Sv: Parelli inte så bra?
Tror du på fullt allvar att ett bett skulle kunna få stopp på 600-700 kg häst? .
Jadå, med bett i munnen och inspänningstyglar så har man helgarderat sig och växlat upp muskelkraften ganska rejält. Några varv till på samma sätt och hästen hade förmodligen, trots denna orättvisa utväxling, utmanövrerat sin plågoande, vilket den försökte, om och om igen....BEVISLIGEN....titta på 0,41 sek och framåt...där ser man det tydligt...
Tycker du det är OK med aggressiva ryck i ett rep som sitter i en repgrimma på hästen? Att dessutom vifta med repet i ansiktet på hästen?
Jag tycker inte det är mer OK än att använda bett och inspänningstyglar för att "mästra" en häst.
Jag tycker det är en milsvid skillnad på hingsten i denna film jämfört med NH-hästarna i tidigare filmer i tråden, faktikst. Det är en väldig skillnad i uttryck hos hästarna. Hingsten är glad och laddad, medan NH-hästarna samtliga ser förvirrade och stressade ut och DESSUTOM samtliga är väldigt rädda om sina huvuden.
Tror du på fullt allvar att den är "glad och laddad"? Hur stor kunskap har du om bettets verkan kan man undra? Förklara gärna vilka förmildrande omständigheter som rättfärdigar ett missbruk av förtroende...vare sig det handlar om NH eller traditionell hantering som jag nu förstår är det samma som på hopphästfilmen.
*kl*
Hur kan man, som ryttare, tycka att det är OK, ja tom applådera detta missbruk av förtroende som hopphästfilmen visar? Hur kan man vara så blind?
Munnen som man vill/behöver kunna kommunicera med, via "fina" små signaler....(NH-utövare använder i alla fall grimma
)...
den kan man visst i vissa lägen behandlas hur som helst....
Hur tänker man då, angående bettet som kommunikationsverktyg? Tror man på fullt allvar att hästen "glömmer" uppvisningserfarenheten av bettet...för att sedan i "ridsituationen" plötsligt "gilla" bettet....ha förtroende för bettet....ha förtroende för handen...?
Ömsesidig respekt, vardå?
Varje gång den bockar så "trycker/sliter" bettet i munnen....hästen försöker undkomma genom att växelvis "dra in" och växelvis "slänga upp" huvudet. Varför då? Kan det vara för att undkomma det ombekväma (smärtsamma) läge som inspänningstyglarna bidrar till?
På vilket sätt är
det "bättre" horsemanship än det vi sett på Parellifilmerna? Båda hästarna har ju uppenbart fått en mycket negativ erfarenhet av bett...?
Skulle aldrig utsätta mina hästar för dylikt...
Jag tycker helt enkelt det är urfånigt att använda en sån här film som "motpol" till dålig hästhantering i NH...