Sv: påhopp!

Har inte läst alla inlägg men har du berättat för din stallägare att du rider utan hjälm? Jag vet om folk som blivit utslängda från stall för att de väljer att rida utan hjälm, för att stallägarna inte vill ha sådant beteende i sitt stall. Så det är bra att veta att man har ok från stallägaren innan man gör det, det är jobbigt att behöva hitta ett nytt stall för en ändå så liten sak.

Ja självklart vet hon om det:) Vi rider ju ut tillsammans:grin: Hon tycker det är min ensak och mitt beslut eftersom jag är vuxen.

Jag skrev inte heller någonting om mina åsikter om varför just DU rider utan hjälm, utan att jag ifrågasätter folk som rider utan hjälm, men utan att skälla, när jag möter ryttare utan hjälm. Jag har goda vänner som rider utan hjälm, jag ifrågasätter deras beteende - får inga bra svar - men det är fortfarande deras egna beslut.

Jag tycker ändå att man kan föra en diskussion kring frågan - att få till svar att det är för varmt med hjälm, är i mina ögon inte ett hållbart argument för att rida utan hjälm. Inte heller att man rider utan hjälm på dressyrtävlingar på högre nivå eller på westerntävlingar.

/Lizzie

Jo jag förstår:grin: men jag ville veta vad ni tyckte om hennes sätt att "hoppa på" mig, en vilt främmande människa. inte vad ni tyckte om människor som rider utan hjälm. Det vet jag redan vad ni tycker om;)

Jo jag förstår:grin: men jag ville veta vad ni tyckte om hennes sätt att "hoppa på" mig, en vilt främmande människa. inte vad ni tyckte om människor som rider utan hjälm. Det vet jag redan vad ni tycker om;)

Tror du får svårt att separera diskussionen till att INTE innehålla synpunkter på att rida utan hjälm : )

som sagt, jag tycker det är hälsosamt med en utskällning pga den anledningen, förhoppningsvis tar det skruv ännu bättre och blir obehagligt värre, just att få det av en främmande människa. Borde kännas pinsamt om inte annat. SÄRSKILT för att man de facto är vuxen och borde veta bättre.

Rent generellt så har jag märkt att det är ryttare som kommit till en viss nivå som väljer att rida utan hjälm. Precis som om man fått en hårdare skalle bara för att man ridit tillräckligt länge :angel:

Nja, jag håller inte med. Jag tycker det största icke-hjälm användandet ses hos "halvvuxet" folk, unga människor som inte är barn, men heller inte särskilt vuxna, som tycker det finns ngn självständig coolhetsfaktor över det hela. Vuxna och erfarna ryttare tycker jag oftast har uppnått både sunt förnuft och insikt och har inte behovet av coolhetsfaktorn att överskrida total dumhet, på samma sätt alls.

Senast ändrad:

Det finns skäl till att man har lagstiftat om hjälm i andra fall, både omtanken om den enskilda individen o om oss skattebetalare som faktiskt får stå för fiolerna.
PL

Kanske helt enkelt en person som bryr sig vilket ibland saknas i samhället.
PL

Nja, jag håller inte med. Jag tycker det största icke-hjälm användandet ses hos "halvvuxet" folk, unga människor som inte är barn, men heller inte särskilt vuxna, som tycker det finns ngn självständig coolhetsfaktor över det hela. Vuxna och erfarna ryttare tycker jag oftast har uppnått både sunt förnuft och insikt och har inte behovet av coolhetsfaktorn att överskrida total dumhet, på samma sätt alls.

Här handlar det om människor som är klart medelålders, och ryttare som är på mittemellannivå och uppåt i tävlandet.

Vet inte om de tycker att de är så pass bra på att rida att de inte behöver hjälm längre.

Jag använder hjälm även vid longering/tömkörning och promenader - något jag ibland kan bli trackad över från dem som inte använder hjälm. Men har man blivit omkulldragen och översprungen ett par gånger så vet man att hjälm och handskar är väldigt bra saker att ha på sig.

/Lizzie

Kanske var otydlig i mitt svar, men jag har också gått på vilt främmande människor som rider utan hjälm. Tycker alltså det är helt OK, men man behöver inte skälla på personen ifråga. Utan bara stillsamt fråga.

T ex, förra hösten åkte jag iväg till ett stall där en kompis till mig står inackorderad. Kompisen är i ridhuset, så jag går dit. När jag kliver in så är det en ryttare som precis hoppar ett hinder, typ 1,20 högt, i landningen så trillar hon av. Hästen kutar mot dörröppningen där jag står, kusen låter sig villigt infångas och jag överlämnar hästen till ryttarinnan - som rider UTAN hjälm. Hon tackar för att jag fångat in hästen, och jag säger varsegod. Min nästa mening är, men varför i helvete rider du utan hjälm!!! Inte arg, utan rent sakligt konstaterande. Tjejen säger bara "Tja, jag har väl inte så mycket att skydda"

Ja, vad svara man på det - mer än att hålla med ;)

Det visade sig vara en tjej som tävlar hoppning, tämligen erfaren vuxen ryttarinna. Jag hade ingen aning om vem hon var, utan min reaktion var bara att hon var oerhört korkad som red utan hjälm - sedan struntade jag i hur duktig hon är på att rida eller vilken nivå hon tävlar på.

/Lizzie

Det finns skäl till att man har lagstiftat om hjälm i andra fall, både omtanken om den enskilda individen o om oss skattebetalare som faktiskt får stå för fiolerna.
PL

För några år sedan så jobbade jag extra vid rehab-medicinska kliniken vid vårt sjukhus. När personalen fick reda på att jag red, så fick jag ju höra ett och annat. De vill väl helst förbjuda ridning och hästar helt och hållet - men så ser de ju också bara patientfallen där det går käpprätt åt helvete.

Och det kostar ju skattebetalarna en rätt fin summa pengar, både i de fall där man kan rehabliteras till ett "normalt" liv och i de fallen där man blir handikappad för livet.

/Lizzie

Här handlar det om människor som är klart medelålders, och ryttare som är på mittemellannivå och uppåt i tävlandet.

Vet inte om de tycker att de är så pass bra på att rida att de inte behöver hjälm längre.

Jag använder hjälm även vid longering/tömkörning och promenader - något jag ibland kan bli trackad över från dem som inte använder hjälm. Men har man blivit omkulldragen och översprungen ett par gånger så vet man att hjälm och handskar är väldigt bra saker att ha på sig.

/Lizzie

Ja det kan jag köpa - "mittemellan nivå". Då man tror man kan tillräckligt, men inte kan tillräckligt för att inse att man ALDRIG kan elelr har erfarit tillräckligt : )

du är klok! :bow:

För några år sedan så jobbade jag extra vid rehab-medicinska kliniken vid vårt sjukhus. När personalen fick reda på att jag red, så fick jag ju höra ett och annat. De vill väl helst förbjuda ridning och hästar helt och hållet - men så ser de ju också bara patientfallen där det går käpprätt åt helvete.

Och det kostar ju skattebetalarna en rätt fin summa pengar, både i de fall där man kan rehabliteras till ett "normalt" liv och i de fallen där man blir handikappad för livet.

/Lizzie

Jag har samma erfarenhet. själv varit inne på akuten efter att ha fått en spark i huvudet av en stegrande häst. (jag ledde hästen). De sa samma sak, hade vi sett vad de har sett, skulle alla ha hjälm. Jag har stor erfarenhet, hållt på med hästar i 30 år, och aldrig blivit sparkad tidigare. Men när oturen är framme så är den, och det kan hända vem som helst, hur försiktig man än är.

Senast ändrad:

jag blev sparkad senast idag, blev träffad på bröstet och uppe vid axeln. Hästen blev skrämd och la av rodeobockningar och jag blev träffad med båda bakben och flög flera meter. Så det va inte långt ifrån huvudet. Jag hade hjälm på mig...vilket va tur,,,ifall man blivit träffad på huvudet!

Senast ändrad av en moderator:

jag klarade mig med några blåmärken.

sen va ja ju med om en ridolycka som inträffade förra året när jag bröt skulderblad samt blev ansiktsförlamad o delvis förlamad i kroppen. (läkaren sa då när jag åkte av hästen med huvudet före rätt i väggen......vilka himla tur du hade hjälm!)

nåväl,,,olyckshändelser båda tillfällen.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart har man hjälm när man hanterar hästar som kan sparkas.
Men min häst är väluppfostrad och jag kan leda han i ett halmstrå. Sen kan det ju alltid hända saker, men risken minskar asevärt om folk kunde lägga ner lite tid på att lära hästen hyfs.

fast min sparkas inte! han blev skrämd....det lät som pistolskott i taket och han blev rädd, o en häst flyr ju vid rädsla. Han är en sån där häst som går o sover annars. Det va som sagt en olyckshändelse. Första gången han ens hyttat ett ben mot mig...o jag råkade stå ivägen av ren otur. Det är djur, inga maskiner. Dom kan bli rädda.

Självklart är det opassande att skälla ut en människa, speciellt en man inte känner.

Men grannen har all rätt att vara upprörd, det är allas skattepengar som går att laga ditt skadade huvud den dagen du landar på det. Det kunde lätt ha undvikts med en ridhjälm. Den sitter ju ändå där för att skydda det viktigaste man har.

Undrar om grannen skäller på rökare också eftersom deras rökrelaterade sjukdomar också knaprar på våra skattepengar..

Absolut. Det skrev jag också i mitt inlägg.

Menade inte som det verkade, att dina hästar inte är uppfostrade. Tänkte mer att din häst är en 'risk' eftersom han är hingst? Men utav dina bilder att döma så är han snäll som ett lamm :)

Fast rökare betalar så mycket skatt på ciggen dom köper så det betalar nog rökarnas läkarvård :p Men jag förstår hur du menar :)

Självklart har man hjälm när man hanterar hästar som kan sparkas.
Men min häst är väluppfostrad och jag kan leda han i ett halmstrå. Sen kan det ju alltid hända saker, men risken minskar asevärt om folk kunde lägga ner lite tid på att lära hästen hyfs.

Nu har jag iofs en dam som är VÄLDIGT vaken/alert (eller nervös beror på hur man ser på det ;) ) men när hon dragit omkull mig så har hon blivit riktigt skrämd. Det har alltså inte handlat om bus eller olydnad.

Vad jag menar är att även den allra säkraste/lydigaste hästen kan bli riktigt skrämd, och är man då i vägen kan det gå illa.

/Lizzie

Som sagt.. jag har skrivit det i mitt inlägg.. att saker kan hända som man inte räknar med.
Men jag tycker ändå att många har för lite koll på sina hästar, skulle vara mycket säkrare om man la ner lite tid på att träna dom från backen.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar