak på uppvisningar. Det är fullkombligt absurbt att jämföra tävling 1.60 och uppvisning på låg höjd. Det spelar inte så stor roll hur hästen kommer på hindret vid låg höjd men vid 1.60 måste placera hästen korrekt. Har du ingen kunskap om hoppning vad tror du egentligen detta ekipage sysslar med om inte samarbete.

Fast nu generaliserar du ju...PNH och horsemanship är inte exakt samma sak....

Det sätt som du beskriver att du gör "liknar" NH-tänket...men jag tycker att det blir väldigt ologiskt för hästen om man ändrar signal hela tiden....

Jag har 1 signal som alltid betyder samma sak för alla hästar...det finns en "röd tråd" genom hela utbildningen...har man olika signaler och "ändrar" taktik hela tiden...kommer hästen att bli förvirrad i slutändan...

Men som sagt jag håller inte på med varken NH eller PNH...så jag kan inte uttala mig om exakt hur dom går till väga...

Poängen är inte att ändra signal utan att hitta en hästen förstår och inte fortsätta med grövre och grövre signal tills hästen gissar rätt, när man hittat rätt kan man använda samma eller lära hästen den man själv föredrar. Och nej jag generaliserar inte, hade jag gjort det så hade jag sagt alla och inte många.

Det jag reagerar mest på här i flertalet länkar är just att hästarna inte förstår vad den som hanterar är ute efter, i stället för att backa och försöka förklara på ett för hästen begripligt sätt så fortsätter man med grövre och grövre signaler. Backa tillbaks och hitta en annan väg hästen fattar verkar inte vara aktuellt alls.

Inte heller du har förstått poängen, exakt hur man ber sin häst backa är för mig ointressant bara den förstår.

Kanske du förstår om man jämför med människor. En lärare som är lyhörd och anpassar sin undervisning efter eleverna, hela tiden checkar av att de är med och förstår och om de inte förstår så förklarar han på annat vis. Överför man det på hästars vilkor så har man en lyhörd tränare som läser av hästen och försöker hitta ett språk och övningar som passar just den hästen.

Parellivägen a la Linda - Börja att lära dig att skrika på ett effektivt vis, tala sedan lugnt om för eleven vad som förväntas, om den inte förstår så ta i lite mer, och om det inte hjälper ta till vad du lärt dig på skriklektionen och ta i för kung och fosterland. Förhoppningsvis inser eleven någonstans vad du menar och lyda.

Fram för dubbelriktad kommunikation med hästen, inte bara kommando och lydnad.

Senast ändrad:

Vilket kvalificerat skitsnack:mad: Tala om fördomar. :eek:

Tyvärr inga fördomar utan mångårig erfarenhet.. sen drar jag inte alla över en kam utan det finns många klassiska hästar som får rätt eftergift.. men tyvärr också många som är totalt skänkeldöva och starka i munnen..:mad:

Jag jobbar också med fullblod och araber och tycker de är mycket trevliga och kloka, och lyhörda individer.
Jag tycker ofta att de är de lättaste individerna att jobba med.:love:

Du börjar med hårdare tryck för att sedan minska dem och jag tvärtom..:cool:

Predika inte för mig om Parelli då jag aldrig varit inärheten av PNH..
Trodde jag skrev det klart och tydligt..

Du börjar med hårdare tryck för att sedan minska dem och jag tvärtom..:cool:

Predika inte för mig om Parelli då jag aldrig varit inärheten av PNH..
Trodde jag skrev det klart och tydligt..

Och jag försökte illustrera skillnaden mellan att kommunicera och vad jag uppfattar att du gör talar till, envägskommunikation är bara halva biten man måste lyssna på hästen och agera utifrån detta. Öka trycket är rimligen inte aktuellt förrän hästen förstår vad trycket innebär. Du skrev själv...

Kommunikationen är ju att sända signaler på rätt sätt med sin kropp för att få hästen att förstå.

Vi lär oss av hästen och hur man använder axeln, höften, handen, blicken... och hur vi sänder ut signaler därifrån..

För mig är formen för kommunikation likgiltig, däremot ska parterna förstå varandra och delta aktivt för att det ens ska vara kommunikation.

Du måste skoja:confused:

I vilken branch är du? Western troligen:mad:

Varför skulle det vara just western?
Lite väl fördomsfull där va?

Parellis sätt att hantera hästar är jag inte speciellt insatt i.
Har dock uppfattat det som att han mest är ute efter pengarna och inte att
hjälpa hästarna, men jag kanske har fel.

Såg lite av filmen och fattar inte heller vad sjutton dem sysslar med.
"NH" har blivit ett sätt att tjäna pengar bara och själva grundidén har glömts bort. Anser jag alla fall

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Akvarietråden V