Ouppfostrade hästskrällen.

Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Hur skulle då du hantera TS inhyrningshäst?

Blivit mera social själv, morgonkram och kvällskram har alltid hört till mina rutiner och givetvis handmatning MEN konsekvent sådan och bara vid samma tillfälle på dagen, gärna innan nattkramen, liksom att lära hästarna försiktighet och plocka bort allt som dom kan förstöra eller göra sig illa på i stallet. Jag har dessutom aldrig ägt ett spö, aldrig bundit upp en häst, det går alldeles utmärkt att med lite tålamod samsas om utrymmet ändå, hästarna är inte korkade. Jag har aldrig krävt att det ska vara kadaverdisciplin, har det fordrats att dom varit tvungna att lyssna och göra precis som jag sagt så har dom gjort det utan protester.

Lär du dig att tänka som en halv häst så lär sig hästen att tänka som en halv människa och kontakten blir total. :idea:


McG - Leg. hästkramare.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Anser iallafall inte att det är din sak att fostra en annans häst !!!
Bind upp den kortare om den kommer åt dig vid täckespåsättningen ,begär att den ska ha grimma i boxen ,så slipper man den konflikten .
Dessutom som du skriver att när du slår den i huvudet reagerar den inte .....Känns inte okey ,det är ägarens sak att fostra sin häst ,men denna kanske inte har problem ?

Säg ifrån dig hästen om den är så farlig och låt ägaren hantera sin häst själv !

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

*delvis kl*

Grimma i boxen? Nej det skulle inte jag våga ha. Hellre en kontrollerad smäll på näbben än risken att fastna i grimman i boxen. Vi har en nordis som kan vara väldigt brutalt på när han vill nånstans och då smäller jag med grimskaftet i täcket på honom så det låter som han får en redig spark. Det hjälper på honom men jag misstänker att han inte är den vassaste kniven i lådan.:angel:

//
Jimma
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Det handlar inte om att inte tillrättavisa hästarna utan att någon som tar in en häst ett par gånger i veckan ska inte håll på att armbåga *en annans häst i huvudet * !

Är hästen så jäklig tar man upp det med ägaren och då får denna sköta detta ,sen visst kan man behöva säga till någons häst med en rejäl klatch med grimskaftet eller ett par på bogen när de inte hör upp , men dra till den i huvudet eller armbåga en annans häst i ansiktet tycker inte jag är accpeterat ,då får man överlämna pålle till ägaren eller slå till den någon annan stans ...

Och om nu alla i stallet hade samma problem så borde ju hästen vara huvudskygg vid detta laget eller löser de andra hanteringen på ett annat sätt ??

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Håller med om att man inte bör slå en häst på huvudet samt att man bör ta upp med ägaren i första hand om man har återkommande problem med dennes häst.
Däremot har man rätt att freda sig med rimliga medel om man plötsligt blir påhoppad av hästen och situationen är/kan bli riskabel.

/V
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Men du känner ju dina hästar väldigt väl och kan umgås okomplicerat med dem hemma i ditt eget stall. Det är annorlunda i ett stall där du inte känner hästarna lika väl och ni är flera som ska samsas med skötseln av varandras hästar. Även hästarna kanske inte känner varandra riktigt om de inte fått tillfälle till det. Då måste man tänka på säkerhet på ett annat sätt.

/V
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Det är alltid svårt att svara när man inte har sett hästarna. Häst nummer ett hade jag lärt att så fort jag ska sätta på och ta av täcken etc så ska hon titta åt andra hållet. Oftast enkelt att lära in, det krävs mest att man har tålamod och är konsekvent.
Har träffat på mer än en häst som har lärt sig slå med sitt huvud, o de bufflar och håller på= flyttar sig människan till slut.
Om hon tränger sig ut ur boxen så hade jag försökt hitta rörelsen som gör att hon reagerar. Tänkt att du ska vända hästen snävt från dig, vad gör du? Lättast är att röra händerna mot ögonen på häst, inte slå, inte peta men få henne att reagera, möjligtvis "tappa" henne på nosryggen så att du kan förstäeka om det är så att han inte svarar. Hänger du med på hur jag tänker?
Och jag anser att springer en häst över en så får man freda sig själv.

På din egen häst gäller det nog bara att ha tålamod, att skrapa i åtta minuter är ingenting!
Själv hade jag utan problem kunnat låta min häst stå uppbunden en timme eller två tills skrapandet slutade och fått en belöning att komma in i boxen.
En häst ska kunna stå uppbunden och vila.
Bästa är om man rider och sedan ställer upp hästen, så fort hästen slutat skrapa= belöning i form av att sadeln åker av hon kommer in i boxen och får hö. Henne jobb behöver ju faktiskt inte ta slut bara för att hon står i gången.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Och vill förtydliga att när jag skriver sluta skrapa så menar jag inte att hon skrapar tills hon råkar bli distraherad i två sekunder och sedan börjar igen. Utan att när hon slutar skrapa på riktigt får hon komma därifrån.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag blir tokig på skrapande hästar och har väldigt låg toleransnivå.
Min nuvarande häst skrapar inte, men om hon gör det kommer jag att bli galen.
Min förra häst provade att skrapa några gånger, men insåg att det inte var något bra koncept eftersom jag blir galen :angel:

Min taktik:
Vattenpistol modell gevär eller ett gäng tennisbollar (= inte farligt och inte smärtsamt, däremot väldigt effektivt överraskande).
Och ett övertygande "NEEEJ!"
Och så ett "tack för att du slutade" efteråt.

Först NEEEJ, sedan kasta/spruta. Snabbt!
Sedan tacka för tystnad.

Efter ett tag räcker det med ett bestämt nej, och sedan är det färdigskrapat.

Säkert inte helt PK, men hittills väldigt effektiv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Men du känner ju dina hästar väldigt väl och kan umgås okomplicerat med dem hemma i ditt eget stall. Det är annorlunda i ett stall där du inte känner hästarna lika väl och ni är flera som ska samsas med skötseln av varandras hästar. Även hästarna kanske inte känner varandra riktigt om de inte fått tillfälle till det. Då måste man tänka på säkerhet på ett annat sätt.

/V
Jag svarade bara hur jag alltid gjort och fortfarande gör oavsett om det varit min häst eller någon annans som jag aldrig träffat innan och för mig så har det alltid funkat men jag har haft exempel på när det inte funkat alls för andra som hanterat hästar som för mig varit okomplicerade. Jag har alltid valt den lätta vägen med lite bus och mycket kärlek, aldrig tagit strukna öron eller blottade tänder på allvar utan busat bort hotet istället. Med kärlek, tillit och lite bus kommer man hur långt som helst, det är min filosofi.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Ja, men alla har inte den kunskapen, tryggheten eller synsättet som du har. Har även sett avsparkad käke (på människan) efter bus och lek med snäll häst. Därför kan det vara bra att ha ett säkerhetstänk i den vardagliga skötseln av sina egna eller andras hästar. Det behöver inte betyda att man aldrig ger sin häst en kram eller busar med den, bara kopplar på huvudet i hur man gör saker.

/V
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Känns som att den klängiga hästen behöver att du hittar något överraskande som tillsägelse, så att du får någon reaktion. Ha med sprayflaska eller liknande och spruta vatten på honom när han blir för närgången exempelvis kan fungera?
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Den kommer åt mig alldeles utmärkt när bogspännen och hals ska på även om jag binder upp den i gången.
Hur menar du förresten att jag ska vara beredd när 500 kg häst kör ut huvudet genom öppningen i dörren så fort den får ut mulen, när det rör sig om en häst som inte bryr sig om att man slår den hårt och oväntat i ansiktet?
Har man en ouppfostrad häst som gränsar till farlig i ett kollektivstall får man IMO räkna med att de andra som hanterar den kommer göra det de anser vara nödvändigt för att den ska vara hanterbar (jo, det gäller även när andra hanterar min häst). [...]
Sedan tycker jag absolut inte att en häst som utgör en hälsorisk för människor är en "buse" eller en häst vars beteende man kan se något positivt i, jag tycker bara att det är en ouppfostrad, respektlös och rent av farlig häst. Jag vill väldigt gärna ha mitt näsben och mitt ansikte intakt samt slippa bli översprungen. Jag blir tokig när folk försvarar hästars farliga olater med att de är busiga eller uppfinningsrika eller personliga.
När jag läser detta så undrar jag varför du överhuvudtaget hanterar den hästen. Jag har i ett läge när en häst enligt mig var farlig (och ägaren bara sket i det) sagt att jag vägrar hantera den. Har man farliga hästar så får man se till att lösa problemet själv. Du ska inte behöva riskera ditt liv och din hälsa på en sådan.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag har sett flera hästägare prova igonera-taktiken och den funkar lika dåligt varje gång... tala om för hästen att den gör fel istället. Jag tycker det hör till grunduppfostran att hästen kan stå lugnt och stilla på stallgången. Kasta en borste eller nåt mot hästen när den skrapar, eller spraya vatten på den.

Samma här... HATAR skrapande hästar i gången, så skulle folk köra ignorerastilen där jag är uppstllad skulle jag bli TOKIG !!!

Min har börjat med de dumheterna när jag mockar, annars står han inte mkt i gången och jag är väldigt snabb när jag gör iordning honom... Dock har jag märkt att han har mer tendenser att skrapa just för att han är kissnödig...
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Har även sett avsparkad käke (på människan) efter bus och lek med snäll häst.

/V
Bus och lek behöver ju inte innefatta "fullt ös-medvetslös" i hagen, busa till det lite går alldeles utmärkt att göra helt stillastående inomhus också och hästar brukar ju retas med varann "bara-för-att" så man gör faktiskt likadant. Visst händer det att nåt finger hamnar mellan tänderna men vad gör väl det när man lärt dom att bitas försiktigt. :p

Förresten har jag aldrig blivit biten på allvar när jag småbråkat lite, dom vet så väl att det bara är tillåtet att "hålla fast" lite lätt. Som sagt, hästar är inte dumma eller elaka, det enda dom vill är att ha kul.

Sen så fattar jag inte varför folk som varken är trygga med sig själva, med omgivningen eller med den blivande situationen skaffar hästar öht.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Det handlar inte om att inte tillrättavisa hästarna utan att någon som tar in en häst ett par gånger i veckan ska inte håll på att armbåga *en annans häst i huvudet * !

Är hästen så jäklig tar man upp det med ägaren och då får denna sköta detta ,sen visst kan man behöva säga till någons häst med en rejäl klatch med grimskaftet eller ett par på bogen när de inte hör upp , men dra till den i huvudet eller armbåga en annans häst i ansiktet tycker inte jag är accpeterat ,då får man överlämna pålle till ägaren eller slå till den någon annan stans ...

Och om nu alla i stallet hade samma problem så borde ju hästen vara huvudskygg vid detta laget eller löser de andra hanteringen på ett annat sätt ??

Mia

Håller helt med.

Du är ju smartare än hästen, det borde inte vara ett problem att överlista den så att du kan gå in i boxen, sätta fast hästen och klä på den utan att du behöver armbåga den i ansiktet.
Fixar du inte detta är det väl läge att prata med ägaren om att du inte vill hantera hästen.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Samma här... HATAR skrapande hästar i gången, så skulle folk köra ignorerastilen där jag är uppstllad skulle jag bli TOKIG !!!

Min har börjat med de dumheterna när jag mockar, annars står han inte mkt i gången och jag är väldigt snabb när jag gör iordning honom... Dock har jag märkt att han har mer tendenser att skrapa just för att han är kissnödig...

Det känns inte särskilt konstruktivt att säga att man avskyr en metod, men samtidigt inte skriva hur man själv hade gjort.

För vissa funkar det kanske att kasta tennisbollar, på min häst hade det resulterat i att han antagligen hade fått panik/ aldrig mer kunnat stå uppställd på gången.
Det är inte alla som har avdankade ridskolehästar. :)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Är det så att häst nr 1 inte flyttar sig alls undan en om man blåser upp sig eller markerar hade jag inte hanterat den om jag inte fått betalt som problemlösare. Såna hästar har man inte i kollektiv anser jag.
Står man i kollektiv måste man veta att även den mest oavan i stallet safe kan hantera ens hästar. Det där låter inte alls safe.
De flesta hästar brukar ju gå att lura lite och få hanterbara. Men om den nu är ngt specialfall hade jag inte orkat med den den lilla tiden om andra ska felhantera den så problemen vidmakthålls under resterande tid. Inte värt det!

Häst nr 2 kan man antingen ignorera eller markera. Vilken metod man än väljer måste man bara vara konsekvent och se till att det går igenom.
Som med all träning tar det tid. Mycket tid! De flesta ger sig för fort och får då kvar problemen.
Ska man ignorera får man vara beredd på att stå där i timmar. Och då kan man inte ha hästen tex på en gång där folk måste passera. Så man tvingas bryta i fel skede.
Det låter som ditt sto har lite problem med impulskontrollen. Så just uppbindning lång tid brukar lära dem att kunna vänta. Det har man igen i ridning och övrig hantering med.
Men då måste du ha tid och ork att vänta själv. ;)
Vi binder ofta upp hästarna ute under turer. Tar med fika och väntar. Många unghästar skrapar. Då får de göra det. Vi har vårt fika och har trevligt. Vi knyter loss då de är lugna och balanserade mentalt.
Har man då innan rastat hästen genom ridning/körning så gör man det lite lättare för dem att kontrollera sig.

Ska man köra på att säga ifrån får man vara konsekvent där med. Då måste man alltid nå fram och bryta beteendet.
Vissa flyttar hästen då den skrapar eller väver. Andra slänger prylar på dem eller skjuter med vattenpistol. Syftet är inte att skada eller skrämma. Utan bara som om någon petar på dig om du inte riktigt hör för att du är inne i ngt. Så man bryter energin.
Flyttar man den blir det ju jobbigare att skrapa än att stå still. Man får jobba=obekvämt. Vatten på sig=obekvämt. Etc etc..
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Han har tränat dig väl, din häst.. Nu snabbar du dig i gången.;)
Problemet med att undvika som du gör är att det tyvärr ofta ökas på vilka situationer man måste undvika. Och tiden de tillåter dig att ha dem där minskar.

Pilot:
Det går att träna dem att tåla sånt med.
Min ena är en sån som antagligen dött av det då han kom till mig. Högblodig och skvättig unghäst som inte sett ngt. Jag vill inte göra så mot mina hästar. Men skulle något ske vill jag att de tål det utan att få panik/trauman. Så de får lära sig mycket märkliga saker. En häst ska inte behöva chockas så att den aldrig mer kan stå uppbunden av ngt så litet.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag instämmer! Vi övar rätt mycket, men tyvärr har han en del i bagaget och jag är inte världens bästa tränare (tyvärr). :)

Jag är lite kluven, samtidigt som jag tycker att hästar ska kunna tåla en del, så tycker jag inte de ska behöva utstå vad som helst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp