Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Repet och repgrimman i sig är inte fel, inte carrotsticken heller.
De ska vara en förlängning av din arm.

Men precis som med bett kan de i fel händer bli grymma. Liksom bettet är till för att vidarebefodra signaler men också kan bli ett tortyrredskap så är repgrimman och leadropet till för att arbeta med på Rätt sätt, och vidarebefodra signaler.

En repgrimma och ett leadrope (det långa grimskaftet) är rätt använda mjuka och ger betydligt mindre signaler till hästen.
Med en repgrimma och ett leadrope känner hästen mindre signaler än när jag använder en grimma och ett grimskaft men man ska veta vad man gör med dom.
Därför anser jag att den som skall använda den utrusntningen skall få en introductionsutbildning av en utbildad person. Dvs en instruktör. och inte ge sig på att använda sådant själv.

När en repgrimma bara "är" på hästen så ligger den mjukare och stör mindre än en vanlig grimma.

Så de är bra, rätt använda.

Jag ser ju "mästarnas mästare" hantera repet "rätt" enligt många och det är i min bok total idioti! Det är därför jag har väldigt svårt att tro att vanliga svenssons som ser PPs videor använder repgrimman på rätt sätt som du kanske kan förstå :).
Att använda det rätt är i min bok när man går på promenad och kanske vill låta hästen leda vägen. Själv använder jag longerlina till det.

En rundcorall kan vara lika skadlig som en felaktigt använd repgrimma.

Där får du nog förklara dig lite mera, om du inte jagar ihjäl hästen upp mot väggarna så undrar jag hur du kan skada hästen i en corall.
Använder gärna rund corall i tränings syfte både som motion och inlärning samt för "bråkiga" svårhanterade hästar.

Jag kan inte uttala mig om carrotstick för jag har ingen erfarenhet av den. Så den låter jag hänga kvar i luften och anser bara en sak om den, den är till för att folk ska tjäna pengar på att sälja den. Varför betala för något du kan fixa själv från skogen?
Den har säkert fördelar, men är fördelarna värda de pengar en carrotstick kostar?

Morotspinnen är ju bara total idioti att hantera en häst med. Då ser jag hellre spö än en stenhård pinne. Ett spö kan du iaf böja om det skulle hända något. Dessutom ser jag i några äldre videor att han slår hästen i ansiktet med sin pinne för att få den att vända sig om:confused: jag trodde man petade på bogen med pinnen för att få den effekten "the NH way" så att säga.

Men men alla har vi olika åsikter om vad som är NH och utrustning därkring.

Någon problemlösningsvideo har jag tyvärr inte spelat in, men jag kan länka till en av mina videor där jag arbetar med min äldsta hingst. kanske kan den ge dig en ny bild av vad NH kan vara. På detta sätt arbetar jag Alla hästar jag hanetrar. Jag lägger en grund och utvecklar ett språk med hästen.
Oavsett vad för "problem" som finns att ta i tu med så är det första jag gör att börja med grunden, sen problemet när grunden är stabil.

OBS att jag vanligtvis inte använder side pull när jag arbetar med hästarna från backen. Denna video är inspelad efter att jag ridit och jag och hästen har en sådan kommunikation att vi inte är i behov av leadrope och repgrimma eftersom han läser av mina kroppssignaler.
http://www.youtube.com/watch?v=boWrO1rlefM

Den videon ger mig en bild på en gammal säker snäll häst som har jättebra kontakt med dig!
Kanske skulle den ha samma kontakt med mig efter en stund, ;) det är inte denna delen av NH jag lärt mig att hata det är PPs sätt och så många andra man ser med sitt repviftande och sitt "mindrape" på hästar med problem.
Denna delen av NH är det som är roligt att se men man ser den alltför sällan tyvärr :(.

Fick komma i kontakt med en pålle nu i helgen som var "stallets :devil:" ingen ville hålla på med honom förutom ägaren själv.

Jag förstod inte varför jag kunde gå rakt till honom i hagen och gå in utan problem (var där vid insläpp och stalltjänst tjejen bad om hjälp) en del stod O.O med såna ögon.
Jag tror det är det som sitter i många att dom blir lite osäkra på hästen och kanske tom rädd hästar känner av om du e rädd/orolig och en del tar chansen att jävlas direkt. Då faller man in i och kanske köper en PNH video ser hur han gör (repviftande och morotspinnar hit och dit) och vissa hästar blir bara värre och en del (stor del) stänger av och blir så gott som apatiska. Det är denna typen av NH jag motsätter mig. Kan tillägga att en av de viktigaste saker jag lärt mig genom hästlivet är att hantera alla hästar som jag skulle göra med mina egna, alltså totalt orädd. Detta har varit en välsignelse likväl som en förbannelse man har fått sig en och annan smäll när man varit korkad. Det drog iväg lite på slutet men tror ni förstår vad jag menar med det.:bump:

1. NH-quote: Hurry up and do nothing...

2. Läs Parellis bok Horse*man*ship och återkom sedan och diskutera, när du vet VAD vi diskuterar. 7 games syftar just till att leka med sin häst. Games=lekar. Man ska alltså ha roligt med sin häst.

3. Man blir bara tuff mot hästen när den inte flyttar sig undan ledaren el dyl. Samma sak gör ledarhästen i hagen. Inget konstigt. Hur tuff jag ä mot hästen, hänger på hästen. Vissa måste man vara tuffare mot andra inte alls så tuffa. Vi kan aldrig bli lika tuffa mot hästen som de är mot varann i hagen där de kan sparka av benen på varann. Att vara tuff mot hästen vid rätt tillfälle och på rätt sätt är något som kräver kunskap och timing. Det är människor som saknar detta som jag vänder mig mot!

Det jag ser i filmerna är att man annvänder sej av hårda metoder på hästarna i utbildningssyfte och inte när hästen går på/sparkas eller annat. Så gör man inte, det är helt fel. Djurplågeri är vad det är. När man ex lär en häst att transporten inte är farlig så slår man inte fram hästen med ett rep.. Mna tar det långsamt. Mina hästar lyssnar på mej och går in i transporten för att jag är ledaren och en ledare som de kan lita på..
E ledare i en flock, kör inte sin flock i en transport eller rider på den. Eller longerar eller annat. De gör bara saker som är naturligt och något som går enligt instinkter.
En häst som testar är instinkter.
MEn en häst som inte förstå vad som väntas av den när den ska in i en transport eller bli longerad eller annat. Testar inte. Den kan inte och förstår inte.
Då tar man inte ett rep och bir hård och tvingar hästen med stryk..

Tänk om man skulle göra så när man lär barn i skolan. Slå barnen tills de räknar rätt eller gör rätt på gympan mm.

Detta utbildnings system är allt annat än NH i mina ögon. Det är djurplågeri.. Man gör inte så.. ELAKT!
De tuffa metoderna funkar som sagt för att hästen blir ner psykat och springer in i transporten bara för att slippa allt djurplågeri som utspelar sej..

Att männiksor mår bra av att psyka ner sina hästar på det viset förstår jag inte alls. Sånna måste hävda sej och vinna något sånt över hästen när dne i stprt sätt inte förstår eller kan sakerna.. Det är allt annat än snällt!!!!!!!!

Om man måste hävda sej över sin häst på det viset i utbildningssyfte så är det tortyr i mina ögon..
Man tvingar inte fram i utbildningsyfte utan man berömmer och stöttar hästen som dne vän man blir till sin häst..

Man stöttar hästen när dne ska lära sej något nytt. Jag slår inte mina barn och djur i utbildningssyfte utan jag stöttar när de är rädda och berömmer framstegen...

Om en häst inte förstår när du ex trycker fram den så berömmer man minsta lilla steg den tar, man tar inte det som ett test och slår in hästen i transporten...

Tortyr på hög nivå och det får han betalt att göra...

Skulle det hända på en tävling så blir man diskad!!!

Skulle man slå sin häst när de inte kan eller aldrig blivit lastad mm.. Har aldrig sett något så hemskt utbildnings sät av häst i hela mitt liv... ALDRIG!

Senast ändrad:

Alltså det du beskriver för mig angående den där kvinnan och hennes häst med grimman gör mig förtvivlad på dagens hästfolk :cry: att dom inte tänker på en sån enkel sak själva?:confused:?
Skönt att dom hade någon vettig att ringa denna gången iaf ;) dom kanske tänker lite längre nästa gång :D:bump:

När jag läst det du skrivit som svar var jag tvungen att klicka på min länk för att se om det verkligen var rätt film jag länkat till.

Du måste skoja med mig???

Senast ändrad av en moderator:

Det här klippet har väl redan varit uppe? Jag kan inte påminna mig att Sammet har försvarat någon orättvis attityd eller behandling i vare sig detta klipp, något av de andra i tråden eller i klipp i andra trådar under de månader som jag har varit delaktig på Buke.

Och så här kan vi hålla på...ignorera ställningstaganden och fortsätta med osanna beskyllningar. Varva sakfel med sarkasm och mob-fasoner. Inte ens moderatorn har vett att markera det inlägg jag direkt syftar på.

Jag har haft kontakt med Skuggi, men hon kommer inte att logga in på detta forum mera.
Det är ett fåtal personer som verkligen använder forumet för att hjälpa de frågeställare som de känner att de kan ge råd till. Tänk vilken tid som dessa lägger ner och på hur många som får nya infallsvinklar och massvis med konkreta och praktiska råd i besvärliga situationer! Hälften av tiden går ju åt att besvara inlägg med beskyllningar, sarkasm och sakfel.
:bow:till er alla, ni gör ett jobb i precis den riktning som vi i denna tråd har diskuterat; öka kunskapen!

Den här tråden har bitvis hakat upp sig som en gammal repig skiva, men för att vara den tråd det är, så har det varit ett nöje att delta i merparten av den!

Jag har ett tag sagt till mig själv att DETTA blir mitt sista inlägg, DETTA blir det sista, det blir så när halva skrivtiden ägnas åt helt fel saker, långt ifrån ämnet.
Detta är inte mitt sista inlägg, dock det näst sista.

Jag önskar alla ett riktigt långt och härligt hästliv!:D

DUNDERKRAMAR! Annika

Håller inte den här tråden på att spåra ur?

Jag tittade på båda filmerna på dig och din häst. Härligt! Vilken fin harmoni och vilket fint samspel! Lycka till och fortsätt att berika hästlivet för andra! Vi behöver sådana som du!:love:

//Annika

Det löjliga är, tycker jag, i lastningsklippet, att hästen inte ens ser särskilt svårlastad ut. Den är i mina ögon förvånansvärt sansad med tanke på hur den blir hanterad, och den håller kontakt med människan och ser ofta ut att mest undra vad sjutton människan menar. Hjälperna från människans sida är ju komplett okoordinerade. :confused:

Din film med din häst ser mysig ut! Det är intressant att han härmar dig "riktigt", inte som i en spegel. Jag menar, när du korsar benen åt vänster från sin sida räknat, gör han det också åt vänster från sin sida räknat.

Jag måste komma ihåg att kolla om min pålle "härmar" mig på det sättet, det har jag aldrig tänkt på förut. Hästen härmar/följer mig, men just den där "inte-spegeleffekten" har jag aldrig tänkt på. Det brukar vara svårt att lära barn att inte göra som i en spegel, men din häst kan det!

Detta händer i filmen.

Hästen blir ställd framför ett skåp som instinkten säger att där ska jag inte gå in pga av att jag kan bli överfallen av rovdjur. Människan (rovdjur, vän eller något inte hästen förstår) pressar den att gå närmare lugnt först. Då går hästen fram, så pressar den mer och mer. Men hästen ska inte enligt sin instinkt gå in där för den kan då dö..
Människan blir värre och värre och pressar och pressar.
Till slut blir hästen så pass rädd för människan att den är värre än transporten och instinkten säger han att transporten är bättre.
Hästen spettsar öronen för att höra om något är farligt där inne när han springer in.
HAn stannar där inne för transporten är säkrare än männsikan utanför...
Varenda gång man lastar så är människan värre än transporten och det är bäst att gå in där än att va rädd för transporten..

Det är det jag läser av hästarna i transport filmerna.. Sjuk är Pat att ta betalt för detta utbildnings sätt och jag kommer lägga ner den här disskutionen från min sida.
Jag mår dåligt av den här rena djurplågerin.
Sjukt är det...
Och detta känar han miljader för..

Sen att säga att vi männsikor inte förstår han låter sjukt. De som inte förstår hans utbildnings sätt, de är de som är logiska och kan läsa hästar..

PUNKT slut från min sida..

Den här tråden är jätte bra och det är bra med alla som kämpar för att få upp dessas ögon, säger jag bara..

Senast ändrad:

Håller inte den här tråden på att spåra ur?

Jag tycker då att denna tråden håller sig bra på spåret ännu. Sen att en viss person spårade ur själv är ju tyvärr ett faktum. Tråkigt att vissa inte kan ta total sågning efter att ha fått bevisen lagda rakt framför världen.

Andra trådar sprängs ju här omkring men detta har gått mycket lugnt till väga.:bow:

Självklart ska man alltid ge hästen en chans till att lyssna på de små signalerna.

Mitt signalsystem ser ut som följande:
Jag kallar varje nivå för "fas"

Fas 1.
Fokus, att titta och tänka. Det händer saker i din kropp som du inte är medveten om, små rörelser, positionering, som hästen läser av på en sekund.
Hästen känner inget av detta och det synns ingen större signal hos dig.

Fas 2, en rörelse. Det hästen ser men inte känner.

Fas 3. Det hästen ser och känner litegrann. Ungefär lika mycket som en fluga. Dvs mycket små signaler som skickas genom leadropet.

Fas 4. Det hästen ser och känner. Ökning av de signaler som skickas genom repet.

Fas 5 och uppåt.
Det hästen ser och känner. För varje fas ökar jag det som gör att det blir en rörelse genom leadropet.

Varje fas är en rörelse som jag gör 3 gånger, tex är fas 3 (dvs första fasen där hästen känner något) när jag ber hästen backa att jag knackar med ett finger på repet. Jag knackar då 3 gånger. Inte för någon annan orsak än för min (eller elevens) skull.

På detta sätt har hästen alltid en chans att lyssna på de små signalerna, och de lär sig ganska fort att förstå de allra minsta signalerna.
Efter ett tag kan de läsa av min "fokus" dvs när jag tittar på hästen och tänker att den ska göra något och utifrån det göra det jag frågar om.

Detta med signaltrappa (dvs små signaler som ökar i ett visst mönster) saknar jag även det i Pat-videon som jag kommenterade ovan.
Jag kan bara se att han ber om det, och sen vifftar med repet direkt, jag hade gärna sett fler faser emellan eftersom jag anser att "repvifftningen" såsom han gör det är en ganska kraftig signal i den situation han är i med hästen (lastträningsvideon).

Men som sagt, alla Pats elever behöver nödvändigtvis inte vara som han. Han står för något men man ska också komma ihåg att han är en människa, inte en maskin som aldrig gör fel, eller har egna åsikter som hans elever inte behöver stå för.

Avstäng är ett annat uttryck.

När det kommer till avel så anser jag att det är alldeles för vanligt att det avlas på individer som är bra på banan men har ett hemskt psyke.
Min största kunskap om det är från travet (mycket pga att jag fått träna många travhästar med detta psyke/problem).

Mediokra ston betäcks med elithingstar som är bra på banan, men tyvär nedärver ett hårt psyke.
Inget fel i att avla på hästar som har hårt psyke, om den som ska ha hästen resten av dess liv är kunnig hästmänniska.
Tyvär blir det inte alltid så när man avlar på mediokra ston. De får ofta mediokra avkommor med ett psyke from hell (väldigt starkt psyke, rent av elaka hästar ibland). Det ger en avkomma som inte presterar bra nog på banan, men som har ett psyke som kräver en ägare/hanterare/tränare som har stor kunskap. Tyvär vill inte de som klarar av sådana hästar ha en medioker häst. Så hästen säljs till de som vill ha en billig ridhäst. Nu har kallbloden inte så stora problem som varmbloden. Kallbloden har gått upp i pris iom den akademiska ridningen där de blivit mycket populära och därmed blivit dyra även efter sin travkarriär.
Varmbloden är dock fortfarande relativt billiga och köps ofta som första häst till någon ung ryttare som egentligen behöver en läromästare men pappa och mamma har inte råd.
Så länge hästen har ett bra psyke så är det inga problem, men har den ett hårt psyke så är det värre.

Att avla på tövlingspsyke är inte fel, men det ska ske med rätt sto. Hingstarna måste ju vara godkända så de är en helt annan fråga om dom, de är alltid "bra". Ston däremot kan man avla på vilket sto som helst. Finns inga kriterier för hur bra hon ska vara.

Detta problem finns inom andra raser än vbl men jag skriver om vbl eftersom jag har stört erfarenhet från dom. Har haft elever med samma problem som haft alla möjliga raser. Hbl, fbl, ponnyer mm.

I mitt fall så finns inga Quick-fix när man tar ut mig för lektioner.
Ska man akutlasta för att kunna åka till vet. för att hästen är akut sjuk så ja, visst kan jag lasta hästen men annars så nej.
Jag har inte heller några problem med att eleverna tror de behöver hjälp en eller två gånger och sen är det bra. Men då är jag tydlig på den punkten direkt från början. Och hela min filosofi bygger på att quick-fix inte är en lösning. Snabba lösningar, kortvarigt resultat.
Mycket arbete, grund och utveckling av en relation = långvarigt resultat.

Då förstår jag vad Du menar med uttrycket inte mentalt mjuka, jag skulle kalla det avstängda, dvs har helt enkelt ingen lust att kommunicera, vill inte förstå etc.

Och med en sådan häst, om jag förstår Dig rätt så behöver Du använda ett tydligare kroppspråk etc. Personligen föredrar jag åt andra hållet, dvs så små signaler som möjligt för att göra hästen lyhörd, men alla har vi våra olika sätt:) och talar oftast utifrån vår egen erfarenhet.

Att aveln skulle gå mot hästar som är hårda i psyket är nog en sanning med modifikation, däremot så går aveln mot känsligare hästar, står betydligt högre i blod än vad de gjorde förr. Även förr använde man mycket fullblod i hoppsammanhang och de var nog så känsliga vilket lätt kan göra dem relativt okommunicerbara med en kommunikation som inte passar dem.

Frågan är väl vad folk förväntar sig när de köper en häst?

Gissar att förväntningarna kanske inte riktigt stämmer överens med verkligheten, eller så är man inte intresserad av att lägga ner den tid det tar att få en bra och genuin kommunikation med sin häst, kanske hellre en quick-fix med en NH-tränare och så tror man att allt skall vara löst?

Jag kan inte riktigt se att problemet är aveln utan snarare att folk som inte har tillräcklig kunskap köper eller får en häst som är avlad för annat ändamål än vad de tänkt använda den till.

Om folk köper hästar som de inte klarar av eller har förutsättningar att klara av så förstår jag varför behovet av NH är stort. Kanske hade det varit bättre om folk hade lagt NH-pengarna redan vid inköpet av hästen så att de hade betalat litet mer och köpt en häst som passade.

Kom på en sak; om man har problem med en grej, vilken som helst, så behöver ju inte det betyda mer än att det är just problem med den saken, inget annat och oftast tycker jag mig kunna se i NH-trådar, men jag kan ha fel, att folk genast utbrister "fel ledarskap". Det är väl bara att öva på, svårare än så är det väl inte, går det inte på ena sättet så får man pröva ett annat sätt tills man nått lösningen på problemet.

Senast ändrad:

Alla har honom inte som mästarens mästare. ;)
Långt ifrån.
Jag tycker PNH blivit lite för mkt en kult och har dragit mig ifrån det. Liksom jag tycker att Alexandеr Nevzorov (ryssland) är Mycket duktigt, men hans skola är en ren sekt och därför har jag tagit avstånd från honom med, trotts att han (av det jag sett) verkligen arbetar helt utan våld. Han är mer "anti våld" än mig tom. Binder aldrig någonsin upp en häst, och anser tom att bett är våld.

Att köpa en video och tro att man kan lära sig från den (eller en bok) är rent av vanskligt. Det är därför jag tex aldrig ger lektioner via internet. Eftersom det är så otroligt månag små signaler som behöver kunna ses, från både häst och människa (eleven).

Somliga har klarat av att läsa böcker och lära sig utifrån dom att få en bra kommunikation med hästen, men de är ytterst få imo.

Därför är mitt vanligaste svar på "hjälp mig jag har problem med min häst"-trådar här på buke "skaffa dig en utbildad, duktig och erkänd tränare!"
Att ta hjälp av böcker, videor eller sin stallkompis som gått en helgkurs är ingen bra lösning. Däremot ett bra komplement till en bra tränare!

Leadropet är ett bra arbetsredskap eftersom det så tydligt skickar små signaler till hästen. I rätt händer...

Men det är inte målet, det är något som ska användas i början och sedan kan det tas bort. Däremot tycker jag personligen att det är ett bekvämt arbetsredskap, inte för att det behöver längre på mina hästar för de är så lyhörda.
Men när jag arbetar dom så använder jag knappt redskapen utan de är där som en säkerhet eftersom jag har hingstar och allt kan hända. Jag är inte dum, jag tror itne att mina hingstar aldrig någonsin kan få för sig att hitta på hyss. Och det kan dessutom komma en lös häst och skapa ett problem. Då vill jag ha säkerheten att kunna kommunicera med en hingst som slagit om och är i stridsmode. inte för att det någonsin hänt, och chansen att det skulle hända är liten. Men jag är som sagt inte dum... Hingstar är inte att leka med, även om mina är snälla och lätthanterliga.

Carrotstick har jag som sagt ingen erfarenhet av. Min enda reflektion över dne är att det är dumt att köpa någon som kan hämtas gratis från skogen.
Har aldrig känt på en så jag får utgå ifrån att det du säger är sant. Att de är hårda. Oavsett om de är hårda eller mjuka så är det liksom bettet upp till handen som håller den att avgöra hur "elak" den är.

Max var långt ifrån så lätthanterlig som han är idagg och han har svårt för nya ryttare. Däremot är han en klippa på backen och han är en bra läromästare idag. Värre var det när jag köpte honom. Han var stressad, nervös och hade en hel del fobier och beteendestörningar/"olater".
Han var lätthanterlig redan då men som sagt, ändå svår.
Han respekterade människor mkt bra men han kunde gå in i sig själv och bara stressa.
Bla hade han klaustrofobi, separationsångest, prestationsångest och var svår att få lugn.
Han har anfallit mig en gång och varför det hände är jag lite osäker på. Han högg mig i ryggen en av de första veckorna jag hade honom. Jag misstänker att jag kan ha luktat av den andra hingsten som stod i stallet och som han hatade. Men efter att jag korrigerat det (sekunden efteråt) har han å andra sidan aldrig någonsin gjort en fluga förnär.
Idag går han dessutom med andra hästar utan problem, även med yngre hingstar (han går med sin son). Trotts att det står ston i hagarna brevid.

Jag ser ju "mästarnas mästare" hantera repet "rätt" enligt många och det är i min bok total idioti! Det är därför jag har väldigt svårt att tro att vanliga svenssons som ser PPs videor använder repgrimman på rätt sätt som du kanske kan förstå :).
Att använda det rätt är i min bok när man går på promenad och kanske vill låta hästen leda vägen. Själv använder jag longerlina till det.

Där får du nog förklara dig lite mera, om du inte jagar ihjäl hästen upp mot väggarna så undrar jag hur du kan skada hästen i en corall.
Använder gärna rund corall i tränings syfte både som motion och inlärning samt för "bråkiga" svårhanterade hästar.

Morotspinnen är ju bara total idioti att hantera en häst med. Då ser jag hellre spö än en stenhård pinne. Ett spö kan du iaf böja om det skulle hända något. Dessutom ser jag i några äldre videor att han slår hästen i ansiktet med sin pinne för att få den att vända sig om:confused: jag trodde man petade på bogen med pinnen för att få den effekten "the NH way" så att säga.

Men men alla har vi olika åsikter om vad som är NH och utrustning därkring.

Den videon ger mig en bild på en gammal säker snäll häst som har jättebra kontakt med dig!
Kanske skulle den ha samma kontakt med mig efter en stund, ;) det är inte denna delen av NH jag lärt mig att hata det är PPs sätt och så många andra man ser med sitt repviftande och sitt "mindrape" på hästar med problem.
Denna delen av NH är det som är roligt att se men man ser den alltför sällan tyvärr :(.

Fick komma i kontakt med en pålle nu i helgen som var "stallets :devil:" ingen ville hålla på med honom förutom ägaren själv.

Jag förstod inte varför jag kunde gå rakt till honom i hagen och gå in utan problem (var där vid insläpp och stalltjänst tjejen bad om hjälp) en del stod O.O med såna ögon.
Jag tror det är det som sitter i många att dom blir lite osäkra på hästen och kanske tom rädd hästar känner av om du e rädd/orolig och en del tar chansen att jävlas direkt. Då faller man in i och kanske köper en PNH video ser hur han gör (repviftande och morotspinnar hit och dit) och vissa hästar blir bara värre och en del (stor del) stänger av och blir så gott som apatiska. Det är denna typen av NH jag motsätter mig. Kan tillägga att en av de viktigaste saker jag lärt mig genom hästlivet är att hantera alla hästar som jag skulle göra med mina egna, alltså totalt orädd. Detta har varit en välsignelse likväl som en förbannelse man har fått sig en och annan smäll när man varit korkad. Det drog iväg lite på slutet men tror ni förstår vad jag menar med det.:bump:

Alltså det du beskriver för mig angående den där kvinnan och hennes häst med grimman gör mig förtvivlad på dagens hästfolk :cry: att dom inte tänker på en sån enkel sak själva?:confused:?
Skönt att dom hade någon vettig att ringa denna gången iaf ;) dom kanske tänker lite längre nästa gång :D:bump:

Kvinnan som hade stallet var ändå en duktig travtränare. Jag tror hon helt enkelt var för stressad från början och efter det så eskalerade allt för henne med hästen i den situationen.
Hade hon satt sig ner och tänkt igenom situationen hade hon säkert kommit på lösningen men hon hade helt enkelt inte tid. För många hästar som skulle tränas och så en häst som de inte fått ut ur boxen på ett par dagar...

När jag läst det du skrivit som svar var jag tvungen att klicka på min länk för att se om det verkligen var rätt film jag länkat till.

Du måste skoja med mig???

Jag förstår inte vad du menar? :confused:

Jag uppfattar det som att du kritiserar Pat, men du håller inte med mig i det jag skriver, även om jag är kritisk mot det han gör i den videon du länkade?
Kan du ha missförtått mig?

Jag tittade på båda filmerna på dig och din häst. Härligt! Vilken fin harmoni och vilket fint samspel! Lycka till och fortsätt att berika hästlivet för andra! Vi behöver sådana som du!:love:

//Annika

Tack det var väldigt snällt sagt av dig. :laugh:
Finns fler videor om du vill titta, var bara inte för kritisk på ridvideorna... Jag måste erkänna att jag inte har någon bra ridvideo utlagd, antingen från precis efter min värsta ridskada (som tog 2 år att rehabilitera mig ifrån) eller från nu i år då jag inte ridit regelbundet på 1 år... :p
Jag är medveten om att jag sitter som en kratta :D och att jag gör en hel del fel.

Det löjliga är, tycker jag, i lastningsklippet, att hästen inte ens ser särskilt svårlastad ut. Den är i mina ögon förvånansvärt sansad med tanke på hur den blir hanterad, och den håller kontakt med människan och ser ofta ut att mest undra vad sjutton människan menar. Hjälperna från människans sida är ju komplett okoordinerade. :confused:

Din film med din häst ser mysig ut! Det är intressant att han härmar dig "riktigt", inte som i en spegel. Jag menar, när du korsar benen åt vänster från sin sida räknat, gör han det också åt vänster från sin sida räknat.

Jag måste komma ihåg att kolla om min pålle "härmar" mig på det sättet, det har jag aldrig tänkt på förut. Hästen härmar/följer mig, men just den där "inte-spegeleffekten" har jag aldrig tänkt på. Det brukar vara svårt att lära barn att inte göra som i en spegel, men din häst kan det!

Tack. :)
Han är en mysig kille min Max. Stor källa till glädje och kärlek.

Nej jag har svårt att förstå mig på vad Pat gör i videon. Men samtidigt försöker jag att hålla mitt sinne öppet, för att lära mig mer.
I värsta fall får jag lära mig hur man inte ska göra.
Jag trot inte Pat gör fel i Allt han gör.

Och jag är fortfarande öppen för att lära mig av andra som håller på med PNH. De kanske inte är som Pat.

Bästa sättet att lära sig saker i livet är att göra det med ett öppet sinne, som ändå kan vara kontrsuktivt kritiserande.

Det är nog en blandning kan man säga.

Att det avlas på mediokra ston, men med hingstar som har tävlingspsyke.
Så länge avkomman får mammans (förhoppningsvis) snälla psyke så är det inga problem. Då får man ev en bra häst med ett bra psyke, eller i "värsta" fall en medioker häst med ett bra psyke som kan säljas som en bra ridhäst.

Men får den pappans psyke, dvs ett hårt tävlingspsyke, får man hoppas att den blir bra, för blir den inte bra kommer den troligast säljas till ett lågt pris. Vilket ofta drar till sig köpare som inte borde köpa den (dvs de klarar inte av den typen av häst).
Det är sälland en duktig tränare/ryttare/kusk köper en medioker häst med ett hårt psyke. Vad ska h*n med den till?

Och ja, det är ett problem att det köps fel hästar.
Fast samtidigt så är det inte fel att lära sig att hantera hästar. Dvs att ta NH lektioner. Det är ju aldrig fel att lära sig få en bättre kommunikation med sin häst. Dvs om man hittar en vettig tränare som verkligen använder sig av en bra filosofi.
Man kan nämligen Alltid få en bättre kommunikation och relation med sin häst, den som tror annat är fel ute. Jag vet att jag, trotts att jag har bra kommunikation och relation med mina hästar, kan få bättre sådant.

Men alla vill inte lägga ner tiden på det och det är helt ok! Så länge den kommunikation och relation man har fungerar smärtfritt.

Däremot tror jag att många inte är medvetna om vilken känsla det är när en häst säger "du är en bra ledare, dig vill jag ha som min ledare och dig vill jag känna trygghet och tillit till".

Många tror att de är ledare över sina hästar, men det är ytterst få som verkligen är det. Att vara ledare över en häst kräver lika mkt arbete som en elitryttare lägger ner på sin ridning. Dvs Myket...
De flesta är "bara" högre i rang, eller likvärdig i rang som sina hästar, och det är helt ok. Det är inget fel i det. Man kan ha en bra relation ändå och hästen kan sätta värde på en ändå. Den kan lyssna väl till vad man säger och vad man ber om.

Är man verklig ledare över sin häst så är man det på heltid. Det kräver mkt arbete bakom det och det dagligen.
För mig är det värt det arbetet. Det är som en drog att känna när hästen verkligen ser på en med en sådan blick att man tappar andan.
När man väl upplevt den vet man vad jag menar.
Den går inte att beskriva för de som inte upplevt den. Att sätta ord på den är svårt. Det känns som om ens själ sugs in i hästen ögon och blir ett med den.
Jag vet att jag med detta sagt låter lite religiös och galen... fanatisk. men det går faktitst inte att förklara känslan på ett logiskt sätt... :p

Och jag förvänatr mig inte att andra ska förstå. Jag tänker inte tvinga min kunskap på andra. Jag vet nämligen att det inte går.

Jag respekterar dessutom om andra inte vill lägga ner den tid som krävs för att utveckla sin kommuniaktion och relation med sin häst.
Man kan inte vara "expert" på allt. :laugh:

*lite spånande så här mitt i natten*

Jag kan inte riktigt se att problemet är aveln utan snarare att folk som inte har tillräcklig kunskap köper eller får en häst som är avlad för annat ändamål än vad de tänkt använda den till.

Om folk köper hästar som de inte klarar av eller har förutsättningar att klara av så förstår jag varför behovet av NH är stort. Kanske hade det varit bättre om folk hade lagt NH-pengarna redan vid inköpet av hästen så att de hade betalat litet mer och köpt en häst som passade.

Kom på en sak; om man har problem med en grej, vilken som helst, så behöver ju inte det betyda mer än att det är just problem med den saken, inget annat och oftast tycker jag mig kunna se i NH-trådar, men jag kan ha fel, att folk genast utbrister "fel ledarskap". Det är väl bara att öva på, svårare än så är det väl inte, går det inte på ena sättet så får man pröva ett annat sätt tills man nått lösningen på problemet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?