Fackförbund

Wille

Trådstartare
Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska sluta och som visade mig runt vid de delar som han ansvarar för. Tidigare har jag visats runt i området och fastigheterna. Förutom vaktmästeri ingår städning, grönyteskötsel och andra sysslor som kan dyka upp, t.ex. fixa med mat och ta emot gäster.

Men jag undrar lite vilket fackförbund jag bör gå med i om det nu blir bestämt att jag får jobbet. Jag gjorde en sökning på vilka fackförbund som fanns för vaktmästare och hittade bara 3 stycken. Den enda jag kände till var Kommunal, men jag har inte hört gott om dem tyvärr. Av de tre var det ändå Kommunal som kändes intressantast. De andra två var Syndikalisterna och Fastighetsanställdas förbund.

Nån som kan råda om lämpligt fackförbund att gå med i?

Och när jag nu ändå frågar om fackförbund så kan jag också passa på att fråga om a-kassan. Jag är i dagsläget med i Unionen. Bör jag byta och i så fall till vad? Får jag karenstid om jag byter a-kassa?
 
Jag har börjat på en ny arbetsplats och kommer därmed byta till det fackförbund som har kollektivavtalet där plus en fackförening. A-kassan kommer jag inte byta då fack och a-kassan ej är kopplade till varandra.
Skulle kolla vilket fackförbund som är störst på arbetsplatsen istället för att få med i vad som kommer upp på googling. Jag själv kommer gå med i handels trots att jag är tjänsteman på ett ställe som inte har med handel alls att göra, men vi går på det kollektivavtalet.
 
Jag har börjat på en ny arbetsplats och kommer därmed byta till det fackförbund som har kollektivavtalet där plus en fackförening. A-kassan kommer jag inte byta då fack och a-kassan ej är kopplade till varandra.
Skulle kolla vilket fackförbund som är störst på arbetsplatsen istället för att få med i vad som kommer upp på googling. Jag själv kommer gå med i handels trots att jag är tjänsteman på ett ställe som inte har med handel alls att göra, men vi går på det kollektivavtalet.
Ja, jag får väl fråga helt enkelt. De skulle höra av sig i morgon. (Ja, på lördag.)
 
Syndikalisterna organiserar alla typer av yrken hos alla arbetsgivare. Men det är ett ideologiskt och politiskt präglat fack, så går du med där ska du göra det av aktivt val att vilja vara med i just syndikalisterna.
Ok. Jag har ingen aning om vad de står för faktiskt. Får kolla upp det om jag skulle börja fundera på att ansluta mig, så jag inte gör ett fett misstag.
 
Är bäst att fråga, ofta finns det ett specifikt fackförbund som har avtal med arbetsgivaren. När det kommer till A-kassa byter du till samma a-kassa som fackförbundet du är med i.
 
Är bäst att fråga, ofta finns det ett specifikt fackförbund som har avtal med arbetsgivaren. När det kommer till A-kassa byter du till samma a-kassa som fackförbundet du är med i.
Fast jag har fått förklarat för mig att man kan, men det är inget måste. På min arbetsplats är det flera där a-kassan och facket inte matchar.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 981
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 175
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 649
Senast: klystron
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 284
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp