Sv: påhopp!

Det var nämligen det tråden handlade om.
Inte om hjälmanvändadet i sig.

...och det har framgått rätt tydligt att diskussionen inte kan tas upp utan att den breddas till detta. Jag har gjort inlägg tidigare...anser att det är förståeligt om folk ruttnar ur då kunskapen, om riskerna utan hjälm, inte kan bli mer tydlig än den är. Detta sedan många år nu...

Nej att skälla är inte ok men att påpeka kan vara det. Ett problem är att det som en uppfattar som ett påpekande kan en annan uppfatta som skäll. Ett annat att vissa personer omöjligt kan acceptera ett påpekande.
PL

Jag själv skulle aldrig skälla ut en främmande människa om denne inte använder hjälm. Jag bryr mig faktiskt inte så mkt, förutom att jag skakar på huvudet och suckar. Hade det varit en vän/familjemedlem el liknande hade jag därimot reagerat, antagligen eftersom jag bryr mig om personen i fråga så pass mkt att jag inte vill att de riskerar livet.

Ok, men då är det fritt fram att skälla ut folk som valt att äta för mycket också?

du har så rätt, det är nog bäst att jag håller mig undan, tror inte jag kan hålla samma mogna nivå som dig och dina kommentarer....:grin:

ang. din rättighet att rida utan hjälm. Det är mina skattepengar. Och är du min stallkamrat tex, så är det jag som får plocka upp dig från backen. Eller hitta dig i skogen, eller vart de vara månde, när det skett. Eller din släkting, eller din familj, som ska leva med konsekvenserna av ett urbota dumt beslut trots full medvetenhet om riskerna. Så jag har ekvivalent rätt att skälla ut dig eller vem de vara månde, inklusive att säga att TS granne har full rätt att skälla på henne så som är debatten i tråden.

:bow: AMEN :bow::bow::bow:

Utskällning brukar sällan leda någonstans. Jag kan förstå varför han gjorde det, men utförandet var inte så elegant kanske.
I grunden finns det garanterat endast omtanke.

Jag skulle aldrig rida utan hjälm. Fascinerande att folk har så lite respekt för livet och för den enorma krafft
man andå förfogar över när man sitter på hästryggen.
För mig är livet på tok för värdefullt för att skita i en så simpel grej som en ridhjälm. De flesta moderna ridhjälmarna
är lätta och svala, och kan rädda liv om olyckan skulle vara framme. Skulle aldrig någonsin kunna förlåta mig själv om jag flög av,
blev förlamad och aldrig mer kunde rida min häst.
Och allt bara för att "det var för varmt" eller
"jag orkade inte hämta hjälmen".

Hej grannens tillväga gångsätt kan jag hålla med om att det var väldigt plumt.Men det han sa i allvälmening var väldigt sant.Varför rida utan hjälm???Det är som att be om att bli skadad för livet eller mista livet.Det ÄR korkat.Det ÄR lag på cykelhjälm för den delen upp till 15år o böter 500kr om polisen ertappar dig.Jag har alltid hjälm även när jag hanterar på marken.Olyckan kan vara framme o då går det snabbt.Smarta använder hjälm!Nu har jag en unghingst men ialla fall så använder jag hjälm oavsett häst.Okunnigt o töntigt att tro sig att det aldrig händer dig något för du är så duktig eller hästen så snäll.Kan hända vem som helst om du så rider en häst som har koma!!!Håller med Humelibumlan- korkat inlägg.Jag skulle tyst om en sådann sak...

*KL*
Istället för att göra ett sjujäkla liv av det skulle jag heldre lungt fråga "ska du inte ha hjälmen när du rider" eller ironiskt "har du glömt hjälmen" lite skämtsamt.

Bara pinsamt att skälla ut folk som man inte känner. Visst kanske personen var oroad att du skulle ramla av eller dyl men man ska endå inte skälla ut folk för det.

Jag kan inte sluta fashineras av att ryttare utan hjälm väcker sådan avsky hos andra!? Många känner sig tydligen tvugna att kommentera detta hos andra men det är ingen som känner behovet att kommentera att man röker runt barn och hästar. Eller varför inte kommentera när folk dricker!!?? Personligen så tycker jag det är otäckt och se när folk rider ouppfostrade hästar. Det finns inga hjälmar i världen som stoppar dess olyckor. Jag rider hellre på en väluppfostrad häst utan hjälm än tvärtom.

Jag kan inte sluta fashineras av att ryttare utan hjälm väcker sådan avsky hos andra!? Många känner sig tydligen tvugna att kommentera detta hos andra men det är ingen som känner behovet att kommentera att man röker runt barn och hästar. Eller varför inte kommentera när folk dricker!!??

Jodå Kenneth, det finns MÅNGA som kommenterar även detta.
JAG tycker det är fascinerade att så många anser att sköt dig själv och skit i andra, i det här sammanhanget. så enkelt är det nämligen inte, utan det är inte bara individens idioti som drabbar den själv, den drabbar andra.

Visst kan det vara så att man uppfattar olika, jag uppfattar TS inlägg som att hon fick en utskällning, och det tycker jag inte är riktigt rätt, däremot en disskussion.

Och jag förstår inte varför alla är så upprörda på mej :p Jag rider med jämt allt som oftast men inte på tävling.
Finns många som alltid rider utan, eller skrik så att det blir ändring på tävlingsbanan, alltså hjälmtvång.
Lagstiftning skulle nog lösa det. Tycker faktiskt att det är lite konstigt att det inte är lag på ridhjälm när det är det på cykelhjälm.

Jag rider hellre på en väluppfostrad häst utan hjälm än tvärtom.

Jag kan verkligen inte sluta facineras av detta och liknande resonemang som man ju ser allt som oftast. Visst är det säkert korrekt att det är säkrare att rida en väluppfostrad häst utan hjälm hjälm än en oppfostrad utan, MEN hur ofta ställs man inför det valet? Iallafall har det aldrig hänt mig att någon sagt at rider du den här hästen får du ha hjälm men rider du den här som är så snäll måste du rida utan. Har det hänt dig? Finns det en hjälm så finns det ju oavsett om man ska rida en välupforstrad häst eller inte och oavsett hur väluppfostrad hästen är så är det ju säkrare att dessutom ha hjälm på sig.
Vad det gäller att rida ouppfostrade, eller oberäknerliga hästar så undviker jag också det. Samtidigt föds de ju inte stensäkra så innan man har sin stensäkra häst är det ju en del arbete på vägen och vem ska göra det om ingen vill rida dem?

Jag är inte så oroad över just skattepengar osv.
Jag tycker mest att det är väldigt bisarrt att du försvarar att du rider
utan hjälm.
Är du inte mer rädd om livhanken än så? :(

Jag är undrande över varför det väcker sådana känslor när folk rider barhuvade. Om någon ryttare kommer ridande på en ouppfostrat häst ( vilken man ser dagligen) så är ofta kommentarerna av beundrande sort. -Wow, vilken cool ryttare som klarar av den tokiga hästen! När sanningen är att det är ju det hon/han inte gör! Den personen är i betydligt större fara än vad jag som rider på min uppfostrade häst är. Nu använder jag visserligen hjälm när jag rider unghästen men det är bara därför han ännu inte är säker. Jag upprörs dock mer över att se en rökare än att se en barhuvad ryttare.

Det är sant att risken är större om man inte har kontroll på sin häst. Men man kan skada sig även om man rider världens snällaste, lydigaste häst. Olyckor kan hända alla!!!
Det är väl inget jobbigt att ha en hjälm på huvudet??

Jag är undrande över varför det väcker sådana känslor när folk rider barhuvade.

Därför att vana ryttare borde veta bättre och för att det är en sådan oerhört liten uppoffring för att sätta ett gott exempel för yngre. Ironiskt är att dessa personer oftast är mycket måna om att ha handskar, ridstövlar, ridbyxor och benlindor på hästarnas ben.

Nu använder jag visserligen hjälm när jag rider unghästen men det är bara därför han ännu inte är säker. Jag upprörs dock mer över att se en rökare än att se en barhuvad ryttare.

Ja det säger sig väl själv att du inte blir upprörd över icke användande av hjälm, om du själv gärna rider utan.

Ffa har vi med djur att göra, även om de är uppfostrade så innebär de inte att man kan utesluta olycks risken för det. Hästar är flyktdjur, och kommer alltid att regera med flyktinstinkt hur väl vi än uppfostrar dem.

Beundran för folk med svårridna hästar är inget jag stöter på speciellt ofta. Möjligen beundran om hästen går från svårriden till lugn, men att vilja ha en stökig häst eller se upp till dem som har det är inget jag stöter på i min hästvärld iallafall.
Undrar fortfarande varför man ställer upp motsatts paren välj mellan lugn häst och utan hjälm eller stökig häst med hjälm. Sen ha man ju rätt att att välja att ta de risker man vill men om det är säkerhet man ska tänka på är är ju naturligtvis lugn häst OCH hjälm det bästa.

Vad det gäller rökning så kan jag hålla med om att det är minst lika dumt. En etablerad rökare är dock beroende både fysiskt och psykiskt vilket gör det svårare att bryta det beteendet, har svårt att tänk mig att man kan utveckla ett beroende att rida utan hjälm.

Senast ändrad:

Som jag skrev tidigare i den här tråden skulle TS formulerat sig annorlunda om hon nu verkligen ville ha åsikter på frågan om att det är ok att få en utskällning av en helt främmande människa....
TS har skapat en tråd som handlar om hjärnor...
Vilka som har och vilka som inte har!!!
Vad gäller Hästhandlarjävel :bow: så är hon hur tydlig som helst med va hon tycker och jag håller fullkomligt med. Inga idiotiska argument va jag såg!!! Bara en massa löjliga påhopp!!
Alla som rider utan hjälm kämpar med näbbar och klor för ngt dom egentligen vet är fel men kan inte bara erkänna det nu när tråden har kommit så långt!
Fijja.. vi har läst att du BARA rider utan hjälm på tävling..(säkert 3ggr) Duktig du!!! Det är väl det du vill höra...

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar