Sv: påhopp!

Och vad gäller det tråden verkligen handlade om så tror jag på att använda god ton först, för att det är alltid lättare att ta kritik om man redan är positivt inställd. Nu går jag till barn och hur man talar med dem, men OM jag skulle rida utan hjälm, och ngn kommer fram och gapar till mig att ta på en hjälm, så skulle jag nog tänka fula tankar och skita i dem, men om de lade fram det lite bättre, som att börja med att säga hej, och sen lägga fram att de lagt märke till att jag inte har hjälm, och frågat varför, och därefter bett mig att ha hjälm för att deras barn etc, etc, gott föredöme blablabla, en de känner har råkat ut för en olycka bubbelbubbelbubbel.. osv.. Ni fattar va? Går man in med en vänlig ton i ett samtal så tas det hela oftast bättre.. MEN: Även jag kan ha en dålig dag ibland, och tyvärr får folk som inte rår för att jag är på dåligt humör ut för det ibland..( Läs: Maken...den stackaren..)

Jag håller med. Tycker att det är tråkigt att så många inlägg här i tråden är direkt spydiga och otrevliga. Man kan disskutera på ett trevligt sätt och jag tror att det vinner i längden.

Jag förstår hur du menar, men argumentet var löjligt.

då passar det in under denna löjliga tråd som handlar om någon som blir sur som en citron för att hon får en tillrättavisning när hon gör något så urbota dumt som att rida utan hjälm

Förstår bara inte varför du måste vara så spydig bara för att man inte tycker lika som du. Detta är ett disskussionsforum :idea:

självklart är det mycket säkrare att hantera och rida en häst som är väl hanterad och vet hur den ska förhålla sig till människor.

vad har det med saken att göra ang. hjälmfrågan exakt menar du? att hästen är uppfostrad, så den har lärt sig att inte reagera om den blir rädd? är det så du menar? Återigen, som jag kommenterat tidigare i tråden, är det ett durbota dumt argument att använda, av väl dokumenterade och giltiga skäl, som har nada att göra med uppfostran av häst, i de fall det inträffat alvarliga olyckor med skador ledandet till gravt handikapp alternativt dödsfall på ryttare.

Du kankse skulle använda hjälm dygnet runt? För allvarligt, det kan hända att du får huvet avslaget vad du än befinner dig idag. Hjälm när du går över en gata? ;)

För högrisk situationer så som ridning är klassat utifrån den allvarlighetsgrad på skador som uppkommer i samband med ridning så är det högst logiskt att använda ridhjälm ja. så det var ett svagt argument från din sida.

Senast ändrad:

Det jag ville veta var om ni tyckte att hon gjorde rätt. Och de flesta tycker uppenbarligen inte att hon gjorde det ÄVEN om deras åsikt är densamma som hennes.
Jag tror nog många tycker hon gjorde rätt, det är inte fel att bry sig, även om sättet hon gjorde det blev fel eller uppfattades fel.
PL

Det för diskussioner om att man ska få börja rida med hjälm istället för hatt när det gäller dressyr i högre klasser. Som det är nu MÅSTE man rida med hatt i högre klasser, vilket inte är riktigt klokt. Man kan ju ramla av illa även under en dressyrtävling. Ulla Håkansson är en av dem som förspråkar hjälmanvändningen och använder hjälm under framridningen vid dressyrtävlingar.

Ett ypperligt föredöme av henne.

/Lizzie

Jag vet inte hur det är internationellt men i Sverige är det faktiskt inte så att man MÅSTE rida med hatt i högre klasser, man får men man får även rida med hjälm. Citat från TR

"I Msv B-klasser och högre skall unga ryttare och seniorer under ritten bära godkänd hjälm enligt ovan, hatt eller kubb"

Att sen 99% av ryttarna rider med hatt kan man ju konstatera men det är alltså fullt tillåtet att rida med hjälm även i GP.

Håller med i ditt inlägg ang. diskussionsteknik. Man lyssnar på de som är självsäkra och lugna och inte hetsiga och aggressiva när de ska få fram sitt budskap. Kolla bara på hästarna, de riktiga ledarhästarna behöver inte bråka för att få sin vilja fram, räcker med en liten markering.

Jag vet inte hur det är internationellt men i Sverige är det faktiskt inte så att man MÅSTE rida med hatt i högre klasser, man får men man får även rida med hjälm. Citat från TR

"I Msv B-klasser och högre skall unga ryttare och seniorer under ritten bära godkänd hjälm enligt ovan, hatt eller kubb"

Att sen 99% av ryttarna rider med hatt kan man ju konstatera men det är alltså fullt tillåtet att rida med hjälm även i GP.

Det är några år sedan jag läste TR för dressyren, men om det är godkänt att rida med hjälm i högre klasser numera så är det kanonbra. Börjar någon rida med hjälm i högre klasser, så kommer nog fler följa efter.

/Lizzie

Risken för att rida och skada sig allvarligt är tex fyra gånger högre än att bli skadad genom att åka motorcykel, och betydligt riskablare än att köra bil. Jag tycker dina smileys är rätt barnsliga, faktiskt. Det är en av världens farligaste sporter och det finns ingen annan gren vad jag vet där utövare av ren nonchalans struntar i viktiga säkerhetsåtgärder.

Jag troooooor det händer betydligt fler allvarliga olyckor i trafiken än på hästryggen. Men om du har siffror som säger motstasen vore det kul att se. Smileysarna var till för att skoja till det hela lite. Man behöver inte bli rasande bara för att man för en diskussion. :)

Det är fler ridolyckor än motorcykel olyckor, däremot är andelen allvarliga olyckor såsom dödsfall vanligare på mc än i ridsport :)

kl

Visst hjälm och säkerhetsväst och hela kittet är jättebra när olyckan är framme, men det allra bäste vore ju att undvika olyckan helt. Naturligtvis går det aldrig att komma ifrån olyckor helt, men när man ser vissa personer rida så är man fascinerad över att det inte händer mer olyckor än det gör. Ungar som kommer skenande i skogen utan någon som helst kontroll bla. Bara för att man har hjälm och säkerhetsväst så är man inte odödlig som vissa tycks tro. En häst där jag tror att risken är stor att jag ska ramla av sitter jag överhuvudtaget inte upp på. Jag har helt enkelt inte lust att slå ihjäl mig på andras ouppfostrade hästar.

Vägen till mindre olyckor går genom utbildning av både häst och ryttare.

Det är några år sedan jag läste TR för dressyren, men om det är godkänt att rida med hjälm i högre klasser numera så är det kanonbra. Börjar någon rida med hjälm i högre klasser, så kommer nog fler följa efter.

/Lizzie

Troligen väldigt längesen du läste TR. För även i mitt TR från 1999 står det följande "Som huvudbonad gäller av kunsumentverket godkänd med hakbandet i funktion, vilken är obligatorisk t.o.m lätt klass. I medelsvår och högre klass får bäras annan hjälm kubb eller hatt" Dvs även då var det fullt tillåtet med hjälm i höga klasser. Tror itne att det var nytt från -99 heller fast tidigare TR har jag inte så det kan jag inte svära på. Ursäkta att jag är lite fånig men jag är lite trött på alla myter om vad som står och inte står i TR.

Ditt argument var löjligt, inte din åsikt.

på vilket sätt?
blir du ett vårdpaket är du en belastning för samhället, och mitt argument var mest till för att du skulle vakna upp och tänka lite längre än vad näsan räcker men jag misslyckades tyvärr med att få dig att inse konsekvenserna av att du rider utan hjälp. men det va det jag sa från början, det är lönlöst att få dig att förstå

Ett vårdpaket säger du, inte i närheten av vad rökrelaterade sjukdomar kostar samhället. Jag säger inte att man ska rida utan hjälm, jag efterlyser bara lite perspektiv.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar