Sv: påhopp!

Var gränsen går är upp till var och en.

Jag tror att uppläxning och otrevlig i din värld antagligen är helt annorlunda i den här personens värld. Hon sa till dig - du kände dig påhoppad - du tyckte att hon var otrevlig och hon tyckte antagligen att hon sa till tydligt men inte otrevligt.

Själv är jag faktiskt mer trött på folk som INTE bryr sig än ppå de som bryr sig.

Så JA, det var helt okej att säga till dig. Varför inte liksom ?

Säger som de andra, försök att skita i sånt där bara! Det är ditt ansvar, ska inte nån annan lägga sig i. Sålänge det inte satts upp en regel om att man ska ha hjälm när man nyttjar tex ridbana, ridhus.

Det kan ju uppfattas som ett dåligt föredöme för yngre ryttare? Jag vet inte om hjälmlös ridning bara är något som angår individen, ärligt talat.

Jag tycker inte att han skulle skälla och vara otrevlig, men jag tycker absolut att han gjorde rätt med att säga till att du borde ha hjälm. Jag säger själv till om någon inte han hjälm eller säkerhetsbälte.

Varför använder ni inte hjälm??? :confused:

När jag var mest aktiv inom ridsporten, påstodd mitt lokala förbund att en klubb kunde straffas om någon medlem red utan hjälm. Grannen kanske vill ut och tävla?

PS jag som är en surkärring av rang har varit med i om samma situation som TS. Jag hoppade upp för att känna på en häst. Utan hjälm naturligtvis, jag skulle ju bara. Men satan vad jag blev utskälld. Och det ända svar jag kom på var: "bryr Du dig så mycket om mig? Tack!"

Det är vad 'någon' får lön för. Det var verkligen ett dumt argument.

Jag jobbar inom vården, aldrig har jag tänkt ' jahaja, dumma dej som ligger här i sängen och behöver vårdas, hade du tagit hand om dej själv på ett ansvarsfullt sätt så hade jag sluppit hjälpa dej.'

*OT*
Nu vet inte jag vart eller med vad du jobbar, men bla.missbrukare brukar väl ofta möta den attityden och får inte respekt för de själva valt att missbruka. Hade de slutat hade de inte varit sjuka..

Inom travet har vi lag på att bära hjälm, annars gäller inte försäkringen. Någor ridsprten borde ta efter!!!

Ja det är skillnad, att leda en häst man vet sparkar och far runt vore ju ren och skär idioti att inte använda hjälm. Goddag yxskaft.
Men jag lovar dig att det är inte runt dessa hästar det händer flest olyckor. Det är runt hästar som du beskriver som säkra, som trots allt är djur, och kan reagera oberäknat.

Min häst hör till de väldigt snälla och väluppfostrade. I vintras så skulle jag spola av benen och var lite lat. Istället för att gå runt hästen till andra sidan så spolade jag av vänsterhoven från högersidan. Hästen tar upp sitt framben och råkar knocka mig så att jag ramlar bakåt och slår i huvudet i betonggolvet. En natt på sjukhus, minneslucka och en rejäl hjärnskakning. Hade aldrig i livet gjort så med en "jobbig" häst. Men är man dum så är man.

Mvh

Tora

Det var onödigt, håller jag med om även om jag samtidigt anser att personen har rätt i sak. Man är korkad om man rider utan hjälm, vilket vi andra kan få vara med att betala för den dagen något allvarligt händer.
I övrigt kunde kanske grannen tagit det med din stallvärd, som i sin tur hade pratat med dig om det.

För min del önskar jag att hjälmanvändandet blir obligatoriskt, gärna i samband med försäkringsersättning. Används inte hjälm, så ska inte försäkringen gälla.

Senast ändrad:

*knapplån*

Undrar om inte man blir så arg därför att man längst innerst inne vet att personen som skäller ut en har rätt. De gånger man inte känner sig träffad så blir man ju inte så arg snarare häpen och undrar om personen inte är riktigt klok. Kanske man tom skrattar åt det sen.

Någon nämde att man skulle bli utskälld för att man gick över vägen på röd gubbe. Hade någon skällt ut mig för det så hade jag skämts som en hund. Antagligen så hade jag blivit tokröd i hela ansiktet tittat ner i marken och kanske lyckats få fram ett litet förlåt. För man vet ju att man igentligen har gjort fel. Samma sak om man cyklar utan hjälm. Skäller någon på mig då så vet jag ju innerst inne att personen i fråga har rätt, men det kan vara så otroligt svårt att erkänna det.

Mvh

Tora

Men så är det inte, det finns inga sådana krav. Möjligen kan något bolag teckna ett sådant krav i samband med en gemensam försäkring, te x för klubbar etc. Den enskilda försäkringen har inga sådan krav sorgligt nog.

Men så är det inte, det finns inga sådana krav. Möjligen kan något bolag teckna ett sådant krav i samband med en gemensam försäkring, te x för klubbar etc. Den enskilda försäkringen har inga sådan krav sorgligt nog.

det var som fan, då har jag nog bara gått på klubb/anläggningsförsäkringar, som jag vet i mitt fall har haft såna klausuler.
Dock skulle jag tänka mig, att med nutidens skärpta regler från flera försäkringsbolag huruvida de täcker ridrelaterade skador ö.h.t, att man borde dra öronen åt sig ytterligare om det uppdagas att man dessutom inte använt hjälm. Borde ytterligare spä på möjligheten att inte få täckt av försäkringen vid en olycka.

Men så är det, tecknar klubben/föreningen en försäkring för tex tränade medlemmar på en anläggning så kan den försäkringen ha sådana krav. Men tittar du i den enskilda ryttarförsäkringen, finns sådana att teckna, så finns inget sådant krav.
Vårat förbund har tecknat en försäkring som gäller vid tävling, så betalar man en anmälningsavgift för en tävling så är man försäkrad under den. Här är kravet att hjälm används.

Frågan är om de kan kräva hjälm i en enskild försäkring, om inget lagstadgat tvång finns. I en förening finns ofta regler och stadgar att följa.

*knapplån*

Undrar om inte man blir så arg därför att man längst innerst inne vet att personen som skäller ut en har rätt. De gånger man inte känner sig träffad så blir man ju inte så arg snarare häpen och undrar om personen inte är riktigt klok. Kanske man tom skrattar åt det sen.

Mvh

Tora

Ja, eller så blir man arg (åtminstånde jag..) för att man blir behandlad som ett litet barn eller en ofullständig människa. Jag blir alltid lika illa till mods när vuxna människor skäller på varandra (för skitsaker som det oftast handlar om). Det känns så ovärdigt.

Ja, eller så blir man arg (åtminstånde jag..) för att man blir behandlad som ett litet barn eller en ofullständig människa. Jag blir alltid lika illa till mods när vuxna människor skäller på varandra (för skitsaker som det oftast handlar om). Det känns så ovärdigt.

Skulle du säga till en vuxen människa i din bil att ta på sig bältet?

Hej Kenneth,
Nej jag sa inte att det var olagligt - men mitt lokala ridsportförbund sa att de kunde vidta åtgärder mot hela klubben om NÅGON medlem (som inte red i dressyrens hatt-klasser) red utan hjälm. Det handlade om rätten att tävla - dvs lösa licens - och anordna tävlingar.

Jag vet inte om detta stämde eller inte. Vi var en klubb med många barn och då ska de vuxna föregå med gott exempel. Det är trots allt så att det egna ansvaret handlar om mer än de egna handlingarna. Vi har ett ansvar också för det exempel vi sätter och de handlingar vi underlåter (t.ex. att inte säga till om någon utsätter sig själv eller andra för fara). Hjälmfrågan var hos oss en icke-fråga (förrutom att undertecknad själv slarvad :o)

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar