Ouppfostrade hästskrällen.

Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Fast just när det gäller hästar måste jag säga att jag genom åren stött på både en och två som varit rädda för just män, och varit mycket lugnare med kvinnor. Förmodligen pga dåliga erfarenheter. Dessutom finns det ju enormt många duktiga hästkvinnor. Så att säga att män generellt är bättre på att handskas med hästar tycker jag är fel. Jag tror absolut inte att det generellt handlar om könet, utan om en lugn, säker utstrålning, ett tydligt lugnt kroppspråk och rätt känsla. Något som vissa tycks ha ganska naturligt och som andra kan träna upp alltså.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag skrev just det

Tyvärr finns det oxå hästar som inte vill vara med desssa pga sina erfarenheter o där kan en annan approach funka.
Dvs bra med mjukare människor som kvinns ofta är- om de inte är ute efter att dominera.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag tror absolut inte att det generellt handlar om könet, utan om en lugn, säker utstrålning, ett tydligt lugnt kroppspråk och rätt känsla.

Nja män har faktiskt en stor fördel framför kvinnor när det gäller hantering av hästar. Den stora skillnaden är mäns och kvinnors röstläge.
Ett sto hummar till sitt föl med en låg frekvens medans en häst skriker på en hög frekvens när den är rädd eller förtvivlad. När då kvinnan kommer och pratar i högt tonläge så kastar hästen upp huvudet spanar mot fjärrran och säge "hjälp var är monstret" en man har naturligt en lägre röst och hamnar då närmare ett hummande sto.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

:bow:

håller faktiskt även med om att den mörka rösten o avsaknaden av gull ofta gör att män har mer pondus.
Titta på alla Gurus- MÄN!!!! i en kvinnodominerad värld.

Fast det dar ar ju ett ganska felaktigt pastaende, alla Gurus ar inte man - daremot tilltalas kvinnor mer av man an andra kvinnor (i majoritet). Man har heller inte "handikappet" att fa sin kropp hijacked 9 manader, och darefter tillhorande lakningsprocess osv. Och -uppe pa det- sa ar manga man, som Rolle tidigare varit inne pa, inte lika emotionella vilket gor det mentalt lattare for grabbar att helt kallt kora over motsandet dar manga kvinnor ist valjer minsta motstandets vag. Bas psykologi - kvinnor gillar man som ar bra pa det kvinnor gillar, det ar ett genetiskt betingat beteende.

Jag ar tydligen valdigt unik enligt detta resonemang da flera av makens hastar, efter att jag kom in i bilden, valjer mig framfor honom. Lyssnar mer pa mig, staller upp mer for mig och inte kor fulspel, samma gar for nagra av hundarna. Enligt er logik sa skulle ju -jag- vara den som ingen av vara djur lyssnar pa, for jag ar den lilla natta hippiekvinnan med det vilda haret, som ranner barfota och kelar med vara djur. Och han ar den 2 meter langa kabojsaren som grymtar fram ett "bra" och kan fa for sig att klia hasten en gang i manaden om den nu inte gor nagot outstanding. (om vi nu ska roa oss med att dra beteenden till sin spets).

Att det ar manga man som slagit sig fram i en - i sverige - kvinnsdominerad sport (har stammer inte den konsfordelningen alls t.ex.) ar av samma anledning som de flesta CEOs ar man i de storre foretagen. Och har inget att gora med hastkunskap, mork rost, eller fysisk pondus.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

TS, jag kan bara svara fran mig sjalv, i min bok ar hast nr 1 varken social, lekfull eller "vanlig". Han ar en ignorant prick som gor som han vill med vem han vill nar han vill. Han ar formad av manniskor att bete sig som han gor, gissningsvis i alla fall, och har hade sadant beteende absolut inte accepterats.

Jag tanker inte rekommendera vad vi hade gjort da det dels kan vara farligt, dels ar valdigt "icke bukevanligt". Om du kan komma undan med det, testa att helt sonika kasta vatten fran en vattenhink rakt i plytet pa honom nar han forsoker brota sig ut ur boxen. Resterande problem kommer ifran att han inte accepterar din "bubbla" dvs din sakerhets zon och det ar svarare att jobba bort. En svensk tranare sa en gang att "dar man inte kan jobba pa respekt far man jobba pa radsla och ta det vidare darifran", men det ar inget som skall goras med nagon annans hast och bor endast goras av proffs i en saker miljo. :/ Var radd om dig!
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

..en hast skriker ocksa hogt nar den ar forbannad eller varnar. Eller ar en skriande hingst och ett vralande sto livradda?
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

*KL*

Av svaren jag fick blev jag tvungen att gå tillbaka till mitt inlägg. Det kan vara det att jag skrev:
Om det är miljö, genetiskt eller bägge vet jag inte

Då menade jag inte kön utan genetiskt arv. Vad jag menar är att oavsett kön så har vissa människor rent naturligt mer respekt/pondus än andra.

Rolle
IpL
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

*KL*

Av svaren jag fick blev jag tvungen att gå tillbaka till mitt inlägg. Det kan vara det att jag skrev:


Då menade jag inte kön utan genetiskt arv. Vad jag menar är att oavsett kön så har vissa människor rent naturligt mer respekt/pondus än andra.

Rolle
IpL
Jag menade en karl på 2 m;)

Vissa hästar typ ston gillar inte stöddiga typer o tar hellre en mjuk tyst liten mus:o
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Fast poängen med att prata med de andra är att ni måste komma fram till en lösning och "uppfostra" hästen på samma sätt. Ska bara du fostra hästen så ska du göra det dagligen och inte bara ibland.

Det finns som sagt inget som får en häst så "ouppfostrad" (läs: förstörd!) som flera olika människor som ska "uppfostra" hästen med sina egna hemmasnickrade metoder. Stackarn. :(
Just avtrubbade hästar behöver en fast konsevent hand där man använder EN metod och inte tio nya varje dag.

Om det är så att ägaren inte fattar problemet så får du väl säga åt på skarpen och helt enkelt säga att du vägrar hantera en häst som går på dig. Visst får man räkna med olika hästar i ett kollektivstall, men de ska ju inte gå över en.
De andra i stallet bör ju ha samma problem som dig så om hon får höra det från flera håll så måste ju polletten trilla ner. (=annars får hon sköta sin häst helt själv)


Håller med. Tyckte jag försökte skriva ungefär samma sak tidigare. Varje enskild person i stallet kan inte hålla på och använda olika metoder emot hästarna - det är ju bäddat för problem.

Är man dessutom osäker på en specifik häst ska man inte ge sig på den, i värsta fall kan man få ordentligt beta. Bara för att de flesta hästar är snälla och justa betyder det inte att alla accepterar vad som helst av vem som helst.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

*KL*

Är det fler än jag som funnit att det är vissa människor som nästan alltid får "problemhäst", hund eller annat djur. Sedan spelar det ingen roll hur mycket de skriker hoppar och blir arga.

Har även minne från skolan, vissa lärare hade man ingen respekt för oavsett hur arga de blev medan andra utan att höja rösten eller använda hårda ord hade fullständig respekt bland eleverna.

Jag är övertygad om att vissa människor och även djur har olik mental respekt/pondus rent naturligt. Om det är miljö, genetiskt eller bägge vet jag inte. Jag tror nog att om man saknar detta kan man lära sig att bli bättre men inte lika bra som de som har anlaget. Nu talar jag inte om att skapa rädsla genom att vara aggressiv och skrämmande, det har inget med respekt och pondus att göra :mad:

Det svåra är nog att på ett diplomatiskt och pedagogiskt sätt, förklara för någon att de inte har förmågan naturligt, utan måste lyssna på någon som har förmågan/kunskapen för att träna upp sig. Jag återkommer åter igen till att det är hos människan problemet ligger, inte hos djuret, nästan alltid :cool:

Rolle
Islansfullblod på Lösdrift



Kanske ligger det något i det... tror mer på erfarenhet och kunskap än medfödd "pondus" rent generellt dock (oavsett kön). Är man uppvuxen/har stor vana med djur har man oftast ett mer avslappnat förhållande, och många problem uppstår helt enkelt inte eftersom man förstår djuret redan i förväg.

Men jag håller helt med om att det verkar som om en massa människor lyckas få tag i "dominanta" hästar och hundar jämt och ständigt. Som såklart då måste "läras respekt" medelst en massa specialhantering.



.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

..en hast skriker ocksa hogt nar den ar forbannad eller varnar. Eller ar en skriande hingst och ett vralande sto livradda?

Ja det var ju varnar jag skrev om och någon som är förbannad lär ju inte inge något större lugn eller förtroende.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

jag sag inget "Varnar" dar. Jag sag "radd" och "fortvivlad".

Hate to break it to ya, men hastar, atminstone de som ar tama, ar oftast smarta nog att inte lasa en manniska som om manniskan vore hast - dar ar de klokare an oss. Annars hade loppet redan varit kort med vart konstanta uppvisande av ogonvitor. Det galler aven ljuden vi har for oss.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

alltsa Varnar som i "ge fan i det dar annars aker du pa ett kok stryk". inte Larmar som i "omg nagot laaaaskigt!" Dina hastar funkar kanske annorlunda an mina, men aldrig i livet att mina skulle "skria" till over nagot farligt, trumpet ja - gnagga? aldrig i helsicke.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag menade en karl på 2 m;)

Vissa hästar typ ston gillar inte stöddiga typer o tar hellre en mjuk tyst liten mus:o

Jag är karl, jag är lång men jag är varken stöddig eller gapig och att gapa och skrika funkar inte alls varken på barn eller djur. Sett ur djurens synvinkel så ska jag vara en trygg kul typ att vara tillsammans med, en man kan busa lite med och som svarar med samma mynt, och en man kan gosa med. Tydligen tycker iaf. alla djur jag hittills träffat att jag är en sån människa och att försöka bli nåt man inte är, som den naturliga ledaren tex. fungerar I-N-T-E för det genomskådar djuren direkt. ;)

Jag ska villigt erkänna att jag är en typisk sto-människa men jag har tagit ett och annat nappatag med div. hingstar också och busat på hingstars vis utan den minsta risk, dom vet så väl var gränserna går, och att människor är ömtåligare än sina artfränder.

Är man trygg, glad och lycklig så blir djuren det också för det är smittsamt.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag tror också att ålder och livserfarenhet spelar stor roll. Men många utvecklas inte och kommer inte långre än till tonåren ;)

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting"
Oscar Wilde

Rolle
IpL
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag ska villigt erkänna att jag är en typisk sto-människa men jag har tagit ett och annat nappatag med div. hingstar också och busat på hingstars vis utan den minsta risk, dom vet så väl var gränserna går, och att människor är ömtåligare än sina artfränder.

Jag är nog tvärt om, har bara hankatter, hanhundar, vi har nio hingstar och 6 valacker på gården och har två söner. Det är inget medvetet det har bara blivit så. När det gäller hästar tycker jag det är lättare att jobba med hingstar, de vet man var man har.:D

Rolle
IpL
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

TS, jag kan bara svara fran mig sjalv, i min bok ar hast nr 1 varken social, lekfull eller "vanlig". Han ar en ignorant prick som gor som han vill med vem han vill nar han vill. Han ar formad av manniskor att bete sig som han gor, gissningsvis i alla fall, och har hade sadant beteende absolut inte accepterats.

Jag tanker inte rekommendera vad vi hade gjort da det dels kan vara farligt, dels ar valdigt "icke bukevanligt". Om du kan komma undan med det, testa att helt sonika kasta vatten fran en vattenhink rakt i plytet pa honom nar han forsoker brota sig ut ur boxen. Resterande problem kommer ifran att han inte accepterar din "bubbla" dvs din sakerhets zon och det ar svarare att jobba bort. En svensk tranare sa en gang att "dar man inte kan jobba pa respekt far man jobba pa radsla och ta det vidare darifran", men det ar inget som skall goras med nagon annans hast och bor endast goras av proffs i en saker miljo. :/ Var radd om dig!

Jag håller med, det är ingen social eller "busig" häst, den är ouppfostrad, extremt dominant och farlig. Med tanke på att den beter sig respektlöst även mot andra hästar ser jag den som en häst som aldrig fått lära sig hur man interagerar med varken artfränder eller människor, vilket styrks en del av hästens bakgrund.

Jag vet ju vad jag gjort för länge sedan om hästen varit min, men nu har jag ju, som du säger, begränsade möjligheter, och dessutom motarbetas allt jag gör av att ägaren gullar, gosar och trycker i den godis så fort den klänger på densamme. Men tack för tipset om vattenhinken, jag vet med säkerhet att det är en häst som inte är rädd för vatten (inte rädd för någonting, faktiskt), så det är ju inget som kan påverka den negativt, s.a.s.

Just nu känns väl dock hagsituationen som den mest akuta/farliga och där är jag verkligen helt villrådig nu och jag överväger snart att låta min häst stå inne om dagarna tills jag åker ut och rider, för jag vill inte utsätta mig för att bli påsprungen av det där kräket. Vad gör man med en häst som går efter och biter en och inte bryr sig när man gör utfall mot den liksom... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Just det: Angående boxgrejen har jag testat att försöka trycka bort hästen från dörren genom gallret, genom att stoppa in ett kvastskaft. Det gick ju sisådär eftersom den började bita på skaftet istället.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag är nog tvärt om, har bara hankatter, hanhundar, vi har nio hingstar och 6 valacker på gården och har två söner. Det är inget medvetet det har bara blivit så. När det gäller hästar tycker jag det är lättare att jobba med hingstar, de vet man var man har.:D

Rolle
IpL
Men då är det ju ingen utmaning, nä tacka vet jag en rödfuxMÄRR som hoppar nästan upp i knät bara för att på allvar tala om var hon tycker skåpet ska stå. :devil:
Jag har haft många såna hittills och dom har varit lika roliga allihop trots att dom sett ut som om dom skulle dödat allt i sin omgivning och då går det ju inte att låta bli att reta dom lite till, bara-för-att,,,,,,,,,,, :angel: :D

Ston ska man ta med en stor skopa humor.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp