Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Denna tråd innehåller förutom dokumenterade fakta, folks åsikter. Vad som är fakta och ej här får läsaren avgöra. Jag håller dock inte med dig om att den inte innehåller skitsnack, för somliga attackerar andra för deras åsikter. Ok? Det tycker inte jag. Vi måste kunna diskutera ändå!

Självklart innehåller den folks åsikter om det man ser, annars skulle det inte vara ett diskussions forum eller hur? ;)

Det finns kanske offensiva kommentarere och ibland hårda uttal. Att det skulle ha gått överstyr tycker jag verkligen inte. Inte om man jämför med en "standard hata något buke tråd" i alla fall. :)

Att man kan bli attackerad för att man förordar en djurplågare som PP visat sig vara om och om igen förstår jag dock. Jag får ta skit lite här och var på buke för vad jag tycker om vissa saker, men det skiter jag i för det mesta.:cool:

Kl
Om det inte fanns stor okunskap o rädsla för hästen skulle de här metoderna inte ta sig.

En häst behöver inte vara lobotomerad o inte få visa några känslor för att man ska kunna hantera o framförallt rida på dem.

Det handlar om hur trygg människan är.

Bara ett ex. i hur avspänt en int. hopphäst kan hanteras från marken o sen kunna utföra stora saker med ryttare på.

Om man vill att hästen ska prestera, så måste den få ha sin personlighet kvar- glad häst.

Uppvisning där man kan se dess personlighet o den får busa.

http://www.youtube.com/watch?v=UAFV0jtseM0&feature=related

Gissa vad PP skulle göra med denna:mad:

Uppsuttet- tävling samma häst.
http://www.youtube.com/watch?v=R-SMThZUvqw&feature=related

Har i åtanke alla dessa kunniga människor i EUROPA som har en helt annan inställning till hästen. Det är äkta hästmänniskor!
Den måste få vara häst- sig själv.

Amerikanerna vill gärna leva kvar i mustangtiden- att få vara tuff o macho.
The Boss.

Bästa sättet att lära sig saker i livet är att göra det med ett öppet sinne, som ändå kan vara kontrsuktivt kritiserande.

Fast jag vet inte om det ens är önskvärt att ha ett så öppet sinne att man när man ser en film med dålig hästhantering tänker "Den där grabben är säkert mycket bättre annars, jag måste lära mig mer av/om honom!"

Snarare skulle jag ju se mig om efter något helt annat.

Jag Utgår ifrån att det Är svårt att lasta hästen, eller så är han Och hästens ägare fullkomliga idioter... (och det inte för hur de gör det utan för Att de gör det)
Annars undrar jag varför de vill bråka med en häst som är lättlastad??? Det är ju bara korkat.

Ägaren vet vi ju inget om, han/hon kan ju uppleva hästen omöjlig att lasta tex för att ägaren själv är osäker i situationen eller kanske rent allmänt har en snäll häst som därför ofta gör lite som den vill. Just lastning kräver ju att hästen går exakt där man vill att den går, jämfört med när man bara leder den någonstans. Då spelar det ju - i praktiken just då - ingen roll hur den går så länge den snällt följer med.

Tränarens metoder är ju bara obegripliga. Är han inte inkompetent, är det något annat som går rejält fel.

Så här var PNH tänkt.

Jag tycker att just den sortens uttalanden bidrar till att man får bilden av PNH som ett slags sekt, och jag tappar mer av förtroendet av det. Precis som med religiösa som pekar på allt de inte gillar inom den egna tron, och sen säger att deras eget sätt att tro är det enda rätta, riktig kristendom/islam/judendom eller vad det nu må vara.

Så är det inte, som jag ser det. Precis som inom hoppning, dressyr, trav, voltige, finns det bra saker och dåliga saker under benämningen PNH. Det finns alltså bra och dålig PNH, inte "äkta" PNH och "oäkta" PNH.

Lägger in en efterlysning på en video där vi får se problem lösning på hög nivå utan repviftande eller liknande dumheter. Gärna en riktigt svår häst så vi får se prov på den biten med.

Ja, det saknar jag också. Jag vet att en del problemlösning/träning inom min egen gren, dressyren, går till på vidriga sätt men ryttaren kan sen visa fantastiska saker på tävling. Tyvärr fungerar ju tävlingar så att man inte utesluts pga metoderna på vägen dit, men jag kan inte uppskatta ryttare som jag vet tränat på sätt som jag inte kan acceptera.

Därför blir man ju nyfiken på vad som ligger bakom, när man ser lätthanterade/välfungerande hästar i de här filmerna. Tyvärr är ju våldets väg ofta framkomlig när det gäller att nå resultat. :crazy:

jag håller med om att en häst måste ha sin personlighet kvar,
Och ska man tävla western på hög nivå så kan hästarna inte vara kuvade då skulle dom inte prestera precis som du sa. Och det gäller även i usa där det är väldigt hög nivå.

*kl*

Jag har följt denna tråden i tysthet, men känner att jag gärna skulle vilja lämna min åsikt.

Jag har inte kunskapen att bedömma PP's handlande på filmerna, men det ser inte trevligt ut. Det är tråkigt när en föregångare för ett hanterings-/ridsätt går över styr på detta viset(?). Ni minns säkert när rullkür filmerna kom upp på en känd ryttare. Men inte drog vi alla "dressyrryttare" över en kant då. Jag försöker, och hoppas att jag lyckas, att inte dömma alla i samma "gren" efter en persons handlande. Bara för att jag har sett videor på den kända "dressyrryttaren" som rider rullkür, försöker jag att inte dömma alla "dressyrryttare" efter de, för jag vet att det finns jättemånga som rider och tränar sina hästar inom dressyren på ett trevligt sätt. Jag vet att det händer att hopphästar barreras, men jag vet med att de finns många fler som inte gör det. Att dra alla över en kant är inte aktuellt, det finns dåliga föregångare i alla "grenar", sen är det ju extra tråkigt att det är just högsta hönset inom PNH som fått mkt kritik, men jag tror att det är som med allt. Ju mer pengar inblandat desto mer oschyssta metoder. De metoder som han lär (lärde?) ut innan det blev mycket pengar inblandat, lär oss att ge hästen tid, och sätta relationen mellan häst och människa främst, och det är jag osäker på om han gör i de förekommande filmerna.

Tyvärr verkar "NH" vara den "gren" med mest oseriösa tränare. Folk som har sett en film eller läst en bok, och sedan går ut och hjälper sin kompis, som i sin tur hjälper sin kompis. Då är det inte "NH" längre, men det kallas "NH".

Jag har fått lära mig att hästen måste få den tid den behöver och att man måste se till hästens tankesätt/temperament. Jag måste ge hästen respekt om han ska ge mig respekt. Ge och ta.

Jag leker mycket med min häst, både uppsuttet och på marken. För det är så jag och min häst trivs bäst. En annan rider enbart i skogen medans den tredje tävlar hoppning varannan helg. Jag ser inte ner på någon part. Det viktigaste för mig är att häst och ryttare trivs, sen får de göra precis hur de vill sålänge inte hästen mår dåligt, vilket jag inte tror att merparten av bla "NHarnas" hästar gör.

Jag tror att det är lika farligt att lita rakt igenom på en tränare, som det är att fördömma allt inom en speciell "gren". Jag är övertygad om att dressyrryttarna har mycket att hämta hos westernryttarna, som i sin tur kan hämta träningstips med bommar och hinder hos hoppryttaren. Likväl som man som "icke-NHare" kan hämta tips hos "NHarna" och tvärtom.

Nej, visa respekt för alla. Här ska vi inte bränna någon på bål, oavsett om dom kallar sig PNHare eller dressyrryttare!

Jag kommer inte att fortsätta skriva i denna tråden så mkt till, jag väljer att lägga den tiden på mina underbara hästar. Och jag är medveten om att mitt inlägg kommer analyseras in i minsta detalj för att hitta fel och brister med riktig "buke-anda". Men detta är ingen fakta, det är mina åsikter, och där finns inget fel?

Nu var det inte vem som helst på filmerna, utan en av grundarna med fru;)

Det var inte dressyrens "skapare" som man kom på ridande rollkur, så det du säger haltar väldigt. Att enskilda utövare inte alltid kan vara representativa för sin gren är väl självklart men skaparen av en lära är det något annat med.

Nej, och det har jag nämt med att det är extra tråkigt. Men det jag tycker är synd är att flera folk på buke får kritik för att de utövar "NH". De har troligen aldrig träffat PP i fråga, NH är för mig ett väldigt brett begrepp. Om jag ska vara ärlig så ser inte jag PP som skaparen av detta, men han har gett det ett namn och marknadsför sig med det. För mig är det andra personer jag "ser upp till" inom "NH" :)

Liksom jag självklart inte ser rullkür-ryttaren som grundare till dressyren, men jag dömer inte ner alla "dressyrryttare" för det.

Kl
Om det inte fanns stor okunskap o rädsla för hästen skulle de här metoderna inte ta sig.

En häst behöver inte vara lobotomerad o inte få visa några känslor för att man ska kunna hantera o framförallt rida på dem.

Bara ett ex. i hur avspänt en int. hopphäst kan hanteras från marken o sen kunna utföra stora saker med ryttare på.

Om man vill att hästen ska prestera, så måste den få ha sin personlighet kvar- glad häst.

Har i åtanke alla dessa kunniga människor i EUROPA som har en helt annan inställning till hästen. Det är äkta hästmänniskor!

The Boss.

Håller med!

Och ang filmerna: människan får inte panik och flippar själv för att hästen är lite livlig, den är lugn och konsekvent och springer inte hem och ringer nh-tränare eller startar hanteringstrådar på buke "min häst tycker inte om mej, varför gör han så??"

Det är som dessa diskussioner om hur man binder upp, vissa är uppenbarligen livrädda att hästen kommer loss en halv minut,jagar upp sej, skaffar gummirep och ställer till det, istället för att inse att hästar är inte monster som gör allt för att vara "olydiga" och "utnyttja situationen":crazy:

Ingen verklig förståelse för hästarna, bara rädsla och grundläggande misstro, där har vi problemet:crazy: Utan det behövdes ingen "nh".

Nu var det inte vem som helst på filmerna, utan en av grundarna med fru;)

Fast Parelli är inte en av grundarna av denna filosofi. Den kommer ur ett mycket gammalt sätt att träna hästar, närmare bestämt från den Californiska stilen som utvecklades i USA på 1700- och 1800-talet, av spanska boskapsherdar som invandrade dit.

*kl*
Parelli myntade begreppet NH/PNH men själva metoden/filosofin har han fått i arv från den Californiska traditionen. Sen har han modifierat den och även gjort "business" av det.

Nej dom verkliga grundarna av det moderna, mjukare, sättet att träna hästar på och som sen kommit att kallas NH, är Bill och Tom Dorrance, bla annat. Men dom kallade det bara enkelt för horsemanship (hästmannaskap).

Detta sätt att träna hästar på har inget som helst att göra med "vilda metoder" att rida in vildhästar (ni har sett för mycket Cowboyfilmer..:D), utan är ett sätt att träna/förhålla sig till hästar där hästens välmående, fysiskt och psykiskt, alltid kommer först....och det får ta den tid det tar....:idea:

"Listen to the horse. Try to find out what the horse is trying to tell you. All we are trying to do is fix things up where he can find them; then it's the horse idea." Tom Dorrance

Ovanstående citat ilustrerar hela grundtanken bakom metoden, allt man gör tillsammans med hästen, från att leda den till och från hagen, till lastning på transport, till inridning och finslipning av ridteknik, görs utifrån detta tankesystem hela tiden på hästens villkor.

Kl

The Boss.

Det jag ser på film nr 1 är en "utflippad" häst som är ute och går med sin ägare/hanterare...

Allvarligt, hur kan man tycka att detta är lyckat. Vad är det hästen försöker säga egentligen?

Dessutom visar ju detta på hur utomordentligt korkat det är att leda en häst med så kort tygel/ledrep, vart ska människan ta vägen?

Hästen har ju hela tiden övertaget (och vet om det också), det enda som hindrar den från att ta över helt är det faktum att den har bett i munnen...som det dras och slits i hela tiden....:confused:

Är det "äkta" hästmannaskap det? Att "tvinga" hästen till skenbar kontroll med ett skarpt redskap (=bett)? Inte ett dugg bättre hanterat än det vi sett på Parelli filmerna i alla fall....:angel:

Håller med!

Och ang filmerna: människan får inte panik och flippar själv för att hästen är lite livlig, den är lugn och konsekvent och springer inte hem och ringer nh-tränare eller startar hanteringstrådar på buke "min häst tycker inte om mej, varför gör han så??"

Det är som dessa diskussioner om hur man binder upp, vissa är uppenbarligen livrädda att hästen kommer loss en halv minut,jagar upp sej, skaffar gummirep och ställer till det, istället för att inse att hästar är inte monster som gör allt för att vara "olydiga" och "utnyttja situationen":crazy:

Ingen verklig förståelse för hästarna, bara rädsla och grundläggande misstro, där har vi problemet:crazy: Utan det behövdes ingen "nh".

Håller med! Och Axel också!:bow:

Min häst är en väldigt livlig och vaken dam och det är så otroligt skönt att ha eget stall. För att hyra in en sådan häst är helt hopplöst har jag upptäckt. Det är så få människor som kan hantera den, många blir rädda och osäkra oavsett hur väluppfostrad hästen än är. Bara för att de vet att hästen är vaken. En sådan häst ska helst lobotomeras :crazy:

Det är fortfarande Parelli som har satt sitt namn och marknadsfört det. SJÄLVKLART har han fått inspiration från någon annan, men det är han som är "ansvarig utgivare" för det han säljer. Alltså är han "grundaren"

Det är fortfarande Parelli som har satt sitt namn och marknadsfört det. SJÄLVKLART har han fått inspiration från någon annan, men det är han som är "ansvarig utgivare" för det han säljer. Alltså är han "grundaren"

Men han säljer inte "NH", han säljer "sin uppfattning" om detta. Det är viss skillnad. Alla som håller på med "NH" eller "NH-liknande" metoder har inte "köpt" just hans koncept. Därför kan man inte säga att just Parelli är grundare för NH....

Tycker det är intressant att Du säger att hästen hela tiden har övertaget. Ett intressant sätt att se på tillvaron, vem som bestämmer över vem. Svart eller vitt. Vad är det hos vissa människor som gör att de känner behov av att bestämma över andra, människor och djur?

Låt istället varje individ utvecklas utifrån sina förutsättningar och inte följa någon standard 1 A behandling.

Personligen föredrar jag frihet för båda individerna, och att ingen är kuvad. Jag tycker det är trevligt när hästar får uttrycka sina känslor och inte slaviskt skall följa människans minsta vink.

Axel:bow::bow::bow: för uttryckta åsikter och kul film, fram för mera sånt.

Det jag ser på film nr 1 är en "utflippad" häst som är ute och går med sin ägare/hanterare...

Allvarligt, hur kan man tycka att detta är lyckat. Vad är det hästen försöker säga egentligen?

Dessutom visar ju detta på hur utomordentligt korkat det är att leda en häst med så kort tygel/ledrep, vart ska människan ta vägen?

Hästen har ju hela tiden övertaget (och vet om det också), det enda som hindrar den från att ta över helt är det faktum att den har bett i munnen...som det dras och slits i hela tiden....:confused:

Är det "äkta" hästmannaskap det? Att "tvinga" hästen till skenbar kontroll med ett skarpt redskap (=bett)? Inte ett dugg bättre hanterat än det vi sett på Parelli filmerna i alla fall....:angel:

Det du säger är det många NH människor menar, hästen är ett farligt djur som om man inte hanterar den på ett NH sätt inte är att lita på och har övertaget samt är urflippad. Titta på filmen igen. Mannen i fråga vet precis var han har sin häst och hästen i fråga vet precis var han har sin ledare. Lite naiv tycker jag att du är om du tror att ett bett skulle hindra denna fem till sexhundra kilo häst att slita sig eller dra järnet. Vad då sliter och drar?

Tycker det är intressant att Du säger att hästen hela tiden har övertaget. Ett intressant sätt att se på tillvaron, vem som bestämmer över vem. Svart eller vitt. Vad är det hos vissa människor som gör att de känner behov av att bestämma över andra, människor och djur?

Låt istället varje individ utvecklas utifrån sina förutsättningar och inte följa någon standard 1 A behandling.

Personligen föredrar jag frihet för båda individerna, och att ingen är kuvad. Jag tycker det är trevligt när hästar får uttrycka sina känslor och inte slaviskt skall följa människans minsta vink.

Det där gjorde mig rörd ända in i själen :o :love:
så väl utryckt :bow:

Dessutom visar ju detta på hur utomordentligt korkat det är att leda en häst med så kort tygel/ledrep, vart ska människan ta vägen? Hästen har ju hela tiden övertaget (och vet om det också), det enda som hindrar den från att ta över helt är det faktum att den har bett i munnen...som det dras och slits i hela tiden....:confused:

Du bekräftar det jag har trott hela tiden.

Man tror att hästen är ett vilt djur- rovdjur som vill en illa.

Sluta att ta det så allvarligt o börja förstå sig på hästar.

Själv åkte jag som en vante efter min stora på Ext. visningen på Kvalitén. jo den blev rädd för ngt- just den stunden. Fick en 8 på traven men dåligt i skritten. skit samma- shit happends all the time. Roligt var det iallafall.

Det var en erfarenhet på vägen i vårat nu 11-åriga förhållande:love:

Jag tittade igen på när Raven hoppade o hörde melodin... så träffande.:bow::bow: "Have a little faith in me":love:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar