Arrrghhh! "Vän" kör över min tärna inför min möhippa

Ja, det är så jag känner. Men då kommer min mor in och styr hela bröllopet igen... "Du kan inte göra så, du som brud har inget å säga till om i möhippan, du får inte bry dig om möhippan.


Jag har alltid trott att möhippor är superhemliga för bruden innan dagen hon hämtas och ska roas av dom som planerat möhippan. Bruden vet alltså inte när möhippan blir av, eller om det ens blir nån.

Så har det varit på dom möhippor jag varit med på. Kan tillägga att där har alla varit överens och betett sig som väl uppfostrade människor gör, med givande och tagande sinsemellan. Utom en gång, då var det en som tog över en liten musiktävling som en annan hade planerat och knåpat ihop. Men det löste sig utan större problem.
 
Ja, det är så jag känner. Men då kommer min mor in och styr hela bröllopet igen... "Du kan inte göra så, du som brud har inget å säga till om i möhippan, du får inte bry dig om möhippan. Det är nästan ingen som tycker om det dom blir utsatta för på möhippan." "Dina syskon MÅSTE vara med!" jag har redan haft den diskussionen med morsan.
:eek: :eek: :eek:
Skulle jag som mor lägga mig i mitt barns bröllop? Näe, hjälp, hen är väl vuxen och det är hens bröllop.

Jag har flera vännen som inte fick någon möhippa bara beroende på att de inte skulle uppskatta aktiviteten.
Om min egen vigsel skulle varit känd för omgivningen skulle jag blivit jäkligt förbannad om jag tvingats ut på något möhippeliknande.
Dvs jag bestämmer, inte någon annan. Den som vill ha möhippa ska ha det och det ska vara något som bruden gillar. Den som inte vill ha en ska slippa.
 
Jag har flera vännen som inte fick någon möhippa bara beroende på att de inte skulle uppskatta aktiviteten.
Om min egen vigsel skulle varit känd för omgivningen skulle jag blivit jäkligt förbannad om jag tvingats ut på något möhippeliknande.
Dvs jag bestämmer, inte någon annan. Den som vill ha möhippa ska ha det och det ska vara något som bruden gillar. Den som inte vill ha en ska slippa.


Instämmer i detta! Har dock aldrig varit med om att någon inte skulle vilja ha en möhippa. Vi har aldrig gjort något som någon skulle kunna tänkas må sämre av, utan lagom lugna diverse trevliga saker, som tex islandshästsridning och picknick på underbara Kinnekulle. Den picknicken är nog den mest fantastiska picknick jag varit med om!

Men jag vet några som inte skulle vilja ha en möhippa, vilka fortfarande är ogifta så det har aldrig behövts funderas på vad(/om) man skulle kunna göra för nåt annat trevligt istället.
 
Instämmer i detta! Har dock aldrig varit med om att någon inte skulle vilja ha en möhippa. Vi har aldrig gjort något som någon skulle kunna tänkas må sämre av, utan lagom lugna diverse trevliga saker, som tex islandshästsridning och picknick på underbara Kinnekulle. Den picknicken är nog den mest fantastiska picknick jag varit med om!

Men jag vet några som inte skulle vilja ha en möhippa, vilka fortfarande är ogifta så det har aldrig behövts funderas på vad(/om) man skulle kunna göra för nåt annat trevligt istället.

Jag fick vara med på en halv möhippa för att jag hade en stabil islandshäst att låna ut då bruden inte var ridvan. Hon hade så så himla kul på hästen så jag fick gå flera varv än beräknat :D, men det var det värt. Som ett barn, bara ett varv till. :banana:
 
Herrejisses! Nu har jag nog "råkat" drag igång tredje världskriget...

Va förbi "vännen" igårkväll, och ville höra hennes verision, och fick det väldigt bekräftat i hur hon berättade att det är inte en möhippa som skulle passa mig, bara i sättet hon och hennes karl uttrycker sig runt det, Väldigt tydligt i allt, att det inte var en möhippa som va planerad för mig, av någon som känner mig.... :/
Och när jag började ifrågasätta hur hon hade tänkt i de olika saker hon agerarat så slutar det med att hon skriker rakt ut springer mot dörren och skriker, jag går nu, jag visste att jag skulle gå, jag går nu för jag blir såååå arg!!! Herrejisses?!

Så kvar satt jag och diskuterade med "vännens" gubbe som gör allt för att skydda sin egna kvinna. Han började ifrågasätta dom jag umgås med, om min tärna var så vettig psykisk och min syster kunde ju tydligen inte heller föra sig i sällskap, och jag undrade om det var fler i min umgängeskrets som inte heller kunde föra sig bland folk, men nej det var det inte. Hahahah

Så troligen kommer jag inte få nån möhippa, SKÖNT! hehhe
 
Efter den här cirkusen hade jag haft en liten intim vigsel med de närmaste, jag hade inte velat ordna något för en hög människor som uppenbarligen inte kan föra sig i möblerade rum utan att kissa på mattan.

Möhippan hade jag haft på något spa, en övernattning med tärnan och de jag i så fall velat ha med.

Folk är (uppenbarligen) inte kloka.
 
Herrejisses! Nu har jag nog "råkat" drag igång tredje världskriget...

Va förbi "vännen" igårkväll, och ville höra hennes verision, och fick det väldigt bekräftat i hur hon berättade att det är inte en möhippa som skulle passa mig, bara i sättet hon och hennes karl uttrycker sig runt det, Väldigt tydligt i allt, att det inte var en möhippa som va planerad för mig, av någon som känner mig.... :/
Och när jag började ifrågasätta hur hon hade tänkt i de olika saker hon agerarat så slutar det med att hon skriker rakt ut springer mot dörren och skriker, jag går nu, jag visste att jag skulle gå, jag går nu för jag blir såååå arg!!! Herrejisses?!

Så kvar satt jag och diskuterade med "vännens" gubbe som gör allt för att skydda sin egna kvinna. Han började ifrågasätta dom jag umgås med, om min tärna var så vettig psykisk och min syster kunde ju tydligen inte heller föra sig i sällskap, och jag undrade om det var fler i min umgängeskrets som inte heller kunde föra sig bland folk, men nej det var det inte. Hahahah

Så troligen kommer jag inte få nån möhippa, SKÖNT! hehhe
Herregud.
Verkligheten överträffar dikten...
 
Jag hade ställt in bröllopet och åkt och vi hade gift oss ensamma eller med 2-4 viktiga personer och så hade de fått stå där allihopa.
Ingen ska tala om för mig hur jag "ska" göra, vad som är "kotym" och vem som känner mig bäst.

Jag känner mig bäst och jag tar med de som jag anser känner mig bäst och med de jag trivs bäst med. Jag kan säga att det hade varit min bästa kompis och kanske en ganska otippad liten skara människor (enligt min släkt) som jag alltid känner glädje med.

Sedan hade jag haft en fest för de andra på mina villkor.

Det låter jäkligt kallt, men vi ska ha kul på den dagen som är våran dag.
 
Oj, det låter ju jobbigt alltihopa.. Som nån annan sa så är jag glad över att jag inte har vänner! O_o

Glad att jag gifte mig på rådhuset med två vittnen, vissa i familjen surade över att man inte hade bjudit på "bröllop" (just de som man helst inte vill ha på plats heller). Vi körde en middag ute på restaurang med de i släkten som ville komma nån dag senare och som bröllopspresent så fick de betala sin egen mat. Vissa var som sagt störda av upplägget men varför ska jag lägga ner en förmögenhet på fest för folk (inte alla men en hel del) som jag inte ens vill umgås med? Dessutom är vi världens tråkigaste människor och orkar inte vara uppe hela natten och dricker sällan sprit, vissa i vår släkt vill vi inte ens erbjuda den möjligheten att få i sig massa alkohol då de inte kan hantera det.
 
Herrejisses! Nu har jag nog "råkat" drag igång tredje världskriget...

Va förbi "vännen" igårkväll, och ville höra hennes verision, och fick det väldigt bekräftat i hur hon berättade att det är inte en möhippa som skulle passa mig, bara i sättet hon och hennes karl uttrycker sig runt det, Väldigt tydligt i allt, att det inte var en möhippa som va planerad för mig, av någon som känner mig.... :/
Och när jag började ifrågasätta hur hon hade tänkt i de olika saker hon agerarat så slutar det med att hon skriker rakt ut springer mot dörren och skriker, jag går nu, jag visste att jag skulle gå, jag går nu för jag blir såååå arg!!! Herrejisses?!

Så kvar satt jag och diskuterade med "vännens" gubbe som gör allt för att skydda sin egna kvinna. Han började ifrågasätta dom jag umgås med, om min tärna var så vettig psykisk och min syster kunde ju tydligen inte heller föra sig i sällskap, och jag undrade om det var fler i min umgängeskrets som inte heller kunde föra sig bland folk, men nej det var det inte. Hahahah

Så troligen kommer jag inte få nån möhippa, SKÖNT! hehhe

Men det låter väl som att du inte kan den dagen som hon planerat, eller någon annan dag hon planerar...

Om jag uppfattat det rätt så har du kompisar som inte är "vännens" suparkompisar eller din syster. Så om din tärna kunde kontakta några/ett par av dem (som ni sagt tidigare, minus de hemska) så borde det räcka med att tärnan bokar ett möte med lugnare personer och då kan de tillsammans planera ihop en picknick och en middag (utan läskiga hemskheter för offret) som ni lagar tillsammans, hemma hos någon, så det inte kostar så mycket. På ett datum då du faktiskt kan. (Så får tärnan så lite press på sig som möjligt).

Däremot vore det kanske enklare att ha kvar systern (och mamma) på bröllopet om hon klarar att ta sig dit trots temat.

(Det verkar riktigt horribelt att tycka att man ska plågas på sin möhippa och tiga och lida (som din mamma tycker). Ingenting skulle få ut mig på stan att sälja kyssar eller sitta dyngfull på krogen med rosa tyllslöja eller dyl, inget.)
 
I övrigt tänker väl jag som andra att möhippan känner bruden inte till någonting om (utom möjligen kan ha yttrat någonting vagt någon gång om ungefär vilka -alla bjudna eller några enstaka eller vänner som är objudna också). Hennes blivande berättar vilka helger som funkar.

Men man måste ju få ägna sig åt självförsvar.
 
En sak håller jag med din mamma i. Sin syster bjuder man! Din mamma kanske kan prata med syster så att hon är snäll (dvs håller sina åsikter för sig själv) inför och under bröllop och ev möhippa.
 
I övrigt tänker väl jag som andra att möhippan känner bruden inte till någonting om (utom möjligen kan ha yttrat någonting vagt någon gång om ungefär vilka -alla bjudna eller några enstaka eller vänner som är objudna också). Hennes blivande berättar vilka helger som funkar.

Men man måste ju få ägna sig åt självförsvar.
Men spelar det någon roll? Varför ska det vara hemligt? Vem har bestämt det?

Jag hatar överraskningar, och kommer INTE att vilja ha möhippa. Jag går gärna ut och äter med vänner, spa och picnic låter också kul.
 
Men spelar det någon roll? Varför ska det vara hemligt? Vem har bestämt det?

Varför inte? Vissa saker brukar väl vara överraskningar helt enkelt för att vissa människor gillar överraskningar. Skulle man förbjuda fenomenet för att enstaka tycker illa om det? Det är väl bara att göra annorlunda själv. Ens vänner vet rimligen om man inte gillar att bli överraskad (eller hoppa bungyjump eller vad det nu kan vara) utan kan förvarna om dag och välja bort sådant man hatar.

Däremot att man själv skulle planera sin möhippa, då får man allt se till att betala allt själv och hålla det till middag. Det skulle ju bli som att själv köpa sina födelsedagspresenter och fakturera vännerna annars.

Jag hatar överraskningar, och kommer INTE att vilja ha möhippa. Jag går gärna ut och äter med vänner, spa och picnic låter också kul.

Möhippa är väl att gå ut och äta med vänner och ha picknick och spa? (Vi har väl iofs haft saker som vattenkrig, svärdsfäktning, ridning, glasblåsning, skattjakt, pulkaåkning, paintball, femkamp, karaoke med playstation, ljusdekoration, silversmide med kompis som kan silversmida osv på olika möhippor, beroende på vad folk gillar och alltid lagat maten själva. Spa har vi aldrig haft eftersom det är så nedrans dyrt. Vi har varit på runt 300-500 kr per person för en heldag.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 357
Senast: Imna
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 588
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 603
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp