Var skrev jag att man behöver bjuda personer man brutit kontakten med?
Var skrev jag att jag har brutit kontakten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var skrev jag att man behöver bjuda personer man brutit kontakten med?
Jag vill inte bjuda människor jag inte gillar, jag umgås inte heller med dem. När jag gifte mig bjöd jag inte ett par vi umgås med i bekantskapskretsen. De bjöd inte oss heller på sitt stora bröllop. Ingen bit deal för någon av oss, vi förstår båda varför. Vi är ju vuxna människor allihopa och kan begripa saker och ting.
Eller ännu värre egentligen, att hålla ihop ett ruttet äktenskap för barnens skull. Skulle inte tro det, snarare för att du är rädd för att bli ensam och bortglömd.
OkSå jag upprepar mig igen, om du inte umgås med en person, varför skulle du bjuda personen? Jag har ju hela tiden pratat om grupper som man umgås med och inte fiender. Du umgås med en grupp tjejer, ni går på bio, äter middag, hittar på kul. Men du tycker att en av dem är en energitjuv som du inte vill ha på bröllopet, för det är Din dag. Det är kanske inte så snällt. Eller farbror Åke som du ser varannan jul, du bjuder hela släkten som är där samtidigt hemma hos pappa men inte farbror Åke som dricker lite mycket (och nu menar jag inte Bukefalos mycket där han agar små barn och sätter eld på huset och riskerar ha ihjäl övriga gäster, utan bara pinsamt mycket).
Ok
Jag uppfattade de som om du tyckte att man var skyldig att bjuda folk om man var släkt.
Då är vi överens.
Jag ser fortfarande inte varför brodern ska komma. Att denne dricker lite mycket är väl anledning nog att låta bli att bjuda in? Man vill kanske inte ha personer som har sådana tendenser på en fest där man serverar alkohol?Nej man måste definitivt inte bjuda folk som är släkt tycker jag, det finns ju hemska släktingar som man aldrig umgås med. Det är väl bara att kapa alla kusiner och tanter man inte umgås med. Men om man regelbundet umgås med tio släktingar så är det väl inte så himla snällt att bjuda nio av dem. (och om svärmor blir jätteledsen om man inte bjuder hennes bror, som man umgås med, bara för att han tar ett par glas för mycket, så kan man väl? oddsen är goda att man inte ens kommer att se honom innan någon skickar hem honom i taxi. Men om han brukar vråla, kalla folk vid könsord i tal han envisas med att hålla och kasta flaskor och skada folk begriper väl både han och svärmor att det inte fungerar.)
I så fall får han väl tacka nej själv. Rent moraliskt skulle han väl kunna dricka hemma om han var kvar där så det är inte som att festen sänker saken.Jag ser fortfarande inte varför brodern ska komma. Att denne dricker lite mycket är väl anledning nog att låta bli att bjuda in? Man vill kanske inte ha personer som har sådana tendenser på en fest där man serverar alkohol?
I så fall får han väl tacka nej själv. Rent moraliskt skulle han väl kunna dricka hemma om han var kvar där så det är inte som att festen sänker saken.
Jag har själv varit på ett bröllop där man bjöd in folk man kanske egentligen inte önskade där för att man "ska". Det var INTE en trevlig fest. Fy jävlar vad osams folk blev. Festen var välarrangerad men de som inte " borde" varit på plats drog igång världens bråk. Inte förrän bråket var i full gång och personen fick höra att han inte var välkommen mer hade han vett att gå. Det är ingenting jag skulle önska på mitt bröllop.I så fall får han väl tacka nej själv. Rent moraliskt skulle han väl kunna dricka hemma om han var kvar där så det är inte som att festen sänker saken.
Varför haltar den liknelsen - det handlar om att bjuda en grupp på fest (bröllopp, barnkalas... whatever) och vad är man då för person om man utesluter en ur gruppen? Låt oss bjuda alla klaskamrater utom en. Låt oss bjuda hela tjejgänget utom en. Hela släkten utom en.Och jag förm in del tycker det blir oerhört mörkligt!
Jämförelsen med den mobbade flickan eller arbetskamraten som man inte gillar - den haltar betänkligt i min värld.
I de exemplen är man sammanfösta i en grupp där man måste ta hänsyn och göra det bästa av situationen. På arbetet är man skyldig att ha en god arbetsrelation med sina arbetskamrater. Något annat vore konstigt.
Men på sin egen fest behöver man inte agera världsförbättrare.
Jag skulle aldrig drömma om att släppa någon över tröskeln hemma som jag inte vill ha i huset.
Jag skulle aldrig ha en gäst som jag inte gillar.
Livet är för kort för att klappa på pissråttor.
Själv gifte jag mig inte förrän min mor dött. Just för att slippa ge henne vetskapen om att jag blivit gift. Småsint - ja. Men för mig var det nödvändigt.
Det finns oändligt många människor jag tycker om. De är välkomna till mig. Men inga andra.
Varför haltar den liknelsen - det handlar om att bjuda en grupp på fest (bröllopp, barnkalas... whatever) och vad är man då för person om man utesluter en ur gruppen? Låt oss bjuda alla klaskamrater utom en. Låt oss bjuda hela tjejgänget utom en. Hela släkten utom en.
Personen kanske inte har vett att tacka nej själv? Vill han skåpsupa hemma så får han väl göra det eftersom inte inte drabbar någon annan än honom själv. Men att riskera att få en väldigt viktig fest förstörd för att prompt bjuda in honom? Nej tack.
Jag har själv varit på ett bröllop där man bjöd in folk man kanske egentligen inte önskade där för att man "ska". Det var INTE en trevlig fest. Fy jävlar vad osams folk blev. Festen var välarrangerad men de som inte " borde" varit på plats drog igång världens bråk. Inte förrän bråket var i full gång och personen fick höra att han inte var välkommen mer hade han vett att gå. Det är ingenting jag skulle önska på mitt bröllop.
Eh, förstörd? vi gjorde någonting liknande på vårt bröllop. Annan släkting men samma problem. Festen blev inte förstörd, de som satt bredvid blev inte sura utan hade trevligt tills det hade gått lite långt, hen åkte hem i taxi efter halva middagen och vi såg hen inte ens. Hen blev väldigt glad och det hela kändes väldigt lyckat. (man kan ju inte sopa alla sjuka och "lytta" släktingar under mattan som på 1800-talet direkt, ska man lämna släktingen med autism och den med tics hemma också om man har dem, eller den med downs. Känns bättre om folk får välja själva.). Dessutom trodde jag att jag hade skrivit tydligt, men tydligen inte, att en person som faktiskt aktivt förstör, tror jag skrev högljudd eller kastar flaskor el dyl, är en annan sak.
Nästan som att folk plockade i bekantskapskretsen för att få den fina bakgrunden till sin egen dag då man har rätt att göra andra ledsna för sin egen skull.
Varför får jag inte välja umgänge efter eget huvud? MÅSTE jag välja folk jag inte tycker om, har något gemensamt med eller tycker är tråkiga? Du verkar själv välja bort rätt aktivt i din krets, eftersom somliga inte funkar för din välgörenhetsanda.
Jag väljer bort folk jag inte vill umgås med, när jag kan. Där jag inte kan (jobbet) tar jag skeden i vacker hand. Men ta mig själve fan och jag kostar på folk jag inte vill träffa en trevlig fest, bara för att vara kissnödigt PK. Aldrig i glödheta helvete.
Vill man vara vän med mig, är man min vän. Då är man självklart inkluderad när jag bjuder eller gör något. Är man taskig, egocentrisk och gör vad man kan för att förstöra för mig (se TS inlägg där "vännen" aktivt förstör en planerad dag) då får man hålla sig borta. Långt borta. Och man blir inte bjuden på fest/middag/bio/häng. Då får man faktiskt uppföra sig civiliserat och visa normal hänsyn.
Hur menar du? Självklart väljer jag in. Men vi försökte välja in hela grupper inte individer. Men alla gör väl som de vill såklart.Du verkar själv välja bort rätt aktivt i din krets, eftersom somliga inte funkar för din välgörenhetsanda.
.Vill man vara vän med mig, är man min vän. Då är man självklart inkluderad när jag bjuder eller gör något. Är man taskig, egocentrisk och gör vad man kan för att förstöra för mig (se TS inlägg där "vännen" aktivt förstör en planerad dag) då får man hålla sig borta. Långt borta. Och man blir inte bjuden på fest/middag/bio/häng. Då får man faktiskt uppföra sig civiliserat och visa normal hänsyn
Varför skulle man bjuda in folk man inte umgås med.
Men vi försökte välja bort hela grupper inte individer. Men alla gör väl som de vill såklart.