Sv: påhopp!

Nej jag tycker inte man ställer sig och gormar och skäller ut folk,man kan tala i trevlig ton om man vill ha något sagt.

jag är vuxen och jag anser att det är mitt beslut och mitt huvud vilket av alternativen jag väljer,barn behöver inte alls ta efter,det är upp till deras föräldrar att tala om vad som är rätt/fel.

ska man förbjuda barn/tonåringar att titta på dressyr där dom rider i hatt,eller westernridning där dom oxå har hatt:confused:

/Arabizar

Ja, skulle gärna vilja skälla på alla rökare som utsätter sig för sådana dumheter som andra sedan får betala. Men nu gör jag inte det eftersom jag inte tycker man skäller på folk man inte känner.

Min pappa därimot får ofta höra hur dum och korkad han är när han röker. För jag bryr mig om honom.

Nej hon gjorde inte rätt. Hon hade kunnat påpeka saken för dig lugnt och tydligt istället för att vara otrevlig.

Du vet säkert vilka riskerna är att rida utan hjälm och väljer att avstå från hjälmen ändå. Då spelar det antagligen ingen roll att hon skäller heller så hon ödslade dessutom med sin egen och din tid.

Det är skillnad att skälla på sina familjemedlemmar.

Man skäller inte ut folk man inte känner för deras val, så länge det är lagligt naturligtvis.

Han kanske har sett vad ridning utan hjälm kan resultera i. Hjärnskador och värre.

Men tror personen inte att jag VET vad det innebär? Jo det förstod hon ju. Men jag är ju en vuxen människa. Dessutom sker det betydligt mer dödsolyckor på cyckel där de flesta inte använder hjälm. Ingen ursäkt men det jag försöker få fram är att jag tycker det är mitt beslut, precis som alla andras "dumma" beslut.

Tack för era svar! Det känns lite bättre nu:D Som sagt om min mamma skulle be mig rida med hjälm så skullle det vara av omtanke från en famljemedlem och då skulle jag använda hjälm men när en vilt främmande människa kommer jag skäller ut mig och är otrevlig så vill man ju för tusan bara provcera mera :devil: Slutsats: Jag tycker att om man är vuxen ska man få ta sina egna beslut UTAN att bli påhoppad. Tack igen för ert(de flestas) stöd ;)

Men grannen har all rätt att vara upprörd, det är allas skattepengar som går att laga ditt skadade huvud den dagen du landar på det. Det kunde lätt ha undvikts med en ridhjälm. Den sitter ju ändå där för att skydda det viktigaste man har.

Ja precis!! :bow:

Som sagt, varför inte propagera mot att det får tävlas utan hjälm i vissa tävlingssammanhang? Då sitter ni ju inte bara och hoppar på enskilda individer.

Ja, varför inte? Det var ju högst oroväckande att Ankys häst skenade iväg med henne under prisutdelningen...:p Och då hade hon hatt antar jag?;)

Jag tycker iaf att man borde lärt sig lite mer vett än att skälla på vuxna människor som gör något som är deras ensak och självklart lagligt. Däremot kan man ju påpeka och disskutera på ett hyfsat sätt.

Som sagt, varför inte propagera mot att det får tävlas utan hjälm i vissa tävlingssammanhang? Då sitter ni ju inte bara och hoppar på enskilda individer.

Det för diskussioner om att man ska få börja rida med hjälm istället för hatt när det gäller dressyr i högre klasser. Som det är nu MÅSTE man rida med hatt i högre klasser, vilket inte är riktigt klokt. Man kan ju ramla av illa även under en dressyrtävling. Ulla Håkansson är en av dem som förspråkar hjälmanvändningen och använder hjälm under framridningen vid dressyrtävlingar.

Ett ypperligt föredöme av henne.

/Lizzie

Fick världens uppläxning av en granne till nya stallet jag står i här om dagen.. Hon gjorde det väldigt klart för mig att jag var korkad som red utan hjälm och var vädigt otrevlig! Jag har aldrig träffat människan tidigare men försökte vara trevlig ändå för att min stallvärd inte ska få problem. Men gör man så här????? Skulle det inte varit hennes granne hade jag nog knappast varit snäll. Det var ju inte som att hon skällde ut folk som cyklade utan hjälm.. Jag vill INTE veta vad ni tycker om att jag rider utan hjälm, det finns egna trådar för det. Men gör man verkligen ett sånt otrevligt personligt påhopp mot en människa man aldirg pratat med :confused:

Jag frågar alltid varför folk väljer att rida utan hjälm när jag ser någon som rider utan hjälm, dock har jag inte skällt ut någon. Går man på folk för hårt så kan man ju inte föra en vettig diskussion.

Har fortfarande inte fått något vettigt svar till VARFÖR man väljer att rida utan hjälm.

Rent generellt så har jag märkt att det är ryttare som kommit till en viss nivå som väljer att rida utan hjälm. Precis som om man fått en hårdare skalle bara för att man ridit tillräckligt länge :angel:

/Lizzie

*kl*

Jag skulle aldrig skälla på någon för det är ju den personens kropp och liv, även om man är en van ryttare KAN något gå fel och man kan ramla olyckligt. Men jag skulle inte säga något.

Däremot skulle det bli lite svårt att förklara för mitt barn som fått itutat i sig sedan hon började rida att man måste ha hjälm när man rider eftersom hjärnan är det viktigaste att skydda, utan den kan man inte göra mycket. Det har nämligen hänt att vi sett folk som ridit utan hjälm och då frågar hon ju Men mamma, varför bryr inte de tjejerna sig om sin hjärna?
Hm...Enda svaret jag har att ge henne är att de tydligen inte är rädda om den, men det är inget jag säger till den som rider. Fri vilja har vi ju än så länge...
(Och ja, jag ska erkänna att innan jag fick min dotter hände det att jag red utan hjälm, man hade inte lika mkt att förlora innan man fick barn och man (jag) var inte lika försiktig)

Kan inte låta bli att reagera....! Vill fan bara gråta när jag läser allt...
Självklart är det ju upp till var och en att välja att ha ridhjälm tyvärr.
Att få en utskällning som heter duga är väl inte det bästa sättet att ta emot kritik.. Det slutar ju oftast med att man bara blir förbannad och skiter i att lyssna.
MEN!!! En av mina bästa vänner sitter i rullstol! Bröt nacken med hjälm på huvudet!!
Jag kan lova att hon inte tänker att det är mitt liv och ingen jävel ska bry sig. Hon lider pga att hennes föräldrar, syskon och vänner alltid får annpassa sig efter henne. Hon får döds ångest, vill ibland inte leva längre men tänker hela tiden på sin mamma och pappa.
Hon önskar emellan åt att hon red utan ridhlälm för då hade hon varit död nu!! Hon har påse på magen och kan inte kontrollera ngt som har med toalettbesök att göra. Vilket innebär att hon bajsar på sig då och då.. Hon kan inte bara sticka iväg på bio, stallet, krogen, you name it. Allt måste planeras. Att inte klara sig själv och att ha assistenter som hela tiden måste finnas där är jobbigt. Tro mig!!!
Att inte kunna vända dig i sängen utan måste ha hjälp med det 3 ggr per natt. Totalt hjälplös!! Ingenting med hennes kropp fungerar..
Men för all del. Rid utan ridhjälm!!! Det kanske besparar era nära och kära en massa lidande.... Då slipper dom ju ge upp sina normala liv.
LEV VÄL!!!!

Jag frågar alltid varför folk väljer att rida utan hjälm när jag ser någon som rider utan hjälm, dock har jag inte skällt ut någon. Går man på folk för hårt så kan man ju inte föra en vettig diskussion.

Har fortfarande inte fått något vettigt svar till VARFÖR man väljer att rida utan hjälm.

Rent generellt så har jag märkt att det är ryttare som kommit till en viss nivå som väljer att rida utan hjälm. Precis som om man fått en hårdare skalle bara för att man ridit tillräckligt länge :angel:

/Lizzie

Jag skrev atr jag inte vill ha era åsikter om varför man rider utan hjälm. det finns andra trådar. Tack

Fick världens uppläxning av en granne till nya stallet jag står i här om dagen.. Hon gjorde det väldigt klart för mig att jag var korkad som red utan hjälm och var vädigt otrevlig! Jag har aldrig träffat människan tidigare men försökte vara trevlig ändå för att min stallvärd inte ska få problem. Men gör man så här????? Skulle det inte varit hennes granne hade jag nog knappast varit snäll. Det var ju inte som att hon skällde ut folk som cyklade utan hjälm.. Jag vill INTE veta vad ni tycker om att jag rider utan hjälm, det finns egna trådar för det. Men gör man verkligen ett sånt otrevligt personligt påhopp mot en människa man aldirg pratat med :confused:

Du kunde ju formulerat din fråga helt annorlunda om du nu inte ville att ha reaktioner om att du rider utan ridhjälm.
Som du sa så finns det andra trådar för det!
Att rida utan hjälm väcker ju starka reaktioner hos dom flesta människor eftersom dom vet hur idiotiskt det är..
Om jag va som du skulle jag ha sagt till grannen att : Ja, du har rätt! Jag rider tillbaka och hämtar en hjälm.
Annars skulle bara skita i grannen. Kanske har den personen inget eget liv och är en surmupp i all evighet. Blir personen i fråga bara förbannad för att ni rider utan hjälm så med all rätt men du har ju samtidigt rätt. Man hoppar inte på ngn som man inte känner och gafflar ur sig en massa otrevligheter och som jag skrev förut så lönar det sig aldrig heller..

Har inte läst alla inlägg men har du berättat för din stallägare att du rider utan hjälm? Jag vet om folk som blivit utslängda från stall för att de väljer att rida utan hjälm, för att stallägarna inte vill ha sådant beteende i sitt stall. Så det är bra att veta att man har ok från stallägaren innan man gör det, det är jobbigt att behöva hitta ett nytt stall för en ändå så liten sak.

Jag anser att det är fel att ställa sig och skäll ut en människa som man inte känner. H*n hade ju ingen aning om varför du red utan hjälm.

Att skälla på en människa på det sätte ger bara oönskad efekt.

Rider i stort sett alltid utan hjälm. Men eftersom min man vid fler tillfällen bett mig att använda hjälm, för att han upplever det som obehagligt när jag rider utan, så har jag börjat att använda den.

Det samma gäller rökning, när man tjatar och skäller på någon som röker får man den efftekten att personen blir antingen arg eller upprörd. Och vad gör en rökare när den blir arg eller upprörd? Jo RÖKER....

mvh Russin8

Jag skrev atr jag inte vill ha era åsikter om varför man rider utan hjälm. det finns andra trådar. Tack

Jag skrev inte heller någonting om mina åsikter om varför just DU rider utan hjälm, utan att jag ifrågasätter folk som rider utan hjälm, men utan att skälla, när jag möter ryttare utan hjälm. Jag har goda vänner som rider utan hjälm, jag ifrågasätter deras beteende - får inga bra svar - men det är fortfarande deras egna beslut.

Jag tycker ändå att man kan föra en diskussion kring frågan - att få till svar att det är för varmt med hjälm, är i mina ögon inte ett hållbart argument för att rida utan hjälm. Inte heller att man rider utan hjälm på dressyrtävlingar på högre nivå eller på westerntävlingar.

/Lizzie

Han kanske har sett vad ridning utan hjälm kan resultera i. Hjärnskador och värre.

Så sant;)...minns själv vad ambulanskillarna hade att säga till mig på väg in till sjukhuset med dottern som landat på skallen på isgata iförd hjälm och det gick upp för dom att undertecknad själv precis varit ute med en annan häst utan hjälm...:o... Det hör dock till undantagen att undertecknad gör så men jag förstod precis vad dessa killar menade och att olyckan är framme när man minst anar det...jag tog inte illa upp men å andra sidan var dom mycket trevliga:D

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar