Görel
Moderator
Det är väl lite den strategin jag har just nu, men det är ju också just det som leder till gnissel och irritation. Jag tror det bara skulle vara enklare att bara vara med på allt, betala allt och vara glad och inte analysera så mycket vad jag skulle kunna ha gjort av tiden/pengarna annars. Bara låta allt gå. Eller backa helt och tacka nej till allt förutom deltagande på själva bröllopet. Vilket också skulle vara lite synd, för jag gillar att vara med och planera roliga saker (jobba med just event en gång i tiden). Men just bröllop leder till så märkliga informella regler, förväntningar och press som jag inte alls är bekväm med.
Jag upplever också att bröllop är ett område som folk "ligger lite efter" i när det kommer till analys. Många av mina vänner har jag mycket gemensamt med utöver synen på bröllop, de är analytiska och någorlunda normkritiska och inte alls såhär traditionella i övrigt. Men just bröllop "ska vara" på ett visst sätt. Mina vänner är ju i sin tur påverkade av sina vänner (bridesmaidzillorna) och deras bröllop som sätter norm och skapar en uppfattning om någonting.
Nej, hu.. det lutar nog mot att backa på allt förutom deltagande. Ju mer jag tänker på det här ju mer kryper det över hela kroppen.
En reflektion, känner sig brudarna mer värda ju mer pengar andra lägger ut på evenemang för deras skull?