Ouppfostrade hästskrällen.

Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Ok.
Ja, de lär sig fort och brukar inte ta skada om man tränar dem rätt. Men oftast mår mattarna först dåligt av tanken på att träna bort hästens ångestmoment. Man gör en betydligt större grej av sakerna än vad det är för en häst.

Men absolut! Vissa kan vara väldigt trasiga. Så man får fundera över om man är villig att lägga tiden. Och har man inte redan gjort det med en massa hästar måste man ju prova sig fram, göra fel och göra om.
Been there, done that. ;)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Häst nr 1. Oavsett hur lite respekt hästen har till sin ägare, så är det ingen ursäkt för hur den är mot dig. En häst känner direkt om du är en bra ledare el. inte. Armbåga el ens ta till mer våld än nödvändigt mot någon annans häst är inte OK. Tror inte du vill att någon gör så mot DIN häst. Jag hade blivit vansinning om du gjort så mot någon av mina hästar. Har du problem med en häst så får du ta upp det på ett stallmöte, så ni gemensamt kan lösa det. Kanske andra har ideér.
För många år sedan hade jag en STOR unghäst som var helt respektlös mot andra människor "valpig", själv hade jag aldrig några problem med honom.En idé kan vara att vifta högt med armarna i stora rörelser mot hästen tills han tvingas att gå tillbaks & höja rösten så du blir mer respektgivande.. Om han stormar ur boxen så vet du ju det, & borde vara beredd på det, eller ?

Häst nr 2. Min senaste häst som inte är kvar gjorde så, då han växte upp. Ingen lyckades att få bort det. Tror att det är en växa upp grej på vissa hästar. Märkte att det blev mindre med åren allt eftersom han mognade. Denna häst var mkt. barnslig & tog låång tid på sig att växa upp. Min erfarenhet är att dom större hästarna mognar senare i hjärnan & beter sig mer valpigt & omoget under en längre tid.
Jag försökte med att ignorera det, han kunde stå i en timma utan problem......................slutade ej.
Jag provade att stå bredvid & korrigera & belöna då han slutade, då han var mkt. matfixerad. Gick bra tills jag gick iväg, då började han om. Många som störde sig på det togs sig an det & testade att bestraffa vid minsta lilla, det sket han fullständigt i. Så fort dom gick iväg, ja så var det igång igen.
Fruktansvärt irreterande att höra detta skrapande *ler*

Det är bättre tycker jag att säga till hästen EN gång rejält (hästar är inte gjorda av porslin) men på ett vettigt sätt naturligtvis än att "smågnata" på den.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Mina tips;

Häst nr 1:
Se till att du har hans fulla uppmärksamet innan du öppnar boxdörren. Brösta upp dig allt vad du kan och var bestämd. Använd mörk röst, absoult inte upphetsad. Säg till på skarpen, typ hörrö du, gör dig så stor du kan och du kan göra ett litet utfall mot honom. Kolla noga hur han reagerar. Börja inte med stora artelleriet utan öka gradvis i fall han inte lyssnar. Så fort du får önskad respons, ge beröm.

Häst nr 2:
Jag förespråkar oxå ignorering. Orkar du inte med det så kan du testa att när du står bredvid hästen och hon börjar skrapa så tar du tag i manken och drar henne åt det hållet där hon har framhoven i luften. Detta ruckar hästens balans och kan uppfattas som väldigt obehagligt.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Härlig beskrivning av känslor jag hade för min inhyrnings hästar :)
Hon påstår sig ha försökt med allt och jag märker att hon inte är konsekvent framförallt. Grymt snälla hästar, men blir lätt uttråkade. Jag fick ett tips om vattenspruta, ägaren var villig och testa. Har balsamspray i en flaska och så fort han började sprayade vi på bogen. Han tyckte det luktade skumt. Tre gånger krävdes och idag skrapar han inte alls :)
Kanske värt att prova!?


Märkligt att använda balsamspray som "bestraffning"... Det är ju något som man ska kunna använda utan att hästen ser det som något negativt:confused:
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Det känns inte särskilt konstruktivt att säga att man avskyr en metod, men samtidigt inte skriva hur man själv hade gjort.

För vissa funkar det kanske att kasta tennisbollar, på min häst hade det resulterat i att han antagligen hade fått panik/ aldrig mer kunnat stå uppställd på gången.
Det är inte alla som har avdankade ridskolehästar. :)

Eh ? Avdankad ridskolehäst ? Min häst är egen uppfödning. 8 år gammal.

som sagt han skrapar BARA när han är kissnödig = ingen bestraffning men jag säger till honom, han står ju precis utanför boxen så jag behöver ju inte ens flytta på mej för att säga till honom..

Han kan tex stå i transport i flera timmar utan att ha problem med de så att säga att jag har "problem" med att han skrapar är verkligen att överdriva.

Och om jag skulle förespråka det alternativ jag skulle använda på min häst om han skrapade konstant skulle jag bli utskälld för de metoder så nej jag håller tyst. (men även där, min "avdankade ridskolehäst" kan ta mina tillrättavisningar oavsett form (våld/verbalt) utan att ta de på "fel" sätt)
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Han har tränat dig väl, din häst.. Nu snabbar du dig i gången.;)
Problemet med att undvika som du gör är att det tyvärr ofta ökas på vilka situationer man måste undvika. Och tiden de tillåter dig att ha dem där minskar..

???? Han står inte i gången i onödan då vi har 4 uppstallningsplatser på 15 hästar i vårt stall ... INTE för att han skrapar om han står i gången, som jag svarade en annan skrapar han då är han kissnödig. Och då bestaffar jag honom inte men jag säger åt honom att sluta (vilket han gör).
Annars kan han stå på gången bra lång tid utan att göra ett pip ifrån sej.
Men som sagt jag ser inte heller nån vits med att stå på gången i evigheter vem gynnar de ? Inte mej, inte hästen och framförallt inte folk som ska förbi med sej själv och sina hästar. Så fort jag är klar med det jag gör i gången åker hästen in i boxen.
Jag har heller inga som helst problem att göra iordning min häst lös i boxen då jag även stått på stall som inte haft uppstallningsplatser och därför inte en måste ställa upp min häst i gången ägare...
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Givetvis hör det till grunduppfostran. Om ingen från början lär hästen att den får uppmärksamhet när den väsnas så slutar den ju självmant. Dock kan det ju såklart vara jäkligt tidsödande att lära om en vuxen, felhanterad häst.

Har man inte hållit ut i några veckor minst så har man inte försökt anser jag. (Absolut inte menat att ifrågasätta det du sett, ville bara klargöra eftersom en del av oss människor ibland förväntar oss under på ingen tid alls). :)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Du kan ju sätta för ett rep utanför boxdörren när du öppnar så kommer hästen iallafall inte ut ur boxen :)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Det enda som hjälp oss mot skrapade i stallgången är att utan en min flytta hästen åt sidan så den tappar balansen. Gör ingen stor grej av det utan flytta på hästen ett steg:laugh:

Häst 1 är ju svårare och jag har (haft;))en likadan ponny men har fått hjälp att träna bort det men eftersom det inte är din häst är det ju svårt. Men det måste ju vara fler som har problem så ni måste ju kunna ta upp det med ägaren?
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

kl
ang ettan
Öppna inte dörren så länge han står precis innanför, dom kan skilja på folk så snart lär han sig vad som gäller med dig.
Alltså häst vill ut, du väntar tills han går ett varv av otålighet i boxen, när han är längst bort öppnar du, då han vänder mot dörren stänger du direkt. Upprepa tills han stannar till i vändningen - gå då in och ta honom och led ut honom.
Sätt aldrig på grimskaftet/grimma direkt i boxdörren. Gå in - ta på grimma eller grimskaft vänd från dörren. Vänd sen och gå ut med dig som kapten. Vill han gå över dig så ha med ett spö som avståndspinne bakom dig. Vifta brukar räcka.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Men som sagt jag ser inte heller nån vits med att stå på gången i evigheter vem gynnar de ? Inte mej, inte hästen och framförallt inte folk som ska förbi med sej själv och sina hästar. Så fort jag är klar med det jag gör i gången åker hästen in i boxen.
:bow:

Det är inte kul när folk inte klarar av att sköta sina i boxen alls eller lämnar hästarna= respektlöst.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

:bow:

Det är inte kul när folk inte klarar av att sköta sina i boxen alls eller lämnar hästarna= respektlöst.

För att motverka sånt har jag så länge jag haft hästar mockat när dom fått kvällsmaten, borstat av dom samtidigt och umgåtts med dom och kanske tagit en fika i boxen hos dom också. Dom verkar tycka att det är trevligt med sällskap och blir (som vissa påstår) inte alls störda utan tvärt om och då blir dom samtidigt vana vid att ha mig tunt fötterna och att jag ber dom flytta sig när jag ska mocka andra sidan.
Ju mer tid man tillbringar ihop med hästarna desto trevligare blir dom att hantera då dom "hanterar sig själva" eftersom dom ju vet vad som ska ske och samtidigt har sitt att pyssla med.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag mockar oxå med hästarna i boxarna om det är skitväder eller alla övriga mockningar:cool:. Pedanten med skiten.

Varför skulle hästarna bli störda om man är i boxen:confused:
Det har jag aldrig fattat o tydligen inte mina hästar heller.

t o m hunden o katten får vara med.

de kan t o m dela box o mat:love:
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Har inte läst igenom hela tråden.

Om min häst skulle springa över mig och inte alls respektera mig (syftar på häst nummer 1) skulle han få en grimma i huvve, en gång. I stället för att små dutta 10 gånger (säger inte att du gör det, men måånga gör de ;)). Och jag skulle vilja att andra som höll på med honom skulle göra det samma, han ska uppföra sig med alla, punkt. man får säga till lagomt hårt, inte så han blir rädd för, en men så det fick en invärkan.

Detta funkar på min häst eftersom han inte är speciellt nervig och känslig. Man får anpassa det efter hästen.

Relationen måste bygga på ömsidig respekt, springer inte du på mig, springer inte jag på den och virse versa. Annars blir det farligt att hålla på med alla dessa hunda kilon.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Ang häst nummer ett så tror jag att problemet helt enkelt ligger i att den står i ett kollektivstall. Det finns inte mkt som kan få hästen så ouppfostrad som 20 olika personer som (på HELT olika sätt) envisas med att "uppfostra" hästen.
Om folk lät bli det skulle hästen garanterat bli mkt bättre. Förmodligen inte perfekt, men åtminstonde hanterbar.

När det gäller andras hästar så får man helt enkelt undvika situationer där man vet att hästen är jobbig. Bind upp hästen så den inte når dig (Jo det går.), ha handen på nosryggen när du ska ta på grimman, led den med avstånd, var själv uppmärksam så hästen inte springer ut osv. Att den springer ut och ställer sig på ett trångt ställe är ju inget du helt och hållet kan skylla över på hästen.

Sen tycker jag det låter som en häst med väldigt mkt överskottsenergi. Pojkar brukar bli rätt jobbiga (både mot andra hästar och folk) när det spritter i kroppen på dem.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Häst 1. Prata med ägaren om problemet. Ägaren får sedan komma på ett sätt att lösa det, flytta hästen eller träna hästen och prata med de andra så dessa göra likadant.

Häst 2. Jag band upp min 3åring vid bindstocken i höstas. Där stod han och grävde/skrapade tills svetten lackade i 45-60 minuter innan han förstod att jag inte skulle komma och rädda honom från tristessen. Nu kan jag korrigera beteendet när det normaliserats lite och jag duttar honom på en annan kota när han skrapar eller går inte in i stallet om han står och skrapar. Jag duttar löst, irriterar, tills han står still igen.
Anledningen till duttandet är att de andra i stallet (föräldrar, syster, medryttare) ska ha något att säga till om med, de låter honom komma lite närmare in på skinnet men de vet att de inte ska gå fram till honom i gången och dutta utan är man utom räckhåll är det ignorera som gäller.

Har jag bråttom ställer jag inte upp honom i gången, det behövs tid att vänta ut tills han står lugn i gången. Jag korrigerar inte en skrapning och sen tar in honom utan han måste stå still själv och allra helst vila på ett bakben innan han är klar.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Med häst nr 1 skulle jag bli extremt noga med att han inte får komma för nära, utan ska hålla sig på ett avstånd på minst 1- 1,5 meter. Kommer han närmare än så är det tvärnit, vända sig blixtsnabbt om och råstirra på honom, stampa argt i marken, veva med armar och ben, hoppa jämfota om det så krävs och i sista hand: veva med grimskaftet mot nosen på honom (givetvis utan att träffa honom, det är inte meningen att misshandla hästskrället så klart!). De flesta hästar sätter sig på rumpan och ser mycket överraskade ut redan när man tvärnitar och vänder sig om mot dem, andra behöver man faktiskt gå så långt med som att veva rätt aggressivt med grimskaftet (t.ex. mitt envisa ponnysto som gått från ånglok till jättetrevlig att leda efter konsekvent behandling enligt beskrivningen ovan), men jag har aldrig varit med om en häst som inte stannat då man gjort detta. Det viktigaste är att sluta direkt när hästen stannar, berömma den med mjuk röst och gå vidare. Då är allt bra igen!

Om han kastar sig ut ur boxen skulle jag backa tillbaka honom (inte argt utan helt vänligt och bestämt, gärna med samma steg som ovan: vända sig om, stirra, stampa, veva med armar och ben, veva med grimskaft). Sluta och slappna av omedelbart när han backar. Försöker han kasta sig ut igen blir det samma procedur igen. Sedan skulle jag låta honom stå där med boxdörren öppen och grimskaftet hängande tills han suckar lite och verkar slappna av och acceptera sitt fruktansvärda öde. Då blir det beröm och så går vi ut. Observera att detta INTE är någon tävling i "100-meters straffbackning", utan tänk mer "jaha, han drumlade ut fastän han inte fick och försökte meja ner en oskyldig människa i förbifarten, då går vi in igen och försöker på nytt på ett lite bättre vis".

Buffligheten får han inte möjlighet till eftersom jag hela tiden ser till att han håller avståndet. När man tar av och på täcken skulle jag till en början binda upp honom kort och högt upp så att han inte kan buffa. Tror dock att detta beteende kommer att försvinna av sig själv om man bara håller hårt i det här med avståndet.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

*knapplån*

just attidtyden om att hästar vill bara leka, det är såå gulligt att den tar fingret mellan tänderna har jag jävligt svårt för. Vad händer om det kommer fram en person som inte vill leka och som blir jätterädd när hästen biter tag i fingret, eller om hästen blir rädd när den har fingret i munnen och biter till. det kan bli rejäla skador. Dessutom tycker jag att det är elakt mot hästen att lära den sådanna saker då andra personer som hanterar hästen troligtvis inte kommer att tycka att det är så gulligt och bestraffa den för ett beteende du lärt den.


jag förespråkar inte våld i hästuppfostran men jag tycker att varje människa får försvara sitt egna utrymme tills det att det egna utrymmet respekteras. däremot tycker jag alltid att tillsägelsen ska stegras. En nyfiken häst av den känsligare sorten kan bli allvarligt rädd om man tar till för hårda tag som en buffligare häst inte reagerar på. Anpassning efter häst

vi har en häst som nr 1 i vårt stall. den hästen har troligtvis redan som föl fått lära sig att den får krypa upp i ansiktet och famnen hos människor. problemet är att den när den växte och blev kring 170 inte var lika gullig längre när den kom upp i famnen. (den är inte heller elak) tyvärr har den blivit ganska så okänslig mot tillrättavisningar med höjd röst eller fysisk kontakt. Så för att få den att reagera med fysisk tillrättavising skulle man hamna på misshandelsnivå.

på honom funkar det otroligt bra att brösta upp sig, stirra stint på honom, redan innan man är i ett område där hästen kommer åt en. Fånga dens uppmärksamhet tidigt och försök få den att börja fundera på vad du är för människa. försök få den att med kroppspråket backa undan hästen från dig eller boxdörren, genom att från inaktivitet göra en snabbt kast med handen mot huvudet eller bogen eller vad som är närmast och göra ett snabbt väsande tsst ljud (tänk ceasar milan). De flesta hästar brukar reagera rätt så starkt på överaskande väsande ljud. Desto mer inaktiv du är innan du reagerar bestämt och distinkt desto större blir effekten

det är oftast lättare att flytta en häst om den inte är i knät på dig utan på lite avstånd så unvik att hästen kommer in i ditt område från första början tills den kan respektera ditt utrymme, dvs du kan stå i boxen och hästen lämnar dig i fred och du hästen.

om den här hästen är lika okänslig för ljud som för kroppskontakt kan snurrande grimskaft vara utomordentligt. du ska stå bestämt, men desto mindre onödigt kroppspråk du sänder ut desto bättre effekt. och när hästen försöker tränga sig på ditt område snurrar du grimskaftet aktivt, om den inte reagerar på snurret gör du snurren snabbar och större. De flesta hästar har så pass mkt självbevarelsedrift att de inte promenerar in i det snurrande grimskaftet. Skulle du hantera en häst av den osmartare sorten fortsätter du att snurra grimskaftet i snabb takt utan att säga något tills hästen fattar att det är otrevligt att gå in i snurrande grimskaft. Hästen har sjäv valt det och brukar väldigt fort välja att inte stå där grimskaft snurrar och slår på den. Glöm inte att berömma så fort hästen flyttat sig genom att omedelbart sluta snurra och bli passiv och slappna av i kroppen, blinka gärna lite och andas ut. signalera åt hästen att den gjort rätt genom att bli skapa en lugn och harmonisk stämning och upmuntra den att slappna av.

allt eftersom hästen respekterar det snurrande grimskaftet behöver du kanske bara skaka lätt på grimskaftet som tillrättavisning.

när det gäller skrapandet på stallgången så får du som många sagt välja, antingen ignorerar du eller tillrättavisar du. och bestämma dig och det svåraste av allt att alltid vara lika konsekvent.

din häst låter lite som min, dvs den har svårt att slappna av. Därför kan det vara nyttigt att lära den det. Gå ut på promenad eller när du rider, och stanna ibland och be den stå stilla i en sekund eller två. Var själv avslappnad och titta lite bort från hästen och försök vänta ut hästen tills den själva slappnar av tuggar/suckar. försöker den promenera iväg korrigerar du den genom att flytta den till samma ställe som den stod på. Är det en häst av den stressigare sorten som stressar upp sig väldigt stillastående får man börja med att hejda den en halvsekund då och då och berömma den ordentligt.

och ja, jag är väldigt inspirerad av ceasar milans hundträning som funkar utmärkt på hästar, (fast jag kickar inte till mina hästar i ljumsken)
Undvik onödigt kroppspråk
När du väl vill ngt gör det distiknt och sen var passiv och avslappnad
lär hästen att det är ok att slappna av i din närvaro
och det svåraste av allt... konsekvens
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

knapplån

Häst ett:
Fråga ägaren. Ge dig inte på att själv straffa en häst med armbågar/hot emot huvudet. Kan du inte hantera den säkert så vägra ta ut den. Ägaren bestämmer hur den ska hanteras, inte kreti och pleti i stallet. Bevis finns nog i denna tråd på vad folk tydligen hittar på för hemmagjorda metoder emot andras djur.

Häst två:
Måste den stå i gången? Jag hade inte brytt mig om ifall den skrapade lite. Förstår inte heller där varför folk blir så vansinnigt upprörda. Den är utråkad och vill ha uppmärksamhet. Stör det dig så låt den stå i boxen. Det handlade ju bara om att den skrapade sekunden du vände dig bort.

Detta att de "bara ska kunna" stå ensamma blickstilla i tio-tjugo minuter har jag aldrig fattat. Ska den inte grejas med kan den gott få stå bekvämt i boxen.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

/.../
och ja, jag är väldigt inspirerad av ceasar milans hundträning som funkar utmärkt på hästar, (fast jag kickar inte till mina hästar i ljumsken)
Undvik onödigt kroppspråk
När du väl vill ngt gör det distiknt och sen var passiv och avslappnad
lär hästen att det är ok att slappna av i din närvaro
och det svåraste av allt... konsekvens


Nu har ju iofs CM blivit polisanmäld ett antal gånger för djurmisshandel, flera djurskyddsorganisationer har, tillsammans med både europeiska och amerikanska veterinärer, har gått ut och aktivt varnat för hans metoder och egenpåhittade hundfilosofi.

Man kan säkert ta till sig en del av CMs metoder, men med mycket kritiska ögon - "etologin" och ideerna om flockstruktur som han presenterar är rena dravlet, finns ingen modern forskning som stödjer det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp