Sv: påhopp!

Var svaret till mig?

Isf kan jag direkt säga att jag tycker det ser respektlöst ut när man rider utan hjälm.
Det ser inte ut som man respekterar varken livet eller kraften man sitter på.

Om någon rider en häst som denne inte klarar av skulle jag aldrig någonsin tycka det ser häftigt ut.
Den tankegången är ju bara lustig, varför skulle det vara det?
En ouppfostrad häst ser helt enkelt opuppfostrad ut, och det är knappast snyggt.

Rökning tycker inte jag tillhör samma kategori. Jag kan förstå att man drar pararellen, men inte att
man påpekar att "rökare slipper minsann undan!!!".
För det gör dom inte. Dom får sig ganska många kängor dom med,
fast kanske inte just på hästforum.

KL

Den här tråden har en ganska låg nivå, som det brukar bli när det diskuteras hjälm eller inte hjälm.

Jag tror inte att man kommer att uppnå en förändring bland "kreti och pleti" innan det blir obligatoriskt med hjälm vid ALL ridning på tävling.

Jag tycker att alla argument för att inte använda hjälm är löjeväckande. Ridsporten får redan så mycket skit för alla olyckor, så varför inte som vuxen föregå med gott exempel... Vi vill väl alla hålla nere olycksstatestiken inom all ridsport?

Jag har aldrig hört något godtagbart argument för att inte använda hjälm...??

Själv har jag en gång ramlat av en häst och spräckt en hjälm i två delar, det hade varit mitt huvud om jag inte haft hjälmen.... fick trotts hjälmen en grav hjärnskakning. Den hästen var inte olydig eller dum, utan blev skrämd och flydde i panik.
Jag har två kompisar som vid dressyrridning (olika tillfällen) ramlat av sina hästar i ridhuset och sedan hittats medvetslösa utan att komma ihåg vad som hänt. Ingen av hästarna var olydiga, "vild" eller istadiga utan rutinerade tävlingshästar med tillika ryttare.
Listan på liknande exempel kan göras hur lång som helst....

Det finns ingen så säker häst att man ALDRIG kan ramla av och det finns ingen så "duktig" ryttare som ALDRIG kan ramla av. Självklart minska risken för en avramling med en lydig häst och en rutinerad ryttare, men den försvinner aldrig.

Det finns ingen så säker häst att man ALDRIG kan ramla av och det finns ingen så "duktig" ryttare som ALDRIG kan ramla av. Självklart minska risken för en avramling med en lydig häst och en rutinerad ryttare, men den försvinner aldrig.

:bow: Snarare så visar statistiken att dödsstatistiken hos ryttare är högre bland rutinerade och vana ryttare, dvs folk som varit med ett tag och vet vad de håller på med. Men jag antar att alla dessa suttit på ouppfostrade hästar förstås :angel:

Tack för ett totalt bra inlägg! :bow:

Dödsstatistiken för vana och rutinerade ryttare är högre, dock har dom alla gemensamt att dom använde hjälm vid skadetillfället!!!! Dvs, hjälm hjälper inte till att förhindra skador utan kan lindra skadan när den väl sker. Dock så kan man förebygga att man åker av genom att tex rida på väluppfostrade och trygga hästar och inte ta onödiga risker. Hoppning och fälttävlan är inget att rekommendera om man är rädd om sig, även med dubbla hjälmar om man så vill det. Jag är inte emot hjälmanvändning, utan jag vänder mig emot det puckotänket när man tror att hjälm hindrar olyckor!!! Dvs, man lär folk att det viktigaste är att man använder hjälm, inte att man lär sig rida, vilket idag är det stora problemet.

så du resonerar som så att eftersom de dödsolyckor som inträffat har skett med hjälm, så hjälper inte hjälmen?

inte slagit dig att de olyckor som INTE lett till döden, blir betydligt mildare om man har hjälm?

Man behöver ju inte vara otrevlig, men nog tycker jag hon gjorde rätt som försöker värna om din säkerhet.
Man skyddar ju det som man tycker är värdefullt...

/M

KL

Jag fick oxå ett påhopp häromdagen :eek: det finns ett elljusspår där jag bor, där det förut var förbjudet att rida. Skyltarna finns fortfarande kvar, men vi brukar rida där ändå. Häromdagen kom det en arg gubbe och började gräla på oss för att vi red där :mad: fast han hade själv parkerat bilen på ett ställe som man inte fick köra in på :crazy: jag tkr de va ganska fegt att hoppa på "små" tjejer sådär, han var verkligen ursinnig och sa fraser som "ska man behöva säga till avrenda jävla gång?" så tillslut red jag därifrån..hade han rätt att bli arg? :confused:

KL

Jag fick oxå ett påhopp häromdagen :eek: det finns ett elljusspår där jag bor, där det förut var förbjudet att rida. Skyltarna finns fortfarande kvar, men vi brukar rida där ändå.

På vilket sätt är det etablerat att det nu är tillåtet att rida där?

Klart att hjälmen skyddar mot mycket. Jag bor ju i Tyskland och här är inställningen tyvärr sån att enbart de som är väldigt osäkra rider med hjälm...Det står t.o.m. så i en av mina instruktionsböcker.

Men det är trots allt ett val man gör. Vuxna människor får fortfarande välja om de vill ha hjälm på eller ej. Säkerhet handlar inte enbart om hjälm på eller ej. Säkerheten börjar på marken, i all hantering.

Som jag skrev tidigare i den här tråden skulle TS formulerat sig annorlunda om hon nu verkligen ville ha åsikter på frågan om att det är ok att få en utskällning av en helt främmande människa....
TS har skapat en tråd som handlar om hjärnor...
Vilka som har och vilka som inte har!!!
Vad gäller Hästhandlarjävel :bow: så är hon hur tydlig som helst med va hon tycker och jag håller fullkomligt med. Inga idiotiska argument va jag såg!!! Bara en massa löjliga påhopp!!
Alla som rider utan hjälm kämpar med näbbar och klor för ngt dom egentligen vet är fel men kan inte bara erkänna det nu när tråden har kommit så långt!
Fijja.. vi har läst att du BARA rider utan hjälm på tävling..(säkert 3ggr) Duktig du!!! Det är väl det du vill höra...

Jag kan visst erkänna att jag kan tycka att de är fel att rida utan hjälm. Verkligen onödigt. Men någon gång i bland så blir det så iaf, men jag tänker på det och det är inget jag gör lättvindigt.

Så jovisst, jag erkänner gärna att det är fel, det som jag tycker är det stora felet i tråden är att vissa folk inte kan disskutera utan att vara spydiga och otrevliga. Det ger ändå ingenting.

Anledningen till att jag poängterat att jag rider utan hjälm på tävling är ju att ingen verkar förstå att det inte är något jag gör jämt.

Frågan är ju, är det rätt att skälla ut främlingar när dom gör något fullt lagligt men som inte faller utskällaren i smaken??
Jag tycker nej, men absolut påpeka på ett trevligt normalt sätt.

KL
hade han rätt att bli arg? :confused:

Ja, han hade rätt att bli arg. Man får INTE rida i elljusspår! Detta gäller även motionsspår utan elljus eller skidspår.

Så även om det inte finns förbudsskyltar mot ridning i ett elljusspår så får man alltså inte rida där.

Och ni rider där TROTS att det är förbudsskyltar - inte undra på att gubben blev förbannad!!

/Lizzie

Tråkigt att han sa till på så otrevligt sätt, gör vad du vill med hjälmen men är det verklingen värt det om du slår i huvudet ?

Beundran för folk med svårridna hästar är inget jag stöter på speciellt ofta. Möjligen beundran om hästen går från svårriden till lugn, men att vilja ha en stökig häst eller se upp till dem som har det är inget jag stöter på i min hästvärld iallafall.

Så otroligt annorlunda man kan ha det omkring sig! Här omkring är det "häftigt" när hästen skenat ut, rakt genom staketet, från ridbanan! Eller när ryttaren får slänga sig upp i farten på en häst som galopperar i cirklar utanför stalldörren!

Det finns hästar som jag inte skulle sätta mig på ens med all säkerhetsutrustning i världen, precis som det finns hästar som jag utan problem rider utan hjälm. Mitt fria val.

Så otroligt annorlunda man kan ha det omkring sig! Här omkring är det "häftigt" när hästen skenat ut, rakt genom staketet, från ridbanan! Eller när ryttaren får slänga sig upp i farten på en häst som galopperar i cirklar utanför stalldörren!

Det finns hästar som jag inte skulle sätta mig på ens med all säkerhetsutrustning i världen, precis som det finns hästar som jag utan problem rider utan hjälm. Mitt fria val.

Jo så är det nog.

Det finns hästar som jag inte skulle sätta mig på ens med all säkerhetsutrustning i världen, precis som det finns hästar som jag utan problem kan rida utan hjälm men man kan aldrig frånse hästens instinkter och därför rider jag med hjälm. Mitt fria val, men samtidigt med omtanke både om mig själv men även för omgivningen/mina anhöriga etc.

Jo det finns olika världar även inom hästeriet det är tydligt. Det finns garanterat hästar jag inte skulle sätta mig på alls fast just nu har jag faktiskt inga sånna i min närhet, tack för det :). Det finns även en och anan häst jag skulle kunna tänka mig att rida utan hjälm om nöden krävde men eftersom jag har hjälm så ser jag ingen anledning att göra det. Jag är så van vid den att det mest skulle kännas konstigt tror jag.
Men visst är det ditt fria val, det är bara argmentet att det är farligare att rida en ouppfostard häs med hjälm än en uppfostrad utan jag inte förstår. Det går ju så bra att kombinera uppfostrad med hjälm. (Om man har en uppfostrad häst alltså, har man bara hjälmen men en ouppfostrad häst är det ju ett lite större projekt)

Senast ändrad:

tycker hela den här hjälmgrejen är väldigt påfrestande:mad: Är man myndig o rider sin egen häst är d väl valfritt att rida utan hjälm?? får också pikar hela tiden. Men om ja sitter i bilen utan bälte är d ingen som säger nåt? men föredrar faktiskt folk som säger rätt ut att dom tycker man är idiotisk än alla dessa småpikar hit o dit. människor man vet skiter fullkomligt i ens hälsa,blir plötsligt väldigt oroade..haha..nästan lite komiskt:D

Jag skulle knappast jämföra en cyckel eller en bil med en häst! Det är döda ting som inte direkt blir rädda för saker etc, det kan en häst. Så det är inte försvarbart för mig.
Jag tycker också att det är korkat att rida utan hjälm oavsett orsak, men är man över 18, så är det dennes val och det skulle jag knappast ödsla energi till att vara otrevlig mot någon och lexa upp nån över det.

Men rider man där det finns regler att använda hjälm så är det det som gäller och tänk på att barn gör inte som du säger utan som du gör...

Och det gör det ofta i smyg; i skogen tillsammans med kompis och dessutom åker sadlarna av i bland... Leker indian...

Egna erfarenheter;)

Men till Ts: var rädd om dig. Men självklart så gör du som du vill med ditt liv. Och ingen har rätt att vara otrevlig mot dig och ditt val om det var på regel lös mark.

Lycka till.

Tycker din granne gjorde helt rätt.
Främst för att yngre barn kan se dig rida din häst utan hjälm. Jag tycker helt enkelt det är oansvarigt av folk att rida utan hjälm.
Inte för ens egen skull,,,(för jag hoppas man har ett bra argument för att välja o rida utan hjälm eller ha det som vana att göra det) utan av respekt för andra som kan se och ta efter, som tex yngre barn som inte har vett att förstå hur farligt det kan va.

Men ska man gömma sig för barn då man tar en öl eller en cigg med?

åke/hjälm på.

Visst, det är ert val att rida utan hjälm tills ni ramlar av och blir kollin som får ligga år efter år i ett komaliknande tillstånd och Sveriges skattebetalare får betala er vård - tänk om det vore vårt val att ta hand om er då? Men som jag brukar säga: De som är så dumma i huvudet att de rider utan hjälm har ingenting i huvudet att skydda.

Kanske finns det barn i närheten som kan ta efter ditt beteende att rida utan hjälm?Eller har kanske personen varit med om ett tillbud med någon som ridit utan hjälm?Eller kankse tom ett dödsfall?Det kanske var en omtanke som blev en utskällning?(Som när man blir så rädd när ens barn gör något att man skäller på dem istället?)

Ta reda på vad som gäller i stallet.Det borde ju finnas regler?

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar