Sv: påhopp!

Ja, eller så blir man arg (åtminstånde jag..) för att man blir behandlad som ett litet barn eller en ofullständig människa. Jag blir alltid lika illa till mods när vuxna människor skäller på varandra (för skitsaker som det oftast handlar om). Det känns så ovärdigt.
Jag förstår inte detta... En tillrättavisning är inte något enkomt för barn. När man gör fel får man förhoppningsvis en tillrättavisning och får lov att ta det. Det är nåt återkommande genom hela livet då ingen är expert på allt...
Skulle du säga till en vuxen människa i din bil att ta på sig bältet?

Utan tvekan...:cool:

Skulle du säga till en vuxen människa i din bil att ta på sig bältet?

Absolut skulle jag säga till, det är nämligen jag som får betala böter i de fall passagerare INTE har säkerhetsbältet på sig. Då tycker jag således även att i det fallet bestämmer jag.

Skulle nån vägra ha bälte i min bil, så får de använda apostlahästarna! min bil, mitt ansvar!

Jag förstår inte detta... En tillrättavisning är inte något enkomt för barn. När man gör fel får man förhoppningsvis en tillrättavisning och får lov att ta det. Det är nåt återkommande genom hela livet då ingen är expert på allt...

Jovisst finns det sammanhang där det är befogat. Men, i de allra flesta fall tycker jag att man kan "tillrättavisa" på ett sätt som inte innebär att man skäller ut.

Var gränsen går är upp till var och en.

Jag tror att uppläxning och otrevlig i din värld antagligen är helt annorlunda i den här personens värld. Hon sa till dig - du kände dig påhoppad - du tyckte att hon var otrevlig och hon tyckte antagligen att hon sa till tydligt men inte otrevligt.

Själv är jag faktiskt mer trött på folk som INTE bryr sig än ppå de som bryr sig.

Så JA, det var helt okej att säga till dig. Varför inte liksom ?

Hon sa inte till mig (och föresten har hon ingen rätt att säga till mig vad jag ska göra och inte göra). Hon skällde ut mig på ett otrevligt sätt. Jag är van vid att folk frågar varför jag inte har hjälm och jag är van vid att folk säger att dom tycker att jag ska ha det, MEN ett sånt här sätt att säga det på har jag aldrig varit med om. Som sagt effekten på mig blir ju knappast att jag använder mig av hjälm.

Hur osm helst så har den här tråden spårat ur. Ingen orkar läsa 130 meddelanden.

:rofl:

det säger verkligen allt, om du tror att det hänger på att hästen inte är uppfostrad.

vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men det förklarar varför du tycker det är ok att rida utan hjälm förstås.

självklart är det mycket säkrare att hantera och rida en häst som är väl hanterad och vet hur den ska förhålla sig till människor.

Hur osm helst så har den här tråden spårat ur. Ingen orkar läsa 130 meddelanden.

Det är ju svårt att vinna sympatier när de flesta tycker att den som sa till dig egentligen har rätt, och du fel - även om det skedde på ett plumpt sätt.

Jadu, skillnaden är väl att jag inte motiverar det som du gjorde - att din häst är så snäll att du kan leda den på löst snöre och att den därför är idiotsäker.
Allt kan hända, det är precis det jag säger. Dock förespråkar jag varken icke användande av hjälm vid ridning eller ngn annan stans, särskilt inte med motiveringen att det handlar om hur uppfostrad hästen är.

Menar du att sällan skulle minska risken eller? Anser du dig kapabel att bedöma i förväg när chansen att det händer ngt är obefintlig, och väljer icke hjälm därefter, vid ditt ridpass?

Du kankse skulle använda hjälm dygnet runt? För allvarligt, det kan hända att du får huvet avslaget vad du än befinner dig idag. Hjälm när du går över en gata? ;)

*KL*
ni som rider utan hjälm och säger att det är eran ensak och erat liv, kanske just då men när ni ramlat av hästen och spräckt skallen och ligger som ett vårdpaket i sängen, vems problem blir det då?
Jo bland annat mitt, eftersom någon måste torka dig i baken och byte blöja.

Men snälla ni som oroar er över våra skattepengar och vård! Det finns betydligt mycket farliga saker som kostar oss pengar! T.ex politiker, fet mat, dåliga föräldrar, bilkörning, kungen ect. Ni förstår..;)

Du kankse skulle använda hjälm dygnet runt? För allvarligt, det kan hända att du får huvet avslaget vad du än befinner dig idag. Hjälm när du går över en gata? ;)

Jo det är alldeles sant, men riskerna ökar med hästar vilket inte är att förglömma. Där riskerna ökar, bör man väl också vidta extra säkerhets åtgärder.

Det är ju svårt att vinna sympatier när de flesta tycker att den som sa till dig egentligen har rätt, och du fel - även om det skedde på ett plumpt sätt.

Det jag ville veta var om ni tyckte att hon gjorde rätt. Och de flesta tycker uppenbarligen inte att hon gjorde det ÄVEN om deras åsikt är densamma som hennes.

Jo det är alldeles sant, men riskerna ökar med hästar vilket inte är att förglömma. Där riskerna ökar, bör man väl också vidta extra säkerhets åtgärder.

Då tycker jag verkligen att du ska ha hjälm när du vistas i trafiken!:D Både som fotgängare, cyklist och bilist!

Risken för att rida och skada sig allvarligt är tex fyra gånger högre än att bli skadad genom att åka motorcykel, och betydligt riskablare än att köra bil. Jag tycker dina smileys är rätt barnsliga, faktiskt. Det är en av världens farligaste sporter och det finns ingen annan gren vad jag vet där utövare av ren nonchalans struntar i viktiga säkerhetsåtgärder.

Jovisst finns det sammanhang där det är befogat. Men, i de allra flesta fall tycker jag att man kan "tillrättavisa" på ett sätt som inte innebär att man skäller ut.

Med tanke på vad vi vet om riskerna vid ridning och att information ständigt kablas ut om skador/olyckor så kan jag förstå om vissa personer blir korthuggna och otrevliga när det ändå finns folk som struntar i säkerhetstänket. Jag menar...vi kan ju inte ursäkta oss med att "Oj då, visste inte det"...

du har nog ramlat av och slagit skallen för många gånger för att förstå poängen i mitt argument. Jag ger upp :grin:

Jag förstår hur du menar, men argumentet var löjligt.
Hela tråden handlar om vad vi tycker om att främmande människor har rätt att skälla ut folk när folk inte gör som dom själva vill.
Vissa tycker det är ok, vissa inte. Är det så svårt att förstå?

Orkade inte läsa hela tråden, men en sak slog mig med det som jag läste.. Är det någon som vet vad som händer OM man rider utan hjälm, och OM olyckan är framme och man får en skallskada, som tex gör att man tappar balanssinnet och blir rullstolsbunden etc.. Står försäkringsbolaget för handikappsersättning då??? Eftersom man inte skyddat sig själv?? Eller får man ta den kostnaden själv då?? Jag har ingen aning? Någon som vet??

Jag förstår hur du menar, men argumentet var löjligt.
Hela tråden handlar om vad vi tycker om att främmande människor har rätt att skälla ut folk när folk inte gör som dom själva vill.
Vissa tycker det är ok, vissa inte. Är det så svårt att förstå?

Men det beror väl i allra högsta grad på vad saken gäller?

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar