Sv: påhopp!

Ett vårdpaket säger du, inte i närheten av vad rökrelaterade sjukdomar kostar samhället. Jag säger inte att man ska rida utan hjälm, jag efterlyser bara lite perspektiv.
vilken tur att jag varken rider utan hjälm eller röker :grin:

tycker hela den här hjälmgrejen är väldigt påfrestande:mad: Är man myndig o rider sin egen häst är d väl valfritt att rida utan hjälm?? får också pikar hela tiden. Men om ja sitter i bilen utan bälte är d ingen som säger nåt? men föredrar faktiskt folk som säger rätt ut att dom tycker man är idiotisk än alla dessa småpikar hit o dit. människor man vet skiter fullkomligt i ens hälsa,blir plötsligt väldigt oroade..haha..nästan lite komiskt:D

Visst bestämmer man om sitt liv när man är myndig, men då kanske du ska tänka på vad läkarvården kostar OM man ramlar av och skadar sig rejält. Kan tala om att vårda någon för skallskador kostar en hel del (och då pratar jag med eftervården inräknat om sexsiffriga belopp) och i och med att vi alla finansierar den vården kanske det är bättre att förebygga skador om man kan...Och vadå, om du sitter i bilen utan bälte att ingen säger ngt??? Vi har ju faktiskt bälteslag i Sverige:mad:

på vilket sätt?
blir du ett vårdpaket är du en belastning för samhället, och mitt argument var mest till för att du skulle vakna upp och tänka lite längre än vad näsan räcker men jag misslyckades tyvärr med att få dig att inse konsekvenserna av att du rider utan hjälp. men det va det jag sa från början, det är lönlöst att få dig att förstå

Jag vet precis riskerna. Och som jag påpekat innan, jag tycker att alla ska bära hjälm, jag rider sällan utan. Men tex på tävling så gör jag det eftersom det 'hör till'.

Fortfarande spydiga och larviga inlägg från dej, kan du inte disskutera som en vuxen så kanske någon tar dej på allvar?

Påminner om när jag satt på bussen en gång. :grin:
Jag erkänner att jag satt med fötterna på stolen, men stolen var lös så man kunde inte sitta på den och det var torrt ute så mina skor var knappast smutsiga, dessutom nuddade jag inte med sulan på sätet, bara själva tyget (det var converse.)
Då kmr det en gubbe som jag aldrig sett innan, skriker ta ner fötterna och sparkar mig på benet (hårt också). Jag blev helt stum och tog ner fötterna. :crazy:

Om man nu inte gillar något eller om någon gör något dumt finns det alltid bättre sätt att säga till folk än att bli arg.
Ignorera honom/henne och om h*n blir jobbigare eller fortsätter, prata med h*n, stallägaren eller någon i stallet.
Lycka till! :)

Tänk vad dom som inte äter normalt kostar sjukvården, överviktiga tex. Ökade risk för hjärt + kärl sjukdomar, två bekanta till mej har fått operera magsäcken för att kunna gå ner i vikt (5 siffrig kostnad) Och jag kan säga att i ena fallet så var den helt onödig, i det andra är det för tidigt att säga.

Med detta vill jag ha sagt att sjukvårdsargumentet håller inte.

Jag är inte överviktig, jag röker inte, jag har bälte och jag bor på landet så jag inte ska bli överkörd av en bil :D Men jag tävlar utan hjälm.

Troligen väldigt längesen du läste TR. För även i mitt TR från 1999 står det följande "Som huvudbonad gäller av kunsumentverket godkänd med hakbandet i funktion, vilken är obligatorisk t.o.m lätt klass. I medelsvår och högre klass får bäras annan hjälm kubb eller hatt" Dvs även då var det fullt tillåtet med hjälm i höga klasser. Tror itne att det var nytt från -99 heller fast tidigare TR har jag inte så det kan jag inte svära på. Ursäkta att jag är lite fånig men jag är lite trött på alla myter om vad som står och inte står i TR.

Det är ännu längre sedan jag läste TR för dressyr, tävlar inte så jag har inte haft någon anledning.

Däremot så känner jag folk som tävlar dressyr, och de har hela tiden sagt att man måste ha hatt på sig när det gäller högre klasser. De kan inte heller ha läst TR så himla noga ;) . Eller också så kör man med det argumentet för att få en anledning att rida med hatt :angel:

Vissa personer kör också med argumentet att de rider utan hjälm för att TRÄNA på att vara utan hjälm och hålla huvudet stilla när de inte har tyngen från hjälmen på skallen. Just för att de MÅSTE rida med hatt på högre dressyrtävlingar.

Så TACK för att du klartgjort vad som gäller enligt TR :bow:

/Lizzie

Med detta vill jag ha sagt att sjukvårdsargumentet håller inte.

varför skulle det inte hålla?

bara för att det kostar pengar från ett håll, betyder väl inte att man därmed bör rycka på axlarna och säga att "jamen ok, då gör jag så att jag utsätter mig medvetet för en etablerad högrisk situation, för tant ester skiter ju i att tänka på hur hon äter och har magopererat sig, och nån rättvisa ska det väl va".

Blir knappast särskilt moget eller hur?

Puuhh..
Folk har verkligen för lite att göra!!! :devil:

Om folk bara kunde sköta sitt och skita i andra, så mkt enklare världen vore då!!

Jag tycker iaf inte att man skäller ut folk som inte gör som man själv tycker. Eftersom det nu inte är lag på att ha hjälm.
Jag försvarar inte själva ridningen utan hjälm, jag har den nästan jämt, men tävlar utan, men jag tycker inte att man skäller ut främlingar hur som helst.

Jag går inte och skriker på folk som röker lr snusar. Inte heller på folk som rider utan sadel, och inte heller på folk som jag inte har något med att göra.

*kl

Jag är så förvånad att folk diskuterar skattepengar. Är det allt folk bryr sig om? För det verkar faktiskt så. Många här framstår som giriga kapitalister som endast tänker på sina pengar, än på andra.

Jag tycker att folk skall använda hjälm, men för deras egen skull. För att dom kan skada sig själva och få men.

Jag tycker att människan har spårat ur rejält när en diskussion och argument går ut på att "du slösar på mina skattepengar om du gör dig illa". Jag tycker det är skrämmande.

Skrämmande att folk bryr sig mer om skattepengarna, än om folks hälsa. För det är så ni framstår, många av er.

Jag som bryr mig otroligt lite om skattepengarna bryr mig inte ett skvatt om vad personen har att säga om någon drar in sådana argument i en diskussion. För det känns bara girigt, och en sådan människa har jag ingenting ut av att diskutera och argumentera med.

F.ö tycker jag att den här diskussionen har sjunkit så lågt. Jag trodde att dom flesta här var vuxna människor, men dom flesta av er är faktiskt helt värdelösa på att diskutera på ett konstruktivt sätt.

Skattepengar argumentet har dom tagit till bara för att dom ska ha 'rätt' att bli arga. Varför man nu ska bli så uppretat bara för att vissa inte är rädda om skallen. Skit i dom (oss) :p

Ok, men då är det fritt fram att skälla ut folk som valt att äta för mycket också?

Nu är vi inne på s.k. missbruk som kommer sig av att hjärnan programmerat om sig och då är vi inne på sånt som inte handlar om "egna" val, längre. Håll dig du till det som handlar om friska hjärnors/människors val.

Så det är ok att skälla på friska människors val (som tex icke hjälmanvändande) fast dom är främlingar för en?

Som sagt, jag använder mestadels hjälm, men inte på tävling.

Så det är ok att skälla på friska människors val (som tex icke hjälmanvändande) fast dom är främlingar för en?

Som sagt, jag använder mestadels hjälm, men inte på tävling.

Vad har det med mitt inlägg att göra? Jag tycker inte att det är ok att skälla på någon även om jag kan förstå att vissa blir rätt trötta på att se hur folk utsätter sig för dumma risker.

Sen är det helt ok att använda hjälm i tävlingssammanhang. Vissa saker behöver inte hänga med av tradition när kunskapen om riskerna överväger åt andra hållet...

Tycker din granne gjorde helt rätt.
Främst för att yngre barn kan se dig rida din häst utan hjälm. Jag tycker helt enkelt det är oansvarigt av folk att rida utan hjälm.
Inte för ens egen skull,,,(för jag hoppas man har ett bra argument för att välja o rida utan hjälm eller ha det som vana att göra det) utan av respekt för andra som kan se och ta efter, som tex yngre barn som inte har vett att förstå hur farligt det kan va.

Håller med:bow: Löjligt att rida utan hjälm och särskilt där det finns andra som kan se och ta intryck tex barn.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar