Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Är det inte riskabel med en repgrimma och rep om hästen skulle bli skrämd och slita sig? En repgrimma lär väl inte gå av i första taget. Eller finns det någon form av säkerhetsknut som kan lösa ut?

Nej det finns ingen säkerhetsknut vad jag vet....förutom spännet i grimskaftet som ju kan gå sönder..

Jag anser att det är mycket värre om en häst blir skrämd och kommer lös med ett bett i munnen och tyglar hängande, och att risken för riktigt svåra skador då är mycket större, än den försvinnande lilla risken att hästen kommer lös med en repgrimma och skulle fastna någonstans i den....men det så klart "kan" hända...

...men hästen kan också bryta benet eller snubbla och landa så illa att den bryter nacken...på en vanlig ridtur...eller komma lös och springa ut framför en lastbil...eller ha grimma på sig i hagen (ganska vanligt) och fastna i ett träd...

Om jag nu vill använda bettet för "den mjuka fina" kommunikationen...så tar jag den lilla risken....och använder repgrimman så länge det behövs...av precis samma skäl som jag tar dom "andra" riskerna på en vanlig ridtur....

Å andra sidan är det är nog få ridskolor som specialtränar sina elever i hur de skall göra för att rycka med maximal kraft i tyglarna heller som vi såg i PNH-instruktionsfilmen.

Hittade info på en NH-hemsida och både repgrimma och arbetsrep "får aldrig gå av".

Å andra sidan är det väldigt många ridskolor som lär sina elever att draaaaaaaaa i tyglarna..;)

Våld är våld även om det inte "syns" och utövaren inte tror (eller förstår) att den är hårdhänt..:confused:

Fast det som sker är att hästen trampar på repet och är det då inget på repet eller repgrimman som går sönder ... . Kanske inte så ofta att man tappar en äldre häst men när man tränar unghästar händer det ibland.

Fast det som sker är att hästen trampar på repet och är det då inget på repet eller repgrimman som går sönder ... . Kanske inte så ofta att man tappar en äldre häst men när man tränar unghästar händer det ibland.

Jo som sagt, spännet går sönder...

Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter...men det finns inga ONDA avsikter med att repgrimman och grimskaftet är gjort av rep...som ju är ett hållbart/hållfast material...jämfört med tex läder...

Skälet till att de består av repmaterial är att det för sådär 200 år sedan var enkla fattiga spanska boskapsherdar (som ju var dom som lade grunden till det som vi idag kallar NH) som också utvecklade repgrimman och ledrepet och dom använde helt enkelt det material som fanns till hands då....som var gratis och att det dessutom var hållbart var ju bara ett plus....

Som sagt skaderisker finns det alltid när man håller på med hästar på ett eller annat sätt.

Bara en reflektion. Men det är värt att tänka på för de som använder repgrimma, att ha någon form av svagare länk som kan gå sönder. Ofta knyts repet direkt i grimman vad jag sett.

Jag har inte likställ någotdera vad gäller skarphet...tvärtom...bett är skarpare än repgrimma....repgrimma är skarpare än vanlig grimma....vanlig grimma är skarpare än halsring...halsring är skarpare än ingenting...:p

Det jag menar är helt enkelt att bett är det skarpaste verktyget och även är det verktyg som missbrukas mest.....i okunskapens namn......för när dom andra verktygen missbrukas, dom som sitter utanpå, då SYNS det verkligen att man "tar i"....

*kl*
Hästar är mästare på att dölja smärta....det ligger i deras natur, en medfödd instinkt...eftersom det är ett tecken på svaghet...utgör ett hot mot sig själv och flocken....drar till sig rovdjur...

Det är därför man måste ha KUNSKAP om hästar (och framför allt bettets verkan och användning om man tränar/rider med ett sånt) för att kunna bilda sig en uppfattning i huruvida hästen uttrycker "smärta" och "obehag" eller bara är glad och sprallig....:confused:
Jag håller absolut med om att bettet är det som missbrukas mest inom ridningen (eller tror kanske jag ska säga). Jag fick dock känslan att du ansåg att repgrimma inte var skarp, därav mitt svar. Jag är ganska säker på att hästarna som misshandlas (ja, jag anser att det är djurmisshandel) med repgrimma på filmerna lika gärna skulle kunna bli ryckta i munnen med ett bett gång på gång. Effekten blir densamma, hästen stänger av.

Jo som sagt, spännet går sönder...

Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter...men det finns inga ONDA avsikter med att repgrimman och grimskaftet är gjort av rep...som ju är ett hållbart/hållfast material...jämfört med tex läder...

Skälet till att de består av repmaterial är att det för sådär 200 år sedan var enkla fattiga spanska boskapsherdar (som ju var dom som lade grunden till det som vi idag kallar NH) som också utvecklade repgrimman och ledrepet och dom använde helt enkelt det material som fanns till hands då....som var gratis och att det dessutom var hållbart var ju bara ett plus....

Som sagt skaderisker finns det alltid när man håller på med hästar på ett eller annat sätt.

Så med den bakgrunden, varför använda dom idag när vi har bättre material:confused:

Hållfast:confused: Med andra ord kunna hålla fast hästen med den med styrka:confused:
I en repgrimma? Ja det säger ju allt:crazy:

citerar dej:...

Våld är våld även om det inte "syns" och utövaren inte tror (eller förstår) att den är hårdhänt

OCh du talar om Roven på filmen:confused:

Många idag tror att munnen är så känslig o att ett bett är skarpt. Förstår inte att det är handen som gör det.

De har ingen som helst insikt i hur den vassa repgrimman med dess knutar fungerar på hästens känsliga huvud- som en piska blir vidrig med dito på.

Jag anser att det är som att ha en kogrimma utav kedja. Alltså inte bara grimma med kedja runt nosen. utan mkt vä'rre.

Det är en anledning till att man "tränar" med repgrimma på o inte en vanlig.
Det är ju därför den "fungerar" så bra- tortyrredskap.

Ryck i den som den satt fast i ngt ej levande som Linda visar o du får hästens hela uppmärksamhet.
Det ser mest ut som om hon övar på att smälla med långpisk.

Nej, NH-övningar bygger inte på ngn vetenskap, utan erfarenheter från gamla goda tider- ATT... det fungerar.

De gamla stridsryttarna i Europa hade mkt större kunskap i hur man tränar hästar. De behövde kunna mer än att starta, stanna o vända snabbt. Använde även hästen som ett vapen.

Än har jag inte sett PP kunna utföra ngt avancerat.

Jodå, hästar kan prestera både det ena och det andra "trots" slitande och dragande i munnen. Titta bara på den här filmen....hästen hålls igen (hårt) genom hela ritten...mot slutet slits t.o.m. tygeln av, hästen "hoppar" ändå....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=3doU4evTxiE

Här är en annan....i stort sett lika illa behandlad "mun"....funkar tydligen det med....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=cg3s-_sAltg&feature=related

Hästarna på dessa filmer gör vad dom kan för att undkomma ryttarens hand, utan att lyckas, ändå hoppar dom...man ser tydligt att hästarna försöker "gapa" för att undkomma, men det går ju inte....det ser nosgrimman till...:eek:

Dessa hästar har "opposition reflex problems"...dvs dom "håller emot" och "trycker på" i tygeln/bettet/handen...istället för att ge efter och slappna av i nacken...men jag förstår dem (hästarna alltså)...ryttarna verkar inte ha en blekaste aning om hur man hanterar en hästmun...

Men som sagt, hästar presterar uppenbart oavsett hur illa behandlade dom blir..:angel:

Nu pratade vi om Roven...

Den första filmen visar en olycka som ryttaren försöker lösa på bästa sätt
Den andra kan jag inte se något spesifikt märkligt med

Det går inte att rida Hickstead Derby med repgrimma....

Nja! bara för att det verkar utanpå betyder det inte att hästen skulle kunna skadas mindre.Just repgrimman dessutom ligger an på flertalet ytliga nerver vilket nog är väldigt smärtsamt vid ryck i repgrimma .Regrimman påverkar dessutom fler nervgrupper och muskler än ett bett gör, så jag tror att missbruk av både bett och repgrimma är precis lika illa faktiskt.Finns ju en anledning om man säger så, att hästen är mer lättmanuvrerad i en repgrimma än en vanlig grimma tex.En vanlig grimma tryckfördelar vilket repgrimman inte gör.

Vad bra att du skrev detta, så slipper jag svara samma sak. :bow::bow:

Fast inte lika skarpt som ett bett...men det är klart vill man orsaka skada så kan man det även med en repgrimma, ja t.o.m. med med knytnäven..:angel:

En repgrimma är klart skarpare än ett vanlig grimma...men det var inte det jag syftade på...:angel:

du är ute och cyklar.

om hästen trampar på en tygel med bett i munnen, så blir det ETT ryck, sen går tygeln av.
repgrimma med rep: hästen skalar av halva huvudet.

så dina bedömningar är DINA bedömningar, vad som är skarpt eller vad som är en "vanlig" utrustning.

Jag tycker det är mycket långsökt att göra jämförelsen med skade risken i en repgrimma och att hästen skulle snubbla i skogen. Ungefär som att jämföra äpplen med skruvar.

du är ute och cyklar.

om hästen trampar på en tygel med bett i munnen, så blir det ETT ryck, sen går tygeln av.
repgrimma med rep: hästen skalar av halva huvudet.

så dina bedömningar är DINA bedömningar, vad som är skarpt eller vad som är en "vanlig" utrustning.

Jag tycker det är mycket långsökt att göra jämförelsen med skade risken i en repgrimma och att hästen skulle snubbla i skogen. Ungefär som att jämföra äpplen med skruvar.
:bow:
Om man är rädd om hästen har man läder- som i alla tider.
Nylongrimmorna förr var ett gissel, men numera är godset i spännena o även på grimskaften av mkt "sämre" kvalité- går sönder:bow:

Menar du på fullt allvar att Nick Skeltons häst blir illa behandlad:confused: Vad SER du egentligen på filmer, man kan undra.:cool:

Nick Skelton (på den andra filmen) tillhör väl verkligen de mjuka ryttarna så man fattar ju hur olika vi ser på filmer:cool: Jag tror att du är totalt ute och cyklar vad gäller våld mot hästar, av vad man kan läsa här. Du förespråkar repgrimma och sen ser du hans ritt som djurplågeri och häst som lider:crazy:

För att fortsätta med hickstead, antar att du tror att denna också lider;)

http://www.youtube.com/watch?v=oZwVhhUoMUA&feature=related

Jodå, hästar kan prestera både det ena och det andra "trots" slitande och dragande i munnen. Titta bara på den här filmen....hästen hålls igen (hårt) genom hela ritten...mot slutet slits t.o.m. tygeln av, hästen "hoppar" ändå....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=3doU4evTxiE

Här är en annan....i stort sett lika illa behandlad "mun"....funkar tydligen det med....:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=cg3s-_sAltg&feature=related

Hästarna på dessa filmer gör vad dom kan för att undkomma ryttarens hand, utan att lyckas, ändå hoppar dom...man ser tydligt att hästarna försöker "gapa" för att undkomma, men det går ju inte....det ser nosgrimman till...:eek:

Dessa hästar har "opposition reflex problems"...dvs dom "håller emot" och "trycker på" i tygeln/bettet/handen...istället för att ge efter och slappna av i nacken...men jag förstår dem (hästarna alltså)...ryttarna verkar inte ha en blekaste aning om hur man hanterar en hästmun...

Men som sagt, hästar presterar uppenbart oavsett hur illa behandlade dom blir..:angel:

Du förstår inte.

Hästarna på den här nivån skulle slå ihjäl sig om de skulle få kasta sig mot hindrena.
Sen måste hästen titta på hindret för att kunna mäta avstånd. De ska inte gå med böjd nacke o därmed se sämre.

Du är fixerad vid munnen, när de i själva verket är mkt mer känsliga om huvud- nacke.
Jo ngn har påstått det du o många tror på.

Andra "köpte" att det är bra när hästen känner av mer i hovarna- ömmar= rätt.
Hästar i den här branschen o även dressyren kollas i munnen efteråt.
Det gjordes även på hingsten som PP höll på med o fick hanteringsförbud dagen efter vilket han struntade i.

En tävlingshäst skulle få startförbud o få åka hem.

Menar du på fullt allvar att Nick Skeltons häst blir illa behandlad:confused: Vad SER du egentligen på filmer, man kan undra.:cool:

Nick Skelton (på den andra filmen) tillhör väl verkligen de mjuka ryttarna så man fattar ju hur olika vi ser på filmer:cool: Jag tror att du är totalt ute och cyklar vad gäller våld mot hästar, av vad man kan läsa här. Du förespråkar repgrimma och sen ser du hans ritt som djurplågeri och häst som lider:crazy:

Föredömligt anser jag. Man ser den blixtsnabba eftergiften framförallt när hästen tvekar på banken. Först riktas huvudet rätt med lätt hand (och antagligen skänkel) så fort hästen börjar tänka framåt igen kommer eftergiften direkt:bow:

Så med den bakgrunden, varför använda dom idag när vi har bättre material:confused:

Eftersom det är ett orehört bra verktyg att utveckla kommunikationen med...sedan handlar det väl om tradition också....

Hållfast:confused: Med andra ord kunna hålla fast hästen med den med styrka:confused:
I en repgrimma? Ja det säger ju allt:crazy:

Ja du gottar dig ganska bra i fördomar du...:cool: Men med hållfast avses att den håller under lång tid (ej förbrukningsvara), vilket var viktigare än det du syftar på för en så där 200 år sedan......men när argumenten tryter...:angel:

OCh du talar om Roven på filmen:confused:

Du får gärna förklara vad du menar..

Nu pratade vi om Roven...

Den första filmen visar en olycka som ryttaren försöker lösa på bästa sätt
Den andra kan jag inte se något spesifikt märkligt med

Det går inte att rida Hickstead Derby med repgrimma....

Men man kan "jaga" kossor i 180 knyck över stock och sten i en vanlig repgrimma..:idea: Men då behöver man förstå sig på att ridning inte handlar om kontroll...:angel:

Du förstår inte.

Hästarna på den här nivån skulle slå ihjäl sig om de skulle få kasta sig mot hindrena.

Nej jag förstår inte....i min värld frågar vi oss inte vilka metoder och/eller verktyg vi behöver för att "tvinga" hästen att klara av prestationer....utan vi frågar oss själva "hur ska jag träna/förbereda för att hästen ska klara detta utan onödiga trauman"...:idea:

Sen måste hästen titta på hindret för att kunna mäta avstånd. De ska inte gå med böjd nacke o därmed se sämre.

Fast i det läget behöver ryttaren bara sträcka fram handen...så att hästen slipper trycket i munnen och därmed få möjlighet att ta upp huvudet utan obehag...

Jag menar inte att hästen ska gå med böjd nacke....utan med "avslappnad" nacke....vilket är stört omöjligt om den måste "trycka på" på detta sätt...och det är RYTTAREN som skapar denna situation...

Du är fixerad vid munnen, när de i själva verket är mkt mer känsliga om huvud- nacke.
Jo ngn har påstått det du o många tror på.

Nja inte fixerad, men väldigt noga med vad som händer där....eftersom jag vill ha den delen av hästens kropp "ren" från dåliga erfarenheter...därför har jag också tagit reda på exakt hur ett bett fungerar...

Det andra du skriver förstår jag inte vad du fått ifrån...källa?...och en repgrimma trycker inte på nacken öht i en ridsituation..:angel:

Andra "köpte" att det är bra när hästen känner av mer i hovarna- ömmar= rätt.
Hästar i den här branschen o även dressyren kollas i munnen efteråt.
Det gjordes även på hingsten som PP höll på med o fick hanteringsförbud dagen efter vilket han struntade i.

En tävlingshäst skulle få startförbud o få åka hem.

Som sagt jag är ingen Parellianhängare och jag försvarar inte hans hantering på filmen....jag vet bara att "det" INTE är något typexempel på hur man tränar/hanterar hästar i ett hackamore (=repgrimma och/eller bosal).

Och bara för att Parelli har "gjort bort sig" så betyder inte det att den "traditionella hanteringen" av hästar är så mycket bättre....som sagt jag ser MINST lika dålig hantering i "hopphästfilmerna"...

Tyvärr, Nick Skelton rider uselt....han drar och sågar....och hästen visar tydliga tecken på "opposition reflex"...vilket är resultat av en felaktig hantering av tyglarna (=ingen eftergift, händer även med en repgrimma om man hanterar den fel)...den gapar också väldigt mycket...eller egentligen försöker gapa (den har ju nosgrimma)...DET är dessutom ett tecken på att hästen har obehag (=smärta). Kolla särskilt vid 2.36 c:a, där hästen "rycker" upp huvudet gång på gång för att undkomma bettet...och vid 2.54, inför vattenhindret....:cry:...

Om man vet hur ett bett funkar....så förstår man också varför hästen gör så...och kan man inte få "stopp" på hästens framfart på annat sätt....ja då bör man nog byta inriktning...

Ryttaren (John Ledingham) på den film som du lade in tycker jag däremot bättre om...inget mottryck...inget gapande....och inget sågande...hästen är i balans mentalt....triggad att hoppa...och väl förberedd....

Sen kan jag tycka att även han använder för mycket tygel...men så rider jag enligt ett helt annat system....och ser inte tyglarna som en "bromspedal"...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2