Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Vilken härlig film... precis som du skrev tänkbara ord.:love:

Håller med om att det handlar om kommunikation och sen jag började med mina egna hästar och andras så har man fått en helt annan kontakt med dem.. De är lugnare och lyssnar istället för att bli så väldigt flyktbenägna som är deras natur..

Naturligtvis kommer där reaktioner men ett hopp till sidan sedan okej det var inte så farligt.

Tyvärr så kommer du få mothugg av alla dessa anti människor som tror att all horsemanship är Parrelli..

Tycker snarare de beter sig sektlikt då de inte kan ta till sig något annat..

Jag sållar bland allt och använder mig både av klassiskt, western, hoppning, horsemanship.. Skulle aldrig falla mig in och bli så blind som vissa personer visar antydning till här..

Jag vet inte var du fått detta ifrån? Kanske är det "skrönor" kanske är det "okunskap"....men en repgrimma är designad (precis som ett bett) för kommunikation...med "tryckpunkter" som hjälper hästen att förstå signalerna från tränaren...

Korrigeringsverktyg??? Det enda jag kan tänka mig att denna "skröna" bottnar i är att vissa hästar har blivit så "förstörda" i vanligt tränsbett så att dom helt enkelt behöver byta kommunikationsverktyg....ett verktyg som inte väcker gamla invanda reflexer...blir som att börja från början...då är repgrimman ett utmärkt verktyg...eftersom den senare kan användas i kombination med det huvudlag som hästen från början hade problem med...man rider med dubbla tyglar...så att man succesivt kan överföra de nya positivia reflexerna från grimman till bettet..DET har jag hört talas om...och även sett genomföras.

Som sagt, repgrimman (precis som bettet) ska INTE användas för att fysiskt manövrera hästen...men i motsats till bettet så KAN man använda grimmans tryckpunkter som en hjälp för hästen att förstå kommunikationen UTAN att det gör ont...ska man göra illa hästen med en repgrimma MÅSTE MAN TA I. Med ett bett är det mycket enklare att vara "hårdhänt" utan att det syns. Reaktionerna på hoppfilmerna jag lade in är ju ett verkligt bevis på detta och att på tok för många ryttare har alldeles för lite kunskap om det verktyg dom använder.

Du tog orden ur mun på mig men du formulerar dig bättre:angel:
Det är viktigt att männískor förstår hur en repgrimma fungerar..

Jag tycker den filmen är intressant, för den visar hur en vältränad häst själv väljer att balansera sig, och hade det varit innan jag såg PNH-filmerna så hade jag tyckt att filmen ser trevlig ut även i övrigt, både hästar och människor verkar nöjda men nu är jag inte riktigt lika säker. Sen gör de inte precis några svåra övningar, för en ryttare i O'Connors klass och med deras hästar är hindren de hoppar rena barnleken.

Som sagt jag blev lite besviken när jag såg han använda samma metod som Linda Parelli med att vifta och rycka i repet på en som vanligt väldigt snäll och lugn häst:

http://www.youtube.com/watch?v=gqy7sSK0Y4c
Jag kunde läsa av hästen direkt att den var en lydig slav utan egen vilja eller få ha ngn personlighet kvar:crazy:

Jo återigen en häst som blir rädd om sitt huvud.

Blir så trött på att de ska smeka den på huvudet- hästar gör inte så.
Spel för galleriet bara.
INGEN av hästarna ger ngt gensvar på det o söker sig till människan-för att den inte litar på denne som nyss har dragit i huvudet. Den har oxå lärt sig att det snart sker igen- bäst att stå helt still.:cry:

Curt Pate lutade sig mot sidan av hästen o smekte dens sida o var noga med att själv vara avslappnad. DÅ... blev hästen likadan.

Han använde ej heller ngn pisk eller rep utan bara sin egen energi- lös häst.
Där kan man prata om hur man "talar" med hästar:bow:

Kommunikationen är ju att sända signaler på rätt sätt med sin kropp för att få hästen att förstå.

Vi lär oss av hästen och hur man använder axeln, höften, handen, blicken... och hur vi sänder ut signaler därifrån..

Tycker att du läser hästen dåligt då..

För ett öra bak till sin ryttare och ett öra fram på uppgiften tyder på en häst som lyssnar och har koll framåt.
Hästen ser glad och harmonisk ut..´Till skillnad vad man ofta ser ute på banor, då hästar skuttar, brallar och galopperar med bakåt strukna öron..

I ärlighetens filmen är trevlig och både häst och ryttare har kul ihop..

Du tog orden ur mun på mig men du formulerar dig bättre:angel:
Det är viktigt att männískor förstår hur en repgrimma fungerar..
När man börjar att rida brukar man få hålla i tygeländarna för att känna hur litet fingerspel ger utslag i änden. ju längre tygel/ lina desto större utslag.

Prova att sätta på er grimman o sen slå med repet som Parellis menar. Jag lovar dig- du blir tam.. direkt.

Skulle faktiskt vilja säga att just detta (det fetmarkerade) ÄR kommunikation. Men som David O'connor säger: Det är inte hästen som ska lära sig människans "språk" utan människans som ska utgå ifrån hästens "språk".

hehe ja till viss del, men framför allt är det inlärning helt enkelt. håller inte med om att vi ska utgå ifrån hästens språk, vi ska utgå ifrån hur inlärning fungerar. Vi kan aldrig blli hästar, hästen kan aldrig bli människa och hästen kommer aldrig se oss som häst. däremot kan vi lära hästen vad våra signaler betyder genom att applicera negativ och positiv förstärkning. Och det är det david har gjort. Det är inget "låt oss lära oss hästens språk" mambojambo utan ren och skär inlärning. han har med största säkerhet startat med bett eller hackamore och sedan förfinat signalerna tills han kunde plocka av tränset. dessutom gör han något som han och hästen antagligen gör i sömnen oavsett. tyvärr har han dessutom med största säkerhet använt sig av negativ förstärkning i största mån då det är det hela Pnh bygger på.

Om du tror att toppryttare som Nick Skelton och andra som rider så pass bra att de har på Hickstead att göra har missat vad killen på filmen säger ELLER inte skulle kunna kopiera vad han gör så är du helt ute och cyklar..dock kanske inte på alla hästar och definitivt inte på Hickstead..

Senast jag såg detta göras var på en julshow på Flyinge när Jens Fredricson hoppade Callahan (6-årshingst) barbacka utan träns. Dock sa Jens till mig efteråt när jag uttryckte beundran över att kunna göra detta med en så ung häst inför publik att "Det var det eller att hoppa 1,60 för att det skulle bli show, och det vill jag inte med en så ung häst"... sug på den ett tag..:idea:

Jag bryr mig inte ett dyft i att Nick Skelton är en sk toppryttare...han rider uselt..."ändamålen helgar INTE medlen" ...och ni (du) försvarar...precis lika idiotiskt som DET ni beskyller NH utövarna för...försvar för något som är dåligt...:confused:

"man ska inte kasta sten när man sitter i glashus"

DEN stackars hästen, har förmodligen ständig huvudvärk som resultat av det "tryck" den måste lägga i ryttarens hand och den "spänning" det ger i nacken...GOD ridning...BRA teknik..? Jo tack...Sen ojar ni er över "viftande grimskaft". Löjligt tycker jag...även om jag håller med om att DET viftande som var på filmerna i den här tråden var fruktansvärt otimeade...riktigt DÅLIGT faktiskt...men ett missbruk rättfärdigar inte ett annat...:confused:

Kul??? Den är helt avstängd o visar ingen känsla överhuvudtaget.
Har du sett hur hästar gör i hagen?

Öronen. Ja tro 17 det. Den vet av erfarenhet vad som händer om den inte lyder.

Kommunikationen är ju att sända signaler på rätt sätt med sin kropp för att få hästen att förstå.

Vi lär oss av hästen och hur man använder axeln, höften, handen, blicken... och hur vi sänder ut signaler därifrån..
BS. hästen är den som får lära sig ett helt nytt språk o det börjar med rejäla ryck i repgrimman.

Sen kan man börja peka- vara onaturlig- konstlad.

Man ser på Parelli att han inte bryr sig om att hästen blir rädd för yviga rörelser när han vänder sig om o ska impa på publiken- inte menat till hästen, men iom att den ska vara SÅ uppmärksam missförstår den o o han ber aldrig om ursäkt för det.

Man ser på Parelli att han inte bryr sig om att hästen blir rädd för yviga rörelser när han vänder sig om o ska impa på publiken- inte menat till hästen, men iom att den ska vara SÅ uppmärksam missförstår den o o han ber aldrig om ursäkt för det.

Det där tänkte jag också på. Han verkar helt blind för att hans kroppsspråk finns hela tiden, inte bara när han själv tänker på det.

Min egen häst fattar oftast om jag menar henne eller någon annan när jag säger/gör något. Fast Parelli känner väl iofs inte hästen på filmen sedan förut, men det är ju ett skäl att vara extra försiktig med sina rörelser.

Jaa...precis som i princip hela den övriga hästträningskulturen i världen..:D[/QUOTE

ja självklart. det är svårt att träna häst utan att lägga på tryck men däremot akn vi träna på ett sådant sätt att hästen lär sig trycket på ett positivt sätt med hjälp av positiv förstärking.

Jag använder mest talet till mina o de missförstår ibland när det är riktat till hunden, men... det är inget som ger dem skrämselhicka.

De äldre lyssnar oxå när man talar till den bråkiga unghästen o hjälper till:love:. Den fattar när det inte är riktat till den.

Jag kan oxå lägga till deras namn- för att förtydliga.

Jag har ej lärt dem höger o vä, utan kom-vänster o vänd= hö. Gå= rakt fram.

Människan har stärkt sitt på hästens bekostnad. En Boss.

Så du menar att det är bättre att dra och slita i den istället, och/eller att sätta på den inspänningstyglar så den blir lite mer "triggad", som på hopphästfilmerna...."då" blir det lite mer "uttrycksfullt"....?

Alla hästar är olika....själv har jag en "coool och explosiv" valack...ett "personlighetstarkt och segt" sto och en inhysing som är ett "osäkert och liviligt" sto...alla har olika utgångslägen och alla hästar behöver inte utrycka samma sak på samma sätt...men alla hästar behöver vara "lugna inom sig", för att öht kunna ta till sig någon positiv lärdom.

Jag bryr mig inte ett dyft i att Nick Skelton är en sk toppryttare...han rider uselt..."ändamålen helgar INTE medlen" ...och ni (du) försvarar...precis lika idiotiskt som DET ni beskyller NH utövarna för...försvar för något som är dåligt...:confused:

"man ska inte kasta sten när man sitter i glashus"

DEN stackars hästen, har förmodligen ständig huvudvärk som resultat av det "tryck" den måste lägga i ryttarens hand och den "spänning" det ger i nacken...GOD ridning...BRA teknik..? Jo tack...Sen ojar ni er över "viftande grimskaft". Löjligt tycker jag...även om jag håller med om att DET viftande som var på filmerna i den här tråden var fruktansvärt otimeade...riktigt DÅLIGT faktiskt...men ett missbruk rättfärdigar inte ett annat...:confused:

1. Jag har (hittills) inte allmänt beskyllt några NHutövare för någonting. Jag har ifrågasatt dina uttalanden däremot.

2. Nick Skelton har varit i topp i hoppsporten i minst 20 år. Knappast möjligt att ta fram VC-häst efter VC-häst om han red uselt..

3. Det jag ville du skulle suga på ett tag var Jens kommentar som väl ändå ganska tydligt visade att han ansåg det enklare att hoppa en ung hingst inför applåderande publik en dryg meter (eller vad det var) barbacka utan träns än att hoppa 1,60 med. Jag är däremot säker på att han inte försökt sig på samma övning på Hickstead...skilj på äpplen o päron alltså..

4. Jag skulle gärna ha så välridna hästar att jag kunde (om jag ville) skutta lågt utan attiraljer. Men är tveksam till att jag har mod att släppa den säkerhetslina som träns faktiskt är på hästar som är högt i blod o väger ca 650 kg..därmed inte sagt att jag hänger i tygeln o drar...

5. Och här kommer bomben.. jag anser att NH-hysterin är trams och ett sätt att tjäna pengar på alla grönavågare som tagit sig in i hästvärlden och som är vana vid att läsa sig till kunskap. Att hantera hästar på ett bra sätt har "hästkarlarna/kvinnorna" gjort även i Sverige länge och väl. Och det handlar inte om repgrimmor eller träns eller f-n och hans moster utan om att läsa av och agera tydligt. Jag såg det senast när en riktig "hästkarl" kom gåendes med tre 2-åringar i grimma o grimskaft. De lufsade efter honom trots bus i hagen bredvid...men då hade han varit tydlig också (tydlig INTE = våldsam).. och jag kan garantera dig att han inte läst hur han skulle göra i en bok eller tittat på en video..

Så - nu lär jag väl få ett antal NHutövarsvar, men det var skönt att vara riktigt TYDLIG..

Senast ändrad:

Nej. jag håller inte med att de först måste tämjas.

Är man lugn själv blir de lugna. Det är ledarskap- att föregå med gott exempel.

De blir som man gör dem- inom utrymmet för deras personligheter.

Jag förutsätter inte som du att hästar som är nära en kommer att gå på en.

Men gud vilket underligt sätt att se det....en häst behöver lära sig "vilka" signaler som betyder något, lika viktigt som att lära "vilka" som inte betyder något....helt enkelt lära sig att "filtrera". Den inlärningen startat helt naturligt redan när hästen föds....annars skulle den "fly" för allt...

Det är väl tex ganska väl känt att hästar "naturligt" är skotträdda...men hästar som tex "bor" i närheten av en skjutbana...bryr sig ganska snart inte om skotten...dom har lärt sig att filtrera...helt utan någon egentlig träning från människan...

Det är för övrigt inte "repvifteriet" som hästen ska lära sig, DET är en förstärkning av en annan signal, så "repviftande i sig" betyder ingenting för en häst som har kommit lite längre...

Nej. jag håller inte med att de först måste tämjas.

Det Nick Skelton gör tycker jag ser ut precis som ett försök "att tämja", "dra och slit och hoppas att hästen till slut tröttnar":D

Är man lugn själv blir de lugna. Det är ledarskap- att föregå med gott exempel

De blir som man gör dem- inom utrymmet för deras personligheter.

Håller med. Det som blir fel är när man använder sig av diverse verktyg för att "lugna ner" ellre "hålla igen".

Jag förutsätter inte som du att hästar som är nära en kommer att gå på en.

Jag håller avstånd till hästar när jag arbetar dem av den enkla anledningen att dom då "ser" mina signaler...med tanke på deras begränsade synfält...jag arbetar dem alltså INTE med fysiska signaler i första hand....utan med hjälp av mitt kroppsskrpåk. Det gör det mycket enklare för hästen att följa mina signaler...gör så att den inte behöver "bocka och konstra" för att tala om att den inte förstår eller känner sig fastlåst...

Jaa...precis som i princip hela den övriga hästträningskulturen i världen..:D[/QUOTE

ja självklart. det är svårt att träna häst utan att lägga på tryck men däremot akn vi träna på ett sådant sätt att hästen lär sig trycket på ett positivt sätt med hjälp av positiv förstärking.

Jag förstår vad du menar....jag har ingenting emot positiv förstärkning...blandar faktiskt en del själv...och tanken enligt det system jag tränar efter är egentligen inte att hästen ska "gå undan för tryck" utan den ska komma på att det alltid finns en eftergift någonstans, som den kan finna....dvs vid signal från mig....hästen går mot eftergiften...oftast behövs det då inget tryck alls...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar