Sv: påhopp!

Självklart har man hjälm när man hanterar hästar som kan sparkas.
Men min häst är väluppfostrad och jag kan leda han i ett halmstrå. Sen kan det ju alltid hända saker, men risken minskar asevärt om folk kunde lägga ner lite tid på att lära hästen hyfs.

:rofl:

det säger verkligen allt, om du tror att det hänger på att hästen inte är uppfostrad.

vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men det förklarar varför du tycker det är ok att rida utan hjälm förstås.

Nej, jag skrev att risken för olyckor minskar asevärt om man har lagt ner lite tid på att lära sin häst hyfs. Tycker många bara rider och inte lägger någon vikt vid arbete från marken.
Det håller nog många med om. Sen kan det hända saker ändå, hästen kan bli skrämd tex.

Tycler det är skillnad på att leda en hingst som man vet med sig att den kan vara stökig eller sin egna lugna valack.
Inte många jag känner använder hjälm när dom hämtar sina egna lugna kusar, däremot använder många (inkl. jag) hjälm när det handlar om hästar som är 'bråkiga'

Hur gör du? Använder du hjälm när du leder din häst??

Senast ändrad:

Nej, jag skrev att risken för olyckor minskar asevärt om man har lagt ner lite tid på att lära sin häst hyfs. Tycker många bara rider och inte lägger någon vikt vid arbete från marken.
Det håller nog många med om. Sen kan det hända saker ändå, hästen kan bli skrämd tex.

Tycler det är skillnad på att leda en hingst som man vet med sig att den kan vara stökig eller sin egna lugna valack.
Inte många jag känner använder hjälm när dom hämtar sina egna lugna kusar, däremot använder många (inkl. jag) hjälm när det handlar om hästar som är 'bråkiga'

Hur gör du? Använder du hjälm när du leder din häst??

Ja det är skillnad, att leda en häst man vet sparkar och far runt vore ju ren och skär idioti att inte använda hjälm. Goddag yxskaft.
Men jag lovar dig att det är inte runt dessa hästar det händer flest olyckor. Det är runt hästar som du beskriver som säkra, som trots allt är djur, och kan reagera oberäknat.

nej jag använder inte hjälm i regel när jag leder min häst. Han är ju för bövelen väluppfostrad :angel: )= ironisk)
dock har jag blivit sparkad i huvudet av en häst som var lika väluppfostrad den. så jag vet att det kan hända och inte har ett dyft med uppfostran att göra i de flesta fall.

jag använder alltid hjälm när jag lastar hästar och när jag rider.

dock har jag blivit sparkad i huvudet av en häst som var lika väluppfostrad den. så jag vet att det kan hända och inte har ett dyft med uppfostran att göra i de flesta fall.

.

Verkar såfall lika dumt av dej att inte alltid använda hjälm när du leder hästar. Allt kan ju hända.

Förstår inte varför vissa ska bli så upprörda att någon annan vuxen, som man inte ens känner, väljer någon gång ibland, sällan tom, att rida utan hjälm.
Alla gör inte lika, alla tycker inte lika. Varför kan man inte respektera det? Nu menar jag inte att man inte får disskutera det, men man kan disskutera utan att vara spydig som du är i många av dina inlägg.

Verkar såfall lika dumt av dej att inte alltid använda hjälm när du leder hästar. Allt kan ju hända.

Förstår inte varför vissa ska bli så upprörda att någon annan vuxen, som man inte ens känner, väljer någon gång ibland, sällan tom, att rida utan hjälm.
Alla gör inte lika, alla tycker inte lika. Varför kan man inte respektera det? Nu menar jag inte att man inte får disskutera det, men man kan disskutera utan att vara spydig som du är i många av dina inlägg.

Jadu, skillnaden är väl att jag inte motiverar det som du gjorde - att din häst är så snäll att du kan leda den på löst snöre och att den därför är idiotsäker.
Allt kan hända, det är precis det jag säger. Dock förespråkar jag varken icke användande av hjälm vid ridning eller ngn annan stans, särskilt inte med motiveringen att det handlar om hur uppfostrad hästen är.

Menar du att sällan skulle minska risken eller? Anser du dig kapabel att bedöma i förväg när chansen att det händer ngt är obefintlig, och väljer icke hjälm därefter, vid ditt ridpass?

Senast ändrad:

Jag har inte skrivit så. Jag skrev att olyckor skulle minska om folk uppfostrade sina hästar. Olyckor händer ju även om man har hjälm på sig.
Och jag inser att du tänker missförstå med flit, så jag vill förtydliga att jag inte menar att om man har en fostrad häst så behöver man ingen hjälm.
Hjälm + uppfostrad häst = säkrare än bara hjälm. Ska de vara så svårt att förstå? Folk vill verkligen missuppfatta på buke.

Finns ju många saker att öka säkerheten med.

Har inte heller skrivit att min häst är idiotsäker, bara mer väluppfostrad än många andra. Eftersom ingen häst är 100 % säker, inte heller min, så använder jag oftast hjälm.

Dom gånger jag inte gör det är visserligen dumt och onödigt, men nu händer det iallafall. Och jag har valt det själv, och det har jag rätt till.

Senast ändrad:

Jag har inte skrivit så. Jag skrev att olyckor skulle minska om folk uppfostrade sina hästar. Olyckor händer ju även om man har hjälm på sig.
Och jag inser att du tänker missförstå med flit, så jag vill förtydliga att jag inte menar att om man har en fostrad häst så behöver man ingen hjälm.
Hjälm + uppfostrad häst = säkrare än bara hjälm. Ska de vara så svårt att förstå? Folk vill verkligen missuppfatta på buke.

Finns ju många saker att öka säkerheten med.

Har inte heller skrivit att min häst är idiotsäker, bara mer väluppfostrad än många andra. Eftersom ingen häst är 100 % säker, inte heller min, så använder jag oftast hjälm.

Dom gånger jag inte gör det är visserligen dumt och onödigt, men nu händer det iallafall. Och jag har valt det själv, och det har jag rätt till.

Nä jag avser inte att missförstå med flit. Nu har du förklarat lite tydligare däremot så det är lättare att inte missförstå.

ang. din rättighet att rida utan hjälm. Det är mina skattepengar. Och är du min stallkamrat tex, så är det jag som får plocka upp dig från backen. Eller hitta dig i skogen, eller vart de vara månde, när det skett. Eller din släkting, eller din familj, som ska leva med konsekvenserna av ett urbota dumt beslut trots full medvetenhet om riskerna. Så jag har ekvivalent rätt att skälla ut dig eller vem de vara månde, inklusive att säga att TS granne har full rätt att skälla på henne så som är debatten i tråden.

Senast ändrad:

Ja, man har väl laglig rätt att skälla på folk när dom inte gör som man själv tycker om man ska hårdra det. Tex röker, snusar, dricker öl, rider utan hjälm.

Men personligen så tror jag att en disskussion kan leda till mer positivt resultat.

Alltså... jag vill ju inte försvara icke användande av hjälmar vid ridning och även hantering. Nu blev det lite så ändå tyvärr, vill betona att jag verkligen tycker att den ska användas.

Vill även tillägga att jag tycker du skriver mycket bra saker som man gärna vill ta till sig så länge dina inlägg inte är så spydiga som dom kan va i bland. Men Jag vet hur det är... har lite humör även jag.

Senast ändrad:

Hej TS! Jag har inte läst igenom tråden utan jag vill bara svara dej och ge dej ett tips vad man kan göra mot folkilskna människor, antingen håller du med personen i fråga,el frågar hur vedebörande mår egentligen, eller också kan du tänka ut ngt dräpande svar tills nästa gång det eventuellt händer. Folk som anfaller okända mfl mår oftast ganska pyton och menar nog egentligen inget illa, den det egentligen gäller kanske gaptanten inte vågar skälla på, så fick du skiten.

jag klarade mig med några blåmärken.

sen va ja ju med om en ridolycka som inträffade förra året när jag bröt skulderblad samt blev ansiktsförlamad o delvis förlamad i kroppen. (läkaren sa då när jag åkte av hästen med huvudet före rätt i väggen......vilka himla tur du hade hjälm!)

nåväl,,,olyckshändelser båda tillfällen.

Jo, var det jag menade med att jag hoppades att du inte skadade dig mer, att din gamla skada förvärrades. Tur att det gick bra!

*KL*
ni som rider utan hjälm och säger att det är eran ensak och erat liv, kanske just då men när ni ramlat av hästen och spräckt skallen och ligger som ett vårdpaket i sängen, vems problem blir det då?
Jo bland annat mitt, eftersom någon måste torka dig i baken och byte blöja.

fijja;10974200Men jag tycker ändå att många har för lite koll på sina hästar skrev:
Absolut - kan bara hålla med.

Dock är det väldigt bra om fler även använder hjälm vid hantering från marken också. ;)

Jag får ständigt försvara mitt hjälmanvändande vid hantering av häst från marken.

T ex har jag fått kommentarer "men gud vad töntig du är som har hjälm på dig" - när jag lastar min häst. Eller t ex, "vad rolig du ser ut när du longerar - måste vara hjälmen". Eller frågan om jag är rädd att få himlen i huvudet när jag är ute och går med min häst - och har hjälm på mig. En del skrattar och säger typ - har du hjälm när du cyklar också - precis som om det är ÄNNU töntigare. Och tänk jag har hjälm på mig när jag cyklar :D

Att göra sig rolig över att någon är rädd om skallen - det är nästan värre än att skälla på någon som INTE är det!

TS får ursäkta sidospåret :)

/Lizzie

jag har aldrig hjälm när jag gör nåt på marken med hästen, den enkla anledningen till det är att det aldrig har hänt nåt.

däremot har jag alltid handskar när jag lastar hästar ;)

När jag ser nån rida utan hjälm kan jag inte låta bli att tänka jävla idiot! men jag har aldrig sagt nåt då det är dennes ensak...

men är det det?

ex hästen blir rädd, springer ut i vägen, de blir påkörda, ryttaren dör... tänk om ryttaren hade levt om den hade hjälm? Tänk er in i föraren situation, denne har orsakat någons död :eek: hur mår denna människa? eller om nåt händer i skogen, hur mår den som hittade den?

Jag har planerat att hyra ut boxplatser i framtiden, när jag läser i denna tråd så inser jag att jag nog ska skriva in i annonsen att på denna gård använder samtliga personer hjälm vid ridning! skrämmande att det ska behövas.

skattepengar och sånt känns dumt att dra upp, det är ändå "bara" pengar.

Jag anser att det var fel gjort.

Vill man få respekt, och få folk att lyssna på ens åsikter så skall man framföra sin kritik på ett konstruktivt sätt. Det inger ingen respekt när man står och skriker och gapar på en människa.

Jag tror att dom flesta lyssnar bättre på människor som berättar klart och tydligt vad denne tycker, i normal samtalston och med vettiga argument. Gärna tydligt artikulerande och lite långsammare tal.

Att skrika på en människa får dom flesta att slå dövörat till, och helt enkelt strunta i kritiken. Man skakar av sig det personen just har sagt, eftersom personen inte kunde ta en diskussion i vettig samtalston = inger ingen respekt.

Jag lyssnar betydligt bättre på en person som pratar normalt, och framför sina argument bra och välartikulerat istället för en som skriker. Likväl som att jag får mer respekt för en person som inte flyger iväg i en hetsig diskussion genom att prata snabbare och hetsigare. Man blir bara upprörd, och då försvarar man sin punkt ännu mer utan att egentligen tänka till och lyssna på vad den andre har att säga.

Vill man få personer att respektera en, ändra synsätt och lyssna på ens åsikter så fungerar det bättre att uppföra som trevligt och uppfostrat. Inte att skrika. En person som skriker har helt plötsligt sjunkit ner på en 13årings nivå, och det fungerar inte.

Jag vet själv att om någon skäller på mig så bryr jag mig inte om det. För om personen inte kan framföra sin kritik på ett vettigt sätt, så är denne faktiskt inte värd att lyssna på.

Nej, personen i fråga hade definitivt kunnat betett sig betydligt bättre, och framfört sina åsikter på ett mer trevligt sätt. Jag är säker på att du hade lyssnat mer och bättre då. För det gör jag, och dom flesta i min omgivning.

*KL*
ni som rider utan hjälm och säger att det är eran ensak och erat liv, kanske just då men när ni ramlat av hästen och spräckt skallen och ligger som ett vårdpaket i sängen, vems problem blir det då?
Jo bland annat mitt, eftersom någon måste torka dig i baken och byte blöja.

Det är vad 'någon' får lön för. Det var verkligen ett dumt argument.

Jag jobbar inom vården, aldrig har jag tänkt ' jahaja, dumma dej som ligger här i sängen och behöver vårdas, hade du tagit hand om dej själv på ett ansvarsfullt sätt så hade jag sluppit hjälpa dej.'

Det är vad 'någon' får lön för. Det var verkligen ett dumt argument.

Jag jobbar inom vården, aldrig har jag tänkt ' jahaja, dumma dej som ligger här i sängen och behöver vårdas, hade du tagit hand om dej själv på ett ansvarsfullt sätt så hade jag sluppit hjälpa dej.'

du har nog ramlat av och slagit skallen för många gånger för att förstå poängen i mitt argument. Jag ger upp :grin:

du har nog ramlat av och slagit skallen för många gånger för att förstå poängen i mitt argument. Jag ger upp :grin:

:bow::bow::bow:
Precis min åsikt!!
Det verkar lönlöst att försöka tala om för personer som rider utan hjälm hur jävla farligt det är...
Som sagt tidigare. Tomma lador behöver inget tak!!!
Att det ska va så svårt att förstå.. Dagis nivå!!!

*kl*
Jag skulle inte lägga mig i om någon myndig person red utan hjälm.
Vore det minderåriga (barn) så skulle jag inte vara tyst.
Någon som stod mig nära, definitivt bli arg.
Jag rider alltid med hjälm, om någon vill låna min häst= hjälmtvång.
Inget snack om saken.
Vuxna personer får ta eget ansvar, vill dom inte skydda det lilla dom har,
whatever lixom.....
Jag bryr mig inte, faktiskt.

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Jösses! Nu har jag trasslat mig genom hela tråden o blir bara depp! Ja, TS det var fel att hoppa på dig så grovt om hjälm men den där personen har ju rätt! Att det sen blir en tråd lång som tusan där folk försvarar att INTE använda hjälm är ju bara tragiskt!! Jag har flugit av häst o slagit o bakhuvuset i en sten... utan hjälm vete tusan om jag suttit här...

Hur i hela friden kan man påstå att ingen säger nåt om man kör bil utan bälte? BÖTER är vad man får då! Böter bör man även få om man rider utan hjälm anser jag! Det handlar inte bara om det egna huvudet. Det handlar om massa mer... såhär ligger det till!

1. Ryttare rider utan hjälm - struntar i att skydda sig
2. Ryttare ramlar av utan hjälm skadar sig illa - sjukhus o vård vem betalar? Jo, samhället, skattebetalarna.
3. Ryttare ramlade av o skadade sig o plussar på statistiken om att ridning/hästsport är farligt, försäkringspremierna stiger. Vem betalar? ALLA även de MED hjälm...

Nej o åter nej säger jag! Det finns inga som helst skäl som väger tungt nog för att rida UTAN hjälm! Nuförtiden ska man ju ha hjälm på cykel, moped osv o de har ingen egen vilja! Vadå varmt, vadå fult, vadå kvaddad frisyr?! Ridning är en SPORT o där blir man svett o skitig... ja, jag vet att det är massa märken o mode oxå men det är en sport o efter man idrottat brukar man duscha med andra ord fixar man även frisyren då:idea:

Sen varmt med hjälm... ja, i de gamle hjälmarna ja. Men skaffar man sig en sån där luftig cykelhjälmsvariant av ridhjälm lovar jag att det inte blir så värst varmt.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar