Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Hittade denna:

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

Är ingen nh fantast men detta ser faktiskt trevligt ut

Hästen är inte rädd om huvudet och leker med sin handler

Det är tyvärr inte en gnutta lek utan en väldigt väl dresserad häst som inte gör en enda rörelse utan signal från mannen.

Om han kommit dit genom en träning med för hästen vänliga metoder så tycker jag det är okej, men man blir luttrad ju mer konstigheter man ser så jag undrar jag.

Kan tillägga att för egen del skulle jag inte vilja ha en häst sådan som i filmen.

Och den typen av uppvisningar har inget med egentlig hästhantering att göra utan är ren show, eller cirkuskonster kanske man skall kalla det, men det är nog självklart för de flesta.

Det är tyvärr inte en gnutta lek utan en väldigt väl dresserad häst som inte gör en enda rörelse utan signal från mannen.

Om han kommit dit genom en träning med för hästen vänliga metoder så tycker jag det är okej, men man blir luttrad ju mer konstigheter man ser så jag undrar jag.

Att kalla just detta filmklippet lek kanske är fel, och du har ju rätt i att hästen gör det människan ber om. Men är det inte, om man ska dra jämförelser, ungefär som när man tävlar dressyr? Då vill man att hästen ska "lyda minsta vink", medans man hemma kanske emellanåt rider med "lek" för att inte hästen ska tappa intresset?

Nu ska vi inte dra alla över en kam, så vi får ju hoppas att han har tagit sig dit på schyssta metoder.:)

Du vill inte ha din häst så, och det är precis som vi skrivit innan i tråden, man har olika behov beroende på vad man "kräver" av sin häst. Personen på filmen är troligen intresserad av just att arbeta hästen på marken på det sättet, och hästen lika så?

Cirkuskonster eller hästhantering, det är en åsiktsfråga där man får tycka precis som man vill. Liksom jag kanske tycker att piaff och passage är cirkuskonster ;)

Det jag inte velat ha är den i mitt tycke kadaverdisciplin hästen uppvisar. Jag har faktiskt också tränat lite "cirkuskonster" med en häst, även om det är länge sedan nu.

Och jag håller ganska mycket med dig om att dagens dressyr på hög nivå i mångt och mycket är cirkus, och långt ifrån vad det ursprungliga ändamålet med dressyr var och fortfarande är för en del..

Man kan åka till vilken tävling som helst inom vilken diciplin som helst och titta på alla duktiga ryttare där, men vad vet vi åskådare om hur han/hon har tagit sig och sin häst dit? Vi vet inte vad som sker bakom stängda dörrar förrens något sånt här dyker upp, och det e ju toppen då kan man ta avstånd från det. Men innan dess så kan jag med gott mod titta på dom ryttare jag tycker behandlar hästarna bra på tävlingsbanan/framridningsbanan. Att börja dra alla över en kant bara för att någon har klantat sig är bara fördomsfullt mot något man inte förstår, om vi skulle göra det så skulle det inte någon ridning eller hantering finnas kvar för det har och kommer alltid finnas rötägg innom alla dicipliner.

Jag håller helt med och dessutom så är det mesta av det inte så himla svårt att lära en häst om man går in för det. Vet inte varför folk tror att hästar är så korkade att det är svårt att lära dem saker utan att ha dem i en lina:confused:

Frågan är väl syftet med att lägga den tiden , men tycker man det är kul och hästen tÿcker det är kul att agera pudel så visst......annars kan man faktiskt skaffa en liten pudel och då kan man ju träna hemma i vardagsrummet också om man har lust.

Vad bra då kan ju jag sälja mina hästar och köpa några hundar och börja träna agility;) Hästar har ju ingen som helst användning av det vi gör med dom idag om vi ska dra det grovt.

Jag håller helt med och dessutom så är det mesta av det inte så himla svårt att lära en häst om man går in för det. Vet inte varför folk tror att hästar är så korkade att det är svårt att lära dem saker utan att ha dem i en lina:confused:

Frågan är väl syftet med att lägga den tiden , men tycker man det är kul och hästen tÿcker det är kul att agera pudel så visst......annars kan man faktiskt skaffa en liten pudel och då kan man ju träna hemma i vardagsrummet också om man har lust.

Om nu detta är "fel", varför skulle det vara mer okej att göra det med en pudel?

Kanske samma syfte som att lägga ner tiden och rida in sin häst, tror faktiskt att de flesta hästar skulle gå och äta gräs om de fick som de ville. Och då kan man ju köpa en käpphäst istället?

:bow::bow::bow:

En hund är ju inte heller gjord för det vi har dom till idag:idea:

En hund är ju inte heller gjord för det vi har dom till idag:idea:

Det skulle vara jätteintressant om du kunde utveckla det här. Även om det nu inte är hundforumet vi är inne på.

Samt dra paralleller mellan rovdjuret hund och flyktdjuret häst.

Om nu detta är "fel", varför skulle det vara mer okej att göra det med en pudel?

Kanske samma syfte som att lägga ner tiden och rida in sin häst, tror faktiskt att de flesta hästar skulle gå och äta gräs om de fick som de ville. Och då kan man ju köpa en käpphäst istället?

Ganska dyrt djur för att springa runt och leka gå fot och snurra runt med bara. Det kan min häst också, utan att ha tränat, har mina tidigare kunnat också, men det är inte det jag har dom till. Det är en bonus av en bra relation, men ingen anledning att ha häst.

Jag är inte säker på att en häst är lika road som en hund, det handlar om vad vi har dem till, och deras inställning till oss och vad som är flocken osv.

Men som jag sa om hästen är förtjust i att leka tafatt och gå fot, och ägaren hellre gör det än rida så. En häst som har stort aktivitetsbehov men inte kan användas utan bara gå i hagen så kan det kanske finnas ett syfte.

Men det är cirkus och säger inget om relationen. För att hästen kan utföra saker lös betyder det inte att de har en bättre relation, så fungerar det inte.

Och ang att hästar hellre går i hagen....nej faktiskt inte. Min längtar efter ridningen och trivs inte riktigt med längre vila, hon blir så otroligt glad när man kommer med sadeln och går med långa kliv iväg ut på promenaderna när man ska iväg. Har haft såna förrut, både en hingst och ett par ston. De tycker om ridningen och visar det på många sätt. Så jag håller inte alls med om att hästarna över lag hellre skulle gå i hagen.

Senast ändrad av en moderator:

Hade det sagt mer om deras relation om han hade satt sig på hästen och utfört någon form av arbete menar du?

Nej. Bara att han lärt den det, inget annat.

Relation märks i bla förtroende, går hästen fram var som helst och genom vad som helst för att du ber den? Tex. Det kan i o f s vara ren lydnad, det också, men det kan handla om förtroende också.

En del tjafsar med tusen tricks hemma men får inte hästen från gårdsplanen uppsuttet i alla fall:rofl: Och undrar vad som är fel :o

För mig är förtroende att hästen faktiskt gör det jag ber den om oavsätt om vi är hemma eller på en tävling, brister det någonstans så får jag helt enkelt träna mer på förtroendet. Det krävs stort förtroende av både häst och människa att gå in i ett fullsatt ridhus tex och få hästen att göra det man så länge tränat på hemma, går det inte då ja då får man ransaka sig själv och inte hästen:laugh:

Ja och jag hade blivit av med ansiktet om jag viftat med ett rep eller knutit fast min häst ben i hennes mun.
Jäklar vad det hade slagit slint i skallen på henne då. Hon har hög integritet, Hon accepterar inte att bli dominerad,
så jag försöker inte ens med de dumheterna.

Ömsesidig respekt kallas det. Jag biter inte min häst, hon biter inte mig - om vi förstår varandra och respekterar varandra.

Jag tycker det är beklämmande att se hur du tycker repviftande och djurmisshandel är bättre än att låta en häst leka av sig.
Visst den har inspänningar på sig och bett i munnen, men inspänninarna är inte hårt spända och bettet är verkligen inte skarpare
än rycken många av "Nh-människorna" ger hästarna i de bedrövliga repgrimmor som används.

Vem har knutit fast hästens MUN i hästens ben?:eek: Parellifilmen visar en häst i GRIMMA....:confused:

Jag tror att det är du som har missuppfattat...jag försvarar INTE Parellifilmerna...jag tycker att BÅDA filmerna (Parelli och hopphästfilmen) visar LIKA DÅLIG hästhantering.

Angående repvifteri och repgrimma har jag en annan erfarenhet än dig.:idea:

Tror du på fullt allvar att ett bett skulle kunna få stopp på 600-700 kg häst? .

Jadå, med bett i munnen och inspänningstyglar så har man helgarderat sig och växlat upp muskelkraften ganska rejält. Några varv till på samma sätt och hästen hade förmodligen, trots denna orättvisa utväxling, utmanövrerat sin plågoande, vilket den försökte, om och om igen....BEVISLIGEN....titta på 0,41 sek och framåt...där ser man det tydligt...

Tycker du det är OK med aggressiva ryck i ett rep som sitter i en repgrimma på hästen? Att dessutom vifta med repet i ansiktet på hästen?

Jag tycker inte det är mer OK än att använda bett och inspänningstyglar för att "mästra" en häst.

Jag tycker det är en milsvid skillnad på hingsten i denna film jämfört med NH-hästarna i tidigare filmer i tråden, faktikst. Det är en väldig skillnad i uttryck hos hästarna. Hingsten är glad och laddad, medan NH-hästarna samtliga ser förvirrade och stressade ut och DESSUTOM samtliga är väldigt rädda om sina huvuden.

Tror du på fullt allvar att den är "glad och laddad"? Hur stor kunskap har du om bettets verkan kan man undra? Förklara gärna vilka förmildrande omständigheter som rättfärdigar ett missbruk av förtroende...vare sig det handlar om NH eller traditionell hantering som jag nu förstår är det samma som på hopphästfilmen.

*kl*
Hur kan man, som ryttare, tycka att det är OK, ja tom applådera detta missbruk av förtroende som hopphästfilmen visar? Hur kan man vara så blind?

Munnen som man vill/behöver kunna kommunicera med, via "fina" små signaler....(NH-utövare använder i alla fall grimma:confused:)...den kan man visst i vissa lägen behandlas hur som helst....:mad:

Hur tänker man då, angående bettet som kommunikationsverktyg? Tror man på fullt allvar att hästen "glömmer" uppvisningserfarenheten av bettet...för att sedan i "ridsituationen" plötsligt "gilla" bettet....ha förtroende för bettet....ha förtroende för handen...?

Ömsesidig respekt, vardå?

Varje gång den bockar så "trycker/sliter" bettet i munnen....hästen försöker undkomma genom att växelvis "dra in" och växelvis "slänga upp" huvudet. Varför då? Kan det vara för att undkomma det ombekväma (smärtsamma) läge som inspänningstyglarna bidrar till?

På vilket sätt är det "bättre" horsemanship än det vi sett på Parellifilmerna? Båda hästarna har ju uppenbart fått en mycket negativ erfarenhet av bett...?

Skulle aldrig utsätta mina hästar för dylikt...

Jag tycker helt enkelt det är urfånigt att använda en sån här film som "motpol" till dålig hästhantering i NH...:angel:

Tror man på fullt allvar att hästen "glömmer" uppvisningserfarenheten av bettet...för att sedan i "ridsituationen" plötsligt "gilla" bettet....ha förtroende för bettet....ha förtroende för handen...?

Ja du...nu vet inte jag vad du har för erfarenhet av detta men finner det tveksamt att en häst hoppar 1,40 som Roven utan "förtroende för handen"

Jag ser en häst som brallar i "ramen" han fått

Vad som visas i TS inlägg vet jag inte...kvacksalvare på makttripp

För mig är förtroende att hästen faktiskt gör det jag ber den om oavsätt om vi är hemma eller på en tävling, brister det någonstans så får jag helt enkelt träna mer på förtroendet. Det krävs stort förtroende av både häst och människa att gå in i ett fullsatt ridhus tex och få hästen att göra det man så länge tränat på hemma, går det inte då ja då får man ransaka sig själv och inte hästen:laugh:

Stämmer inte riktigt kan jag säga av erfarenhet. Skulle värma en häst åt en gubbe på travet för ett tag sedan och hästen TOTAL vägrade att gå ut på banan veckan innan när han skulle göra det själv. Jag körde hästen för första gången har inte träffat den förut, och körde rakt ut på banan fullt med folk och hästar över allt varför?
Jo jag gissar på att det var för att gubben var nervös och kanske tom lite rädd för hur hästen skulle reagera på banan, och tog det som att det skulle vara något farligt. Dock när jag körde så kände hästen att jag inte var rädd eller orolig och litade på att jag inte skulle göra något som skadar den. Jag tror det är samma princip som att bra kuskar ökar prestationen på vilken häst de än kör jämfört med en sämre kusk. (gäller galoppen med)
Det blir samma sak som när en tränare hoppar upp på en häst och gör rätt men inte när ägaren själv rider. Hästen känner av ryttaren/kusken och agerar därutifrån. Där är den äkta skillnaden på en snäll och "elak" häst.

Detta är också en anledning till att ju finare (bättre) hästen är ju känsligare är dom för allt man gör.

Ledar rollen mellan häst och människa är inte alltid det viktigaste utan snarare att hästen känner att man litar på den och själv inte är rädd. Människan är i det flesta fallen roten till varför hästar "beter sig illa" eller är "ouppfostrade" i vissas händer. Hästen i detta fallet är 2år.

Jag tror inte så mycket på ledar roller utan mera på att hästen känner att man litar på varandra då kommer man mycket längre än med morotspinnar och repviftande. Att man ibland måste sätta ner foten och klargöra vad som är accepterat och inte är ett måste, dock kan man göra det utan PPs metoder och utrustning.

En häst som misshandlas med bett på det sätt du anklagar visaren ifråga för, ja, den hästen kan inte ridas så mjukt och fint som sedan sker, med en så lätt kontakt med handen. Hästar som misshandlats med bett är mycket rädda för att sedan överhuvudtaget söka någon kontakt alls med handen. Vad vet du själv om bett kan man undra? Har du överhuvudtaget någonsin sett en häst som verkligen har riktigt riktigt dålig erfarenhet av bett? Av det du skriver så tror jag inte att du har det faktiskt.

Visaren av R har dessutom full koll på var R är. R försöker inte alls manövrera ut sin visare, hade han velat det så hade visaren stått sig slätt. Men det sker inte. Sedan kan man tycka vad man vill om "laddningen". Personligen hade jag hellre sett R visa sina gångarter än en massa "hopp och tjo flöjt". Men, shit happens. Och många många gånger hellre detta än stressade och huvudskygaa hästar utsatta för PNH.

"NH-utövare använder i alla fall grimma". Herregud! Är grimma och repgrimma verkligen samma sak för dig? Eller anser du på fullt allvar att det inte är så farligt att rycka och slita i en repgrimma? "För det är ju i alla fall en grimma"? Jösses!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte