På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Fast OM du skulle skada dig i jobbet, så är det tveksamt om försäkringar gäller, då det ju begåtts brott mot arbetsmiljölagen. DET kan bli väldigt dyrt för dem....

Oavsett, så bör du känna efter och lyssna på din kropp. Något är galet, och det kommer säkerligen att förvärras om du inte stoppar upp.

Risken om du går in i väggen helt är ju lååång sjukskrivning, är det värt det?

Önskar dig all lycka!
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Jag som gått den långa vägen med utmattningsdepression samt några extra fobier, säger att livet som sjuk suger fett. Det du måste ställa dig frågan är om du vill förlora din identitet (vilket sjukdom innebär), vill förlora ekonomiskt, vill förlora fästet i samhället som ett jobb och friskhet innebär? Sedan det du måste fundera över är om du vill göra resan med sjukdom, FK, AF o läkare..o dessutom försöka bil trodd på att du faktiskt mår så dåligt som du gör. Dessutom måste du fundera över om du vill förändras som person eller inte.

Valet är ditt!
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Jag gör inget annat än arbetar och sover när arbetsperioderna blir som mest intensiva.
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Det är verkligen inte ditt problem att det inte finns fler personal. Det är din arbetsgivares problem.
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Jag som gått den långa vägen med utmattningsdepression samt några extra fobier, säger att livet som sjuk suger fett. Det du måste ställa dig frågan är om du vill förlora din identitet (vilket sjukdom innebär), vill förlora ekonomiskt, vill förlora fästet i samhället som ett jobb och friskhet innebär? Sedan det du måste fundera över är om du vill göra resan med sjukdom, FK, AF o läkare..o dessutom försöka bil trodd på att du faktiskt mår så dåligt som du gör. Dessutom måste du fundera över om du vill förändras som person eller inte.

Valet är ditt!

Ja, så är det faktiskt!
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Det må vara min arbetsgivares problem men det går ut över min brukare.
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Jag har följt tråden för det kändes oroväckande likt mig själv och jag måste hålla med dig om att det är otroligt svårt att säga ifrån när man vet att det går ut över någon som inte är arbetsgivaren! Man vet ju logiskt att man inte borde jobba så mycket som man gör, inte va hemma när man är sjuk, säga ja till alla extrapass osv. Men när man vet att om man inte gör allt det där så får någon (i mitt fall) jobba ensamma heldagar, hela veckor, jobba hela dagar utan rast eller lunch och ja absolut det är AG fel och uppgift att lösa det när det händer men det är galet svårt när AG är ett företag med dollartecken som enda fokus och som dessutom inte bryr sig egentligen om sina anställda eller om lagen....

För mig vet jag att jag är på väg rakt ner i skiten om jag fortsätter som jag gör men när har ett helt livs historia med "duktiga flickan" syndromet, patologisk oförmåga att säga nej och överdriven empati (läs onormal) så är det svårt, så så svårt! Nu har jag insett efter att ha fått en sjukdoms diagnos som blir sämre av stress, fått inse att jag behöver hjälp så jag tänker ta kontakt med en KBT terapeut för att få hjälp att lära mig tänka om, tänka rätt och framförallt omsätta det i praktiken. Det kanske vore något för dig TS? Jag vet allt logiskt och i huvudet; jag behöver inte vara bäst på precis allt jag gör, världen går inte under om jag säger nej till saker, jobbet brinner inte upp eller går i konkurs om jag är hemma sjuk, hela världen är inte mitt ansvar men ändå kan jag inte förändra hur jag tänker, känner och agerar och det är det man behöver hjälp med när det gått så långt att man håller på att bränna ut sig och gå in i väggen, tror jag!
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

I mitt fall har jag inget duktig-flicka-syndrom, men jag förstår precis vad du menar. För min del handlar det nog mycket om att jag är väldigt, väldigt duktig på mitt jobb - och det är det enda jag är bra på (jag är dock inte duktig bara för att jag ställer upp). Alltså jobbar jag extremt mycket för att jag får väl min egen sjuka typ av bekräftelse då. Anhöriga nöjda och glada, chefen nöjd och glad, brukaren nöjd och glad = jag får bekräftat att jag är bra på mitt jobb.
Får jobberbjudande titt som tätt, men tackar alltid nej. Men egot tackar för smickret.
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Känner igen det där absolut! Man får en sån kick när folk tycker man är bra på sitt jobb och när alla vill att man ska där för då vet dom att det blir ordning och reda och bra utfört.. samtidigt är det ju förödande för då säger man aldrig nej! För mig bottnar det i att jag under hela min barndom fick höra av min pappa att jag aldrig var duktig nog, var jag bäst då kan inte provet ha varit så svårt, var jag nästan bäst då kan jag inte ha ansträngt mig nog osv, så jag vet ju EXAKT vad det grundar sig i men inte fasen blir det lättare att sluta ändå :)
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Det må vara min arbetsgivares problem men det går ut över min brukare.

Och eftersom det drabbar din brukare så ska du äventyra din kropp o själ och i långa loppet drabbas av lång tids sjukdom med allt vad det innebär?

Men som jag skrev förut, valet är ditt!
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Det må vara min arbetsgivares problem men det går ut över min brukare.

Då får det göra det. Du måste LÄRA dig att det inte är ditt jobb att fixa. Så länge du täcker upp så löser du deras problem åt dem, och det går ut över dig och din hälsa.
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

I mitt fall har jag inget duktig-flicka-syndrom, men jag förstår precis vad du menar. För min del handlar det nog mycket om att jag är väldigt, väldigt duktig på mitt jobb - och det är det enda jag är bra på (jag är dock inte duktig bara för att jag ställer upp). Alltså jobbar jag extremt mycket för att jag får väl min egen sjuka typ av bekräftelse då. Anhöriga nöjda och glada, chefen nöjd och glad, brukaren nöjd och glad = jag får bekräftat att jag är bra på mitt jobb..

Det är det som är duktig flicka syndromet.
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Det går ut ännu mer över brukaren om du rasar av arbetsbelastningen.
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Klokt sagt!

Jag är lite som dig shetlandskusk när det gäller att känna att det är jobbet man är bra på. Men jag har insett att ingen tackar mig för att jag sliter ut mig och till sist kanske hamnar i utbrändhet. Jag har börjat värdesätta min kropp och mitt liv.
 
Sv: På väg att bli utbränd - eller har jag redan varit det?

Jag har som sagt sett problemet hos andra assistenter som är anställda av, i det fallet, ett stort brukarkooperativ. Det är inte full bemanning utan de assistenter man har kör man slut på - en i taget.

Ta en diskussion med din arbetsgivare om dina arbetsvillkor och hur du mår. Det är faktiskt deras sak att även värna om sina anställda.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 225
Senast: Dimmoln
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 110
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp